Macbook Pro 2012 herstellen of nieuwe macbook pro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn macbook pro van 2012 heeft het begeven. Ik twijfel nu tussen 3 opties
- Herstellen van macbook pro met nieuwe harde schijf
- Herstellen van macbook pro met SSD schijf
- Nieuwe macbook pro (16'') kopen.

Het grootste probleem is dat mijn macbook pro voor het begeven zeer traag is geworden. Daarom denk ik dat optie 1 niet veel verbetering gaat brengen. Kan mijn laptop met een SSD schijf nog lang meegaan of is dit maar een korte tijdelijke oplossing?

Beste antwoord (via Verwijderd op 22-05-2020 13:46)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Verwijderd Normaliter zou ik ook een SSD aanraden, echter vind ik dat je jezelf na 8 jaar ook wel op iets nieuws mag trakteren.

2020 is juist het mooiste moment om over te stappen, aangezien zowel de MacBook Air als Pro lijn net zijn vernieuwd en weer een fatsoenlijk toetsenbord hebben.

Daarnaast zal je huidige model waarschijnlijk dit jaar voor het laatst nog een software upgrade krijgen, dus het einde is reeds in zicht. Nu kan je er nog een leuk bedrag voor krijgen, maar hoe langer je wacht, hoe minder dat wordt.

Ik ben eerder benieuwd waarom je zelf de 16" overweegt, en niet gewoon een Air of Pro als het toch alleen maar om simpele zaken gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 11-05-2020 12:04 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zonder de rest van de specificaties te weten (CPU, RAM, etc), wat je er allemaal mee wilt doen (tekstverwerken, internetten, fotoshoppen), wat er precies heeft begeven (harde schijf, waarschijnlijk?) is hier geen goed antwoord op te geven :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:42
Als je zeker weet dat het aan de harde schijf ligt zou ik deze (laten) vervangen voor een eenvoudige SSD. Dan heb je alsnog de mogelijkheid om later een nieuwe te kopen maar heb je in ieder geval een werkende backup computer. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat je er mee doet... voor meeste standaard taken is 'ie nog prima maar als je wat zwaardere programma's gebruikt kun je beter upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:06:
Zonder de rest van de specificaties te weten (CPU, RAM, etc), wat je er allemaal mee wilt doen (tekstverwerken, internetten, fotoshoppen), wat er precies heeft begeven (harde schijf, waarschijnlijk?) is hier geen goed antwoord op te geven :)
De specs van mijn computer zijn (type A1278)
- Core i7; 2.9 Ghz
- 8GB RAM
- 750 GB HDD

De harde schijf heeft het begeven (de computer vindt hem niet meer). Ik ben zelf leerkracht, gebruik hem voornamelijk voor tekstverwerken en internet en soms eens een filmpje bewerken (uitgezonderd van deze periode waar hij ook dient voor online lesgeven en het maken van filmpjes veel voorkomt)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-09 13:53
Zou 'm redden met een SSD. Die dingen zijn tegenwoordig niet duur en met een i7 + 8GB ram kan je ondanks de leeftijd nog wel even vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:47
ffha schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:48:
Zou 'm redden met een SSD. Die dingen zijn tegenwoordig niet duur en met een i7 + 8GB ram kan je ondanks de leeftijd nog wel even vooruit.
Helemaal eens. Je kunt het risico nemen door een nieuwe SSD erin te plaatsen. Werkt dit kun je zo een jaar (tot 2 vooruit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:27
Een SSD zou een prima upgrade zijn, eventueel zou je er gelijk nog 8gb werkgeheugen bij kunnen stoppen al is dat met de simpele taken die jij erop uitvoert niet eens perse nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:54
Eens! Hier ook nog een late 2011 MacBook Pro met een i7 in gebruik. Een SSD erin gaat je heel veel plezier opleveren!
Als je en dan toch open maakt, draai dan ook even de ventilator los. Tussen de ventilator en de koelvinnen hoopt zich veel stof op. Klusje van niets om het schoon te maken. Zo’n i7 processor kan hard rennen, maar dan moet ie wel z’n warmte kwijt kunnen. Maakte mijn laptop voelbaar (en meetbaar) sneller.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Verwijderd Normaliter zou ik ook een SSD aanraden, echter vind ik dat je jezelf na 8 jaar ook wel op iets nieuws mag trakteren.

2020 is juist het mooiste moment om over te stappen, aangezien zowel de MacBook Air als Pro lijn net zijn vernieuwd en weer een fatsoenlijk toetsenbord hebben.

Daarnaast zal je huidige model waarschijnlijk dit jaar voor het laatst nog een software upgrade krijgen, dus het einde is reeds in zicht. Nu kan je er nog een leuk bedrag voor krijgen, maar hoe langer je wacht, hoe minder dat wordt.

Ik ben eerder benieuwd waarom je zelf de 16" overweegt, en niet gewoon een Air of Pro als het toch alleen maar om simpele zaken gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 11-05-2020 12:04 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 21:08
Mocht de HDD vervangen voor de SSD, houd er dan rekening mee dat de kans bestaat dat je ook de kabel dient te vervangen.
Dit was met mijn MacBook Pro mid 2012 ook het geval. Herkende de SSD intern niet, maar wel extern. Na wat Google search kwam ik er achter dat het de kabel zou zijn en heb toen deze besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tijntjuh.eu schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:59:
Mocht de HDD vervangen voor de SSD, houd er dan rekening mee dat de kans bestaat dat je ook de kabel dient te vervangen.
Dit zou ook best eens de oorzaak kunnen zijn waardoor deze MacBook nu zeer traag is geworden.

@Verwijderd Mocht je een behuizing hebben waar je een 2,5" harde schijf in kunt doen dan kun je kijken of je de harde schijf uit de MacBook daar in kunt doen en vanaf de externe schijf kunt opstarten. Wanneer dat op redelijk normale snelheid werkt kun je de harde schijf uitsluiten als defect, dan is het de kabel naar de harde schijf. Die kost je zo'n €25-€35 plus 5 minuten werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tijntjuh.eu schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:59:
Dit was met mijn MacBook Pro mid 2012 ook het geval. Herkende de SSD intern niet, maar wel extern. Na wat Google search kwam ik er achter dat het de kabel zou zijn en heb toen deze besteld.
Dat is een deel van de twijfel. De HDD zou mijn vader zelf kunnen vervangen. De SSD zou ik door iemand laten doen, maar dit kost me dan extra.

Als ik een SSD steek, kan ik dan langer updaten of zal dit even snel eindigen als met de gewone schijf? (Ben een computerleek hierin)

Ik zou voor de 16 inch gaan vooral omwille van de grootte van het scherm eigenlijk. Mijn vorige was 13 inch en werk nu tijdelijk op 17 inch (Windows) en dat werkt toch praktischer. Ik wil deze beslissing niet te lang uitstellen, mis mijn handigheidjes van de MacBook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
SSD gaat op dezelfde manier erin als de HDD, dus kan je echt heel makkelijk zelf (of je vader)!
Alleen zijn de eerste batch van deze MacBook’s met een nog oude kabel gebouwd waardoor deze een SSD niet kan zien. Ook die kabel heb je heel makkelijk zelf vervangen.
Ben zelf ook totaal niet handig, maar deze zaken waren erg simpel a.d.h.v. de filmpjes op ifixit te doen 😉

Qua software zal hetzelfde blijven, Apple bepaalt of een machine het nog aan kan op basis van de standaard hardware die er toen geleverd werd.
Deze Pro wordt al 8 jaar van updates voorzien, dus dat is al erg lang natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 18:05

MsG

Forumzwerver

Als "het begeven" enkel betekent dat je er een SSD in moet rammen (exact dezelfde handeling als een nieuwe hardeschijf plaatsen), dan is de keuze een no-brainer; doen! Ook al koop je eventueel een nieuwe Macbook, dan wil je alsnog liever deze Macbook 2012 werkend hebben (een 120GB SSD heb je al voor 15- a 20). Dat levert veel meer op dan hem als defect weg doen.

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 11-05-2020 13:12 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Tijntjuh.eu schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:10:
... Alleen zijn de eerste batch van deze MacBook’s met een nog oude kabel gebouwd waardoor deze een SSD niet kan zien. ...
Waar haal je dit vandaan? Volgens mij gaan die kabels alleen kapot, heeft niks met compatibility te maken geloof ik. Dit is waarschijnlijk ook het probleem van TS laptop. Maar doe idd meteen een SSD erin, je oude Mac zal weer als nieuw aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
rvanpruissen schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:56:
[...]

Waar haal je dit vandaan? Volgens mij gaan die kabels alleen kapot, heeft niks met compatibility te maken geloof ik. Dit is waarschijnlijk ook het probleem van TS laptop. Maar doe idd meteen een SSD erin, je oude Mac zal weer als nieuw aanvoelen.
Toentertijd heb ik dat via Google gevonden. Google is your friend om het maar zo te zeggen.

Mijn HDD zag die wel gewoon en de SSD alleen extern. Heb mijn HDD niet vervangen omdat die het niet meer deed, maar omdat ik een SSD erin wou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rvanpruissen schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:56:
[...]

Dat van de andere aansluiting hadden wij ook al gevonden, daarom was de twijfel naar SSD er. Dit klopt dus zeker wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Tijntjuh.eu schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:30:
[...]
Toentertijd heb ik dat via Google gevonden. Google is your friend om het maar zo te zeggen.

Mijn HDD zag die wel gewoon en de SSD alleen extern. Heb mijn HDD niet vervangen omdat die het niet meer deed, maar omdat ik een SSD erin wou hebben.
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:53:
[...]
Dat van de andere aansluiting hadden wij ook al gevonden, daarom was de twijfel naar SSD er. Dit klopt dus zeker wel.
Ik denk dat jullie hier een paar concepten door elkaar gooien:
1) De aansluiting/connector: bij alle macbooks 2008-2012 hetzelfde
2) De interface/controller: Voor de hierboven genoemde MacBooks varieert deze tussen SATA II en SATA III. Als je MacBook een SATA II interface heeft, kun je geen enkel SATA III schijven gebruiken (@Tijntjuh.eu 's probleem wellicht?). Een SATA II schijf op een SATA III interface/controller kan wel.

Volgens mij is de MacBook van @Verwijderd uit een 13" uit 2012 en dus SATA III. Hierdoor zouden alle recente 2.5" SSD's en HDD's moeten werken, zolang de kabel niet defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
@rvanpruissen Zou makkelijk kunnen dat het zo heet, dat is verder niet aan mij besteed. Geef het beestje een naam, maar principe blijft hetzelfde ;-)

HDD met de "af fabriek" Hard Drive Cable werkte wel, de SSD niet. SSD deed het via externe behuizing wel.
Nieuwe Hard Drive Cable bij iFixit besteld en in de MacBook geplaatst. SSD deed het daarna wel intern.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:13
Tijntjuh.eu schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:49:

HDD met de "af fabriek" Hard Drive Cable werkte wel, de SSD niet. SSD deed het via externe behuizing wel.
Nieuwe Hard Drive Cable bij iFixit besteld en in de MacBook geplaatst. SSD deed het daarna wel intern.
Dan had je waarschijnlijk te maken met een “gare” Hard Drive Cable. Een goedwerkende, af fabriek Sata kabel zou zowel een SSD als HDD moeten zien.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal! Ik ga proberen mijn computer nog te reanimeren, want ene werkende hebben is toch nog beter dan ene die niet werkt. Maar heb ook de nieuwe gekocht, na 8 jaar dacht ik mezelf inderdaad eens te verwennen met een nieuw toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook68
  • Laatst online: 12-09 19:54
Koop voor het reanimeren ook 16 Gb geheugen. Heb ik zelf ook gedaan toen ik in mijn MBP 2012 i7 een ssd had gegeven. Een groot snelheidsverschil met 8 Gb en weer een snelle Mac voor terug gekregen.
Scheelt een dikke investering in een nieuwe Mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingDurk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 22:01
Hee ik denk dat ik hier wel aan het juiste adres ben :) .

we zijn inmiddels weeeer een jaar verder en ook hier zit ik met een macbook pro mid 2012 13 inch.
-2,9 GHz intel Core i7
-8 GB met een HDD erin

de snelheid is nog prima voor wat ik ermee doe. Ik internet een beetje en geen spannende dingen. Nu is het zo dat de batterij echt op is en ik een nieuwe moet bestellen. Waar zou ik het beste kunnen doen, Bol of ifixit? of gewoon amazon?

Als ik dan toch bezig ben is het dan slim om gelijk een SSD erin te zetten omdat ik lees dat hij daar veel sneller van wordt en is dat ook goed voor de batterijduur en miss het gewicht? Kan ik ook ergens vinden van wanneer de laptop is en of ik zonder problemen de SSD kan vervangen en hij hem gelijk herkend? en waar kan ik deze dan het beste bestellen?

Dan vraag ik mij ook af hoe het met de updates zit. Hij draait nu op Sierra en geeft aan dat er geen nieuwe updates beschikbaar zijn. In de store kan je wel nieuwere versies downloaden. Is dat slim? of is Sierra ook gewoon veilig? Het moet in de basis wel veilig zijn want ben ook een beetje bezig met crypto en bankieren.

kortom ik vind het echt een top laptop echter probeer ik er achter te komen hoe toekomst proof hij is voor dat ik meer dan alleen de batterij ga updaten.

gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@KingDurk Een SSD is altijd een slimme upgrade, maar qua gewicht scheelt het nauwelijks. Hoeveel opslagcapaciteit heb je nodig?

Ik heb vorig jaar een 13” MBP 2010 voorzien van een nieuwe accu en die werkt prima. De oude accu begon ook te stinken. Ik zou voor deze accu gaan: https://viadennis.nl/accu.../a1278+(mid+2012)/5000mah

Wat macOS betreft is het mogelijk om te upgraden naar Catalina: http://dosdude1.com/catalina/
Die van jou wordt nog ondersteund door Catalina, dus die upgrade zou ik zeker uitvoeren. Het is het 1 na recentste macOS-besturingssysteem. Je kunt rekenen op nog 1 á 2 jaar updates.

Je kunt altijd nog een Windows-installatie overwegen.

[ Voor 42% gewijzigd door syltheboy op 22-04-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SSD's in deze oude machines hoeven geen top-of-the-bill schijven te zijn. Een Crucial MX500 voldoet. Die schijven zijn niet duur. De mijne bestelde ik altijd bij Azerty, met name omdat die op de weg van woon-werk zit. Al met al meer dan 50 schijfjes besteld in de loop der tijd.

Een accu zou ik lekker via iFixit bestellen, eventueel aangevuld met het gereedschap wat je nodig hebt.

En overschakelen van OS versie is geen update maar ene upgrade. En ja, hoe nieuwer hoe beter in de meeste gevallen. Waar je naar moet kijken is of je gebruikte software dit ook ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08 12:40
@rvanpruissen Een SATA III schijf doet het gewoon op een SATA II aansluiting. Ik heb ze in verschillende Macs zitten van rond 2010-2012. Hij gaat alleen wat minder hard (maar nog steeds veel harder dan een HD).

@syltheboy Ik zou niet zo snel proberen om met bootcamp Windows op zo'n oude Mac te zetten. Apple ondersteunt voor de oudere Macs alleen Windows 7/8. Je kunt Windows 10 soms wel voor elkaar krijgen met een oude bootcamp, maar het is veel gedoe, afhankelijk van welk model het precies is. Ik heb het wel voor elkaar gekregen op een 2010 Mac Pro, maar heeft wel 2 dagen gekost.

En ja, iedere goedkope SATA SSD die fysiek past en een SATA aansluiting heeft, zou moeten werken denk ik. Ik heb tot nu toe geen problemen gehad, en 5 verschillende geplaatst in Mac Pro en Macbook Pros.

[ Voor 4% gewijzigd door RogerWilco2 op 09-05-2021 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@RogerWilco2 Windows op zo’n oude Mac is inderdaad wat omslachtiger, maar het kan wel. Hier twee 27” iMacs (1 uit 2009 en 1 uit 2010, allebei voorzien van een SSD) en die draaien prima Windows 10. Die uit 2010 is van mij en meestal draai ik gewoon High Sierra.

Ook een 24” iMac 2009 van familie draait prima Windows 10 (als enige besturingssysteem), maar af en toe wel opstartproblemen vanwege het ontbreken van een SSD. Ik vind het leuk om iets wat officieel niet kan voor elkaar te krijgen en daar gaat vaak veel tijd in zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door syltheboy op 09-05-2021 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

RogerWilco2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 02:05:
@rvanpruissen Een SATA III schijf doet het gewoon op een SATA II aansluiting. Ik heb ze in verschillende Macs zitten van rond 2010-2012. Hij gaat alleen wat minder hard (maar nog steeds veel harder dan een HD).
Eens, zou normaal gesproken op sata II snelheid moeten gaan draaien. Waar ik eerder op doelde is dat dit (door firmware problemen) niet altijd goed ging toen sata III net was geïntroduceerd. Zou nu geen probleem moeten zijn.
Pagina: 1