Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:17
Mijn vraag:
Vraag 1:
We hebben op het werk 3 Aruba AP's hangen en nu zijn die in beheer bij een externe partij, we hebben er geen klagen over behalve dat hun prijzen voor nieuwe hardware veel hoger is dan we willen en we dus naar een andere partij gaan overstappen.

Ik ben alles een beetje terug naar het bedrijf aan't trekken qua paswoorden e.d. maar nu zijn de AP's blijkbaar nog bij hun in beheer en kunnen ze geen paswoorden geven om daar op in te loggen.

Vraag 2:
We hadden ook aan onze huidige leverancier gevraagd voor 2 extra AP's maar daarbij moesten we extra licenties ( + beheer software) betalen voor 3 jaar, nu is dat normaal bij deze AP's of als we die zelf aankopen en installeren en beheren welke licenties heb je dan nodig?

Relevante software en hardware die ik gebruik
We hebben 2x IAP-305 hangen en 1X AP-207

Software?????

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Er bestaat software om deze te beheren maar ik zien niet direct een download link, waarschijnlijk kan ik de AP's ook resetten maar dat wil ik niet doen voor dat we volledige controle hebben over de AP's.

Dit is aan het licht gekomen omdat de dekking in ons bedrijf nu niet echt optimaal is, we willen eigenlijk 2 extra AP's hangen zodoende dat de dekking beter word, maar d

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:50
dus je wil eigenlijk je contract beeindigen , en het in eigen beheer nemen ?

misschien staat er een afkoopclausule in je contract ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:04
Mijn vraag:
Vraag 1:
We hebben op het werk 3 Aruba AP's hangen en nu zijn die in beheer bij een externe partij, we hebben er geen klagen over behalve dat hun prijzen voor nieuwe hardware veel hoger is dan we willen en we dus naar een andere partij gaan overstappen.

Ik ben alles een beetje terug naar het bedrijf aan't trekken qua paswoorden e.d. maar nu zijn de AP's blijkbaar nog bij hun in beheer en kunnen ze geen paswoorden geven om daar op in te logg
Dat kan inderdaad de AP’s zullen onderdeel zijn van een controller waarschijnlijk en die gegevens geven ze uiteraard niet.
Vraag 2:
We hadden ook aan onze huidige leverancier gevraagd voor 2 extra AP's maar daarbij moesten we extra licenties ( + beheer software) betalen voor 3 jaar, nu is dat normaal bij deze AP's of als we die zelf aankopen en installeren en beheren welke licenties heb je dan nodig?
Licenties is wel semi normaal inderdaad voor sommige producten. Ik heb dat eerder gezien bij bepaalde Cisco modellen.
Dit is aan het licht gekomen omdat de dekking in ons bedrijf nu niet echt optimaal is, we willen eigenlijk 2 extra AP's hangen zodoende dat de dekking beter word, maar d
Als je zelf alles in beheer wilt hebben qua WiFi zou ik eens kijken naar de ruckus unleashed accespoints. (Bijvoorbeeld de R320) Deze hebben een ingebouwde controller op de accespoint welke ook redundant is als je meerdere accespoints hebt en je hebt niet te maken met licenties.

Qua config is het echt easy aansluiten, setup doorlopen WiFi juist instellen (dat kan de uitdaging zijn) en je hebt zorgeloos WiFi.

[Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 11-05-2020 19:03]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
@ijske ik zal morgen eens navragen maar volgens mij hebben we geen contract getekend en betalen we gewoon als we iets nodig hebben.

@HKLM_ dus als we zelf een controller zetten en dan zelf een licentie nemen zou dit opgelost zijn. Tja dan moeten de prijzen wel goed zijn, want anders kunnen we beter uitkijken naar Ubiquiti UniFi of die Ruckus

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ironleg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:55
De IAP acesspoints hebben ook een ingebouwde controller die zonder licentie werkt. Via https://setmeup.arubanetworks.nl of via http://instant.arubanetworks.com kun je ze als ik me niet vergis instellen. Moet je wel eerst een harde reset doen.
Zie ook https://www.arubanetworks...ration_1470066291_1027871

[Voor 37% gewijzigd door ironleg op 11-05-2020 19:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:16
Damic schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:14:
Mijn vraag:
Vraag 1:

Ik ben alles een beetje terug naar het bedrijf aan't trekken qua paswoorden e.d. maar nu zijn de AP's blijkbaar nog bij hun in beheer en kunnen ze geen paswoorden geven om daar op in te loggen.

Vraag 2:

Relevante software en hardware die ik gebruik
We hebben 2x IAP-305 hangen en 1X AP-207

Software?????

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Er bestaat software om deze te beheren maar ik zien niet direct een download link, waarschijnlijk kan ik de AP's ook resetten maar dat wil ik niet doen voor dat we volledige controle hebben over de AP's.

Doet die partij ook andere zaken voor jullie ?, als dit het geval zou zijn zou ik als die partij daar ook dan maar gelijk mee stoppen :+.

Zit er in de bedragen geen services etc ook verwerkt ?.

Kan me namelijk niet voorstellen er zo’n groot verschil is tussen het kopen bij a of b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Damic
@ironleg :o dat is interessant, ik vermoede al zoiets (na wat nadenken) want als die zonder internet vallen en de spanning valt weg dan hebben we naderhand azzelfs al is het internet nog niet terug, nog altijd wifi
@Mektheb we gaan naar een andere partij maar die moeten eerst langs komen voor een audit te doen, maar covid heeft daar een stokje voorgestoken.

De prijzen voor de AP's zelf waren normaal, wel iets duurder dan ergens anders maar die moeten ook leven
Maar daar kwam nog bovenop:
* installatie en instellen (= verplaatsing + kosten technieker) wat ook normaal is, eventueel kunnen ze die ook instellen remote en opsturen en dan hangen we die zelf wel waar ze moeten hangen
* 3 jaar (ik vermoed) service en garantie (heb ik ergens gelezen dat het dit kon zijn)
* 3 jaar "software" licentie
En als ik het goed voor heb was dit toch een totaal bedrag van >1000€ exBTW

**ik heb de offerte niet voor me liggen, die ligt op het werk :) **

Zie post : Damic in "Aruba AP's in eigenbeheer nemen"

[Voor 4% gewijzigd door Damic op 11-05-2020 20:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mektheb
Damic schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:49:
@ironleg :o dat is interessant, ik vermoede al zoiets (na wat nadenken) want als die zonder internet vallen en de spanning valt weg dan hebben we naderhand azzelfs al is het internet nog niet terug, nog altijd wifi
@Mektheb we gaan naar een andere partij maar die moeten eerst langs komen voor een audit te doen, maar covid heeft daar een stokje voorgestoken.

De prijzen voor de AP's zelf waren normaal, wel iets duurder dan ergens anders maar die moeten ook leven
Maar daar kwam nog bovenop:
* installatie en instellen (= verplaatsing + kosten technieker) wat ook normaal is, eventueel kunnen ze die ook instellen remote en opsturen en dan hangen we die zelf wel waar ze moeten hangen
* 3 jaar (ik vermoed) service en garantie (heb ik ergens gelezen dat het dit kon zijn)
* 3 jaar "software" licentie
En als ik het goed voor heb was dit toch een totaal bedrag van >1000€ exBTW

**ik heb de offerte niet voor me liggen, die ligt op het werk :) **
dat valt me dan nog reuze mee als dat inclusief service enz is.

Begrijp me niet verkeerd, maar als IT zijnde rekenen wij ook ongeveer hetzelfde, zo op je ruwe cijfers gegokt.

Maar eigenlijk komt het er op neer het niet zo zeer de prijs is, maar dat de beheersbaarheid door jullie zelf gedaan kan worden.
“Beheerders moe” noemen wij dat.

Kan je niet beter dan met de huidige partij schakelen en de mogelijkheden bespreken voor er een nieuwe club naar binnen gehaald is?.

Zaken doen is vertrouwen hebben in elkaar en dan is die €1000,00 meer waard dan ellende voor minder.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ironleg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:55
Ik gok dat ze gebruik maken van Aruba central, dat is het close d management platform van Aruba, waar een link ventiel bij hoort, als de behorende partij het goed heeft als msp dan is de licentie niet over te nemen, sterker nog je bent dan afhankelijk van de aanbieder om ze uit hun portal te laten verwijderen. Die blijft van de msp, dus kun je enkel nog lokaal draaien of zelf nieuwe licenties aanschaffen.

Overigens kunnen ze je in central wel een administrator account geven, dat doen wij ook bij onze klanten waar wij WaaS aanbieden. Aruba heeft een goede audit log, dus als een klant iets verkeerd doet kun je het makkelijk herstellen en eventueel een factuur achteraan sturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mektheb
ironleg schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:01:
Ik gok dat ze gebruik maken van Aruba central, dat is het close d management platform van Aruba, waar een link ventiel bij hoort, als de behorende partij het goed heeft als msp dan is de licentie niet over te nemen, sterker nog je bent dan afhankelijk van de aanbieder om ze uit hun portal te laten verwijderen. Die blijft van de msp, dus kun je enkel nog lokaal draaien of zelf nieuwe licenties aanschaffen.

Overigens kunnen ze je in central wel een administrator account geven, dat doen wij ook bij onze klanten waar wij WaaS aanbieden. Aruba heeft een goede audit log, dus als een klant iets verkeerd doet kun je het makkelijk herstellen en eventueel een factuur achteraan sturen.
Precies dit.

Dan hou je als klant zijnde de eigenschappen om zelf te “knutselen” en als het fout gaat kan je altijd nog terecht bij de club die ze echt beheert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
De nieuwe club gaat ook ons beheer doen maar dan aan betere prijzen en snellere offertes ;) daar is het mee begonnen, offerte voor nieuwe pc's + werkstations. Dit duurde te lang en is ons ogen veel te duur voor wat je krijgt en achteraf vraag je om 1 ding in de offerte aan te passen (van sim line pc's naar desktop modellen) en dan zijn de werkstations ook aangepast naar minderwaardige toestellen + duurde het 5 dagen voor de aanpassing.

@ironleg ik vermoed dat ze ook die central gebruiken. Administrator account dat lijkt me interessant, maar ik denk niet dat ze WaaS aanbieden aan ons.

Edit prijzen gevonden, dat is het handige aan office365 :+
Hpe Aruba IAP-305 2x385,91 = €771,81 €
Aruba Central Device Management 1 Token 3y 2 x 99,76 = €199,53 €
Aruba Central Service Management 1 Token 3y 2 x25,07 =€50,14 €
Aruba Mountingkit 2x 10,90= €21,80 €
Aruba 3y Foundation Care 2 2x 72,82= €145,64 €
Totaal1.188,92

[Voor 22% gewijzigd door Damic op 11-05-2020 20:20]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee