Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayx
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-03 17:55
Ik kreeg zo'n phishing-sms om op een link te klikken omdat zogenaamd mijn pas verlopen zou zijn.
Nu ben ik niet zo dom, maar even googelen op het nummer en dan blijkt dit nummer al sinds oktober vorig jaar hiervoor gebruikt te worden. |:(
Ik kan me niet voorstellen dat niemand hier aangifte van doet.
Heb het gemeld bij ABN. Die hebben niet meer te bieden dan, "we geven het door aan de politie, wij doen er verder niets mee." 8)7
Aangifte doen bij de politie is ook zinloos. Daar gaat het de schredder in of raakt het ergens zoek.
Geen prioriteit en geen mensen...
Ik kwam ook op het Tweakersforum terecht op zoek naar de provider.
Vond een verouderde lijst.
Weet iemand waar ik een provider kan achterhalen op beginnnummer van het 06-nummer?
Het gaat om een 06-36 nummer.

[ Voor 6% gewijzigd door rayx op 11-05-2020 15:28 ]

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
rayx schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:15:
(overigens wel personeel om met mooi weer met 17 man tegelijk op fietslampjes en scootertjes te controleren...)
Sorry, hoor, maar hiermee zet je wel het niveau weer neer. :F

Verder, de afzender van een SMS is gewoon een tekstveldje (net als de afzender van een e-mail) waarop geen controle uitgevoerd wordt. Je kunt er dus ook een tekst als ING BANK, of zo, in zetten. Je gaat hier niks op vinden.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayx
Sorry, hoor, maar hiermee zet je wel het niveau weer neer. :F
Ja, helaas. Daar is een management probleem. Maar zal het editten om het topic niet af te laten dwalen in een off topic discussie...

Ik heb een 06 nummer. Hoe stuur je een sms vanaf een tekstveldje dan?

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

rayx schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:28:
[...]

Ja, helaas. Daar is een management probleem. Maar zal het editten om het topic niet af te laten dwalen in een off topic discussie...

Niet, je (de phisher) stuurt een SMS met een foutief ingevuld veldje. Daar wordt geen controle op gedaan, dus daar kan van alles staan.

Edit: Zelfde effect als een onjuiste afzender op een envelop zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 11-05-2020 15:32 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
rayx schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:28:
[...]

Je kunt met een SMS provider, wat geen mobiele telefoon of mobiele telefonieprovider hoeft te zijn, gewoon vanaf een computer bulk-smsjes sturen. Dan vul je gewoon in het (web-) formulier in wat de afzender moet zijn.

Zoals je zult begrijpen zijn dit soort providers over de hele wereld te vinden en als je ervoor zorgt dat jij en de betaling niet te achterhalen vallen, kun je ongestoord phishing-smsjes versturen naar wie je maar wilt

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayx
Ok, het 06 nummer kan je dus gewoon verzinnen? Maar waarom wordt dan dit nummer iedere keer gebruikt?
Maar eens via via laten uitzoeken van wie dat nummer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
rayx schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:50:
Ok, het 06 nummer kan je dus gewoon verzinnen? Maar waarom wordt dan dit nummer iedere keer gebruikt?
Weet ik niet, dat moet je aan de scammers vragen. Misschien gebruiken ze een random nummer maar komt het uit puur toeval steeds op dit nummer terecht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 10:35

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

rayx schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:50:
Stuur dat nummer eens per DM, ik kan in ieder opzoeken bij welke provider nummer nu actief is tenzij het nog bij de originele provider zit dan kan het ook inactief zijn.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:21
https://www.acm.nl/nl/ond...ummers/nummers-doorzoeken
Als er KPN staat, dan kan het ook van de dochtermaatschappijen zijn, bijv. Telfot, Simyo, Youfone. Dat geldt denk ik ook voor de andere netwerken.

[ Voor 46% gewijzigd door Jimster op 11-05-2020 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik kreeg pas ook een dergelijke sms (waarschijnlijk dezelfde).

Toen ben ik ook op die link gegaan om op onderzoek uit te gaan en kwam na lang zoeken op een adres in Almere (incl huisnummer). Ik heb er nog over nagedacht om hiermee naar de politie te gaan, maarja... dat is dan gewoon zonde van mn tijd (waarschijnlijk zelfs een “proxy”-adres).
Ik heb toen nog gekeken of het het waard was om de website te DDOS’en, maar dit was een shared hosting in Rusland, dus dat zou ook onschuldige websites treffen. Wel heb ik nog een abuse melding naar de provider gestuurd, maar jullie kunnen natuurlijk ook wel raden hoeveel reactie daarop is gekomen vanuit Rusland. (0)

Toen heb ik nog gewoon geprobeerd om het nummer te bellen, maar gaat gelijk naar de voicemail.

Al met al, verspilde moeite. Als je het nummer weet te blokkeren, nemen ze een nieuwe. Leg je de website plat, nemen ze een nieuwe. Abuse melding, ignore. Politie, ignore.

Het beste wapen is dit soort activiteiten in de publiciteit te zetten zodat mensen hier niet meer intrappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Jimster schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:24:
https://www.acm.nl/nl/ond...ummers/nummers-doorzoeken
Als er KPN staat, dan kan het ook van de dochtermaatschappijen zijn, bijv. Telfot, Simyo, Youfone. Dat geldt denk ik ook voor de andere netwerken.
Nummerbehoud wordt daarin niet meegenomen.

Je kunt het beste de URLs doorgeven via https://safebrowsing.goog...wsing/report_phish/?hl=en, zodat bezoekers een waarschuwing krijgen in hun browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:21
GlowMouse schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 00:30:
[...]

Nummerbehoud wordt daarin niet meegenomen.
Jawel, er staat zelfs bij wanneer de laatste portering is geweest.
Pagina: 1