Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voorgezet onderwijs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pretender82
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-11 21:17
Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een laptop voor mijn zoontje die volgend jaar naar het voorgezet onderwijs gaat. ik heb uiteraard al gezocht, maar ben er nog niet uit.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Windows, office pakken, surfen / mailen. Maar zou niet erg zijn als er ook een spelletje op gespeeld kan worden. Het is nu voornamelijk minecraft... maar kleine jongens worden groot, dus mocht een shooter mogelijk zijn dan zou dat fijn zijn.
Aansluiting voor extra muis, toetsenbord en HDMI scherm zou mooi meegenomen zijn.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

300-500 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Ja, de laptop zal dagelijks meegenomen worden naar school (op de fiets, 5 km)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik heb eigenlijk altijd een desktop gehad en dit is de eerste keer dat ik een laptop moet aanschaffen... ik weet dus niet precies of er bepaalde merken echt af te raden zijn, of dat het de laatste jaren eigenlijk allemaal vergelijkbaar is geworden.

Uiteraard heb ik eerst in de best buy gekeken en op het forum (niet super lang terug gekeken). Vanuit de best buy komt de HP 14s-dq1733nd naar voren, maar ik heb een vergelijk gemaakt en zou graag jullie visie willen. Laptops die ik dacht dat interessant waren:

https://tweakers.net/pric...;1509514;1481974;1510342/

Open vragen die ik heb:
- Wat is de beste laptop en zijn er betere alternatieven?
- De best buy gaat uit van een IPS scherm... alternatieven die ik heb gevonden hebben een TN scherm... is dit een no go voor een laptop tegenwoordig?
- Batterij/accuduur... eigenlijk is hier volgens mij maar weinig over bekend.
- gewicht. Van de best buy guide heeft een gewicht van 1.5 kg, wat volgens mij prima is, maar mijn alternatieven hebben een gewicht van 2 kg.... is dit heel zwaar (voor jongen van 12 jaar)?
- De alternatieven hebben (volgens mij) een betere processor (Ryzen 5 vs core i3), meer geheugen, grotere SSD en betere videochip.... klopt dit?

Het lijkt mij uit bovenstaande dat de HP uit de best buy echt gekozen is vanwege het IPS scherm... maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt.

Alle reacties

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
IPS geeft iets mooier beeld, maar niet perse noodzakelijk voor een studielaptop.

De ryzen 3500u is ongeveer 2x zo snel als die i3:
https://www.cpubenchmark....-Ryzen-5-3500U/3573vs3421
En de Vega 8 is echt een stuk beter dan de igpu van Intel.

Daarnaast is het gewoon fijn om 512 gb opslag te hebben en 8gb ram. 4gb ram is echt te weinig voor vandaag de dag.

Dus zou ik (gezien op de toekomst) voor 1 van de ryzen laptops gaan.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zou een tweedehands zakelijke laptop kopen. Vaak koop je erg mooie modellen voor nog geen 300 euro. Veel meer heb je toch niet nodig. Echt gamen gaat daar niet op lukken, maar dan moet je sowieso een hoger budget uittrekken.

Voordeel is wel dat het mobiele tanks zijn. Zeker de wat lompere varianten. Overigens heb je ook gewoon ultrabooks die nauwelijks 1.5KG wegen. Als je er twee koopt, heb je meteen een reservelaptop voor als er een keer eentje kapot is. Vaak hebben ze zelfs een vochtbestendig toetsenbord. Dus ook ongelukjes met een lekkende drinkfles zijn niet direct een ramp.

• hoi1234
Soms heeft de school trouwens ook een contract met leveranciers. Dan koop je voor 700-800 euro een laptop met alles erop en eraan. Zit dus ook garantie bij. En bij problemen, worden de problemen binnen 1 dag opgelost. Maar ik zou voor refurbished gaan dus. Dan koop je er gewoon twee voor minder en zeg zelf, hoe vaak heb je nou serieuze problemen die je niet even zelf kunt oplossen? Achteraf had ik voor het HBO gewoon een 12,5 inch en 14 inch refurbished laptop moeten kopen. Was ik voor 400 euro klaar geweest en als er echt een keer problemen zijn, los ik ze zelf wel op of gebruik ik de andere laptop. Van de overige 600 euro kun je best een redelijke gaming PC bouwen. Nu heb ik dik 1000 euro aan een laptop uitgegeven inclusief upgrades waar een heleboel mee mis ging. En ja, z'n tweedehands doet het inderdaad minder goed, maar de besparing van 600 euro is het zeker waard. Heel veel meer dan een 2nd/3rd/4th gen i5 heb je niet nodig.

[ Voor 43% gewijzigd door hoi1234 op 12-05-2020 16:55 ]

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 17:15
Ik heb dezelfde behoefte, mag ik dan meepraten in dit topic? Zo niet dan hoor ik het wel.

Ik zit ook te denken aan een refurbished laptop. Ik heb zelf een HP Elitebook 820 G3 van mijn werk.
Dat lijkt me voor mijn zoon ook een prima ding. Voor mijn werk snel zat en lekker stevig. Die zie je voor ca €300,= refurbished/2ehands

Ik vraag me ook af welke types van HP, Dell, Lenovo nog meer aan te bevelen zijn als je kijkt naar ex zakelijke laptops. En wat zijn de betere aanbieders van dit soort "refurbished" hardware?

Dit topic is in ieder geval ook interessant. Welke laptop met touchscreen voor brugklas (en verder)
Daar wordt Rentcompany aanbevolen. Toch denk ik dat je vrij veel betaalt voor service die je waarschijnlijk niet gebruikt.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:44
Ik vraag me af wat het nut is van een laptop (mee naar school) in het voortgezet onderwijs. Toen ik die leeftijd had bleef een geodriehoek niet eens een schooljaar heel omdat er constant met tassen gegooid en gekeet werd. En als bekend was dat we laptops in onze tas hadden, dan waren we beslist wekelijks beroofd door lts'ers van de verderop gelegen school, zonder laptops bleef de schade beperkt tot van je fiets getrapt worden. Is er ook nagedacht over hoe er wordt omgegaan met leerlingen waarvan de laptop kapot is, geinfecteerd is of die met een lege accu staan? Dat zal op zo'n school dagelijks tientallen keren gebeuren.

Maar om op de vraag terug te komen. Het moet dus een stevige laptop zijn, compact en draagbaar. Ik zou voor een tweedehands Dell Latitude gaan. Dat zijn zakelijke laptops. Die zijn niet te vergelijken met consumentenlaptops, ze zijn nieuw ook heel erg duur, maar je kunt ze vaak uit partijen of refurbished aanschaffen voor rond de 500 euro. Gamen gaat daarop niet lukken. Een spelletje Minecraft misschien nog wel, maar iets zwaarders gaat gewoon niet. Je kunt (zeker voor dit budget) niet alles hebben. Maar je koopt dan wel een stevige laptop met fatsoenlijke specs die makkelijk te repareren is.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-11 11:54
Mijn vriendin werkt in het onderwijs en de meeste leerlingen gebruiken een laptop. Het is niet om aan te zien hoe de kinderen omgaan met de laptop. Menig laptop is gesneuveld, kapot of heeft wel andere problemen. Al is jouw kind net zo zuinig op zijn/haar spullen dan gaan er andere kinderen mogelijk mee aan de haal.

Wees dus bewust van hetgeen je koopt. Duurder is wellicht voor een spelletje leuk maar is dan een PlayStation thuis niet handiger? Een refurbished laptop kan voldoen. Een gewicht van 2 kilo is ook voor een 12 jarige prima te dragen maar hangt het ook af of ze nog veel boeken mee moeten nemen...

Qua specs... wellicht iets van een 13/14 inch laptop. Tegenwoordig werken ook veel scholen in de cloud. 512 GB ssd is leuk maar wellicht wat overkill. 8gb zou ik wel minimaal nemen. 4 is wel wat aan de krappe kant. Al gebruiken ze niet hele zware software maar wil je er de schoolperiode (4 jaar) mee uitzitten is het wel een investering waard...

...

• hoi1234
Taan schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:19:
Ik heb dezelfde behoefte, mag ik dan meepraten in dit topic? Zo niet dan hoor ik het wel.

Ik zit ook te denken aan een refurbished laptop. Ik heb zelf een HP Elitebook 820 G3 van mijn werk.
Dat lijkt me voor mijn zoon ook een prima ding. Voor mijn werk snel zat en lekker stevig. Die zie je voor ca €300,= refurbished/2ehands

Ik vraag me ook af welke types van HP, Dell, Lenovo nog meer aan te bevelen zijn als je kijkt naar ex zakelijke laptops. En wat zijn de betere aanbieders van dit soort "refurbished" hardware?

Dit topic is in ieder geval ook interessant. Welke laptop met touchscreen voor brugklas (en verder)
Daar wordt Rentcompany aanbevolen. Toch denk ik dat je vrij veel betaalt voor service die je waarschijnlijk niet gebruikt.
M'n broertje kreeg toen ook een voorstel van school, weet niet of het ook therentcompany was . Maar de school van m'n broertje bood een simpele laptop met Pentium processor van 700 euro aan dacht ik. Dat is echt best wel magertjes... Ja je hebt goede service, maar van een pentium loop ik niet direct warm...

Kijk gewoon welke laptops er aan de eisen voldoen (notebookcheck) en koop er daar één van. Zolang het een i5 van de 2de generatie of beter is, kun je er op performance niet echt een buil aan vallen. Hou wel rekening dat je mogelijk 8GB RAM moet plaatsen en een SSD. Op V&A heb je ook handelaren zitten. Die hebben allemaal goede reviews. Ik zou niet direct bij een groot bedrijf kopen, maar als je dat wel wilt, gewoon even reviews zoeken.
PhilipsFan schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:31:
Ik vraag me af wat het nut is van een laptop (mee naar school) in het voortgezet onderwijs. Toen ik die leeftijd had bleef een geodriehoek niet eens een schooljaar heel omdat er constant met tassen gegooid en gekeet werd. En als bekend was dat we laptops in onze tas hadden, dan waren we beslist wekelijks beroofd door lts'ers van de verderop gelegen school, zonder laptops bleef de schade beperkt tot van je fiets getrapt worden. Is er ook nagedacht over hoe er wordt omgegaan met leerlingen waarvan de laptop kapot is, geinfecteerd is of die met een lege accu staan? Dat zal op zo'n school dagelijks tientallen keren gebeuren.

Maar om op de vraag terug te komen. Het moet dus een stevige laptop zijn, compact en draagbaar. Ik zou voor een tweedehands Dell Latitude gaan. Dat zijn zakelijke laptops. Die zijn niet te vergelijken met consumentenlaptops, ze zijn nieuw ook heel erg duur, maar je kunt ze vaak uit partijen of refurbished aanschaffen voor rond de 500 euro. Gamen gaat daarop niet lukken. Een spelletje Minecraft misschien nog wel, maar iets zwaarders gaat gewoon niet. Je kunt (zeker voor dit budget) niet alles hebben. Maar je koopt dan wel een stevige laptop met fatsoenlijke specs die makkelijk te repareren is.
Als je weet waar je moet zoeken heb je ook een latitude voor max 300 euro. Je moet gewoon niet bij refuebishers kopen, maar bij handelaren op V&a. Die schuiven de laptops gewoon door en fixen de ergste tekortkomingen. Daar geldt het principe van massa is kassa, dus willen ze snel van hun laptops af, waardoor ze een scherpe prijs kunnen maken.

[ Voor 34% gewijzigd door hoi1234 op 13-05-2020 09:02 ]

• Pretender82
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-11 21:17
Iedereen bedankt voor de reacties en het mee denken.

@DeArmeStudent : Bedankt voor de benchmark en het vergelijk. Dit bevestigd wat ik al dacht qua snelheid enzo.

@hoi1234 Bedankt, ik ga zeker nog even kijken naar refurbished. Ik heb ook gekeken naar wat de school aanbied, maar die hebben duidelijk aangegeven dat je dit zelf moet uitzoeken en dat zij niks aanbieden. 1000 euro vind ik trouwens wel veel :D... had zelf een lager bedrag in gedachten, maar een refurbished ga ik dus naar kijken.

@Taan Gezellig dat je mee praat, ben benieuw waar jij voor gaat straks.

@PhilipsFan Tja, is toch de toekomst denk ik. Refurbished ga ik overwegen.

@koentjuh1987 Bedankt, goede toevoeging. Ik had gehoopt dat ze goed met zulke duren spullen om zouden gaan, maar valt dus toch tegen. Ben benieuwd hoe lang ie het vol gaat houden.

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 17:15
op de school van mijn zoon wordt de Dell Latitude 3190 2 in 1 aangeboden
Daar betaal je dan €15,= per maand (48mnd)voor. (= €720,=)

Ik vind het wel veel geld, maar we kunnen het missen en het is lekker zorgeloos.
Ook is het natuurlijk prettig dat hij niet afwijkt t.o.v. het merendeel van de klas.

op basis hiervan zoek ik nog wel naar "refurbished" alternatieven.
  1. Stevig
  2. Stevig
  3. touchscreen en "reversable
  4. Windows 10
  5. 11-13 inch
  6. betere specs dan de 3190
  7. Maximaal €300
Ik moet voor 31 juli bestellen, dus ik heb nog even.

[ Voor 1% gewijzigd door Taan op 12-06-2020 12:50 . Reden: budget toegevoegd ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:16
Hoeveel ram geheugen zit in de varriant die je hebt? Want de 8 gb varriant kost inderdaad 709 euro.
(Ik zou dan ook een accidental damage voor 1 jaar (17.50 euro) erbij voegen, gezien je kind in brugklas veel boeken meeneemt )

Intel Pentium N5030
RAM: ?

Bij vraag en aanbod sorteren op max 2 jaar oud, geeft een hoop mooie laptops met een i5 8365u, vaak nog geen jaar oud (dus nog garantie).
Helaas zijn deze wel 14 " . (een 11 inch laptop is eigenlijk eerder een tablet met toetsenbord, dat merk je ook aan processor die erin zit).

[ Voor 35% gewijzigd door 99ruud99 op 12-06-2020 13:21 ]

• hoi1234
99ruud99 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:13:
Bij vraag en aanbod sorteren op max 2 jaar oud, geeft een hoop mooie laptops met een i5 8365u, vaak nog geen jaar oud (dus nog garantie).
Helaas zijn deze wel 14 " . (een 11 inch laptop is eigenlijk eerder een tablet met toetsenbord, dat merk je ook aan processor die erin zit).
Er zijn prima laptops met een 12.5 inch LCD zoals een Lenovo Thinkpad X, DELL latitude e7200 series en een HP Elitebook 2500 series.

Heb je wel wat oudere hardware. Maar alles is sneller dan die opgefokte grasmaaier die in de aangeraden laptop zit.

@Pretender82 700 euro voor die laptop is echt veel te duur. Als je goed zoekt krijg je voor de helft van de prijs 2 zeer degelijke laptops die ook nog eens snel zijn. Aan zulke trage laptops ga je je echt ergeren.
Pagina: 1