Vraag

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:46
Enkele jaren geleden kocht ik een OnePlus 3T. Deze heeft het tot enkele maanden terug altijd super gedaan, en ik was nog nooit eerder zo tevreden over een telefoon! (Dat mocht ook wel, want normaal gezien geef ik veel minder uit aan een telefoon. Ik ben nogal spaarzaam van aard...)
Helaas, iemand gooide eind vorig jaar m'n telefoon tegen de grond. Resultaat: scherm helemaal stuk. Laten repareren kostte me waarschijnlijk meer dan hij nog waar was, dus ben ik hem blijven gebruiken tot het scherm het helemaal begaf (met epoxy heb ik het verder barsten kunnen stoppen waardoor hij nog 2 maand perfect bruikbaar was, maar toen kwam er plots een paarse vlek in de hoek vak het scherm die dag na dag verder groeide...). Toen heb ik er zelf een nieuw schermpje (en ineens een nieuwe batterij) uit China opgezet, waardoor het scherm weer werkte.
Spijtig genoeg blijkt dat OnePlus telefoons een speciaal soort synchronisatie nodig hebben (als ik het goed begrijp) dat enkel uitgevoerd kan worden door erkende herstellers... Dit heeft tot gevolg dat het scherm vaak maar half reageert op aanrakingen... Dringend tijd voor een nieuwe telefoon dus!
Eind maart keek ik al eens op de BBG van maart. Het advies was toen eigenlijk om nog enkele maanden te wachten, omdat er nog geen grote prijsdalingen geweest waren, maar dat die er wel zaten aan te komen omdat er ook een paar nieuwe modellen in het vooruitzicht waren.
Goed... Ik wacht tot de BBG van mei (wat toch wel wat tandenbijten vereiste, met deze nagenoeg defecte telefoon), maar nu blijkt dat er ook nu weer weinig prijsdalingen zijn, en dat er nog een paar modellen verwacht worden in de nabije toekomst...

Nu zit ik met de vraag... is het nuttig om te blijven wachten? Want de stelling "Binnenkort komen er nieuwe toestellen!" is natuurlijk altijd van toepassing.

Natuurlijk is dit een vraag die heel moeilijk te beantwoorden is, en heel subjectief zal zijn, maar goed... stel dat het antwoord "ja" is. Welke telefoon kunnen jullie mij dan aanraden?

In principe is een relatief eenvoudige telefoon goed genoeg voor mij. Ik gebruik hem alleen om te bellen, berichtjes te sturen (sms, Messenger, Whatsapp) en wat sociale media. Games speel ik er niet op, en foto's maken doe ik enkel voor praktische doeleinden. Als ik haarscherpe natuurfoto's zou willen maken koop ik wel een echte fotocamera. Daar dient een smartphone niet voor imo.
Een vingerafdrukscanner daarentegen is wel iets waar ik gewend aan geraakt ben en niet meer zou willen missen.

In principe zou ik er tussen de 150 en de 300 euro aan willen uitgeven, zolang ik maar min of meer dezelfde prestaties kan behouden als mijn huidige OnePlus heeft. (Ergens lijkt me dat niet zo heel onrealistisch, dat een nieuwere, maar goedkopere telefoon dezelfde prestaties heeft als mijn dure, maar ondertussen al vrij oude telefoon)

In de BBG van deze maand vind ik 4 goeie kandidaten:
pricewatch: Xiaomi Redmi Note 8 Pro 128GB opslag Blauw
pricewatch: Motorola Moto G8 Plus Blauw
pricewatch: Oppo A9 2020 (4GB ram) Groen
pricewatch: Oppo Reno2 Z 128GB Zwart

Ga ik me met deze telefoons beperkter voelen dan m'n huidige 3T? Ik neem aan van niet?
Wat me wel opvalt is dat de klemtoon redelijk hard op de camera's ligt. Dat is voor mij niet zo'n belangrijk punt. Zijn er goedkopere modellen te vinden die gelijkaardig zijn qua prestaties, maar inboeten op de camera? Want dat zou wel interessant zijn.

Ik zal m'n gigantische blok tekst ook even samenvatten door het sjabloon in te vullen:

Ik zoek een?
Android telefoon ter vervanging van m'n huidige OnePlus 3T

Wat is je budget?
Bij voorkeur onder de 300 euro, zolang ik maar niet inboet op prestaties t.o.v. m'n huidige. Uiterste max is 500, maar dat moet echt wel gerechtvaardigd zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Bellen, sms'n, whatsappen, Sociale media, surfen, GPS (Android Auto/Google Maps)

Wat heb je zelf al gevonden?
Sinds mijn goeie ervaring met OnePlus zou ik het niet erg vinden om nogmaals voor dit merk te kiezen. Jammer genoeg zijn de prijzen van hun huidige modellen een pak hoger dan ik er aan wil uitgeven. En op de OnePlus Z is het nog 2 maand wachten, en de prijs daarvan licht (volgens de geruchten) ook relatief hoog.
Deze kansmakers vond ik al in de BBG:
pricewatch: Xiaomi Redmi Note 8 Pro 128GB opslag Blauw
pricewatch: Motorola Moto G8 Plus Blauw
pricewatch: Oppo A9 2020 (4GB ram) Groen
pricewatch: Oppo Reno2 Z 128GB Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er nog andere goeie kanshebbers die ik over het hoofd zie?
Welke van bovenstaande zou de beste match voor mij zijn?

Alle reacties

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

De Xiaomi staat er dubbel, dus je mist er nog 1 ;)

• Opifex
MarElo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:15:
De Xiaomi staat er dubbel, dus je mist er nog 1 ;)
Whoops! Dat moest de Oppo A9 zijn!

Moet wel zeggen... ik merkte net dat de prijs bij de Oppo Reno2 Z nogal bedrieglijk is. Het is via Amazon Marketplace, dat er één winkeltje in Italië hem verkoopt aan 125 euro onder de normale prijs. Hierdoor wordt deze al een stuk minder aantrekkelijk.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:17
Xiaomi Mi 10 Lite? https://www.belsimpel.nl/xiaomi-mi-10-lite
Volgens mij goedkoopste 5G optie.

[ Voor 22% gewijzigd door swhnld op 11-05-2020 20:00 ]

• Opifex
Deze is zo'n 130 euro duurder als de telefoons uit de TS? Wat is er zo goed aan deze telefoon dat het deze meerprijs rechtvaardigd?

5G is voor mij persoonlijk niet nodig. Zelfs 4G gebruik ik nauwelijks. Enkel voor Android Auto, en om af en toe eens snel iets op te zoeken. Maar op de meeste plaatsen waar ik kom is er gewoon Wifi.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik had hiervoor ook een OnePlus (de One om precies te zijn, die heeft het lang uitgehouden :) ), maar ben vanwege de hoge prijzen overgestapt. Ik heb nu een Xiaomi Mi 9T, en die doet wat mij betreft niet onder voor de OnePlus, qua kwaliteit. Het is verder ook een behoorlijke upgrade. Maargoed, jij hebt geen Mi 9T op je lijstje staan, dus dit doet er niet zo heel veel toe.

Gezien je eisen, en je beperkte budget, zou ik lekker voor de Xiaomi gaan. Al denk ik dat je met de rest uit het lijstje ook geen verkeerde aankoop doet. Ik zie in ieder geval geen reden om te wachten op iets nieuws. Je kan voor dat geld op dit moment veel telefoon krijgen en je bent wel aan een upgrade toe.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Realme maakt ook wel leuke telefoons, veel waar voor je geld a la het vroegere Oneplus. De Realme 6 kost zo'n 230 euro: https://www.realme.com/eu/realme-6

Gezien je eisen en gebruik weet ik niet of veel meer geld besteden zinvol is :) Deze realme laadt met 30w op in 55 minuten, heeft Dual SIM of SDkaart, fingerprint in de aanknop, 90 Hertz scherm met hoge resolutie, kleine schermranden en is zeker snel genoeg voor wat je ermee doet. Door de 90Hz zal de telefoon ook veel vloeiender aanvoelen dan je Oneplus 3T.

Grootste nadeel is misschien dat er wel veel camera's opzitten terwijl je dat niet echt gebruikt. Verder is de gebruikte SOC geen Snapdragon, maar dat maakt weinig uit voor normaal gebruik.

Edit: bij Amazon Spanje nog goedkoper te vinden!

[ Voor 14% gewijzigd door stin00 op 11-05-2020 20:21 ]

• Opifex
RoD schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:11:
Ik had hiervoor ook een OnePlus (de One om precies te zijn, die heeft het lang uitgehouden :) ), maar ben vanwege de hoge prijzen overgestapt.
Moest ik kunnen, ik zou nog jaren met deze OnePlus voortwillen. Hij was gewoon perfect voor mij... Zelfs al is het ondertussen een oud beestje, ik draai geen zware apps. Hij doet gewoon wat hij moet doen. Wel balen dus dat het lot er anders over beslist ;(
Ik heb nu een Xiaomi Mi 9T, en die doet wat mij betreft niet onder voor de OnePlus, qua kwaliteit. Het is verder ook een behoorlijke upgrade. Maargoed, jij hebt geen Mi 9T op je lijstje staan, dus dit doet er niet zo heel veel toe.
Mijn lijstje is zeker niet uitputtend! Zoals ik al in de TS zei sta ik open voor andere voorstellen. En die Mi9T is zeker een kanshebber!
Alleen... hij is wel een half jaar ouder dan de andere uit het lijstje, en is qua prijs niet minder. Is dit dan nog wel een goeie keuze?
stin00 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:13:
Realme maakt ook wel leuke telefoons, veel waar voor je geld a la het vroegere Oneplus. De Realme 6 kost zo'n 230 euro: https://www.realme.com/eu/realme-6

Gezien je eisen en gebruik weet ik niet of veel meer geld besteden zinvol is :) Deze realme laadt met 30w op in 55 minuten, heeft Dual SIM of SDkaart, fingerprint in de aanknop, 90 Hertz scherm met hoge resolutie, kleine schermranden en is zeker snel genoeg voor wat je ermee doet. Door de 90Hz zal de telefoon ook veel vloeiender aanvoelen dan je Oneplus 3T.

Grootste nadeel is misschien dat er wel veel camera's opzitten terwijl je dat niet echt gebruikt. Verder is de gebruikte SOC geen Snapdragon, maar dat maakt weinig uit voor normaal gebruik.

Edit: bij Amazon Spanje nog goedkoper te vinden!
Wow! Met een 200 euro zou deze de goedkoopste uit het lijstje zijn, maar toch met de prestaties van de duurste Oppo Reno2 Z. Met zelfs het bijkomende voordeel dat het Android 10 heeft ipv. 9! (Weet wel niet in hoeverre dat merkbaar gaat zijn? Wat zijn de verschillen met 9?)
Met zeggen dat dit zeker een interessante tip is!
Het enige nadeel dat ik zie, is dat er geen hoesje voor te koop is bij hun, en aangezien het zo'n onbekend merk is vrees ik dat dat elders ook niet het geval zal zijn... Een extra hoes/flipcase als extra bescherming is toch wel een "must" voor mij. Ik vertrouw het anders niet zo :)

Dat er veel camera's opzitten vind ik niet erg. Het is niet omdat ik er geen belang aan hecht dat het me zou storen dat ze er zijn ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Opifex op 11-05-2020 20:43 ]

• stin00
  • Niet online
Opifex schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:32:
Het enige nadeel dat ik zie, is dat er geen hoesje voor te koop is bij hun, en aangezien het zo'n onbekend merk is vrees ik dat dat elders ook niet het geval zal zijn... Een extra hoes/flipcase als extra bescherming is toch wel een "must" voor mij. Ik vertrouw het anders niet zo :)

Dat er veel camera's opzitten vind ik niet erg. Het is niet omdat ik er geen belang aan hecht dat het me zou storen dat ze er zijn ;)
In de verpakking zit ook nog eens een gratis transparante bumper case, die bieden al behoorlijk wat bescherming en houvast :)

En Anders biedt AliExpress voor weinig geld wel opties!

• Opifex
stin00 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:48:
[...]

In de verpakking zit ook nog eens een gratis transparante bumper case, die bieden al behoorlijk wat bescherming en houvast :)

En Anders biedt AliExpress voor weinig geld wel opties!
Die transparante bumper case klinkt al niet slecht! Die bescherming is al 10 keer beter dan geen bescherming in het geheel!

Had al op Ali gekeken, maar bij de meeste staat OPPO Realme2. Hierdoor krijg ik het gevoel dat het een case is voor een andere telefoon, met ongeveer dezelfde afmetingen. Dit heb ik wel vaker gezien. Komt er op neer dat de telefoon wel in het hoesje zal passen, maar dat sommige knoppen moeilijk of niet bereikbaar zijn doordat de uitsparingen niet kloppen. Of dat de camera half bedekt is.

Maar deze begint toch wel heel interessant te worden moet ik toegeven!
Langs de andere kant is het ook wel zo dat ik, als het op telefoons aankomt, wel wat huiverachtig sta om een telefoon in Spanje te kopen. Als ik dan een probleem heb met het toestel... dan wordt het waarschijnlijk moeite om een beroep te doen op de service of garantie...

• stin00
  • Niet online
Amazon Spanje is behoorlijk goed, maar ik snap je huivering volledig. Je zou dus ook bij Nederlandse Amazon kunnen bestellen voor 219 euro natuurlijk. Naja kijk maar even, lijkt persoonlijk verreweg het meeste waar voor je geld :D

• Opifex
stin00 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:55:
Amazon Spanje is behoorlijk goed, maar ik snap je huivering volledig. Je zou dus ook bij Nederlandse Amazon kunnen bestellen voor 219 euro natuurlijk. Naja kijk maar even, lijkt persoonlijk verreweg het meeste waar voor je geld :D
Ik moet toegeven dat ik er heel warm van word als ik hem toevoeg in de vergelijker op Tweakers, want prestatiegewijs haalt hij het van alle anderen in m'n lijstje, en toch is hij nog met verre voorsprong de goedkoopste.

Ik wacht echter nog even af tot er iemand komt die m'n voetjes op de grond zegt door te zeggen "Ja, maar ..." ;)

Trouwens... dit staat op hun website over de fabrieksgarantie :p
"This warranty policy applies only to realme cellphones sold in INDIA."

• Anonymo
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-03-2021
Voor €80,- extra heb je een OLED scherm >> Xiaomi 9 lite.
Draait ook ondertussen op android 10 maar het is wel een wat ouder model.
Ik ben benieuwd of je dat ook nog wat vind...
https://tweakers.net/pric...slag-blauw/specificaties/

• Opifex
Anonymo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:05:
Voor €80,- extra heb je een OLED scherm >> Xiaomi 9 lite.
Draait ook ondertussen op android 10 maar het is wel een wat ouder model.
Ik ben benieuwd of je dat ook nog wat vind...
https://tweakers.net/pric...slag-blauw/specificaties/
Daar zat ik idd al mee in mijn hoofd: Ik ben nu een OLED gewoon op m'n 3T. Als ik terug ga naar LCD ga ik dat misschien wel te hard merken?

Langs de andere kant... hij is wel de helft duurder (200 --> 300) dan de Realme. Dat is toch wel significant imo. Zeker ook omdat de andere specificaties iets minder zijn.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Opifex schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:32:

Mijn lijstje is zeker niet uitputtend! Zoals ik al in de TS zei sta ik open voor andere voorstellen. En die Mi9T is zeker een kanshebber!
Alleen... hij is wel een half jaar ouder dan de andere uit het lijstje, en is qua prijs niet minder. Is dit dan nog wel een goeie keuze?
Ik denk dat prijs/kwaliteit nog steeds goed is, maar dat geldt ook voor andere toestellen, waaronder de door jou genoemde Redmi. Wat ik fijn vind aan de Mi 9T is de popupcamera, zodat ik meer scherm heb (want die frontcamera gebruik ik eigenlijk niet).

• Anonymo
Opifex schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:16:
[...]

Daar zat ik idd al mee in mijn hoofd: Ik ben nu een OLED gewoon op m'n 3T. Als ik terug ga naar LCD ga ik dat misschien wel te hard merken?

Langs de andere kant... hij is wel de helft duurder (200 --> 300) dan de Realme. Dat is toch wel significant imo. Zeker ook omdat de andere specificaties iets minder zijn.
Je hebt wel gelijk ja. Maar voor de Realme 6 met 6gb en 128gb (zelfde RAM, geheugen als xiaomi mi 9 lite) betaal je toch ook 299?
Verbeter me als dat niet klopt hoor.

• Opifex
Anonymo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:42:
[...]

Je hebt wel gelijk ja. Maar voor de Realme 6 met 6gb en 128gb (zelfde RAM, geheugen als xiaomi mi 9 lite) betaal je toch ook 299?
Verbeter me als dat niet klopt hoor.
Aanbevolen prijs Realme.com: 230
Prijs Amazon NL: 220
Prijs Amazon ES: 210

Bovendien heeft de Realme 8GB werkgeheugen.

• Anonymo
Opifex schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:48:
[...]

Aanbevolen prijs Realme.com: 230
Prijs Amazon NL: 220
Prijs Amazon ES: 210

Bovendien heeft de Realme 8GB werkgeheugen.
De configuratie van €230 op Realme.com is die van 4gb/64gb.
https://buy.realme.com/eu/goods/138

• Opifex
Anonymo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:54:
[...]

De configuratie van €230 op Realme.com is die van 4gb/64gb.
https://buy.realme.com/eu/goods/138
Whoops! Good catch!

Ik was appelen met peren aan het vergelijken, mijn excuses!

Zoals ik daarnet al zei:
Ik wacht echter nog even af tot er iemand komt die m'n voetjes op de grond zegt door te zeggen "Ja, maar ..."
Jij was die persoon dus. Bedankt!
Het maakt het kiezen natuurlijk wel een stuk moeilijk, omdat de telefoons nu weer dichter bij elkaar liggen.
Pagina: 1