[win10] Systeem boot niet meer na opruimen partitie tweede S

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:21
Probleem: error device missing

Oorzaak:
Stap1: clone 960 Evo 250GB met Win 1903 naar SX8200 1TB / de rest voor games
Stap2: laat je 960 evo ongewijzigd
Stap3: besluit terug naar de 960 evo te gaan en clone je SX8200 terug naar de 960 evo minus de games partitie.
Stap4: Windows update van 1903 naar 1909 op de 960 Evo
Stap4: Besluit het OS op SX8200 op te ruimen en verwijder de 5 onnodige partities van de SX8200 via diskpart (boot, health, system, recovery, enz). Gebruik arconis disk director om de resterende data partitie te resizen en reboot
Stap5: error device missing

Your PC/Device needs to be repaired
A required device isn't connected or can't be accessed.
Error code 0x0000225
You'll need to use recovery tools. If you don't have any installation media (like a disc or USB device), contact your PC adminsitrator or pc/device manufactorer.

enter to try again (werkt niet)
f1 to enter recovery environment (werkt niet)
f8 for startup settings (werkt niet)
escape for UEFI firmware settings (opent bios)

Dit is overigens op basis van de Windows bootloader op de 960 Evo.

Ik vermoed dat tijdens het updaten van 1903 naar 1909 windows op mijn originele OS ssd zijn boot verhaal niet op zichzelf heeft gezet maar op de andere SSD (die dus disk 0 heet zo blijkt). Nu ik daar de boel af heb gegooid wil mijn normale SSD niet meer booten.

De aangeboden toetsen werken eigenlijk allemaal niet (f1, f8). Ik heb ook zojuist een windows 1909 installatie usb stick gemaakt en daar gekozen voor repair your pc en daarna troubleshoot en daarna startup repair. Die gaf aan niet te kunnen fixen...

Iemand een suggestie???

edit: vermoed dat door het heen en weer clonen er ergens een verwijzing niet lekker zit

[ Voor 41% gewijzigd door sdk1985 op 11-05-2020 04:51 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Update:

Ben hier mee bezig:
) Boot from the Windows 10, 8 or 7 USB or DVD bootable media.
2) Click "Repair your computer".
3) Click "Advanced Options".
4) Click "Troubleshoot" and then "Command Prompt".
5) Call these commands:
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /rebuildbcd

bootrec /scanos
bootrec /rebuildbcd
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
Maar bij scannen wil hij g:\Windows toevoegen, dat is de enige die hij vind (prima). Maar dan zegt hij The system cannot find the path specified. Dat komt omdat hij vanuit de verkeerde SSD redeneert! Dat hoort gewoon C te zijn. Alleen als je vanaf SX8200 boot is de EVO een G:/

Diskpart Listv ol maakt er een zooitje van:
c= data zou D moeten zijn
d = games zou E moeten zijn
e = storage zou F moeten zijn
G = 960evo zou C moeten zijn
de nvmegames is helemaal foetsie (schuld van acronis?)

ik twijfel tussen dat oplossen of gewoon de m2 fysiek verwijderen en kijken of het dan wordt opgelost

[ Voor 20% gewijzigd door sdk1985 op 11-05-2020 04:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 17:18
Je kan dit soms oplossen door al je andere drives tijdelijk los te koppelen (of verwijderen) en Windows Startup Repair proberen. Vervolgens je andere drives 1 voor 1 terug zetten.

Anders de stappen hier volgen: https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/ , maar volgens je edit ben je daar al gedeeltelijk mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
mrFoce schreef op maandag 11 mei 2020 @ 04:31:
Je kan dit soms oplossen door al je andere drives tijdelijk los te koppelen (of verwijderen) en Windows Startup Repair proberen. Vervolgens je andere drives 1 voor 1 terug zetten.

Anders de stappen hier volgen: https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/ , maar volgens je edit ben je daar al gedeeltelijk mee bezig.
Goede suggestie, meteen geprobeerd. Helaas krijg ik startup repair couldn't repair your system terwijl alleen de 960 evo is aangesloten.

Via command loop ik weer vast op bootrec /fixboot daar krijg ik access denied. Scanos vind hem op C, maar daarna bootrec /rebuildbcd geeft the system cannot find the path specified.

edit:
bootrec /fixboot access denied is op te lossen met bootsect /nt60 sys
bootrec /rebuildbcd geeft daarna helaas nog the system cannot find the path specified

[ Voor 24% gewijzigd door sdk1985 op 11-05-2020 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Update2:
rebuildbcd zou je moeten oplossen met:
YouTube: Fix Rebuild BCD | bootrec /rebuildbcd is not working | C:\boot path ...

Komt neer op: via diskpart je OS partitie als C aanmelden via
sel vol 1
assign letter=C:
bcdboot c:\windows

Kreeg daarna acronis diskpart die klaagde dat de device id missend is (logisch, die was niet klaar met zijn operatie). Daarna reboot gedaan. Toen kwam er een diskcheck. Nu zit ik weer terug bij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Update3: Als ik nu enter retry doe kom ik in Windows 10!

Heb nu harde schijf aangesloten.
Heb nu SX8200 aangesloten.

Nu proberen of coldboot/reboot werkt...

[ Voor 89% gewijzigd door sdk1985 op 11-05-2020 05:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Alles lijkt weer normaal te werken.

Resumé:

Windows op de 960Evo had zijn bootverhaal op de SX8200 staan. Zodra daar alles geformatteerd werd had ik daardoor een OS dat niet meer wilde booten.

Extra complicatie is dat het er sterk op lijkt dat het OS dat op SX8200 zich ook (deels) had genesteld in de EFI partitie van de 960 EVO. Hierdoor kon startup repair niets want die vond het verkeerde Os.

Om dit op te lossen moet je dus het hele boot gedoe opnieuw aanmaken, schijnt ook te kunnen door het verwijderen van de EFI partitie máár die is in mijn geval 100MB en geen 500MB zoals bij nieuwere installaties. Dus dat durfde ik niet aan.

In plaats daarvan:
1) bootrec /fixmbr
2) bootrec /fixboot>error

bootsect /nt60 sys lost error op
3) bootrec /rebuildbcd > error
diskpart
list disk
select disk0
list volume
select volume 1 (de grootste partitie)
assign letter=C:
exit
bcdboot c:\windows

bootrec /rebuildbcd

Verder ga ik eens nadenken of ik niet moet investeren in een grotere harde schijf want ik had nog wel macriumreflect images maar die waren nog van Windows 1903! Verder had ik van macrium ook geen recovery usb tool liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 11-05-2020 05:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Je kunt een 1903 Macrium imago gebruiken. Bij Windows Update kun je dan gewoon updaten waar op de update pagina ook een optie is om na die updates 1909 te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
8mile13 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:43:
Je kunt een 1903 Macrium imago gebruiken. Bij Windows Update kun je dan gewoon updaten waar op de update pagina ook een optie is om na die updates 1909 te installeren.
Zou het hebben gewerkt om alleen die 4 hulp partities te recoveren en de OS partitie in tact te laten? Of wijzigt windows 1909 ook zaken op die EFI en system reserved partities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik weet het niet. Ik heb toevallig pas andere moederborden in mijn laptops gedaan toen viel mij vooral op dat ik W10 niet meer direct kon installeren, USB of W10 disk, en dat ik gewoon naar 1909 kon updaten via oudere versies..

Ik moest ook reparen met diskpart maar dat hielp niet echt. Wat ik toen gedaan heb is W10 wat ik al op schijven had/System Imago gebruiken en ''nieuwe start''* in W10 waarmee veel van een bestaande Windows installatie wordt afgegooid waarmee je in een soort van verse installatie situatie terecht komt. Wat ook prima is zeker ook als ik gewoon naar nieuwe Windows versies kan updaten.

*
Windows-instellingen - Bijwerken en beveiliging - Windows-beveiliging - Virus- en bedreigingsbeveiliging - Apparaatprestaties en -status - Nieuwe Start - meer informatie...''Aan de slag''

Ik krijg binnenkort een schijf met veel reparatie opties dan kijk ik er nog eens naar.
Pagina: 1