Betere modem dan Zyxel gezocht (zonder wifi)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinpaq
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 15:44

Vinpaq

Compaq Collection: vinpaq.com

Topicstarter
Een goedendag,

Ik heb nu een Zyxel modem en een UniFi AP AC Lite voor de wifi. (De wifi zit een verdieping hoger en dekt het hele huis, de Zyxel was niet krachtig genoeg)

Ik wil echter van de Zyxel af en een betere/mooiere modem. Zover ik zag had Ubiquiti geen modems.

De modem hoeft geen wifi te hebben gezien de UniFi al perfect dekt en ik 1 wifi punt al voldoende vind.

Camera: Nikon Z7II

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:59

Tazzios

..

wat verwacht je met "betere/mooiere modem" ?
Een zonder wifi vinden beperkt je keuze wel heel erg, zet het gewoon uit indien je het niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
Ja daar ging ik al van uit, dan zet ik de wifi gewoon uit.

Ik zou een betere user-interface en meer poorten kunnen waarderen. Ik weet niet of een Zyxel kwalitatief goed is. Als deze al gewoon goed genoeg is ga ik m niet vervangen. (meer poorten kan ik altijd oplossen met een router)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@predatorTW om je beter te kunnen adviseren is het ook handig als je de volgende informatie even post:
- Wat heb je zelf al gevonden?
- Welke provider heb je?
- Wat voor aansluiting? (Kabel, Glasvezel, ADSL?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:59

Tazzios

..

een "betere user-interface" is nogal subjectief.
Een modem met meer dan 5 poorten kost je 100 euro meer dan een switch (zeer beperkt aanbod) en dan nog de vraag of deze op het KPN netwerk werkt.

Ik zou lekker je zyxel houden, wifi er op uitzetten en een switch kopen.

*ADSL is een gokje

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 11-05-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
rens-br schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:14:
@predatorTW om je beter te kunnen adviseren is het ook handig als je de volgende informatie even post:
- Wat heb je zelf al gevonden?
- Welke provider heb je?
- Wat voor aansluiting? (Kabel, Glasvezel, ADSL?)
Liefst had ik een ubiquiti (omdat OCD)

- Lastig, want iedere keer als ik zoek krijg ik routers. En bij kieskeurig staan er bv niet echt veel.
- Online.nl
- Kabel, (er komt een RJ-11 kabel 'uit de muur')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
Tazzios schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:17:
een "betere user-interface" is nogal subjectief.
Een modem met meer dan 5 poorten kost je 100 euro meer dan een switch (zeer beperkt aanbod) en dan nog de vraag of deze op het KPN netwerk werkt.

Ik zou lekker je zyxel houden, wifi er op uitzetten en een switch kopen.

*ADSL is een gokje
Je hebt gelijk, dan laat ik het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-06 13:30
Het is hier inderdaad heel belangrijk om te weten bij welke provider je klant bent, wat voor internetaansluiting je hebt (en snelheid), en wat het precieze model is van het modem dat je wenst te vervangen.

Je leest op dit forum veel over routers, en veel minder over modems. Omdat in bijna heel Europa bijna iedereen een modem van de provider krijgt, is de markt voor modems niet bijster groot, zeker in vergelijking met de markt voor routers. Wat je daarom veel ziet, is dat mensen hun modem in bridge-modus zetten (wat ook niet ieder modem ondersteunt), waardoor het modem strikt als modem functioneert. Ruwweg doet het dan niet veel meer dan het signaal van de telefoonkabel omzetten naar ethernet. Hier plaats je dan vervolgens een router achter met de gewenste functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
BAJansen schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:27:
Het is hier inderdaad heel belangrijk om te weten bij welke provider je klant bent, wat voor internetaansluiting je hebt (en snelheid), en wat het precieze model is van het modem dat je wenst te vervangen.

Je leest op dit forum veel over routers, en veel minder over modems. Omdat in bijna heel Europa bijna iedereen een modem van de provider krijgt, is de markt voor modems niet bijster groot, zeker in vergelijking met de markt voor routers. Wat je daarom veel ziet, is dat mensen hun modem in bridge-modus zetten (wat ook niet ieder modem ondersteunt), waardoor het modem strikt als modem functioneert. Ruwweg doet het dan niet veel meer dan het signaal van de telefoonkabel omzetten naar ethernet. Hier plaats je dan vervolgens een router achter met de gewenste functionaliteit.
Ik heb 100Mb/s bij Online.nl

Ik heb de wifi gewoon uit kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
predatorTW schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:24:
Liefst had ik een ubiquiti (omdat OCD)
Die verkopen voor zover ik weet geen modems, maar alleen routers. Bijvoorbeeld de USG of USG Pro. (Echter hebben die beide niet meer poorten, maar eerder minder)
- Kabel, (er komt een RJ-11 kabel 'uit de muur')
RJ-11 = ADSL aansluiting. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-06 13:30
predatorTW schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:31:
[...]

Ik heb 100Mb/s bij Online.nl

Ik heb de wifi gewoon uit kunnen zetten.
Dan vermoed ik dat je een ZyXEL VMG8324-B10A hebt. Ik ben zelf geen klant bij Online, maar gebruik zelf precies dit apparaat. Ik heb de Zyxel in bridge modus gezet en heb hierachter een Edgerouter Lite van Ubiquiti gezet.

Het is geloof ik met de firmware die standaard op deze ZyXEL staat niet mogelijk het apparaat op bridge modus in te stellen. Je kunt natuurlijk de wifi wel uitzetten, maar als je vervolgens een router achter het apparaat plaatst krijg je te maken met dubbele NAT, wat zeer onwenselijk is. Ikzelf heb via de interne seriële poort van de ZyXEL er een alternatieve firmware opgezet die wel bridge modus ondersteunt, maar als je hier geen ervaring mee hebt is het misschien niet het beste idee dit als eerste te proberen op een apparaat dat essentieel is voor je internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-06 16:15
@predatorTW

Wat eigenlijk zoekt een router zonder wifi en geen modem alleen !
Alle providers leveren in principe een (wifi)router waar de modem bij in zit en in jou geval heb je dus een router nodig die geen wifi heeft.
De enige taak van de modem is het signaal (vdsl/adsl, coax,glas) omzetten naar een naar een utp aansluiting.
DHCP, nat etc is een router dingetje en die heb jij in jou situatie wel nodig wand anders doet jou AP het niet.

bijv USG, udm pro of Edgerouter zouden dit best kunnen doen maar wel afhankelijk wat voor aansluiting je hebt en/of hoe je het wil aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
Arthion-nl schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:58:
@predatorTW

Wat eigenlijk zoekt een router zonder wifi en geen modem alleen !
Alle providers leveren in principe een (wifi)router waar de modem bij in zit en in jou geval heb je dus een router nodig die geen wifi heeft.
De enige taak van de modem is het signaal (vdsl/adsl, coax,glas) omzetten naar een naar een utp aansluiting.
DHCP, nat etc is een router dingetje en die heb jij in jou situatie wel nodig wand anders doet jou AP het niet.

bijv USG, udm pro of Edgerouter zouden dit best kunnen doen maar wel afhankelijk wat voor aansluiting je hebt en/of hoe je het wil aanpakken.
Ik heb nu dus natuurlijk die Zyxel (wifi uit), daarvandaan een kabel door het plafond naar de bovenverdieping (ik heb een dijkwoning). Daar heb ik een kleine router en dan daarvandaan gaat er 1 kabel naar mijn pc en een andere kabel naar de Unifi AP AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Ah dan heb je nu al een nat achter een nat situatie. Ik ga er van uit dat die zyxel zelf niet in bridge kan en bij adsl ken ik geen apparaat die specefiek alleen een modem voor jou siuatie kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Arthion-nl schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:49:
Ah dan heb je nu al een nat achter een nat situatie. Ik ga er van uit dat die zyxel zelf niet in bridge kan en bij adsl ken ik geen apparaat die specefiek alleen een modem voor jou siuatie kan zijn.
Of TS haalt zijn termen door elkaar heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
Arthion-nl schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:49:
Maar wat is het voordeel van het in "bridge" zetten? Het gehele systeem werkt gewoon goed (ik haal met 5gh ongeveer 95% van de 100mb/s op mijn telefoon, etc.). Wellicht kan het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:50:
[...]

wellicht is de router een switch, alweer een tijdje geleden dat ik die geïnstalleerd heb. Ga ik na werk even naar kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Vinpaq op 12-05-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:50:
[...]

De zyxel is 100% een router en geen modem alleen aangezien een wifimodem niet bestaat. Providers noemen het vaak nog wel zo maar het is gewoon een wifi router waar de modem bij ingebakken zit.
predatorTW schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:30:
[...]

Maar wat is het voordeel van het in "bridge" zetten? Het gehele systeem werkt gewoon goed (ik haal met 5gh ongeveer 95% van de 100mb/s op mijn telefoon, etc.). Wellicht kan het beter.
Zoals je nu heb je een nat achter een nat configuratie en dit kan eventueel later in de toekomst extra configuratie issues opleveren wanneer je bijv wil gaan poorforwarden. Ook kan er rare dingen gebeuren zoals IP issues maar hoeft niet. Nat achter nat kan best goed werken maar is vaak niet wenselijk en aan te raden.

Bij Bridge wordt alle router functies uitgezet en wordt de router in principe een "echte"modem en zet alleen het adsl signaal om en stuurt het door naar je eigen router.

Voor de 5ghz wifi signaal veranderd er sowieso niks omdat je lijn zelf al gecapped is op 100 Mb/s . 5ghz zelf kan veel hogere snelheden aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Arthion-nl schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:12:
[...]

De zyxel is 100% een router en geen modem alleen aangezien een wifimodem niet bestaat. Providers noemen het vaak nog wel zo maar het is gewoon een wifi router waar de modem bij ingebakken zit.
Ja dat weet ik. Ik heb het ook niet over die Zyxel maar de "router" die er volgens hem na komt. Kan mij haast niet indenken dat dat een router is maar of een switch of een AP. Of een router geconfigureerd als AP.
Pagina: 1