Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-10 21:35
Momenteel hebben wij een Sony STR-KS2300 versterker met 5.1 speakers (grote speakers op "paaltjes"). Dit is een hele simpele set en waarschijnlijk ver van "goed".
We willen dit vervangen voor een soundbar omdat dit mooier staat dan van die grote speakers, maar willen wel de mogelijkheid hebben tot surround sound. Verder willen we de bar ophangen onder de TV maar volgens mij kan dat bij alle soundbars wel.

Qua geluid voldoet onze huidige set prima (dit zegt dus iets over ons gehoor of het verstand van audio)
We willen gewoon wat meer dan de TV zelf kan en mogelijkheid tot surround sound.

Multiroom wifi is leuk, maar zeker geen must. De TV ondersteund ook al airplay dus vanaf de telefoon streamen zou dus ook via de TV kunnen.

Wat is je budget?
Voor de soundbar 200-400 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Aansluiten op de Samsung Q85R tv / One Connect box via ARC
We kijken TV, films en series en ik speel (voornamelijk) shooters op de PS4. Echter heb ik daarvoor vaak mijn headset op.

Wat heb je zelf al gevonden?
- Sonos Beam (€419)
Heel veel opties, uitbreidbaar met surround speakers.
Subwoofer zit er niet bij en aanschaf is erg prijzig
Wifi/multiroom/airplay
Misschien te veel van wat we niet gaan gebruiken?
?? Watt

- LG SL6YF (via ibood nu €199)
Uitbreidbaar, inclusief subwoofer
420Watt

- Samsung HW-Q60RXN
Uitbreidbaar, inclusief subwoofer, zelfde merk als TV
360Watt

Welke vragen heb je hier nog over?
- Moet ik nog ergens opletten ivm HDR, 4K of VRR?
- Zijn er beter passende alternatieven binnen of rondom het budget?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Je hoeft qua beeldverwerking nergens op te letten, omdat dergelijke soundbars geen beeldverwerking op zich nemen. De TV stuurt alleen het audiosignaal via, veelal, een optische kabel naar de soundbar.

Die LGSL6YF is voor € 199 een koopje bij Ibood. Ik zou bij Ibood wel even letten op wat voor apparaat je krijgt. Vaak verkopen ze amerikaanse/britse apparaten, waardoor je een verloopstekker nodig hebt om ze van stroom te voorzien. Leveren ze er wel bij, maar kan onpraktisch zijn.

Kijk naar welke opties je zoekt. Als al deze apparaten voldoen aan je eisen en binnen budget vallen, dan is dat prima. Ik zou dan lekker voor een Samsung gaan, omdat als je CEC (samsung noemt dat Anynet) / ARC wilt gebruiken dat icm je TV de grootste kans van slagen heeft.

Als je de Sonos beam als basis gebruikt en die wilt uitbreiden met 2 play 1's en een subwoofer ben je behoorlijk wat geld kwijt (ca € 1.500). Dat zal wel beter klinken dan die LG/Samsung soundbar + sub en de speakers die je daar aan kan hangen, maar het is maar net of het je dat wilt uitgeven. Zo ja, dan kun je voor dat geld beter kijken naar bijv een 2.0/2.1 set met Denon/Marantz receiver als basis. Daar kun je tegenwoordig ook draadloze HEOS speakers aan hangen.

Om je een beeld te geven van de kosten. Een Denon X1600 kost € 369. Voor € 250 - € 400 koop je leuke monitor speakers. Denk aan Q Acoustics 3020i (€ 250 per paar). Vanuit daar kun je rustig eens uitbreiden. Subwoofer, draadloze HEOS speakers, center speaker. Uiteindelijk net zo duur als een Sonos surround set, maar je bent veel flexibeler en het klinkt beter. Je zit dan wel met beeldverwerking via de receiver, maar die ondersteunt alles wat jij wilt.

[ Voor 43% gewijzigd door Hulleman op 12-05-2020 09:53 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-10 21:35
Hulleman schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:39:
Je hoeft qua beeldverwerking nergens op te letten, omdat dergelijke soundbars geen beeldverwerking op zich nemen. De TV stuurt alleen het audiosignaal via, veelal, een optische kabel naar de soundbar.

Die LGSL6YF is voor € 199 een koopje bij Ibood. Ik zou bij Ibood wel even letten op wat voor apparaat je krijgt. Vaak verkopen ze amerikaanse/britse apparaten, waardoor je een verloopstekker nodig hebt om ze van stroom te voorzien. Leveren ze er wel bij, maar kan onpraktisch zijn.

Kijk naar welke opties je zoekt. Als al deze apparaten voldoen aan je eisen en binnen budget vallen, dan is dat prima. Ik zou dan lekker voor een Samsung gaan, omdat als je CEC (samsung noemt dat Anynet) / ARC wilt gebruiken dat icm je TV de grootste kans van slagen heeft.

Als je de Sonos beam als basis gebruikt en die wilt uitbreiden met 2 play 1's en een subwoofer ben je behoorlijk wat geld kwijt (ca € 1.500). Dat zal wel beter klinken dan die LG/Samsung soundbar + sub en de speakers die je daar aan kan hangen, maar het is maar net of het je dat wilt uitgeven. Zo ja, dan kun je voor dat geld beter kijken naar bijv een 2.0/2.1 set met Denon/Marantz receiver als basis. Daar kun je tegenwoordig ook draadloze HEOS speakers aan hangen.

Om je een beeld te geven van de kosten. Een Denon X1600 kost € 369. Voor € 250 - € 400 koop je leuke monitor speakers. Denk aan Q Acoustics 3020i (€ 250 per paar). Vanuit daar kun je rustig eens uitbreiden. Subwoofer, draadloze HEOS speakers, center speaker. Uiteindelijk net zo duur als een Sonos surround set, maar je bent veel flexibeler en het klinkt beter. Je zit dan wel met beeldverwerking via de receiver, maar die ondersteunt alles wat jij wilt.
Bedankt voor je uitvoerige antwoord.
Momenteel heb ik een Samsung tv met de Samsung One Connect box. Het lijkt mij ideaal en zeker met ons "slechte" gehoor om daar een soundbar op aan te sluiten. Dit ivm apparaten / kabels. Ik geloof meteen dat een set met Denon/Marantz receiver beter is, maar dat zal ik misschien zelfs niet eens horen. Sonos komt op dezelfde kosten uit en dat is dus ook niet te doen. De beam is leuk, ikea speakers erbij oke, maar dan de subwoofer.

Die Samsung kan je ook prima uitbreiden en met ARC kan ie op de One Connect box aangesloten worden. Vervolgens de TV en de soundbar van hetzelfde merk, dat staat ook nog eens mooi :-)

Is het dan nog waard om voor een Q70R te gaan? Het grootste verschil, zover ik lees, zit hm in de dolby atmos ondersteuning. Echter geloof ik niet echt dat een soundbar dat gaat kunnen. Zijn er nog andere voordelen tov de Q60R en de Q70R of hoger?