Wij zijn in dec 2018 verhuisd, nu de eerste jaarafrekening gekregen: een kleine €1100,- bijbetalen. Slik! Ik had het maandbedrag al fors hoger gezet dan het in mijn vorig huis (€240 tegen €176) en wist dat het nog niet helemaal genoeg zou zijn, maar dit had ik niet verwacht. Gegevens:
Vorige huis
Rijtjeshuis uit 2003, 200m2 woonoppervlak, 655m3 inhoud.
Verbruik (gemiddelden 2009-2018):
Nieuw huis
2 onder 1 kap uit 1980, 156m2 woonoppervlak.
Verbruik (2019):
In grote lijnen zijn we met onze zelfde spulletjes van het oude huis naar het nieuwe verhuisd. Ik had wel een hoger gasverbruik verwacht (goed geisoleerde 2003 woning tov minder geisoleerde 1980 2-kapper), maar niet zo veel verschil! En al helemaal niet in elektra.
Verder info die hoger verbruik wel of juist niet kan verklaren:
Bovenstaande in acht nemende krijg ik toch sterk een gevoel van: dit kan niet kloppen! We zitten zo ver boven ons vorig verbruik en boven alle normen voor een samenwonend stel.
We zijn aangemeld bij slimmemeterportal. Exact vergelijken gaat niet, maar als ik grosso modo dezelfde periode pak dan is het daar 3756 kWh en 2010m3. Dat scheelt!
Wat zouden jullie aanraden? Meterijking is tamelijk duur (€200 door Enexis zelf, €736 door een onafhankelijke instantie).
Vorige huis
Rijtjeshuis uit 2003, 200m2 woonoppervlak, 655m3 inhoud.
Verbruik (gemiddelden 2009-2018):
| Elektra | 2886 kWh |
| Gas | 1474 m3 |
Nieuw huis
2 onder 1 kap uit 1980, 156m2 woonoppervlak.
Verbruik (2019):
| Elektra | 4773 kWh |
| Gas | 2845 m3 |
In grote lijnen zijn we met onze zelfde spulletjes van het oude huis naar het nieuwe verhuisd. Ik had wel een hoger gasverbruik verwacht (goed geisoleerde 2003 woning tov minder geisoleerde 1980 2-kapper), maar niet zo veel verschil! En al helemaal niet in elektra.
Verder info die hoger verbruik wel of juist niet kan verklaren:
- Vorig huis had mechanische ventilatie, nieuwe niet.
- Nieuw huis had een oude keuken. In mei 2019 vervangen door nieuwe met zuinigere apparatuur.
- Nieuw huis had een hele oude ketel. Die heb ik in aug 2019 vervangen door een zuinige nieuwe.
- In nieuw huis heb ik een Nest thermostaat gehangen. We hebben wel eens gemerkt dat die in de nacht flink aan het stoken was. Zie je niet terug in de app, maar geeft te denken.
- We zijn met zijn tweeen, geen kinderen. Wel koukleumen (maar ook in oude huis natuurlijk). Thermostaat staat overdag (alleen als we thuis zijn) op 21.5, anders op 17.
- In het oude huis hadden we een wasdroger. Nu niet meer.
- Vriendin is meer gaan werken, dus minder thuis.
- Extreem zachte winter gehad.
- Zelfde energieleverancier gehouden (NLE).
Bovenstaande in acht nemende krijg ik toch sterk een gevoel van: dit kan niet kloppen! We zitten zo ver boven ons vorig verbruik en boven alle normen voor een samenwonend stel.
We zijn aangemeld bij slimmemeterportal. Exact vergelijken gaat niet, maar als ik grosso modo dezelfde periode pak dan is het daar 3756 kWh en 2010m3. Dat scheelt!
Wat zouden jullie aanraden? Meterijking is tamelijk duur (€200 door Enexis zelf, €736 door een onafhankelijke instantie).