Hoe lang recht op product ondersteuning?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Even een vraag waar ik denk dat jullie zo een idee over hebben.

In 2012 ( ja, 8 jaar geleden) heb ik mijn 3 Velux dakramen voorzien van automatische verduisteringsgordijnen. In totaal zo'n 1000 euro geïnvesteerd.

Nu is de eerste batterij overleden, Velux geeft aan dat ze geen reserve producten leveren voor dit type verduisteringsgordijnen.

Optie 1: vervang de hele motor voor zo'n 250 euro per stuk
Optie 2: vervang het hele gordijn met 30 euro korting ( na korting ruim 300 euro)

Ben bang dat mijn andere twee gordijnen op korte termijn zullen volgen met kapot gaan.

Hoewel het systeem goed werkt wil ik niet iedere 8 jaar (of sneller) 1000 euro investeren omdat Velux de product ondersteuning stopt.

Is er iets waar op terug kan vallen om vervanging van de batterij te eisen? Of wat kan ik van Velux verwachten?

Dit heeft een parallel met Android telefoon ondersteuning, daarom is mijn verwachting niet groot. Aan de andere kant verwacht je van een CV ketel ook niet dat de monteur bij een storting na 8 jaar al zegt "sorry, hiervoor worden geen onderdelen met geleverd".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Batterij overleden na 8 jaar is op zich natuurlijk niet zo gek.

Maar kun je die niet vervangen? Lijkt me sterk dat het een batterij/accu is, die speciaal voor Velux ontworpen is...
Over welk type heb je het precies?

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 11-05-2020 14:10 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:40

Croga

The Unreasonable Man

Vraag 1 is ten allen tijde: Bij wie heb je het product gekocht?

Velux is de fabrikant, niet persé de verkoper. Als je het niet rechtstreeks bij Velux gekocht hebt kun je zowieso niets van Velux zelf verwachten. Ga eens naar de winkel waar je het gekocht hebt; wellicht hebben die ook alternatieve wegen om aan dergelijke batterijen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Nu online
ehtweak schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:10:
Batterij overleden na 8 jaar is op zich natuurlijk niet zo gek.

Maar kun je die niet vervangen? Lijkt me sterk dat het een batterij/accu is, die speciaal voor Velux ontworpen is...
Over welk type heb je het precies?
Goed dat je het zegt, ik had op Tweakers misschien een oproep moeten plaatsen: help mijn batterij te maken. :) (y) De casing is in ieder geval Velux specifiek. Er is een aansluiting met 4 draadjes naar de motor. Verder vrij standaard 4.8v 3500mAH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhRrLZMJD0Us6l226dwy0I-FoIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXEyeMYq7R8lisOrj68otRAS.jpg?f=fotoalbum_large
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Nu online
Croga schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:11:
Vraag 1 is ten allen tijde: Bij wie heb je het product gekocht?

Velux is de fabrikant, niet persé de verkoper. Als je het niet rechtstreeks bij Velux gekocht hebt kun je zowieso niets van Velux zelf verwachten. Ga eens naar de winkel waar je het gekocht hebt; wellicht hebben die ook alternatieve wegen om aan dergelijke batterijen te komen.
Goed punt. Ik heb deze bij een bouwmarkt gekocht, maar een zoektocht heeft nog geen factuur opgeleverd....

Ik ga nog een keer zoeken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Losse NiMh cellen (1,2V per stuk) zijn wel bij bijv. Conrad te bestellen. Behuizing kan wel open zo te zien dus dat is prima te vervangen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als ik snel ff google op dat type accupack, dan zie ik toch al heel snel wat mogelijkheden.

En gezien de specificaties, ziet het er naar uit dat er gewoon een stelletje serie/parallel geschakelde NiMh cellen inzitten (al dan niet met U/Z soldeerlipjes)
Die kun je b.v. bij nkon.nl gewoon los kopen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Nu online
Thanks dan ga ik zelf puzzelen. Dat er 4 draadjes aangesloten waren leidde me een beetje af. Ik verwacht 2 draadjes. Daarnaast ben ik bang dat met laden via een zonnecollector mogelijk brand risico ontstaat als ik zelf losse cellen aansluit. Als dat mee valt kan ik aan de slag. De behuizing lijkt groot genoeg. Makkelijk gaat het niet open. Met geweld waarschijnlijk wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Laden is laden, of dat nou met een zonnecollector of via het lichtnet gebeurt. Hoe wordt deze accu normaal gesproken opgeladen dan?

Ik denk dat als je hem opentrekt, je wel kunt zien hoe e.e.a. is aangesloten en gesoldeerd. Zet het op dezelfde manier terug maar dan met nieuwe cellen, en voila.

Ik mis trouwens even wát er nou precies stuk is aan deze accu?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:10
peter13579 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:17:
[...]

Goed dat je het zegt, ik had op Tweakers misschien een oproep moeten plaatsen: help mijn batterij te maken. :) (y) De casing is in ieder geval Velux specifiek. Er is een aansluiting met 4 draadjes naar de motor. Verder vrij standaard 4.8v 3500mAH
[Afbeelding]
.
is dat deze: https://www.batteries4pro...ttery-reconditioning.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hier zie ik ze ook:

https://akkuplus.de/Akkup...lt-Ni-MH-zum-Selbsteinbau

Zo te zien gebruiken ze deze cellen:
https://www.nkon.nl/recha...maat-batterij/4/3-fa.html

M.a.w. als je zelf een beetje handig bent, ben je voor 2 tientjes klaar!

[ Voor 51% gewijzigd door ehtweak op 11-05-2020 14:43 ]

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1