Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Het garagedak is onlangs vernieuwd, dus daar moeten zonnepanelen op gelegd worden. Ik heb in Sunny Designer een setup gemaakt en komt daarbij uit op 6 panelen in landscape:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsfVLkJMJQkDBcDsuTSlcX15c80=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i0PYp9LQgmxQcKZKElYyAVjJ.png?f=user_large

Het aantal zonuren wat ik op het garagedak heb is echter beperkt (begin mei effectief ongeveer 9 uur, van 09:00 tot 18:00). Daarna neemt de schaduw snel de overhand. In de winter valt er nagenoeg geen zonlicht op het dak door bebouwing en groen om de garage heen.

Investering zal ongeveer 2K aan materiaal bedragen (6x 340Wp panelen, 3x APS YC600 microinverter, betonvoeten, bekabeling). Installatie doe ik zelf. Monitoring dmv een KWh meter. De panelen komen onder een helling van 5 graden te liggen (bijna plat op het dak dus). De richting is zuid-west (azimuth 40 graden).

Het rendement van de panelen zal altijd hoger zijn dan op de bank zetten, maar de vraag is: Welk rendement haal ik met het relatief lage aantal zonuren?

Zelf reken ik conservatief met 50%. Dit is 1000 KWh (ongeveer de helft van mijn jaarlijkse verbruik). Is dat realistisch? Wat denken jullie daarvan?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
Goed plan, gewoon doen!
Je hebt rond deze tijd van het jaar al de 9 beste uren van de dag schaduwvrij.
Dan lijkt 50% mij zeer conservatief, dus 1200 kWh moet ook wel lukken denk ik.
Als je ze zelf legt heb je geen lange tvt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:25

MieJuul

3970Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hz0xj_gRUGmbjMIPbKRpST7XEEY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i6hzSifUWZE5wo4RsMZy8Sg0.jpg?f=user_large

Ik heb 1210Wp op de garage liggen.
(zie tweede link in m'n onderschrift)
Ligt tussen de woningen en verderop staat nog een flat van 6 hoog.

Orientatie op ZZO met een hellingshoek van 20 graden.
Dit doet per jaar gemiddeld ca 900 kWh, ofwel ca 750 kWh/kWp

Van de wintermaanden moet je het sowieso niet hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door MieJuul op 11-05-2020 22:04 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
kun je de panelen niet goedkoper op een goodwe 1500xs zetten ?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Zerobase
  • Niet online
@Lardman: Is ook een optie, maar dan heb ik voor 2 panelen een Tigo optimizer nodig ivm schaduw in de ochtend op de hoeken van het dak. Het prijsverschil met micro inverters wordt dan weer minimaal.

Bovendien hoef ik niet met MC4 connectoren en DC bekabeling te knoeien. En een goeie strip- en krimptang zijn ook niet goedkoop.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Zerobase
ik had 4 panelen over van 190Wp per stuk.
2 daar van geven een lagere Vmpp als ze normaal zouden moeten doen. (nog geen idee wat er nu echt aan de hand is met die panelen?)
dus 4x190Wp=760Wp
dit heb ik op een steca500 gehangen die 500W maximaal (oke hij gaat naar de 512W soms voor heel even) doet dus een theoretische onder dimensionering die flink is in percentage.
dit op een schuurtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAabPrCiP9FKd20b0IqJxSQJjIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86jO06Zk5ebPUoIX05eAOr8a.jpg?f=fotoalbum_large
dit is maar een kleine dakhoek, maar is dus wel een 10 graden op noord.
het schuurtje staat tussen een paar grote gebouwen in.
en er staat een boom op zuid.

zo een beetje alles wat maar fout kan zijn zit er wel een beetje in.
(behalve de juiste Vmpp voor de omvormer, die moet je gewoon goed doen, dat is belangrijk.
een steca500 wil je eigenlijk ten alle tijden 100Vmpp geven(of een beetje meer) ook als de panelen warm zijn. ;) )
en dit heeft mij de afgelopen 365dagen een 563kWh opgeleverd.
wat weer een 750kWh/kWp is en dat is weer ongeveer 70% van wat het eigenlijk in een perfecte situatie zou moeten doen. (+/-1100kWh/kWp is de max in mijn regio)

dus glas is half vol reactie:
meer kWh opbrengst als de hoeveelheid W van de omvormer.
kassa, panelen had ik nog over en de omvormer ook(en al terug verdiend), dus de kosten van het bevestiging spul heb ik in 1 jaar terug verdiend.
dus glas is half leeg reactie:
70% is niet een top score, dat valt best tegen.
dat kan veel beter.

maar ik ben zelf van de half vol gedachten.
en dan denk ik ook nog, snel een nieuw biertje bestellen voordat deze op is, proost. ;)

conclusie:
hoe slecht je het ook doet, je opbrengst komt wel goed.
veel slechter als wat ik heb gedaan kan haast niet.
zorg er alleen voor dat je Vmpp juist is voor je omvormer dat is altijd belangrijk. ;)

edit:
normaal is een garage ongeveer 3x6m
en zou je dus gewoon 9 panelen op neer kunnen leggen.
(maar soms zijn de maten net anders, maar die weet ik niet)
je kunt de panelen ook gewoon plat op dak neer leggen, schuin doe je alleen maar voor het schoon spoelen.
(dus 1x per jaar even je panelen een beetje schoon maken, maar dak is niet hoog dus zo gedaan.)
met 9 panelen en van het type shingled
voorbeeld:
https://www.sun-solar.nl/...-e-181-incl-btw-sunsolar/
dan haal je 9x37Vmpp=333Vmpp en dat is weer ruim voldoende voor een gewone TL omvormer.
en dan haal je gewoon je conservatief 2000kWh met gemak. ;)
(reken ik het beter uit dan ga je wel over de 2500kWh per jaar heen.
kun je lekker stroom gaan verkopen, dat is ook kosten effectief met de lage paneel prijzen van vandaag de dag.)

(dit hoeft niet, met 33Vmpp panelen lukt het ook al.
9x33Vmpp is al voldoende, die 37Vmpp is wel lekker als je de centen hebt. ;)
optioneel dus.)

(ik weet ook nog wel een paar hele goedkope methodes om dan een bevestiging te maken, dus kan erg goedkoop gedaan worden.)

die APS oplossing zou ik niet doen, dat is stiekem erg duur.
je koopt gewoon een 3kW omvormer voor 3x een APS YC600.
je kunt beter meer Wp leggen en de schaduw koppen om zo een snellere TVT te hebben.
daar ben je gewoon beter mee af. ;)
(dus zoals @Lardman ook zegt, kop gewoon die schaduw, tigo is helemaal niet nodig.
en er is zoizo helemaal geen strip en krimptang nodig als je het goed aan pakt, daar is een hele simpele oplossing voor, dat is een onzin argument.)

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 12-05-2020 11:54 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Lardman
Er zijn kant en klaar kabels beschikbaar, er zijn half voorbereide kabels met de binnenkant er al aangekrompen beschikbaar, dan hoef je alleen maar de mc4 stekker er omheen te maken, dat gaat wel goed.
Mocht de schaduw te erg zijn dan heeft een XS serie goodwe ook een MPPT schaduw oplos ding.

In jouw verdediging, er is niets mis met microomvormers, maar mijn ervaringen is dat een stringomvormer zwaar onderschat wordt over het algemeen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Zerobase
  • Niet online
@migjes: Er passen er inderdaad ook 9 stuks op en dat is weer meer dan 6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Tz6yNu4VCmU1_Rq0jH_ZYjNhKg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3utqwlJ9OZRLBT0Y6qbISRUQ.jpg?f=user_large

Voor montage zit ik dan te denken aan bijvoorbeeld aan 3x een Valktriple.

Wordt het prijskaartje wel wat anders:Nog wat kabel, connectoren etc en je bent voor 3K klaar. Is misschien nog wel interessanter ja. Moet ik eens overwegen ...

• migjes
@Zerobase

Zonnepanelen 9x Yingli Mono 340Wp = E 1629,-
dit mag je gebruiken, maar een paneel met gewoon 33Vmpp is ook wel oke.
zo precies hoeft het niet. ;)
zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
met 9x33Vmpp moet je rekenen met 250V en 9x37Vmpp zit je rond de 290V. (grofjes uit het hoofd)
(ik persoonlijk zou wel voor de yingli gaan, vind het wel erg prettig om genoeg Vmpp te hebben.
gewoon om beter met schaduw overweg te kunnen, en de +/-0,5% extra opbrengst ongeveer.
dit is de tweaker in mij. ;) )

Mounting 3x Valktriple. E 690,- (Stenen genoeg voor de ballast)
nop, dat vind ik te duur.
ik zou gewoon een paar van dit soort monage rails nemen:
https://www.winkelman-zon...6mm/49830/?display=detail
en dan wat L profielen halen bij de bouw markt.
die zaag je op maat, en 2 hoekjes er af, dan heb je een mooie houder voor een paar gratis stoeptegels.
(stoeptegels kun je gratis afhalen, mensen moeten betalen als ze naar de stort brengen. ;) )
leg je dan aan 1 kant een paar extra stoeptegels er onder dan heb je al een beetje schuine setup.
dus niet te moeilijk denken, dan is er genoeg mogenlijk voor veel minder geld.

check ook hoe @Geert h
het heeft gedaan:
zelf zonnepanelen plaatsen
(vind ik zelf al iets te overdreven, had gerust nog simpeler gekund, maar wel aardig zo.)

1x Growatt 3000S omvormer E 540,- (Of zal ik de 2500S pakken, prijsverschil is minimaal)
tja, ik vind het verschil ook zo minimaal.
dus kies maar lekker zelf.
(ik zou de 3kW pakken, die 100€ doet mij niet zoveel.
dat is mijn om niet te hoeven aftoppen wel waard, dus ook de tweaker in mij ;) )

dus je kunt nog een beetje schuiven, maar dit plan is wel aardig solide in mijn ogen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 12-05-2020 13:33 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:25

MieJuul

3970Wp

Met een beetje creativiteit kun je een eind komen inderdaad.
Zo heeft mijn setup een paar posts terug ca 80 euro aan materiaal gekost 😎
Toegegeven, het was best wat werk, maar het eindresultaat geeft dan wel een enorm voldaan gevoel 😃💪

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zerobase schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:06:
@migjes: Er passen er inderdaad ook 9 stuks op en dat is weer meer dan 6:
[Afbeelding]

Voor montage zit ik dan te denken aan bijvoorbeeld aan 3x een Valktriple.

Wordt het prijskaartje wel wat anders:Nog wat kabel, connectoren etc en je bent voor 3K klaar. Is misschien nog wel interessanter ja. Moet ik eens overwegen ...
Schuin op een valk tripple is zonde als het alleen hoog zomer werkt, paar rails op een paar trottoir bandjes en klaar.
Plat of tikkie schuin, graad of 5 door 1 kant of midden wat hoger te leggen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Lardman
Met rails en stoeptegels, schroeven en pluggen ben je 14 euro per positie kwijt. Gewoon de rails voor pannendak, mid en eindklemmen en je boort door de rails met ijzerboor. Dan met betonboor plugje in 30*30 tegel boren. Dan 7cm schroef door de rail in de plug en je hebt een prima montage systeem.

Ik zou panelen pakken met meeste watt per euro (310-335 watt) en dan een goodwe 2500xs.

• Zerobase
  • Niet online
Heb gisteren nog even gemeten op het garagedak en 9 stuks gaat 'm toch niet worden.

De panelen die ik op het oog heb (Yingli 340 Wp) zijn (afgerond) 107cm breed. 3 stuks in landscape tegen elkaar met ruimte voor de klemmen betekent dat ik aan beide kanten op de dakrand of er kort tegenaan eindig. Niet handig als het regent en volgens het omgevingsloket ook vergunningsplichting (hoogte panelen < afstand tot dakrand).

Ik ga daarom voorlopig nog even uit van 6 stuks.

@Lardman: Dat van die rails is een hele goeie. Ik heb nog genoeg stenen in de garage liggen waar ik die rails op kan monteren. De oplossing met betonvoeten (Sun Solar) vind ik echter ook wel netjes.

Kwa inverter neig ik nog steeds naar 3x APS YC600. Reden is opbrengstmaximalisatie en bijkomend voordeel is dat er dan geen gaten in de garage geboort hoeven te worden voor de bekabeling. De AC bekabeling komt naast de regenpijp bijna uit het zicht omhoog het dak op en verdwijnt daar meteen onder de panelen. Het prijsverschill tussen bijv een Growatt 2000 en 3x microinverter is nu ook niet wereldschokkend.

Kortom, ik heb nog wat afwegingen te maken.

(Kan een mod trouwens de spelvaut in de topic titel aanpassen: zonepanelen --> zonnepanelen?)

[ Voor 3% gewijzigd door Zerobase op 13-05-2020 06:42 ]

• busscherski
Vanwaar de voorkeur voor die brede panelen?
Bijna alle andere panelen zijn smaller.

Als full black belangrijk is:

https://www.winkelman-zon...display=detail&sort=price

https://www.winkelman-zon...display=detail&sort=price

Als het niet geheel zwart hoeft zijn er ook nog andere keuzes

https://www.solar-bouwmar...rc-silver-frame-opop.html

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Zerobase
  • Niet online
@busscherski: Meer Wp, hogere Vmp en goed verkrijgbaar bij een leverancier hier in de buurt. Full-black heeft de voorkeur vanwege aanzicht / evt reflecties richting de buren in de ochtenduren.

Maar kleinere panelen zijn ook een optie. Scheelt 120Wp op 6 panelen. Het prijsverschil (E 60,-) is toch weer goed voor de aanschaf van ruim anderhalve micro-omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door Zerobase op 13-05-2020 10:04 ]

• migjes
@Zerobase
geef gewoon eens de maten van je dak, dan kunnen wij hier wel iets beters verzinnen.
(ex en inc dakrand, soms gaat het om de laatste cm. ;) )

de APS heeft zo zijn doel, maar vaak valt de opbrengst een beetje tegen.
zo mooi als de marketing meld zijn ze vaak niet.
(zoals max 300VA per aansluiting wat werkelijk word verwerkt.
maar ook een vervorming en vermogens factor waarvan je zoiets hebt als :?
en storingen door sommige modellen voor zendamateurs. )
als je een goede reden hebt dan zijn ze leuk, maar anders links laten liggen.

als het echt geen 9x kan, dan kun je beter voor dit soort panelen 6x gaan:
https://www.sun-solar.nl/...s-e260-incl-btw-sunsolar/
is wat duur, maar levert wel een 8% meer kWh per Wp op.
dit soort panelen levert 55Vmpp.
dus 6x zit je ruim boven de 300Vmpp en kun je een simpele TL omvormer gebruiken.
daar ben je beter mee af, maar 9x of andere oplossing is nog steeds geprefereerd.

(sommige TL omvormers kunnen ook buiten hangen, ben ik geen voorstander van, omvormer/micro in de open lucht is eigenlijk vragen om problemen op de lange duur.)

• Lardman
Heb nu meerdere keren gemerkt dat het theoretisch voordeel van 3 kleine omvormers teniet gedaan werd door mindere prestaties bij slecht weer. Als je 10 watt per paneel aan output hebt en ze zitten per twee aan een micro omvormer dan maakt een micromvormer van de 20 watt input tussen de 1 en 5 watt van aan AC output wegens het beroerde omzet rendement bij zeer lage vermogens. Je merkt dus 3 tot 15 watt geleverd. Zet je de volle 60 watt input op een string omvormer hoeft er maar 1* omgezet te worden van dc naar ac en haal je tussen de 25 en 45 watt uit dezelfde panelen. Dit effect compenseert het string verlies bij schaduw grotendeels.
Heb zelf ooit 3 stecas omgeruild voor een oude AEG pv1500 en tot mijn verbazing ging gemiddelde jaaropbrengst omhoog ipv naar beneden, ondanks serieuze schaduw in de ochtend en avond.

Als je niet door het dak wilt kun je ook de dc kabel langs de regenpijp en dan naar beneden zoals je nu met de ac wilt doen.

Tot zo ver mijn 2duiten en laat me voorop stellen dat het erg tof is dat je panelen neemt, hoe de installatie er dan uitziet is maar details. Ervaring leert ook dat het prettig is om verder te kijken dan de panelen die de lokale leverancier toevallig heeft. Horen graag de maten van het dak. Ook fullblack panelen schitteren als een malle als ze nieuw zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Lardman op 13-05-2020 13:41 . Reden: Typo ]

• Zerobase
  • Niet online
@migjes: Afmeting dak inclusief dakrand LxB=6m x 3,4m. Zonder dakrand LxB=5,8m x 3,2m. 9 panelen zou in theorie kunnen, maar dan zit je erg dicht tegen de dakrand. En het zou zonde zijn als ik de panelen na geplaatst te hebben weer (voor een deel) weg moet halen omdat er iemand in de buurt 'last' van heeft.

Vwb storing, er zitten hier in de directe buurt geen zendamateurs die actief zijn op HF.

@Lardman: Ik kan ook door de muur. 't Is maar enkelsteens, dus daar zit zo een gat in. Door het dak ga ik in ieder geval geen gaten boren.

9x Panasonic HIT op een stringomvormer is ook te overwegen, al zijn die Yingli's wel een stuk goedkoper. En vwb schaduw: Kan altijd nog een Tigo optimizer onder een van de panelen schroeven.

Kwa montage zoek ik kant-en-klare spullen. Geen tijd en zin om zelf met aluminium wat in elkaar te knutselen. Dat het dan extra kost is niet anders. Dan duurt het terugverdienen maar wat langer.

• Lardman
Zomaar een gek idee:

5 stuks van
https://www.winkelman-zon...ay=detail&merk=JA%20Solar

Zit je op 2050 watt en je blijft overal 50cm van de kant....

• busscherski
Gaan de buren de panelen vanaf de grond zien liggen als ze krap 20 cm van de rand liggen?

[ Voor 9% gewijzigd door busscherski op 13-05-2020 20:24 ]

• migjes
@Zerobase
LxB=6m x 3,4m en LxB=5,8m x 3,2m

neem gewoon een paneel met een zwarte rand
(of de achterplaat dan wit of zwart is, is een persoonlijke voorkeur.
maar je ziet er toch niks van, en alles is vergunnigsvrij dus buren kunnen klagen maar jouw niks opleggen om te veranderen.)
in de maat 169x104 (grofweg). b.v.:
https://www.winkelman-zon...?display=tiles&sort=price
daar passen gewoon 3x3 van op je dak.
die leg je dan gewoon plat op het dak.
3x100,4 = ruim kleiner als 3,2
3x169,8 = ruim kleiner als 5,8

je neemt een betonband b.v.:
https://www.slimbestraten...3P-gcrEAQYAiABEgK11PD_BwE
daar boor je een gat in en bevestig je een standaard bevestiging stang op. b.v.:
https://www.winkelman-zon...sic/49569/?display=detail
en dan werk je verder met de gewone klemmen etc etc...
eventueel leg je onder de beton band nog wat stoeptegels om het een beetje schuin te maken.
maar dat laat je af hangen van hoe hoog de dakrand is zodat je daar maar net boven komt.
(dan kunnen de buren niet klagen.)

als omvormer kun je dan denken aan:
https://www.winkelman-zon...mer/51612/?display=detail
maar veel meer mogenlijk. ;)

als dit je te veel werk is, dan moet je gewoon geen zonnepanelen nemen. ;)

dit krijg je wel voor elkaar onder de 2,5k€.
zo simpel en goedkoop dat je gewoon in over productie kunt gaan en geld kunt verdienen. ;)

je maakt het je zelf gewoon veel te moeilijk en ziet te veel beren op de weg.
dat is nergens voor nodig. ;)

• Zerobase
  • Niet online
@migjes: Ik ben altijd wat terughoudend geweest met leggen van panelen, onder andere vanwege de vele schaduw. Uit jouw voorstel imaak ik op dat het leggen eigenlijk wel simpel te realiseren is.

Ik heb nog bijna 3 m2 van deze 'petit-fours' liggen (LxBxH = 15cm x 15cm x 5cm, gewicht 3 KG):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbZMX0DIBtJgDiOM0xE798URnm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILIHdBrWWuuHprS0m5ijJAsv.jpg?f=fotoalbum_large
Daar kan ik de rails mooi op vastmaken. Per rail 8 stenen (Om de +/- 40cm) en het waait niet meer weg lijkt mij.

Ik ga nog eens rekenen ...

• migjes
@Zerobase
die schaduw is niet tof, maar ook weer geen probleem.
je hebt alleen maar minder opbrengst.
maar vroeger (toen je dat nog met een lange oe schreef.) betaalde je 1,20€/Wp voor een paneel.
kijk ik dan naar dit paneel:
https://www.winkelman-zon...l-full-black-320wp/51808/
dan betaal je tegenwoordig nog maar 0,34€/Wp.
dus met die lage prijzen maakt de schaduw niet meer uit. ;)

je wil die petit-fours gebruiken.
(ach stoeptegels, je kunt ze gratis ophalen als je even rond zoekt.
dus andere regelen kan ook, niet te krampachtig vast houden en flexibel zijn, bespaart problemen.)
scoor dan deze rails:
https://www.winkelman-zon...sic/49569/?display=detail
en bij je lokale betere bouwmarkt een stel L profilen (hoek profielen)
zoals:
https://www.metaalwinkelo...ofiel-ongelijkzijdig.html
die zaag je op maat, klein hoekje er af.
met een parker zet je er dan 2 op de rails ongeveer 15cm uit elkaar zodat je een perfecte bak hebt voor je petit-fours.
en eigenlijk ben je er wel.

geen idee wat voor dakbedekking je hebt.
maar een bescherm rubber is vaak wel verstandig:
https://www.winkelman-zon...x10/49563/?display=detail

Pagina: 1