Tweakers uit Dongen - Hoeveel 'last' heb je van Gilze-Rijen?

Pagina: 1
Acties:

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
We zaten op Funda eens naar huizen te kijken en kwamen iets tegen in Dongen, beetje in het zuiden ervan, en vroegen ons af, heb je op die afstand (kilometer of 5) nou nog veel 'overlast' van de vliegbasis Gilze-Rijen of is dat verwaarloosbaar?

Heb de PDF met informatie over de geluidsbelasting gelezen:
https://www.defensie.nl/o...ng-vliegbasis-gilze-rijen

Maar bv 25000 helikopterbewegingen zegt me niet zo veel op die afstand, ik zie wel dat hun geluidszone niet tot Dongen reikt.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-11 08:03
Navi schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:32:
We zaten op Funda eens naar huizen te kijken en kwamen iets tegen in Dongen, beetje in het zuiden ervan, en vroegen ons af, heb je op die afstand (kilometer of 5) nou nog veel 'overlast' van de vliegbasis Gilze-Rijen of is dat verwaarloosbaar?

Heb de PDF met informatie over de geluidsbelasting gelezen:
https://www.defensie.nl/o...ng-vliegbasis-gilze-rijen

Maar bv 25000 helikopterbewegingen zegt me niet zo veel op die afstand, ik zie wel dat hun geluidszone niet tot Dongen reikt.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Ik woon al meer dan 12 jaar in de Reeshof Tilburg en heb bijvoorbeeld in Koolhoven gewoond wat veel en veel dichterbij Rijen ligt dan Dongen. Wij hebben totaal geen enkele last van de vliegbasis gehad. Nu woon ik een wijk verderop en zo nu en dan vliegt er een keer een helikopter over of land er ver weg een vliegtuig wat je amper hoort. Die basis is zo groot en landen en opstijgen doen ze over de akkers van de naastgelegen boeren ter hoogte van Rijen wat dus ver van jou af is. Ik heb nog nooit iemand horen klagen over het geluid en vanuit Dongen lijkt het me sterk dat je er ook maar iets van merkt. Succes!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-12 17:17
Ik werk ongeveer 1,5 jaar in Gilze en we horen ze wel hoor :)

Vaak overigens wel mooi om te zien.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• Kohnee
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-12 20:46
ik woon al heel me leven in rijen.
Ik merk er totaal niets van, soms in de avonden als ze vliegen hoor je het.

Ik vind het vreemd genoeg wel rustgevend en mis de f16's eigenlijk. Dat was echt mooi :)
In dongen kan ik me bijna niet voorstellen dat je er 'last' van kan hebben.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Navi schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:32:
Houd er rekening mee dat afstand niet zoveel zegt. Als een toestel (met draaiende motor) op de grond staat hoor je er niet zoveel van. En in de lucht alleen onder de routes die ze meestal volgen want ze mogen niet zomaar overal oefenen.

https://www.defensie.nl/o...liegtuigen-en-helikopters

Ik heb vroeger onder een laagvliegroute gewoond en eigenlijk was dat best leuk. Soms stond het hele huis te schudden als er weer een paar F-16's laag overkwamen maar dat gebeurde niet dagelijks. Wat dat betreft is de overlast heel anders dan wanneer je bijvoorbeeld naast Schiphol woont. Want dan gaat het de hele dag door.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het hangt ook erg af van je instelling. Iemand die zuur is, windt zich op over een op sokken sluipende overbuurman in de eigen achtertuin. Een ander is binnen no time gewend aan dat de tram rijdt aan de andere kant van het enkel glas slaapkamerraam.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:12

dbzfan

Nee.

Ik heb 15 jaar in Gilze gewoond en woon nu al weer een tijdje in Tilburg-zuid-west (Blaak) en nooit last van Gilze-Rijen.

• KingWoppo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-11 18:06
Wij hebben 7 jaar in Dongen gewoond tot oktober vorig jaar (Hoge Akker). Onze ervaring is dat het wel mee valt al vliegen ze sommige weken wel eens met een helikopter rond 22:30 over. Wij hebben er niet merkbaar last van gehad en het deed niet af aan ons woongenot.

We wonen nu in Altena, en dat is ook een testgebied, maar dan alleen overdag gelukkig 😁.

[ Voor 12% gewijzigd door KingWoppo op 11-05-2020 21:12 ]

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:59

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik woon zo’n beetje naast de basis en je hoort ze wel (vooral de zware transporthelikopters) maar we zijn er al lang aan gewend. Heel af en toe een F16 of andere straaljagers, transportvliegtuigen heb ik al lang niet meer gezien. Meeste overlast in het weekend heb je nog van die aantrekvliegtuigen voor de zweefvliegtuigen.

De islam kan uw vrijheid schaden

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Aah, the sound of freedom. Let wel dat een paar km een enorm verschil kan maken. Als je onder de aanvliegroute zit heb je de meeste herrie. Beter 1 km haaks op de baan dan 2 km in het verlengde.
Wokschotel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:16:
Ik woon zo’n beetje naast de basis en je hoort ze wel (vooral de zware transporthelikopters) maar we zijn er al lang aan gewend. Heel af en toe een F16 of andere straaljagers, transportvliegtuigen heb ik al lang niet meer gezien. Meeste overlast in het weekend heb je nog van die aantrekvliegtuigen voor de zweefvliegtuigen.
Volgens mij 'heeft' Nederland driekwart C-17, maar die staat gestationeerd in Tjechië. Daar rijden ze dan eerst met de vrachtwagen heen.

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-12 09:00
Totaal geen last van de Chinook's. Ik woon nu 4 jaar in Rijen. Overdag hoor je ze regelmatig en soms in de avond. Moeten ook in het donker oefenen natuurlijk.

Maar of je er last van hebt is best persoonlijk denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door holygame op 11-05-2020 21:36 ]

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:59

Wokschotel

Op 6 wielen

kabeltjekabel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:26:
Aah, the sound of freedom. Let wel dat een paar km een enorm verschil kan maken. Als je onder de aanvliegroute zit heb je de meeste herrie. Beter 1 km haaks op de baan dan 2 km in het verlengde.
Mja, er is niet echt een aanvliegroute met die heli’s en de start/landingsbaan wordt nauwelijks nog gebruikt door vliegtuigen.
Volgens mij 'heeft' Nederland driekwart C-17, maar die staat gestationeerd in Tjechië. Daar rijden ze dan eerst met de vrachtwagen heen.
Toen ‘we’ nog in Afghanistan zaten kwam er af en toe zo’n enorm Russisch vliegtuig langs. Die maakte een enorme bak herrie. Maar die heb ik al lang niet meer gezien.

De islam kan uw vrijheid schaden

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wokschotel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:43:
[...]

Mja, er is niet echt een aanvliegroute met die heli’s en de start/landingsbaan wordt nauwelijks nog gebruikt door vliegtuigen.

[...]

Toen ‘we’ nog in Afghanistan zaten kwam er af en toe zo’n enorm Russisch vliegtuig langs. Die maakte een enorme bak herrie. Maar die heb ik al lang niet meer gezien.
Ja, de NAVO partners huurden nogal wat Antonovs. We hebben zelf namelijk nagenoeg geen transportvliegtuigen. NL heeft vier C-130's en that's it. Zelfs de Belgen hebben er twee keer zoveel. De Amerikanen hebben er daarn ~200 van, maar daarnaast ook nog ~200 C-17's die per stuk al vier keer zoveel kunnen vervoeren als een C-130. Ah ja, en dan hebben ze ook nog ~50 C-5's die alleen op de laadklep al meer kunnen hebben dan een C-130 in totaal. Daarnaast hebben ze ook nog een fors aandeel in een gedeelde C-17 vloot dacht ik. De Amerikanen hebben natuurlijk een absurd groot leger, maar gezien de hoeveelheid fearmongering jegens Rusland is het wat dubieus dat we vliegtuigen van hen huren voor militaire doeleinden.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Naar het schijnt waren de Starfighters iets luider dan de Apaches en Chinooks :P

Ik zie de heli's "alle kanten op" vliegen voor mijn gevoel. Last heb ik niet, maar ik ben alleen overdag in de buurt geweest.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-12 17:52

johnwoo

3S-GTE

In Oosterhout hoor ik ze wel regelmatig langs (en soms over) vliegen, maar meestal is dat maar kort en ook niet luid/storend. Slechts af en toe (paar keer per jaar?) hebben ze wat grotere oefeningen en dan gaat het wel eens een uur of 2 af en aan door.

Nu kan ik voor Dongen weinig zeggen, dat ligt wel dichterbij de vliegbasis, maar wel weer uit de weg van vliegroutes (over de bossen ten zuiden van Oosterhout zitten ze regelmatig). Iig lijkt mij dat het ook daar geen bezwaar voor de aanschaf van een huis moet zijn.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:08
De enige keer dat het mij echt opviel was in juni 1977, een dag voor de beëindiging van de kaping bij De Punt. Er werd geoefend vanaf Gilze Rijen.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-12 08:19
Ach wat is lawaai, ik mis soms nog wel eens die ijzeren vogels die door de geluidsbarrière gingen in de jaren 70.
Je schrok je de klere maar het had wel iets.
Ik heb meer last van de buren met hun bouwvakker FM lawaai dan een F16 of welke ijzeren vogel dan ook of grote grijze/gele ventilator die overkomt vliegen.

Mijn profiel op Discogs

• militairtje
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-12 13:03
Als iemand die jaren in Dongen heeft gewoond, ze vliegen voornamelijk over de polder om het dorp heen. Meestal 9/10 keer was dit tussen Dongen en Tilburg, en dan ligt het voornamelijk aan de wind hoe goed je ze hoorde. Zelf nergens last van gehad, maar ik vind die machines ook machtig mooi en interessant :+

• la_fusion
  • Laatst online: 20:49
Als iemand die sinds een jaar of 6 in Dongen woont kan ik hier wel wat over zeggen :+

Zelf geen last van F16's oid maar de Chinooks hoor je wel wat vaker. Vooral als er in de avond trainingen zijn hoor je redelijk goed en laag overkomen maar dat is beperkt tot gebrom. Daarnaast heb je nog de wekelijkse controle vlucht over de oliepijpleiding aan de bovenrand van Dongen maar daar ben ik alleen achter gekomen door het thuiswerken de afgelopen weken ;-)

Het is in ieder geval niet zo dat er continu vliegtuigen overkomen of treinen die ieder kwartier langskomen.

• Navi
  • Niet online
Goed om te horen al die reacties, het klinkt dus alsof het prima te doen zou moeten zijn.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Niet Dongen, maar Geertruidenberg.

Zo nu en dan een Chinook, helikopter of straaljager, maar niet zo dat het storend is :)

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-12 09:00
Zojuist een nieuwsbericht over extra avondvliegen: Klik

• KingWoppo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-11 18:06
Navi schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:50:
Goed om te horen al die reacties, het klinkt dus alsof het prima te doen zou moeten zijn.
Het doet niet af aan je woongenot naar mijn mening. Verder is het fijn dat je vanuit Dongen zo in Tilburg en Breda staat en dat de A27 dichtbij is. Ze zijn de aansluiting naar de A27 aan het vernieuwen waardoor daar geen files meer staan in de ochtend.

De nieuwere wijken zijn Hoge Akker (199x-2001) en Beljaart (dit is vanaf 2009 volgens mij). In de Beljaart hebben sommige huizen of blokken volgens mij ooit probleem gehad met de gezamenlijke verwarming dus dat is iets om rekening mee te houden.

Verder zijn er redelijk veel winkels in het centrum en zijn er iets van 5 supermarkten.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb mijn hele leven in Rijen gewoond en nooit last gehad. Vroeger vlogen de F16s nog wel eens laag over, later was er meer wetgeving. En nu zijn er helicopters. Maar het is niet dat die dagelijks laag overvliegen ofzo.

Ik woon nu in België niet bij een vliegveld en ik heb hier al meer helicopters gezien dan in Rijen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• la_fusion
  • Laatst online: 20:49
KingWoppo schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:12:
[...]

Het doet niet af aan je woongenot naar mijn mening. Verder is het fijn dat je vanuit Dongen zo in Tilburg en Breda staat en dat de A27 dichtbij is. Ze zijn de aansluiting naar de A27 aan het vernieuwen waardoor daar geen files meer staan in de ochtend.

De nieuwere wijken zijn Hoge Akker (199x-2001) en Beljaart (dit is vanaf 2009 volgens mij). In de Beljaart hebben sommige huizen of blokken volgens mij ooit probleem gehad met de gezamenlijke verwarming dus dat is iets om rekening mee te houden.

Verder zijn er redelijk veel winkels in het centrum en zijn er iets van 5 supermarkten.
Dat is de Beljaart inderdaad, nogal flinke problemen en nog altijd niet probleemloos. Zelf woon ik er niet en van vrienden die er wel wonen hoor ik daar nu ook niet echt zoveel klachten over dus laat het niet zwaarder wegen dan nodig. Wel slim om even uit te zoeken natuurlijk.

• Navi
  • Niet online
holygame schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:08:
Zojuist een nieuwsbericht over extra avondvliegen: Klik
Handig, ik zal in zo’n tijdvak daar eens gaan rondhangen :)
Pagina: 1