Altijd leuk als een collega nog wat prima spul over heeft! Zo kon ik een 2de hands AMD X4 860k + mobo + ram overnemen voor een vriendenprijs! Aangezien bij de ouders een 11 jaar oud AMD systeempje draait, dacht ik... dan is deze set uit 2015 al prima een upgrade! En daar ik nog een (BeQuiet 300W) voeding en (Scythe Ninja 3) cpu koeler had liggen, hoefde ik alleen een case.... dacht ik...
Wat ik namelijk niet zag, is dat die 860k geen onboard gpu heeft... dus wil het systeem wel booten, maar krijg ik (logisch) geen beeld op de VGA/DVI/HDMI aansluiting van het mobo.
Nu zijn er 2 opties om het werkend te krijgen:
Maar... een kaart uit 2010 te kopen, voelt een beetje vreemd anno 2020. Zeker aangezien ik nergens kan vinden of deze wel Windows 10 compatible is.
Wat is wijsheid, en waarom? En/of, is er nog een andere optie die ik over het hoofd gezien heb?
Wat ik namelijk niet zag, is dat die 860k geen onboard gpu heeft... dus wil het systeem wel booten, maar krijg ik (logisch) geen beeld op de VGA/DVI/HDMI aansluiting van het mobo.
Nu zijn er 2 opties om het werkend te krijgen:
- andere CPU, een mét onboard GPU; gezien de FM2+ socket, zou het dan een AMD A8 7680 kunnen worden o.b.v. vergelijkbare specs
- losse budget videokaart erbij
Maar... een kaart uit 2010 te kopen, voelt een beetje vreemd anno 2020. Zeker aangezien ik nergens kan vinden of deze wel Windows 10 compatible is.
Wat is wijsheid, en waarom? En/of, is er nog een andere optie die ik over het hoofd gezien heb?
Wanna play?