Overstappen van Android > iPhone - Ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 16:57
Voor mensen die recentelijk voor het eerst zijn overgestapt van Android > iPhone (iOS), wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb altijd Android gehad en ik overweeg misschien later dit jaar naar een iPhone over te stappen, vanwege het betere update beleid en wellicht betere beveiliging (en minder afhankelijk van Google).

Maar ik vrees dat ik de flexibiliteit van Android mogelijk zal missen, want bij Apple kan je weinig aanpassen geloof ik.

Dus ben erg benieuwd naar de ervaringen van mensen die recent zijn overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:35

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik heb 10 jaar een android telefoon gehad, maar dit jaar toch overgestapt naar de 11 pro max. Je mist een beetje de flexibiliteit dat android wel had, maar daar in tegen werkt alles wel zoals het hoort, loopt het nooit vast en is de accuduur dik in orde.

Ik denk zelf dat ik niet snel meer terug zal keren naar Android. Maar in jouw geval is het echt een kwestie van veel spelen in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sakete schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:44:
Voor mensen die recentelijk voor het eerst zijn overgestapt van Android > iPhone (iOS), wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb altijd Android gehad en ik overweeg misschien later dit jaar naar een iPhone over te stappen, vanwege het betere update beleid en wellicht betere beveiliging (en minder afhankelijk van Google).

Maar ik vrees dat ik de flexibiliteit van Android mogelijk zal missen, want bij Apple kan je weinig aanpassen geloof ik.

Dus ben erg benieuwd naar de ervaringen van mensen die recent zijn overgestapt.
Ligt er aan wat je wilt aanpassen. en als je veel Google-Apps blijft gebruiken,kun je misschien beter bij Android blijven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Laatst online: 10:35

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Hackus schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:48:
[...]

Ligt er aan wat je wilt aanpassen. en als je veel Google-Apps blijft gebruiken,kun je misschien beter bij Android blijven.
Ben ik deels mee eens inderdaad. Google diensten zijn op een Android telefoon een heel stuk naadlozer aan elkaar verbonden dan het sandbox concept van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Ik gebruik alleen Google Maps regelmatig. Alle andere Google meuk gebruik ik niet zoveel, behalve misschien Google Keep (notities), maar dat is vervangbaar met wat Apple als default heeft.

Gmail e.d. gebruik ik ook niet zoveel (heb m'n eigen domein). Assistent gebruik ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:15

Flipm0de

geen

Wat is de flexibiliteit die je denkt te gaan missen van android?

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Flipm0de schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:20:
Wat is de flexibiliteit die je denkt te gaan missen van android?
Bijv dat je niet je eigen default apps kan instellen in iOS, niet zelf shortcuts kan toevoegen of wijzigen aan je control center. Ik weet niet in hoeverre je notificaties kan aanpassen in iOS, maar Android biedt wat mogelijkheden op dat vlak.

Is er systemwide ad-block beschikbaar via iOS, zoals bijv. Blokada (draait een localhost VPN wat ads filtert)?

Is er ook zoeits als Tasker voor iOS? Ik gebruik dat voornamelijk om schermrotatie aan te zetten wanneer ik bijv een foto of een filmpje bekijk (dus per app ingesteld), maar verder staat ie standaard uit omdat ik het bij de meeste apps niet nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Default apps kan idd niet. Dat is wel irritant met mail bijvoorbeeld.

In control centre kan je uit een aantal shortcuts kiezen. Maar bepaald door Apple. Niet alles kan je daar kwijt.

Er is wel iets als Tasker, kom alleen niet op de naam. Zit standaard in iOS. Maar is vast niet zo open als android. Niet alles mag. Opdrachten app volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Flipm0de schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:38:

In control centre kan je uit een aantal shortcuts kiezen. Maar bepaald door Apple. Niet alles kan je daar kwijt.

Er is wel iets als Tasker, kom alleen niet op de naam. Zit standaard in iOS. Maar is vast niet zo open als android. Niet alles mag. Opdrachten app volgens mij.
Je bedoelt zeker de 'Shortcuts' app? (in het Engels?)

Ik heb wel een iPhone voor m'n werk, maar die is redelijk dichtgetimmerd en ik mag de reguliere appstore niet gebruiken (er staat een custom appstore op van m'n werkgever (groot bedrijf) waar alleen bepaalde apps toegestaan zijn), dus er is veel wat ik er niet mee kan doen, dus kan de boel niet echt testen op m'n werk telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Sakete schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:08:
[...]

Je bedoelt zeker de 'Shortcuts' app? (in het Engels?)

Ik heb wel een iPhone voor m'n werk, maar die is redelijk dichtgetimmerd en ik mag de reguliere appstore niet gebruiken (er staat een custom appstore op van m'n werkgever (groot bedrijf) waar alleen bepaalde apps toegestaan zijn), dus er is veel wat ik er niet mee kan doen, dus kan de boel niet echt testen op m'n werk telefoon.
Die idd! Kan je volgens mij if then else opdrachten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Flipm0de schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:10:
[...]

Zit er net mee te klooien op m'n werktelefoon, maar het lijkt er niet op dat je schermrotatie kan aan/uitzetten per app. Wel jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01:57
reactie op je 'vraagstukken'. Los van Maps geen apps die je dagelijks nodig hebt? Dan kan je imho prima overstappen.

Zit er net mee te klooien op m'n werktelefoon, maar het lijkt er niet op dat je schermrotatie kan aan/uitzetten per app. Wel jammer. > Controle center is natuurlijk ook vanuit elke app toegankelijk - echter zijn er wel apps waar je het in zelf kan uitzetten. De meeste apps waar je dit bij wil, is het wel mogelijk vermoed ik zo.

Ik heb wel een iPhone voor m'n werk, maar die is redelijk dichtgetimmerd en ik mag de reguliere appstore niet gebruiken > Dit valt totaal niet te vergelijken met een 'open' iPhone, je kan tegenwoordig met de Opdrachten app (oftewel shortcuts) veel.

Ik heb het bijv. zodanig dat deze mijn huis route regelt. Slaap Lekker Siri > lampen uit in WK na 60 seconden > na 30 seconden lampen op de gang gedimd aan voor 60 seconden > slaapkamer lamp aan.
Bij goedemorgen begint in de keuken een procesje met o.a. koffie en waterkoker.
In de auto vraagt mevrouw braaf waar ik heen wil, eerste afspraak in de agenda of eigen bestemming. Zo heb ik no wel meer automatisch lopen.

Op gebied van navigatie gebruik ik zo'n beetje net waar ik zin in heb, Kaarten bij Apple en Waze laatste tijd, werken prima. TomTom is mijn go-to als ik in het buitenland moet zijn en volgens een planning wil rijden (heb een EV vandaar).

Mits je een beetje zoekt en knutselt met Google als je vriend is iOS tegenwoordig bijna 'net' zo open als de meeste functies die ik ook op mijn Android demo phone verwacht (Samsung Edge 6+ oud beestje) - een werk beheerde telefoon is zo dichtgetimmerd dat je daar vrijwel niets aan hebt.

Is er systemwide ad-block beschikbaar via iOS, zoals bijv. Blokada (draait een localhost VPN wat ads filtert)? Dit was er wel, maar ik gebruik het niet meer i.v.m. nieuwe VPN wensen van het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik had onlangs een iPhone 7 naast mijn S10. iPhone werkte prima, fijn systeem. Maar waar ik niet aan kon wennen was de DPI. Alsof je met 150% zoom naar een scherm zit te kijken. Was ook niet aan te passen en daar kon ik niet aan wennen.

Misschien is een 11 pro qua resolutie anders maar de 8 en SE2020 is daarin wel heel matig als je een fatsoenlijke Android gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:38
Sakete schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:00:
Ik gebruik alleen Google Maps regelmatig.
Ik ook, en dat werkt prima op een iPhone.
Gmail e.d. gebruik ik ook niet zoveel (heb m'n eigen domein).
Apple Mail werkt prima op een Gmail mailbox.
Aghanim schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:12:
Ik had onlangs een iPhone 7 naast mijn S10. iPhone werkte prima, fijn systeem. Maar waar ik niet aan kon wennen was de DPI. Alsof je met 150% zoom naar een scherm zit te kijken. Was ook niet aan te passen en daar kon ik niet aan wennen.
Serieus??? Nooit last van!!!
Volgens mij had je per ongeluk de loep (voor slechtzienden) aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:20
Wat ik heel erg miste op IOS is dat het besturingssysteem niet toestaat om wifi signalen te scannen. Hierdoor weet je dus niet op welke kanalen de buren hun wifi uitzenden en op welk kanaal je je eigen wifi wil instellen, zodat je zo min mogelijk last hebt van hun routers. Maar goed, even een adaptertje in je pc prikken en je weet het antwoord ook, of een android telefoon lenen, desondanks blijft het een gemis dat je op IOS niet kan nagaan op welk kanaal de buren hun wifi hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
logix147 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:01:
reactie op je 'vraagstukken'. Los van Maps geen apps die je dagelijks nodig hebt? Dan kan je imho prima overstappen.

Zit er net mee te klooien op m'n werktelefoon, maar het lijkt er niet op dat je schermrotatie kan aan/uitzetten per app. Wel jammer. > Controle center is natuurlijk ook vanuit elke app toegankelijk - echter zijn er wel apps waar je het in zelf kan uitzetten. De meeste apps waar je dit bij wil, is het wel mogelijk vermoed ik zo.
Hmm, ik heb bijvoorbeeld in de photos app gezocht naar een dergelijk instelling, maar heb niks gevonden. Weet je zeker dat je in veel apps kan instellen om schermrotatie aan/uit te zetten?

Ik heb wel een iPhone voor m'n werk, maar die is redelijk dichtgetimmerd en ik mag de reguliere appstore niet gebruiken > Dit valt totaal niet te vergelijken met een 'open' iPhone, je kan tegenwoordig met de Opdrachten app (oftewel shortcuts) veel.

Ik heb het bijv. zodanig dat deze mijn huis route regelt. Slaap Lekker Siri > lampen uit in WK na 60 seconden > na 30 seconden lampen op de gang gedimd aan voor 60 seconden > slaapkamer lamp aan.
Bij goedemorgen begint in de keuken een procesje met o.a. koffie en waterkoker.
In de auto vraagt mevrouw braaf waar ik heen wil, eerste afspraak in de agenda of eigen bestemming. Zo heb ik no wel meer automatisch lopen.

Op gebied van navigatie gebruik ik zo'n beetje net waar ik zin in heb, Kaarten bij Apple en Waze laatste tijd, werken prima. TomTom is mijn go-to als ik in het buitenland moet zijn en volgens een planning wil rijden (heb een EV vandaar).

Mits je een beetje zoekt en knutselt met Google als je vriend is iOS tegenwoordig bijna 'net' zo open als de meeste functies die ik ook op mijn Android demo phone verwacht (Samsung Edge 6+ oud beestje) - een werk beheerde telefoon is zo dichtgetimmerd dat je daar vrijwel niets aan hebt.

Is er systemwide ad-block beschikbaar via iOS, zoals bijv. Blokada (draait een localhost VPN wat ads filtert)? Dit was er wel, maar ik gebruik het niet meer i.v.m. nieuwe VPN wensen van het werk.
toon volledige bericht
Ok, goed om te weten dat er systemwide adblock is en dat het op dezelfde wijze werkt als met Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Flipm0de schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:10:
[...]

Klopt, alleen zit nou net de mogelijkheid voor schermrotatie per app er niet in :) Misschien voegt Apple dat nog een keer toe in iOS 14 ofzo.

Op m'n huidige Android toestel heb ik 't zo ingesteld dat wanneer ik m'n Gallery app open, of bijv. Youtube, hij schermrotatie aanzet (het staat standaard uit).

[ Voor 21% gewijzigd door Sakete op 12-05-2020 03:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:15
aljooge schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:32:
Wat ik heel erg miste op IOS is dat het besturingssysteem niet toestaat om wifi signalen te scannen. Hierdoor weet je dus niet op welke kanalen de buren hun wifi uitzenden en op welk kanaal je je eigen wifi wil instellen, zodat je zo min mogelijk last hebt van hun routers. Maar goed, even een adaptertje in je pc prikken en je weet het antwoord ook, of een android telefoon lenen, desondanks blijft het een gemis dat je op IOS niet kan nagaan op welk kanaal de buren hun wifi hebben staan.
Je kan gewoon apps daarvoor gebruiken. Bijvoorbeeld de gratis app AirPort Utility.. Klein detail: het is iOS, niet IOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Laatst online: 25-05 18:08
ik ben toevallig vorige week over gestapt van een galaxy s10e naar een se 2020. Alle google apps werken prima op de iphone en wat ik fijn vind zijn de kleine dingen als de haptic engine voelt gewoon beter, Ik had verwacht dat het me meer irritatie zou opleveren maar dat is niet zo gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:19:
Serieus??? Nooit last van!!!
Volgens mij had je per ongeluk de loep (voor slechtzienden) aangezet.
:+

Van een display met zeer hoge resolutie naar een matig scherm geeft gewoon dit effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 21:38

page404

Website says no

Flipm0de schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:38:

Ik ben begin dit jaar overgestapt op Spark als mailclient. Tot nu toe merk ik nauwelijks iets van gebrek aan integratie. Enige waar je op moet letten is dat Spark ook als deel-optie ingesteld wordt zodat je documenten etc kan delen via het shortcut menu. Dan kies je Spark ipv Mail, dat is alles.
Op MacOS verlies je de fileshare optie voor grote bestanden, dat is echt een Mail feature maar op iOS speelt dat minder.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01:57
@Sakete

en de voor de mensen die eventueel nog een adblocker zoeken, ik vond deze een tijdje terug en gebruik ik naar tevredenheid.

AdBlock Pro voor Safari (iOS/macOS) * indien je dit later leest, kan die weer betaald zijn.

deze is momenteel gratis op te lepelen - geen aandelen, werkt gewoon fijn en zonder VPN toevoeging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
In hoeverre kan je andere toetsenborden installeren? Op Android gebruik ik al jaren SwiftKey, en ik zie dat die ook beschikbaar is voor iOS. Maar ik las ergens dat de standaard iOS toetsenbord altijd als eerste verschijnt, en dat je elke keer handmatig een andere toetsenbord moet selecteren (zoals SwiftKey).

Is dat waar? Dat lijkt me namelijk vreselijk irritant, en de standaard iOS toetsenbord vind ik niet zo goed. Je kan niet eens 5e rij toevoegen waar alle nummers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Burner-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 17:36
Je kan gewoon een ander toetsenbord instellen als default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
-Burner- schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:58:
Je kan gewoon een ander toetsenbord instellen als default.
Ok, mooi. Misschien dat ik later dit jaar, wellicht bij de komst van een iPhone 12 ofzo, de overstap maak naar Apple. En bevalt 't me toch niet voor persoonlijk gebruik, dan ga ik gewoon weer terug naar Android :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik had dezelfde reserveringen toen ik overstapte van Android naar iPhone. Maar heb er geen spijt van. Mensen klagen vaak over ‘t beginscherm, maar die vind ik prima eigenlijk... Maar ik ben er zo een die slechts één ‘pagina’ heeft (naast het widgetscherm dan natuurlijk :)) en bijna alle apps (heb er heel veel) in mapjes heeft ondergebracht. :P

iPhone is stabieler en voelt sneller, ik mis er geen functies aan. Sterker nog, ik denk dat out of the box de featureset beter is. Maar bij Android heb je wel wat meer vrijheid om zaken later toe te voegen. Het was natuurlijk wel ff wennen, maar dat viel mee - toen ik overstapte had HTC Sense best wat overeenkomsten met iOS. (HTC had als enige dan ook een patentdeal met Apple.) Moet wel zeggen dat het nóg veel prettiger is als je ook een Mac hebt. De beveiliging van de iPhone lijkt ook beter in orde en je merkt wel dat Apple een stuk fijner om gaat met privacy, wat voor mij een enorme plus is.

Het enige dat minder is bij iPhone is het sideloaden van apps. Zonder dev account moet je die elke 7 dagen opnieuw signeren en mogen ‘t max 3 apps zijn. Maar dat heb ik zelf slechts nodig voor welgeteld één voor mij hele belangrijke app. :P

Maar all things considered, ik zou het zeker eens proberen. Neem natuurlijk wel ff een paar dagen de tijd om te wennen en vraag ‘t als je iets niet snapt of miss verkeerd begrijpt. Sommige dingen werken nét iets anders of anders dan verwacht als je Android gewend bent.
Volkan1984 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 03:39:
[...]

Je kan gewoon apps daarvoor gebruiken. Bijvoorbeeld de gratis app AirPort Utility.. Klein detail: het is iOS, niet IOS.
Op iOS laat die geen kanalen zien. Althans, iig niet zonder AirPort. Ik ken ook geen app voor iOS die het kan zonder jailbreak.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaitoX
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-06 20:09
WhatsappHack schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:57:
Ik had dezelfde reserveringen toen ik overstapte van Android naar iPhone. Maar heb er geen spijt van. Mensen klagen vaak over ‘t beginscherm, maar die vind ik prima eigenlijk... Maar ik ben er zo een die slechts één ‘pagina’ heeft (naast het widgetscherm dan natuurlijk :)) en bijna alle apps (heb er heel veel) in mapjes heeft ondergebracht. :P

iPhone is stabieler en voelt sneller, ik mis er geen functies aan. Sterker nog, ik denk dat out of the box de featureset beter is. Maar bij Android heb je wel wat meer vrijheid om zaken later toe te voegen. Het was natuurlijk wel ff wennen, maar dat viel mee - toen ik overstapte had HTC Sense best wat overeenkomsten met iOS. (HTC had als enige dan ook een patentdeal met Apple.) Moet wel zeggen dat het nóg veel prettiger is als je ook een Mac hebt. De beveiliging van de iPhone lijkt ook beter in orde en je merkt wel dat Apple een stuk fijner om gaat met privacy, wat voor mij een enorme plus is.
Zelf ben ik ook recent overgestapt. Wat ik vooral jammer vind aan het beginscherm is dat de widgets per se helemaal links staan. Ik kan bijvoorbeeld niet de reminder widget op het echte homescreen zetten. En ook de notificaties vind ik bij Android een stuk fijner.

Verder werkt alles prima, het is natuurlijk wel even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
DaitoX schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:51:
[...]

Zelf ben ik ook recent overgestapt. Wat ik vooral jammer vind aan het beginscherm is dat de widgets per se helemaal links staan. Ik kan bijvoorbeeld niet de reminder widget op het echte homescreen zetten. En ook de notificaties vind ik bij Android een stuk fijner.

Verder werkt alles prima, het is natuurlijk wel even wennen.
Ja, dat vind ik wel een minpuntje van iOS, dat je eigenlijk altijd in de app drawer bent (zoals het in Android wordt genoemd), en dat je geen widgets op je home scherm kan plaatsen. Maar ja, een ander OS, dus andere werking.
Pagina: 1