vanaalten schreef op maandag 11 mei 2020 @ 07:48:
Over
reviews: Router Best Buy Guide - Mei 2020 :
(geen auteur getagged, want geen idee wie dat hier is)
Twee aspecten vind ik vreemd:
1) onderverdeling in prijscategorieën. Als het een guide is, dan graag ook wat advies hoe je bepaald uit welke categorie je moet kiezen. Doe dan op z'n minst wat uitleg erbij wat de verschillen tussen goedkoop, normaal en duur gaan zijn. Als iemand een moederbord wil, dan is de eerste vraag toch ook niet 'hoeveel wil je uitgeven'? Je bepaald je keuze toch op functie, reputatie of andere concrete eigenschappen?
Bij vrijwel alle Best Buy Guides gaan we uit van prijsklassen, juist op basis van feedback van gebruikers. Ik denk dat iedereen hier anders in zit, maar zelf is mijn budget een van de eerste dingen die ik bekijk als ik een nieuw product ga kopen. Hoe had jij het graag ingedeeld gezien?
2) bij de duurste categorie routers adviseren jullie o.a. de
pricewatch: TP-Link Archer AX6000. En dan vind ik het merkwaardig dat het ding twee user-reviews heeft die allebei een 1-ster waardering geven. Hebben jullie daar naar gekeken? Zo ja, had er dan niet iets van een verklaring bij gekund? Nu staat het, voor mij, echt heel vreemd: "wij adviseren product X, ondanks de slechte waardering van gebruikers". Een zinnetje als "we hebben deze getest en kunnen het niet eens zijn met de gebruikerreviews hier" zou niet misstaan.
We zouden natuurlijk nooit iets aanraden dat tijdens onze tests niet goed functioneert. Ik ben het met je eens dat het er gek uitziet dat hij door twee gebruikers één ster gekregen heeft. Als ik dan kijk waarom, gaat het primair om instabiliteit. Bij n=2 lijkt het alsof het dan voor iedereen geldt, maar als ik online kijk naar andere techsites die hem gereviewed hebben of naar de meer dan 1400 reviews op bijvoorbeeld Amazon, dan zou je verwachten dit overal terug te zien als het een structureel probleem is. Een instabiele verbinding zal immers iedereen opvallen, zelfs normale consumenten. Dat beeld zie ik echter niet terug, het is zelfs zeer positief.
Moeten we dan een opmerking in het artikel plaatsen omdat twee mensen een negatieve ervaring hebben gehad? Ik vind dat lastig. Wellicht wel om te verklaren waarom we een product aanraden dat door gebruikers slecht beoordeeld is, maar zo geef je het wel heel veel gewicht. Jouw vraag heeft me wel aan het denken gezet, misschien is het beter om de score van gebruikersreviews uit een BBG weg te laten om zo duidelijk te maken dat dit een oordeel van de redactie is op basis van onze testdata en ervaringen.
Aan het begin van het artikel wordt duidelijk gezegd dat dit een samenwerking is tussen de redacties van Tweakers en Hardware Info.
Yariva schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:07:
[...]
Vrijwel eens. Hoewel firewalling dan ook niets te maken heeft met een router die enkel op laag 3 functioneert (even lekker muggenziften)
Verder eens met de kritiek, het maakt me best wel verdrietig om zo'n artikel te zien als netwerk engineer. Om het simpelweg uit te leggen wat hier gebeurd: je maakt een telefoon BBG en focused enkel op de camera. Weinig tot geen focus op CPU's, geheugen, beeldscherm etc.
Ik zou zelfs het idee willen opgooien om de titel te veranderen naar een wireless mesh guide.
Voor het testen op een router op laag 3 zou ik eerder onderstaande onderwerpen zien:
- QOS
- VLAN functionaliteit
- Performance (throughput)
- uitbreidingsmogelijkheden (SFP, SFP+)
- Verbruik
- Hoeveel poorten (1 wan - 1 lan, 1 wan - 4 lan etc.)
- Control plane functionaliteit
- Parental controls
Daarnaast is het ingestelde prijs platform, imo, veel te hoog. Een router kost bijzonder weinig vandaag de dag. Een degelijke router zoals deze
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X is prima voor veel Tweakers.
Ik denk dat je hier een goed punt aansnijdt, waar we vooraf wellicht niet goed genoeg over nagedacht hebben. Ongeveer de helft van de doelgroep werkt in IT en ik kan mij voorstellen dat een flink deel hiervan zich bezighoudt met netwerken. Vanuit zo'n perspectief snap ik je post volledig. Ten eerste dat het woord router veel meer betekent dan een thuisrouter en ten tweede dat er heel veel geavanceerde features zijn die in dit soort thuis-apparaten niet zitten of niet benoemd worden. Ik snap goed dat dit artikel voor jou dan ook flink tekortschiet.
Tegelijkertijd zijn er ook veel tweakers die niet in de IT werken, of wel in de IT en niks met netwerken doen. Je kunt een begenadigd programmeur zijn, enorm veel van elektra weten, een top UX'er zijn of een eindbaas met een soldeerbout, maar op het gebied van je netwerk thuis niet dezelfde wensen hebben als jij. Router is denk ik voor veel mensen, ook tweakers (die dan niet into netwerken zijn), synoniem geworden aan Wifi-router. Ik vind je suggestie over de titel wel een goede en om de verwarring te voorkomen. heb ik er 'Wifi Best Buy Guide van gemaakt' en router vervangen door wifi-router.
caspar M schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:20:
Ik snap ook het nut van heel het artikel niet? waar zijn de conclusie's ... waar zijn de uitgangspunten en het testscenario? En inderdaad... zet je een stukje copy paste review van een router erbij die vervolgens 2 reviews heeft met 1 ster? wat is daar nou "Best Buy Guide" aan?
haal dat Best Buy Guide maar gewoon uit de titel, wat een treurige post zo... het enige wat de boel nog een beetje meerwaarde geeft zijn alle comments.
Het format Best Buy Guide gebruiken we al jaren voor kort en bondig advies, zonder de diepgang van een review of vergelijkingstest, maar wel op basis van dezelfde onderliggende testdata.
Bedankt voor de feedback tot dusver. Het is altijd even zoeken met nieuwe artikelvormen en productgroepen, dus hier kunnen we veel mee