Hoog energieverbruik na verhuizing

Pagina: 1
Acties:

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:46
Wij zijn in dec 2018 verhuisd, nu de eerste jaarafrekening gekregen: een kleine €1100,- bijbetalen. Slik! Ik had het maandbedrag al fors hoger gezet dan het in mijn vorig huis (€240 tegen €176) en wist dat het nog niet helemaal genoeg zou zijn, maar dit had ik niet verwacht. Gegevens:

Vorige huis
Rijtjeshuis uit 2003, 200m2 woonoppervlak, 655m3 inhoud.
Verbruik (gemiddelden 2009-2018):
Elektra2886 kWh
Gas1474 m3

Nieuw huis
2 onder 1 kap uit 1980, 156m2 woonoppervlak.
Verbruik (2019):
Elektra4773 kWh
Gas2845 m3

In grote lijnen zijn we met onze zelfde spulletjes van het oude huis naar het nieuwe verhuisd. Ik had wel een hoger gasverbruik verwacht (goed geisoleerde 2003 woning tov minder geisoleerde 1980 2-kapper), maar niet zo veel verschil! En al helemaal niet in elektra.

Verder info die hoger verbruik wel of juist niet kan verklaren:
  • Vorig huis had mechanische ventilatie, nieuwe niet.
  • Nieuw huis had een oude keuken. In mei 2019 vervangen door nieuwe met zuinigere apparatuur.
  • Nieuw huis had een hele oude ketel. Die heb ik in aug 2019 vervangen door een zuinige nieuwe.
  • In nieuw huis heb ik een Nest thermostaat gehangen. We hebben wel eens gemerkt dat die in de nacht flink aan het stoken was. Zie je niet terug in de app, maar geeft te denken.
  • We zijn met zijn tweeen, geen kinderen. Wel koukleumen (maar ook in oude huis natuurlijk). Thermostaat staat overdag (alleen als we thuis zijn) op 21.5, anders op 17.
  • In het oude huis hadden we een wasdroger. Nu niet meer.
  • Vriendin is meer gaan werken, dus minder thuis.
  • Extreem zachte winter gehad.
  • Zelfde energieleverancier gehouden (NLE).
Buiten te lang douchen en de temperatuur zijn we redelijk bewust met energie. Geen lampjes aan waar niet nodig, computers uit als je ze niet gebruikt, etc. Buiten de gebruikelijke sluipverbruikers (wat adapters hier en daar) heb ik alleen een raspberry pi 3 (Home Assistant), extra router + access point, een continu draaiende HDD aan de router als dingen die altijd aan staan.

Bovenstaande in acht nemende krijg ik toch sterk een gevoel van: dit kan niet kloppen! We zitten zo ver boven ons vorig verbruik en boven alle normen voor een samenwonend stel.

We zijn aangemeld bij slimmemeterportal. Exact vergelijken gaat niet, maar als ik grosso modo dezelfde periode pak dan is het daar 3756 kWh en 2010m3. Dat scheelt!

Wat zouden jullie aanraden? Meterijking is tamelijk duur (€200 door Enexis zelf, €736 door een onafhankelijke instantie).

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-12 10:46
Stiggy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:21:
Wij zijn in dec 2018 verhuisd, nu de eerste jaarafrekening gekregen: een kleine €1100,- bijbetalen. Slik! Ik had het maandbedrag al fors hoger gezet dan het in mijn vorig huis (€240 tegen €176) en wist dat het nog niet helemaal genoeg zou zijn, maar dit had ik niet verwacht. Gegevens:

Vorige huis
Elektra2886 kWh
Gas1474 m3

Nieuw huis
Verbruik (2019):
Elektra4773 kWh
Gas2845 m3

In grote lijnen zijn we met onze zelfde spulletjes van het oude huis naar het nieuwe verhuisd. Ik had wel een hoger gasverbruik verwacht (goed geisoleerde 2003 woning tov minder geisoleerde 1980 2-kapper), maar niet zo veel verschil! En al helemaal niet in elektra.

Verder info die hoger verbruik wel of juist niet kan verklaren:
  • Vorig huis had mechanische ventilatie, nieuwe niet.
  • Nieuw huis had een oude keuken. In mei 2019 vervangen door nieuwe met zuinigere apparatuur.
  • Nieuw huis had een hele oude ketel. Die heb ik in aug 2019 vervangen door een zuinige nieuwe.
  • In nieuw huis heb ik een Nest thermostaat gehangen. We hebben wel eens gemerkt dat die in de nacht flink aan het stoken was. Zie je niet terug in de app, maar geeft te denken.
  • We zijn met zijn tweeen, geen kinderen. Wel koukleumen (maar ook in oude huis natuurlijk). Thermostaat staat overdag (alleen als we thuis zijn) op 21.5, anders op 17.
  • In het oude huis hadden we een wasdroger. Nu niet meer.
  • Vriendin is meer gaan werken, dus minder thuis.
  • Extreem zachte winter gehad.
  • Zelfde energieleverancier gehouden (NLE).
Buiten te lang douchen en de temperatuur zijn we redelijk bewust met energie. Geen lampjes aan waar niet nodig, computers uit als je ze niet gebruikt, etc. Buiten de gebruikelijke sluipverbruikers (wat adapters hier en daar) heb ik alleen een raspberry pi 3 (Home Assistant), extra router + access point, een continu draaiende HDD aan de router als dingen die altijd aan staan.

Bovenstaande in acht nemende krijg ik toch sterk een gevoel van: dit kan niet kloppen! We zitten zo ver boven ons vorig verbruik en boven alle normen voor een samenwonend stel.

We zijn aangemeld bij slimmemeterportal. Exact vergelijken gaat niet, maar als ik grosso modo dezelfde periode pak dan is het daar 3756 kWh en 2010m3. Dat scheelt!

Wat zouden jullie aanraden? Meterijking is tamelijk duur (€200 door Enexis zelf, €736 door een onafhankelijke instantie).
Hoe kookte je in je oude huis?
Heb je nu een inductieplaat, en kookte je voorheen op gas?

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• Stiggy
Nee, in beide huizen op gas (jaja, nieuwe keuken en weer een gasplaat genomen :o )

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-12 08:45

Pieroman

/me

Heb je in je nieuwe huis een elektrische boiler? Misschien dat die niet meer naar behoren functioneert.
Ander hersenspinsel is een apparaat wat elektrisch opwarmt/koelt en met verhuizen bijv. toch beschadigd is geraakt. Denk aan een wasmachine of koelkast/vriezer. Je zou daar een meter tussen kunnen hangen om het verbruik eens na te gaan.

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-12 12:27
Als je een slimme meter hebt is het wellicht handig om eens op dagbasis te kijken wat er rond welke tijden verbruikt wordt. Op deze manier kan je beter pin pointen waar mogelijk 'gekke' dingen gebeuren.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:21
Ik denk dat het hierin zit... Een hele keuken slopen en opbouwen kost behoorlijk wat energie. Als er nog meer verbouwd is dan kun je het wellicht daarin zoeken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Toevallig in nieuwe huis wel vloerverwarming en in oude huis niet?
Als die bijna continu aanstaat kan dat zowel voor stroom als gas hard gaan.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Is het huis sinds de bouw in 1980 nog verder geïsoleerd op enige manier?

Zo niet dan gaat het 21.5 graden stoken zeker pijn doen, valt me bij het oppervlak zelfs nog mee dan.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:05
Meten = weten.

Zorg dat je zowel voor gas als stroom kunt meten. Slimme meter kan nuttig zijn, die doet dat voor je.

En een goedkoop kWh metertje kun je overal tussen hangen om sluipverbruik te vinden. Er lekt bij jullie zowel qua stroom als gas veel weg.

Gas = isolatie en ventilatie
Stroom = zo te lezen sluipverbruik. Vriezer op superfrost laten staan? Maar kan ook onverwachte hoek in ene iets zijn.

Wel leuk project om uit te zoeken: het gaat je ongetwijfeld een hoop geld opleveren.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Veel verbouwd en hierbij stroom gebruikt kan het grote verschil zijn in de elektra rekening.Of (oud)apparatuur die elektrisch wordt aangestuurd misschien kapot?

Je kan apparatuur krijgen die de elektra van je apparaten meet misschien handig om eens te kijken wat veel gebruikt?

Meer Gas? Waarschijnlijk veel minder isolatie in het nieuwe huis? Dus de ketel stookt wel!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:20

_Arthur

blub

Het meer verbruik van het gas is direct terug te brengen op de isolatie van je huidige woning. Weet je of er sinds de bouw opnieuw aandacht is gespendeert aan isolerende maatregelen?

Je electra vebruik; meten is weten. Dus haal een energiemeter en plaats deze tussen al je apparaten en noteer hoeveel Watt ze gebruiken.

https://www.consumentenbo...vergelijken/energiemeters

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Is er bij de verhuizing misschien iets fout gegegaan bij het doorgeven van de meterstanden ? Je schrijft dat dit je eerste jaarafrekening is, maar hoe zit dat ? Als je in december 2018 verhuisd bent, heb je dan ook niet al een jaarafrekening(etjte) voor die ene maand gehad, begin 2019 ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:21
u_nix_we_all schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:31:
Is er bij de verhuizing misschien iets fout gegegaan bij het doorgeven van de meterstanden ? Je schrijft dat dit je eerste jaarafrekening is, maar hoe zit dat ? Als je in december 2018 verhuisd bent, heb je dan ook niet al een jaarafrekening(etjte) voor die ene maand gehad, begin 2019 ?
Het kan inderdaad ook zijn dat het een "jaarafrekening" is over 1,5 jaar.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:20

Tazzios

..

Klopt de beginstand op de factuur?

voordat je een meterijking aan vraagt kun je zelf ook goblaal testen door er alleen een 1kw elektrische kachel aan te hangen.

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-12 18:03
DutchKel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:26:
[...]

Ik denk dat het hierin zit... Een hele keuken slopen en opbouwen kost behoorlijk wat energie. Als er nog meer verbouwd is dan kun je het wellicht daarin zoeken.
Even sec bekeken is er aan zijn apparatuur niks veranderd danwel vernieuwd (energie zuiniger) en z'n oppervlak is wat groter dus qua gas zal zn cv wellicht meer stoken;

maar een verbouwing kost geen paar honderd euro aan stroom, tenzij je wekeneen heater hebt aan staan om stucwerk te drogen zal dáár het probleem echt niet in zitten.

• Stiggy
@Mr_x007 Nieuwe huis geen vloerverwarming (oude huis wel, maar op een verdieping die niet gebruikt werd. idd altijd uitgezet met pomp uit, dat zag je goed terug). Nieuwe huis heeft wel 2 convectorputten, wellicht is dat erg onzuinig?

@Pieroman Check, die was ik vergeten! Nieuw huis heeft een Quooker in de keuken (en daarvoor een oudere boiler). Koel-vriescombinatie is dus net nieuw, wasmachine ook redelijk nieuw.

@Wilke Op badkamer en zolderraampjes na overal dubbel glas (geen HR+), dak is geisoleerd en we hebben de spouwmuur door 2 bedrijven laten controleren. Daar blijken al korrels in te zitten. Toch voelt het wel wel veel kouder als ons vorige huis.

Wel aardig wat verbouwd toen we het kochten, maar dat valt buiten deze jaarrekening (die loopt van maart 2019 tot maart 2020)

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:21
Misschien de moeite waard om te kijken of je een gaslek hebt.
Als je nou de ketel, je gasfornuis en andere gas gebruikende apparaten eens uitzet en je controleert dan wat je meter een uur later heeft gedaan....

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:13
Frank_P schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:40:
Misschien de moeite waard om te kijken of je een gaslek hebt.
Als je nou de ketel, je gasfornuis en andere gas gebruikende apparaten eens uitzet en je controleert dan wat je meter een uur later heeft gedaan....
Die moet dan wel na de meter zitten, en als je een gaslek hebt na de meter, dan hadden ze dat denk ik allang moeten ruiken.

Ik gok eerder de Qooker die een oude, misschien wel kapotte, boiler gebruikt zoals TS aangeeft. Misschien staat die wel de hele dag te proberen of het water misschien toch niet 110 graden kan worden, terwijl de interne thermostaat nog steeds 80 graden of iets dergelijks aangeeft. :P

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Vind vooral je gasverbruik erg hoog ? Ik woon in een hoekwoning uit 1981, en zit op ongeveer 3000KWH & 650m3. (Wel alleenstaand, en weinig thuis dus). Hoe warm stoken jullie?
Voor elektra idd eens hier en daar meten, via slimme meter en eventueel losse verbruiksmeters, iedere keer een week op een apparaat aansluiten ofzo.

[ Voor 30% gewijzigd door mvrhrln op 11-05-2020 16:47 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

21,5 graad in huis? Verder alles OK?
Ik heb hem maximaal op 20 ( 2 personen in totaal)

Na 23:00 gaat die op 15 graden, tot 07:00.
Van 07:00-18:00 gaat die op 18,5
Van 18:00-23:00 op 19,5.

Als ik het koud heb doe ik wel een trui / vest aan. Vloerkleedje helpt ook tegen koude voeten. Verder dekentje in je poef / bij de bank?

Ik heb een huis uit 1962. Ik heb overal dubbel glas nu en spouwmuurisolatie. Door het weer in April heb ik de verwarming niet aan hoeven hebben. Totale kosten aan gas en electra: €70,-

Als laatste tip blijft er anders één ding over: 1 voor 1 alles uitzetten en kijken waar de meeste last van komt.

[ Voor 28% gewijzigd door Agent47 op 11-05-2020 16:49 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Verwijderd

Agent47 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:47:
Dat moet iemand toch helemaal lekker zelf weten?

Blijkbaar deden ze dat voorheen ook. Dus gewoon een constante. De ene woning voelt nu eenmaal comfortabeler bij 20gr dan de andere woning.

• Agent47
  • Nu online

Agent47

Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:50:
[...]

Dat moet iemand toch helemaal lekker zelf weten?

Blijkbaar deden ze dat voorheen ook. Dus gewoon een constante. De ene woning voelt nu eenmaal comfortabeler bij 20gr dan de andere woning.
Zie het verschil maar als je hem naar 19,5 / 20 zet. Kan je erg veel schelen.

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-11 22:16
Agent47 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:50:
[...]

Dan nog bepaalt iedereen toch lekker zelf hoe warm ze het in huis maken? Beetje raar om mensen hier zo op af te kraken. Ik zit liever ook in 22 graden dan 20, anders zit ik de hele dag in dikke trui en wintersokken.

Verwijderd

Agent47 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:50:
[...]

Ja, dat weten we allemaal. Maar als hun dat een fijne temperatuur vinden dan moeten ze dat gewoon doen. Het is logisch dat je dan meer gas verbruikt. Ook dat weten ze.

Daarom zei ik al. Als ze dat nu ook al in het vorige huis deden zie ik dat dus niet als een probleem. Dat het huis anders is geïsoleerd zou kunnen.

@Stiggy Gezien zowel electra als gas hoger uitvallen vind ik de opmerking van @u_nix_we_all wel een goede.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

We zijn aangemeld bij slimmemeterportal. Exact vergelijken gaat niet[...]
Ik kende die website niet, heb even gekeken. Geeft niet veel info maar wel sluimerverbruik.
Wat is daar je sluimerverbruik, heeft dat een groot aandeel? Dan weet je in ieder geval in welke hoek je het kan zoeken.

Ik gebruik zelf Enelogic, geeft veel meer info ;)

• Stiggy
Bij 21.5 zit vriendin 's avonds nog onder een dekentje op de bank te rillen @Agent47. Zoals gezegd: kouwkleumen. Wordt nog erger met de leeftijd :*) Na ons pensioen gaan we ook zo snel mogelijk naar een warm land.

De quooker is de boiler @dehardstyler Gloedjenieuw, zou zo'n 10W standby moeten verbruiken. Ik zie hem niet de hele dag aanspringen, denkt dat dat wel goed zit.

@u_nix_we_all en @DutchKel: Ah, dat moet ik eens goed gaan controleren. Beginstanden waren wel goed, maar na een maand of wat heeft iemand mijn contract bij NLE opgezegd. Dat kan kennelijk. Heeft een paar maanden gekost voordat het opgelost was (in die tijd heb ik kennelijk bij een andere leverancier gezeten waar ik nooit wat van gehoord heb). Uiteindelijk is alles gecorrigeerd, maar misschien is daar iets fout gegaan.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Stiggy Controleer eens of de meterstanden wel juist zijn, en is het 12maand of meer ?
(dec 2019 is al tijdje geleden) verder zou ik opvragen welke meters er geregistreerd zijn aan jouw huidige adres.
(SN code) je zal niet de 1e zijn waar dat verkeerd bij gaat
Stiggy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:59:
Bij 21.5 zit vriendin 's avonds nog onder een dekentje op de bank te rillen @Agent47. Zoals gezegd: kouwkleumen. Wordt nog erger met de leeftijd :*) Na ons pensioen gaan we ook zo snel mogelijk naar een warm land.
21.5 ???

Dan zweet ik de keet uit. kijk eens na of alle radiatoren wel geheel warm worden(*die open staan) anders ontluchten

[ Voor 46% gewijzigd door Hackus op 11-05-2020 17:03 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• _Arthur

_Arthur

blub

Dan hoef je ook niet te meten :+

• Stiggy
Mijn sluimerverbruik zit zo rond de 90-95 kWh per maand @Cheesy, althans volgens slimmemeterportal. Enelogic kende ik niet. Ziet er grafisch beter uit!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
Hoe bepaalt die site je sluipverbruik?

Ik heb een quooker die ook warm water regelt, maar ik vind hem erg vaak aanspringen. Verder schrik ik niet zo van je verbruik eigenlijk. Je oude rijtjeshuis was wel enorm, maar vele malen beter geïsoleerd. Een huis uit 1980 heeft een paar centimeter isolatie (meestal Rc 1,2 tegen condens... althans, toen het nieuw was...) en daar zal niet zoveel van overblijven. Hoe ligt de zijgevel? Als dat noordoosten is, heb je een enorm verliesoppervlakte.

Zijn al je afrekeningen wel over een volledig jaar en geen schattingen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Gasfornuis naar inductiekoken slaat geen deuk op je energiekosten.
Je verwarmingsinstallatie is verantwoordelijk voor het gasverbruik, handig is om te weten wat hij verbruikt per dag.

En energieverbruik hebben jullie een boiler ?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:36

MLLL

Palm Treo 650

Ik heb hem maximaal op 20 ( 2 personen in totaal)

Na 23:00 gaat die op 15 graden, tot 07:00.
Van 07:00-18:00 gaat die op 18,5
Van 18:00-23:00 op 19,5.

Als ik het koud heb doe ik wel een trui / vest aan. Vloerkleedje helpt ook tegen koude voeten. Verder dekentje in je poef / bij de bank?

Ik heb een huis uit 1962. Ik heb overal dubbel glas nu en spouwmuurisolatie. Door het weer in April heb ik de verwarming niet aan hoeven hebben. Totale kosten aan gas en electra: €70,-

Als laatste tip blijft er anders één ding over: 1 voor 1 alles uitzetten en kijken waar de meeste last van komt.
Bij mij is het thuis 23 graden, krijg ik nu een gele kaart?

• dehardstyler
Stiggy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:59:

De quooker is de boiler @dehardstyler Gloedjenieuw, zou zo'n 10W standby moeten verbruiken. Ik zie hem niet de hele dag aanspringen, denkt dat dat wel goed zit.

@u_nix_we_all en @DutchKel: Ah, dat moet ik eens goed gaan controleren. Beginstanden waren wel goed, maar na een maand of wat heeft iemand mijn contract bij NLE opgezegd. Dat kan kennelijk. Heeft een paar maanden gekost voordat het opgelost was (in die tijd heb ik kennelijk bij een andere leverancier gezeten waar ik nooit wat van gehoord heb). Uiteindelijk is alles gecorrigeerd, maar misschien is daar iets fout gegaan.
Ahh dan las ik verkeerd. Er stond dat je daarvoor een oude boiler gebruikte, maar die boiler gebruikte je dus voor de Qooker. :P (Als in pre-Qooker tijdperk.)

• dehardstyler
MLLL schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:12:
[...]

Dan eet je vast geen chocolade, of drink je alleen chocolade melk? :P

• Agent47
  • Nu online

Agent47

MLLL schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:12:
[...]

Ja bij mij ook, als de zon er op staat :>

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Agent47 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:14:
[...]

Ja bij mij ook, als de zon er op staat :>
Boven de 23 graden springt de airco aan, dat dan weer wel _/-\o_

• mr_evil08
  • Nu online
Valt niets over te zeggen en is per huis verschillend en wat van verwarmingsysteem je hebt.
Doorgaans indien je vloerverwarming hebt zet je die iets lager dan bijvoorbeeld radiatoren.

Ook maakt het uit als het tocht of trekt in huis daarmee daalt de gevoelstemperatuur, en ook lang niet altijd klopt de CV thermonstaat die wijken ook gerust 0,5 tot 1c af en maakt uit waar hij hangt.

Hier ook iemand wat geregeld op 21c stookt, dat is o/a afhankelijk van je luchtvochtigheid in huis, heb ik die op 40-60% dan kan ik gerust 20c stoken, wordt die te laag wordt het gewoon koud.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:14
Dat energieverbruik is wel erg fors. Kun je via je meter ook herleiden of het 's nachts ook gewoon doorloopt? Dat zou mijn eerste idee zijn, kijk of er ergens een enorm sluimerverbruik is. Trek alle stekkers eruit en doe ze er langzaam weer in om te kijken welke het veroorzaakt. Had je bij je vorige huis bijv. zonnepanelen die je vergeet mee te tellen? Die zorgen er overdag immers voor dat hetgeen je gebruikt niet uit het stroomnet wordt getrokken (dus je meter liep niet). Heb je een aquarium of terrarium? Die dingen verstoken nogal wat aan stroom.

€ 200 voor een meterijking is duur, maar als bovenstaande niet helpt of geen richting geeft kun je het ook terugverdienen als blijkt dat je meter gewoon helemaal niet klopt.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• dehardstyler
MLLL schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:16:
[...]

Boven de 23 graden springt de airco aan, dat dan weer wel _/-\o_
Dus of de verwarming of de airco staat aan? Duur geintje allemaal.

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

dehardstyler schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:17:
[...]

Dus of de verwarming of de airco staat aan? Duur geintje allemaal.
Met 56 zonnepanelen valt het reuze mee.

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:06

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Heb je een slimme meter en toevallig een raspberry Pi over? Dan kan je dmv een zgn slimme-meter-kabel je slimme meter live uitlezen en kijken hoeveel energie en gas je verbruikt:

Slimme meter uitlezen via P1-poort

Steam/Discord: Flimovic

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12 14:46
Met een oude CV ram je zomaar 500kwh tot 1000kwh extra met zulke hoeveelheden gas. De CV pomp moet ook draaien om die warmte door je huis gepompt te krijgen. Ook een nieuwe zou nog wel eens de helft daarvan rond kunnen pompen (ervanuitgaande dat die toerental geregeld is). Met een slimme meter kun je dat aardig terugzien. De curve van je stroom volgt dan de curve van je gas.

[ Voor 16% gewijzigd door __fred__ op 11-05-2020 17:38 ]

• Stiggy
Hmmm, ik heb van 21-3-2019 tot 07-04-2019 een verbruik van 1196 kWh en 980 m³. Daar is vast iets niet goed gegaan! 8)7

Net lang gebeld met NLE en die snappen er niets van. Ze wouden het eerst op de netbeheerder afschuiven en daar moest ik het zelf maar mee op zien te lossen, maar verder wel een aardige dame waarmee ik samen door getallen heb lopen spitten. Ze vond het toch zo raar dat ze zelf met de netbeheerder aan de slag gaat.

Wat ik ook wel vreemd vind: als ik de getallen van slimmemeterportal vergelijk met de verbruikscijfers van NLE zit daar iedere maand verschil in. De periodes zijn niet helemaal hetzelfde (slimmemeter berekend per maand, mijn NLE verbruiksoverzichten lopen van de 7e tot de 6e volgende maand). Maar toch, soms is de ene hoger, dan de andere. Over een jaar scheelt het 85kWh en 9m3. Bij gas kan daar nog de correctiefactor overheen zitten. Maakt vergelijken ook niet makkelijk...

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:43

mlo

Stiggy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:21:
Hmmm, ik heb van 21-3-2019 tot 07-04-2019 een verbruik van 1196 kWh en 980 m³. Daar is vast iets niet goed gegaan! 8)7
Ik denk dat je je probleem al hebt gevonden :)
Als je deze getallen eraf haalt komt het meer in de richting en mogelijk ook verwachting van het verbruik.

• Stiggy
@Señor Sjon Zijgevel is op zuidoosten. Het sluimerverbruik bepalen ze zo:
"Dit doen we voor een bepaalde dag door het laagste uurverbruik te bepalen tussen 2.00 en 5.00 uur 's nachts. Het idee daarbij is dat dan alleen de apparaten aan staan die het sluimerverbruik veroorzaken, zoals koelkasten, adapters etcetera. We nemen een uurverbruik en niet een kwartierverbruik omdat dan apparaten die af-en-toe aan staan, zoals koelkasten, ook meegenomen worden."
En inderdaad. Mijn nieuwe huis heeft (had?) een coole 2cm isolatie onder de vloer. Het verschil in comfort met een moderner huis vinden we zo fors dat we al met een half oog naar een nieuwbouwprojectje aan de andere kant van onze schutting aan het kijken waren ;)

Als ik de ene rare periode er af haal kom ik op 3765 kWh en 1925 m3 voor een jaar. Vind ik nog vrij fors, maar een tikje meer in de richting van de verwachting. Het effect van de moderne ketel (Intergas Extreme 36), zuinigere koelkast, wat halogeen door LED vervangen, etc zie ik niet of maar zeer beperkt terug. Dat is wel wat teleurstellend.

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-12 13:09

Vorige huis
Elektra2886 kWh
Gas1474 m3

Nieuw huis
Verbruik (2019):
Elektra4773 kWh
Gas2845 m3
What the actual fuck? Hoe dan? Bijna 5000kWh met zn tweetjes? Daar klopt duidelijk iets niet. Wij verbruiken nog geen 2000kWh met zn tweetjes. Gas 800m3 in een jaren 20 woning. Is dan wel 90m2. Maar dit kan niet kloppen.

Mijn eerste ingeving is zonnepanelen en gevelisolatie, dat is je eerste 'winst'.

[ Voor 6% gewijzigd door aschja op 11-05-2020 20:05 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
Hier is sluipverbuik overdag lager dan 's nachts door de tuinverlichting. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:44
Stiggy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:21:

Net lang gebeld met NLE en die snappen er niets van. Ze wouden het eerst op de netbeheerder afschuiven en daar moest ik het zelf maar mee op zien te lossen, maar verder wel een aardige dame waarmee ik samen door getallen heb lopen spitten. Ze vond het toch zo raar dat ze zelf met de netbeheerder aan de slag gaat.

Wat ik ook wel vreemd vind: als ik de getallen van slimmemeterportal vergelijk met de verbruikscijfers van NLE zit daar iedere maand verschil in. De periodes zijn niet helemaal hetzelfde (slimmemeter berekend per maand, mijn NLE verbruiksoverzichten lopen van de 7e tot de 6e volgende maand). Maar toch, soms is de ene hoger, dan de andere. Over een jaar scheelt het 85kWh en 9m3. Bij gas kan daar nog de correctiefactor overheen zitten. Maakt vergelijken ook niet makkelijk...
Zijn op die twee data werkelijke meterstanden gehanteerd? Want vaak zit er bij dit soort verbruiken in een zeer korte periode een geschatte stand tussen. Dat vertekent de boel dan. Je moet alleen naar werkelijke standen kijken.

Voorbeeld
1-1-2019 werkelijke stand 0
10-1-2019 geschatte stand 1.000
31-12-2019 werkelijke stand 1.200

Lijkt net alsof er in 10 dagen 1000 eenheden is verbruikt, maar over een heel jaar zijn het er 1.200. Veel van die klantenservicemedewerkers snappen zelf helemaal geen hol van dit soort dingen. Bron: 4 jaar bij een energieleverancier gewerkt.

Daarnaast, energieverbruiken tussen verschillende woningen is bijna niet eerlijk te vergelijken.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het gasverbruik is niet abnormaal voor een tochtig hoekhok en veel stoken. De hoeveelheid stroom is vrij hoog als je zegt dezelfde apparaten te gebruiken als in het vorige huis, maar ook niet onmogelijk hoog.

Typische veelverbruikers van stroom:
- Oude koelkasten
- Extra vrieskasten/kisten
- Elektrisch verwarmd water (keukenboiler?)
- CV-ketel
- Server / computers die altijd aan staan

En natuurlijk ouderwetse verlichting :)

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Je zou kunnen controleren of je CV goed waterzijdig is ingeregeld. Zie Gas besparen door middel van CV tuning deel II

hoeveel radiatore hangen in je huis en is dit wel genoeg om je huis behagelijk om 21 graden te houden? Het kan zijn dat je CV met een allejezus hoge temperatuur het CV water door je radiatoren heen stampt om je huis op 21 graden te krijgen. Hierdoor kan het zijn dat je CV-ketel helemaal niet meer hoog rendement is.

Ga voor de grap eens op een koude dag, als het in huis 16 graden is oid ('s ochtends wellicht?) de thermostaat op 21 graden zetten en de de ingaangde/uitgaande temperatuur meten van je cv ketel

De meeste CV-boeren gooien alle radiator kranen open en laten de CV-ketel op fabrieksinstellingen, of ze gooien zelfs nog de aanvoertemperatuur omhoog, om ervoor te zorgen dat ze geen klachten krijgen over 'te koud etc'

Bij mn ouders heb ik door het plaatsen van een extra radiator, het waterzijdig inregelen van de radiatoren, het verbruik weten te verlagen van 2200a2300m3 naar 1800m3.

[ Voor 75% gewijzigd door AOC op 11-05-2020 21:09 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
aschja schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:57:
Mijn eerste ingeving is zonnepanelen en gevelisolatie, dat is je eerste 'winst'.
Nee. De eerste ingeving moet zijn: kijken waar die 3000kWh op jaarbasis heen gaat. Dat oplossen en voor het resterende verbruik zonnepanelen neerleggen.

Voor 5000kWh zonnepanelen neerleggen is gewoon geld over de balk gooien, met kruiwagens tegelijk.

• aschja
sypie schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:53:
[...]

Nee. De eerste ingeving moet zijn: kijken waar die 3000kWh op jaarbasis heen gaat. Dat oplossen en voor het resterende verbruik zonnepanelen neerleggen.

Voor 5000kWh zonnepanelen neerleggen is gewoon geld over de balk gooien, met kruiwagens tegelijk.
Uiteraard. Je moet niet het een gat vullen met het andere. Probleem moet wel opgelost worden, maar dan nog vind ik het verbruik vrij fors.

Misschien ff checken of je buurman een plantenhobby heeft. 😋

[ Voor 6% gewijzigd door aschja op 11-05-2020 21:15 ]

• mr_evil08
  • Nu online
Je hebt een slimme meter hou het verbruik even dagelijks bij en kijk of er opeens vreemde pieken tussen zitten.

Maar euhm 2845 m3 sodejoe wat een gasverbruik zeg.
Iedereen kijkt direct naar energieverbruik(stroom) maar ik zou me eerder over het gasverbruik zorgen maken.

Slimme meter is ook per kwartier uit te lezen dan moet de dader snel boven water komen.
Dit soort verbruik gaat niet meer over standby verbruik maar eerder dat er iets kapot of zeer slecht afgesteld is, of mischien vergeten de raam dicht te doen bij verwarmen maar dat geloof ik niet...

[ Voor 78% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2020 21:23 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
mr_evil08 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:18:
Maar euhm 2845 m3 sodejoe wat een gasverbruik zeg.
Tja. In 1980 kostte dat 25 guldencenten per m3 of in die orde. Pak 'm beet €350 voor het hele jaar, en dan heb ik al naar boven afgerond. Hoezo isolatie?

Je verdiende toen niet hetzelfde als nu, moeten we daar natuurlijk bij vermelden. Maar dan nog.

Enfin, sinds 2000, met ca. €0,20/m3, zitten we nu richting de €0,70-0,80/m3. Plus allerlei ook fors verhoogde vaste bedragen daar nog bovenop.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Stiggy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:39:

@Pieroman Check, die was ik vergeten! Nieuw huis heeft een Quooker in de keuken (en daarvoor een oudere boiler). Koel-vriescombinatie is dus net nieuw, wasmachine ook redelijk nieuw.
Een Quooker of een of ander ander gammel merk? De echte Quooker's zijn de zuinigste. Zo'n no-name Quooker kan je zo 50 euro extra kosten per jaar.
@Wilke Op badkamer en zolderraampjes na overal dubbel glas (geen HR+), dak is geisoleerd en we hebben de spouwmuur door 2 bedrijven laten controleren. Daar blijken al korrels in te zitten. Toch voelt het wel wel veel kouder als ons vorige huis.
Ja, 5 cm spouw met korrels wordt iets van Rc 1,8. Je huis uit 2003 zal op Rc 2,5 zitten. Luchtdichtheid is ook van een andere ordegrootte. Muurafwerking kan ook een verschil maken in de zin van straling die teruggekaatst wordt of niet. Volgens mij weet @mux daar heel veel over. Bij zelfde luchttemperatuur en koude muren voelt het kouder. Ik vind het in nieuwbouw met 18 graden al wel goed, maar retro geisoleerde jaren '30 is 20,5 wel fijn.
Wel aardig wat verbouwd toen we het kochten, maar dat valt buiten deze jaarrekening (die loopt van maart 2019 tot maart 2020)
Oude koelkasten met wat te weinig koelmiddel kunnen ook heel veel stoken. Dan gaan ze 24/7 draaien. Mijn koelkast heeft een aansluitvermogen van 160W en een opgegeven jaarverbruik van 160 kWh. Als die 160W 24/7 zou staan te ronken is het jaarverbruik 1400 kWh.

Geen idee verder waarom je in vredesnaam weer een gasplaat zou doen, maar ieder z'n ding.

• kabeltjekabel
Wilke schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:15:
[...]

Tja. In 1980 kostte dat 25 guldencenten per m3 of in die orde. Pak 'm beet €350 voor het hele jaar, en dan heb ik al naar boven afgerond. Hoezo isolatie?

Je verdiende toen niet hetzelfde als nu, moeten we daar natuurlijk bij vermelden. Maar dan nog.

Enfin, sinds 2000, met ca. €0,20/m3, zitten we nu richting de €0,70-0,80/m3. Plus allerlei ook fors verhoogde vaste bedragen daar nog bovenop.
Verschil tussen profiteren van piramidebevolking en nu urn bevolkingsopbouw.

• kabeltjekabel
dehardstyler schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:45:
[...]

Die moet dan wel na de meter zitten, en als je een gaslek hebt na de meter, dan hadden ze dat denk ik allang moeten ruiken.

Ik gok eerder de Qooker die een oude, misschien wel kapotte, boiler gebruikt zoals TS aangeeft. Misschien staat die wel de hele dag te proberen of het water misschien toch niet 110 graden kan worden, terwijl de interne thermostaat nog steeds 80 graden of iets dergelijks aangeeft. :P
Dan zou die stoom gaan blazen via het overdrukventiel.

• mr_evil08
  • Nu online
Wilke schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:15:
[...]

Vroeger werd eerder de verwarming hoger gezet dan het raam dicht gedaan. :+
We weten TS zijn leefomstandigheden niet natuurlijk, maar neem aan dat er ooit wel eens onderhoud is gepleegd aan dat huis en er bijvoorbeeld niet nog steeds enkelglas etc aanwezig is van die tijd.

Ik zag zaken voorbij komen als moderne apparatuur en dan hoort deze hoge gasverbuik daar niet bij of je probeerd het hele huis op tropisch klimaat 24/7 te hebben dat weet ik natuurlijk niet.

Ik heb vroeger ook in een jaren 60 woning gewoont maar het energieverbruik was amper verschillend met nu, alleen de gasprijs was wat hoger maar ook weer niet extreem, ook ik ben een koukleum.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 12-05-2020 10:38 ]

Verwijderd

Dat gasverbruik vind ik niet schokkend, als je eerst een redelijk geïsoleerde tussenwoning op 21,5 graad stookte en nu een minder geïsoleerde hoekwoning (een 2-onder-1-kapper is eigenlijk gewoon een hoekwoning in een rijtje zonder tussenwoningen natuurlijk) op dezelfde temperatuur stookt. Wellicht dat je met wat tuning (dat waterzijdig inregelen wat al eerder genoemd wordt bijvoorbeeld) het wel wat zou kunnen verlagen. Een matig geïsoleerd huis erg warm stoken en houden kost gewoon veel energie.

Ik neem even aan dat je gecontroleerd hebt dat de beginstanden op je factuur ook daadwerkelijk de standen waren tijdens de overdracht van het huis? (Ik maak daar altijd een foto van tijdens de inspectie voor de overdarcht bij de notaris.) Altijd controleren op de eerste jaarafrekening (of in de portal van de energieleverancier, als het daar in staat).

Die elektra vind ik schokkend hoog. Daar zit echt iets niet goed. Daar moet je gewoon gaan registreren en meten. Tenminste, ik neem aan dat je je wel een beetje bewust bent van de "grootverbruikers" in je huis. Collega van me had ook een giga-verbruik. Bleek hij een electrisch kacheltje in zijn schuur te hebben met een thermostaat die de ruimte altijd boven de 10 of 15 graden ging proberen te houden. Schuur was verder niet geïsoleerd en vrij tochtig..... ja, dat wil wel.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verbouwen kost ook best wat stroom, idem met oude keukenapparatuur. Verder zijn er al een hoop tips langsgekomen. Waarbij ik nog wil benadrukken hoeveel het kan schelen als de CV goed is ingesteld.

Toen ik mijn huis kocht stond de CV bijvoorbeeld ingesteld op een aanvoer van 85 graden, comfort-stand aan (waardoor hij het tapwater altijd warm houd), en een vloerverwarmingspomp voor de hal die op standje 2 gewoon 24/7 aan stond (55W, dus pakweg 100€ in een jaar)
Comfort stand heb je vanwege de Qooker eigenlijk toch al niet meer nodig.

Gezien de convectoren kun je waarschijnlijk prima af met een aanvoertemperatuur van 65 of 75 graden. En kijk dan of de retourtemperatuur een beetje laag uit komt. En controleer of dat hij niet te snel uitslaat, afkoelt, en kort er na weer aangaat, en zo in een cyclus blijft. Hij moet eigenlijk uitgaan omdat de kamer op temperatuur is, niet omdat de retourtemperatuur, en daardoor de keteltemperatuur, te ver oploopt.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

What the actual fuck? Hoe dan? Bijna 5000kWh met zn tweetjes? Daar klopt duidelijk iets niet. Wij verbruiken nog geen 2000kWh met zn tweetjes. Gas 800m3 in een jaren 20 woning. Is dan wel 90m2. Maar dit kan niet kloppen.

Onze WTW installatie verbruikt alleen al 1800KwH per jaar :'). Wel maar verbruik van 500m3 gas daarvoor.

• mr_evil08
  • Nu online
mierenfokker schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:27:
[...]

Onze WTW installatie verbruikt alleen al 1800KwH per jaar :'). Wel maar verbruik van 500m3 gas daarvoor.
Is dat geen ventilatiewarmtepomp ?
Een WTW kast en 1800KwH is overdreven veel of het moet een flatgebouw zijn ofzo.
Dat klopt echt niet dan gaat er iets goed mis.

Het zijn maar 2 simpele ventilatoren wat erin zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 12-05-2020 12:13 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hoe kan je geen mechanische ventilatie hebben in een woning van 1980? Is het een zelfbouwhuis geweest? MV is al geintroduceerd sinds huizen begonnen werden met isoleren.

3000-4000 kWh/jaar is niet een heel vreemd verbruik voor een 2-onder-1 kap. 5000 kWh is wel wat veel.

Qua gas doen wij 1400m3/jaar in een 135 m2 tussenwoning uit de jaren 90. Wij stoken wel om 22 graden op de thermostaat. Het is een beetje onzinnig om dit getal te vergelijken, want met vloerverwarming zit je warmte dichter bij de vloer dan bij convector verwarming of radiatorverwarming. Het is ook afhankelijk van de montagehoogte van je thermostaat. Hangt hij hoger, kan de temperatuur lager, voor dezelfde kamertemperatuur.

Sinds kort heb ik ook een slimme meter. Daarmee kan je precies zien hoeveel je per uur verbruikt. Als je een hoog sluipverbruik hebt, kan je proberen de groepen 1 voor 1 een uurtje uit te zetten, om te vergelijken welke groep het meeste sluipverbruik heeft.

Gas verbruik zal 80% je CV zijn, en 20% warm water/koken. Maar zonder MV moet je natuurlijk ventileren, wat natuurlijk killing is voor je CV verbruik. Of als je niet ventileert, gaat de luchtvochtigheid omhoog, wat ook weer meer gas kost om te verwarmen.

• aschja
22 graden. Pfff. Dat zijn temperaturen waarbij ik begin te smelten. Mijn hemel.

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Z___Z schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:36:
Hoe kan je geen mechanische ventilatie hebben in een woning van 1980? Is het een zelfbouwhuis geweest? MV is al geintroduceerd sinds huizen begonnen werden met isoleren.
Ik heb een woning uit 1981, zit ook geen mechanische ventilatie in. (ja toilet en badkamer).
En natuurlijk de afzuigkap :)

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
DutchKel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:26:
[...]

Huh??? Een keuken slopen en opbouwen kost op geen enkele manier veel energie. Daar verbrand je nog geen 5000 calorieën mee, en het stroomverbruik is al helemaal verwaarloosbaar. Hooguit het opladen van de accuboormachine.
Stiggy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:44:

Als ik de ene rare periode er af haal kom ik op 3765 kWh en 1925 m3 voor een jaar. Vind ik nog vrij fors, maar een tikje meer in de richting van de verwachting. Het effect van de moderne ketel (Intergas Extreme 36), zuinigere koelkast, wat halogeen door LED vervangen, etc zie ik niet of maar zeer beperkt terug. Dat is wel wat teleurstellend.
Redelijk normale verbruiken voor een flinke 2o1kapper, zeker gezien de temperatuur binnen.Wij zaten van 1 feb 2019 tot 3 feb 2020 op 3160 kWh en 1405m³ gas. Gasverbruik zal lager zijn omdat we stoken tot 19,5 graden en onze zolder is nageïsoleerd met 14 cm PIR. Eerste verdieping is volledig HR++, begane grond (oud) dubbel glas of HR++.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:12
[...]

Wij doen 6000kwh met zijn tweetjes.
De kids zijn verwaaroosbaar qua stroomverbruik.
0 en 3 jaar oud

Ook nog steeds iets om uit te zoeken...
Señor Sjon schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:14:
Hier is sluipverbuik overdag lager dan 's nachts door de tuinverlichting. ;)
Hier timer en schemerschakelaar achter elkaar.
Licht mag aan tussen 16:00 en 23:00 en sochtends om 5:00 tot 9:00 maar gaat alleen aan als het donker genoeg is.

Snachts staat alles uit, heb dan alleen 1 lamp op beweging.

[ Voor 30% gewijzigd door FRANQ op 12-05-2020 14:19 ]

• aschja
FRANQ schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Wij doen 6000kwh met zijn tweetjes.
De kids zijn verwaaroosbaar qua stroomverbruik.
0 en 3 jaar oud

Ook nog steeds iets om uit te zoeken...

[...]

Hier timer en schemerschakelaar achter elkaar.
Licht mag aan tussen 16:00 en 23:00 en sochtends om 5:00 tot 9:00 maar gaat alleen aan als het donker genoeg is.

Snachts staat alles uit, heb dan alleen 1 lamp op beweging.
Hoe kom je aan 6000kWh?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:12
aschja schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:21:
[...]

Hoe kom je aan 6000kWh?
Wil topic niet kapen, maar ik heb werkelijk geen idee.
Moet nog steeds eens flink gaan zoeken.

Ja ik verwarm mijn schuur elektrisch, maar kan op slimmemeterportal gewoon zien wanneer die aan/uit gaat en dat is de oorzaak niet want heb hem er ook al eens 2 dagen uit gezet in de zomer.edit: winter natuurlijk.
Ik heb 120w aan vijverpompen 24/7 aan staan.

Voor de rest hebben we niks speciaals.

moet nog eens iets hebben om per groep live het verbruik in te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 12-05-2020 15:14 ]

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:06
FRANQ schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:38:
[...]

Wil topic niet kapen, maar ik heb werkelijk geen idee.
Moet nog steeds eens flink gaan zoeken.

Ja ik verwarm mijn schuur elektrisch, maar kan op slimmemeterportal gewoon zien wanneer die aan/uit gaat en dat is de oorzaak niet want heb hem er ook al eens 2 dagen uit gezet in de zomer.edit: winter natuurlijk.
Ik heb 120w aan vijverpompen 24/7 aan staan.

Voor de rest hebben we niks speciaals.

moet nog eens iets hebben om per groep live het verbruik in te zien.
Je vijverpomp doet al 1.000 kwh per jaar ( misschien ook nog luchtpompje die je niet nog meer had gerekend? of een UV lamp voor filter?)

• kabeltjekabel
Z___Z schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:36:
[...]
Daar staan hele wijken vol mee hoor.
_ferry_ schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:24:
Verbouwen kost ook best wat stroom, [...]
Alleen als je permanent een paar van die Halogeenstralers aan laat staan.

Dat beetje zagen en boren doet niks qua verbruik. Zelfs al heb je de sleuvenfrees een uur aan het janken met een stofzuiger is dat nog geen €1
_ferry_ schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:24:
Comfort stand heb je vanwege de Qooker eigenlijk toch al niet meer nodig.
Alleen als hij zo'n Quooker heeft die ook warm doet en niet alleen kokend.

• Stiggy
Ik heb een Quooker zonder aansluiting voor warmwater (de COMBI dus). Uiteraard wel aardig geklust de eerste maanden. Daar zal best wat hoger verbruik vandaan gekomen zijn.

Wel grappig dat bovenstaande reacties uiteenlopen van WTF?? met dat gasverbruik tot niet abnormaal. Kennelijk zit er onder Tweakers ook nogal wat spreiding :P

Ik ga even afwachten wat er uit het onderzoek van NLE komt.

• _Arthur

_Arthur

blub

Haal nu gewoon een simpele watt-meter en breng je apparatuur in kaart. Met daarbij hoelang het 'ding' per dag aanstaan en een simpele Excel sheet kan je redelijk benaderen wat je jaarlijks verbruik is. Meten is weten. Gokken is dokken.

• mr_evil08
  • Nu online
Stiggy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:53:
Ik heb een Quooker zonder aansluiting voor warmwater (de COMBI dus). Uiteraard wel aardig geklust de eerste maanden. Daar zal best wat hoger verbruik vandaan gekomen zijn.

Wel grappig dat bovenstaande reacties uiteenlopen van WTF?? met dat gasverbruik tot niet abnormaal. Kennelijk zit er onder Tweakers ook nogal wat spreiding :P

Ik ga even afwachten wat er uit het onderzoek van NLE komt.
Ja klopt maar ligt ook geheel aan de eindgebruikers, ik zeg niet dat het aan jullie ligt en kan ook gewoon iets mis zijn.

4773 kWh stroom is aan de hoge kant maar 2845 m3 schrik ik wel van.
Maar weten ook niet of je een stortdouche hebt, 1 uur per dag onder de douche staat, en de verwarming 24/7 op 23c hebt voor de gehele woning dan zou het nog kunnen verklaren. :+

Overgens boilers geven wel een aardige aanslag op de energierekening, die dingen zijn niet zo goedkoop in gebruik, voor in de keuken kan je ook prima een electrische doorstromer nemen, begrijp ook niet helemaal waarom dat weinig toegepast wordt in NL.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 12-05-2020 18:58 ]

• Stiggy
Geen stortdouche, voor douche en temperatuurgedrag verwijs ik graag naar de openingspost.

Weer contact gehad met NLE:
a) Er is inderdaad iets niet goed gegaan met de correcties tijdens de onvrijwillige overstap en weer terug. Er komt dus een correctie. Ik weet nog niet exact hoeveel (iets tussen 300-600m3 gas, elektra moet nog bekeken worden).
b) Er staat wel op de eindafrekening dat hij van 03-2019 tot 03-2020 is, maar dat klopt niet. Er zit ook de periode ervoor bij. Maar wel deels, want daar heb ik ook via 2 (!) eindafrekeningen en ook al wat van betaald.
Pagina: 1