Welke videokaart voor een 2e hands desktop systeem

Pagina: 1
Acties:

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 14:28
Altijd leuk als een collega nog wat prima spul over heeft! Zo kon ik een 2de hands AMD X4 860k + mobo + ram overnemen voor een vriendenprijs! Aangezien bij de ouders een 11 jaar oud AMD systeempje draait, dacht ik... dan is deze set uit 2015 al prima een upgrade! En daar ik nog een (BeQuiet 300W) voeding en (Scythe Ninja 3) cpu koeler had liggen, hoefde ik alleen een case.... dacht ik...

Wat ik namelijk niet zag, is dat die 860k geen onboard gpu heeft... dus wil het systeem wel booten, maar krijg ik (logisch) geen beeld op de VGA/DVI/HDMI aansluiting van het mobo.

Nu zijn er 2 opties om het werkend te krijgen:
  • andere CPU, een mét onboard GPU; gezien de FM2+ socket, zou het dan een AMD A8 7680 kunnen worden o.b.v. vergelijkbare specs
  • losse budget videokaart erbij
Het leek mij verstandiger om een losse GPU te kopen, dus vandaar ook dit topic geopend. Maar, toen zat ik te twijfelen over wat verstandiger was. Ik zag de volgende 2:Nu wordt er per definitie niet gegamed met het systeem, dus zou "in principe" de NVS-300 afdoende moeten zijn. En ik had even gefilterd op "passief gekoeld" zodat er niet zo'n luide fan bij zou komen.

Maar... een kaart uit 2010 te kopen, voelt een beetje vreemd anno 2020. Zeker aangezien ik nergens kan vinden of deze wel Windows 10 compatible is.

Wat is wijsheid, en waarom? En/of, is er nog een andere optie die ik over het hoofd gezien heb?

Wanna play?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:02

br00ky

Moderator Harde Waren

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
De tweede heeft als nadeel dat hij in prijs omhoog geschoten is.
De eerste is een behoorlijk oude videokaart (9 jaar!), vraag is of die nog erg nuttig is. (Ik weet dat die enkel beeld hoeft te genereren, maar toch). Ik zou voor een systeem dat oorspronkelijk uit 2016 komt toch minimaal videokaart uit 2015 pakken.
Welk moederbord heb je ? anders kan je ook denken aan een AMD met GPU (kijk wel of het compatibel is).

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:13
Ik zou wellicht met het oog op de toekomst een relatief moderne kaart pakken welke H265 kan encoden. Ook browsers maken gebruik van hardwareversnelling om pagina's sneller en soepeler te renderen. Alleen dan kom je bij het nadeel dat een GT 1030 bijvoorbeeld 75 euro kost.

De wijzen komen uit het Oosten!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 14:28
99ruud99 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:44:
De tweede heeft als nadeel dat hij in prijs omhoog geschoten is.
De eerste is een behoorlijk oude videokaart (9 jaar!), vraag is of die nog erg nuttig is. (Ik weet dat die enkel beeld hoeft te genereren, maar toch). Ik zou voor een systeem dat oorspronkelijk uit 2016 komt toch minimaal videokaart uit 2015 pakken.
Welk moederbord heb je ? anders kan je ook denken aan een AMD met GPU (kijk wel of het compatibel is).
Een MSI A78M-E45, had daarom ook al die andere CPU gelist, maar die optie lijkt prijstechnisch minder interessant dan een nieuwe GPU.
NoepZor schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:47:
Ik zou wellicht met het oog op de toekomst een relatief moderne kaart pakken welke H265 kan encoden. Ook browsers maken gebruik van hardwareversnelling om pagina's sneller en soepeler te renderen. Alleen dan kom je bij het nadeel dat een GT 1030 bijvoorbeeld 75 euro kost.
Das ook een goeie, ik heb eens een Vraag & Aanbod advertentie gepost... wie weet levert het nog iets op!

Wanna play?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ah dat is een bordje van 2013 :)
Maar toch zou ik net een stapje hoger gaan dan wat je nu hebt, zonde als je nieuwe pc niet (veel) sneller is dan je oude. Dan blijven je ouders de oude gebruiken "want die doet het nog".

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:34
V&A aangeboden: AMD A10-7700K Tray erin en een ssd als je dat nog niet hebt.
Pagina: 1