Aarde badkamer lassen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis802
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-10-2024
Beste lezer,

Ik wil twee geaarde stopcontacten aansluiten in de computerkamer. Nu moet ik nog een aardedraad trekken naar de centraaldoos in deze kamer. De kamer bevindt zich naast de badkamer, die zich weer naast de keuken bevindt.

Ik heb de mogelijkheid de badkamer aarde te lassen door het verlaagde gipsplafond. Is dit echter veilig? Mag deze aarde gewoon gelast worden naar de computerkamer, daar vanuit weer gelast naar twee dubbele stopcontacten? Kabels trekken is vrijwel onmogelijk door dat plafond, al lukt het wel vanuit de computerkamer met een trekveer en een hele lange tang door het gipsplafond.

Dank!
Dennis

Beste antwoord (via Dennis802 op 11-05-2020 14:23)

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:16
Dennis802 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 01:53:
Ik heb de mogelijkheid de badkamer aarde te lassen door het verlaagde gipsplafond. Is dit echter veilig? Mag deze aarde gewoon gelast worden naar de computerkamer, daar vanuit weer gelast naar twee dubbele stopcontacten?
Alles wat @kabeltjekabel en @jurri@n al hebben gezegd, met daarbij de aanvulling dat je aarde binnen één groep moet blijven. Dus als badkamer en computerkamer beide op een andere groep zitten, dan houdt het ook op. De aardedraden mogen alleen bij elkaar komen bij de aarderail in je meterkast.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Huh? Lassen maak je in een lasdoos / centraaldoos. Alle verbindingen horen bereikbaar te blijven. Dus als je verlaagde plafond in de weg zit; zet de zaag er maar in en maak er een luik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis802
De centraaldoos is nagenoeg onbereikbaar, al kan ik wel met twee lange tangen een nieuw getrokken draad vanuit de computerkamer op het reeds bestaande aarde lasklemmetje zetten, dat gat is zo'n 7 cm in diameter. Is het een verplichting dat de centraaldoos in het plafond altijd bereikbaar moet zijn? Als dat zo is dan is dit plafond heel fout geplaatst... Oei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dennis802 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 02:01:
De centraaldoos is nagenoeg onbereikbaar, al kan ik wel met twee lange tangen een nieuw getrokken draad vanuit de computerkamer op het reeds bestaande aarde lasklemmetje zetten, dat gat is zo'n 7 cm in diameter. Is het een verplichting dat de centraaldoos in het plafond altijd bereikbaar moet zijn? Als dat zo is dan is dit plafond heel fout geplaatst... Oei.
Ja, lasdozen dienen altijd bereikbaar te zijn voor onderhoud en inspectie, muv van dingen als grondmoffen enzo. Dus lamp er onder hangen; ja. Plafond er overheen zonder fatsoenlijke toegang; nee.

Citaatje;
513 Bereikbaarheid
Elektrisch materieel, met inbegrip van bekabeling, moet zo zijn opgesteld en aangelegd dat aansluitingen
goed bereikbaar zijn en bediening, inspectie, onderhoud en toegang tot zijn verbindingen gemakkelijk en
veilig kunnen worden uitgevoerd.
De bereikbaarheid mag niet teniet worden gedaan door het aanbrengen van elektrisch materieel in
omhulsels of compartimenten. Uitzonderingen worden vermeld in 526.3.
526.3 Alle verbindingen moeten toegankelijk zijn voor inspectie, beproeving en onderhoud, met
uitzondering van:
— verbindingsconstructies die zijn ontworpen om in de grond te worden gelegd;
— met compound gevulde of omhulde verbindingsconstructies;
— verbindingsconstructies tussen een koude uitloper en het verwarmingselement van plafond-, vloer- en
lintverwarmingssystemen;
— een verbindingsconstructie gemaakt door lassen, solderen of hardsolderen, of met hiervoor geschikt
persgereedschap;
— een verbindingsconstructie die deel uitmaakt van materieel dat voldoet aan de van toepassing zijnde
productnorm.
n OPMERKING Met compound gevulde of omhulde verbindingsconstructies zijn eenmalig te maken
verbindingsconstructies die slechts destructief te verwijderen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-07 17:14
Ik hoop dat je met "aarde" gewoon de groen-gele draad bedoeld, niet die metalen draad die aan de waterleiding, wasbak, badkuip, etc. vast zit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:16
Dennis802 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 01:53:
Ik heb de mogelijkheid de badkamer aarde te lassen door het verlaagde gipsplafond. Is dit echter veilig? Mag deze aarde gewoon gelast worden naar de computerkamer, daar vanuit weer gelast naar twee dubbele stopcontacten?
Alles wat @kabeltjekabel en @jurri@n al hebben gezegd, met daarbij de aanvulling dat je aarde binnen één groep moet blijven. Dus als badkamer en computerkamer beide op een andere groep zitten, dan houdt het ook op. De aardedraden mogen alleen bij elkaar komen bij de aarderail in je meterkast.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis802
De keuken (excl. apparatuur zoals de wasmachine, vaatwasmachine enz.), de badkamer en computer kamer bevinden zich allemaal op dezelfde groep. En uiteraard aarden via de veilige wijze,via de centraaldoos in het plafond. Inmiddels een luikje van 20 bij 20 centimeter op het oog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb zelf nu ook een lasdoos boven het verlaagde plafond in de douche. Heb aardig kunnen uitpeilen waar hij zit. Moet alleen een gat zagen.
Denk dat ik er daarna een mooie witte speaker in zet ( https://www.bax-shop.nl/p...-plafondluidspreker-8-ohm of evt de 17cm versie ) om daarmee het gat weer af te dichten. Bluetooth versterkertje er aan en klaar. Stuk mooier en functioneler dan een luikje ;)

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 11-05-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis802
_ferry_ schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:44:
Ik heb zelf nu ook een lasdoos boven het verlaagde plafond in de douche. Heb aardig kunnen uitpeilen waar hij zit. Moet alleen een gat zagen.
Denk dat ik er daarna een mooie witte speaker in zet ( https://www.bax-shop.nl/p...-plafondluidspreker-8-ohm of evt de 17cm versie ) om daarmee het gat weer af te dichten. Bluetooth versterkertje er aan en klaar. Stuk mooier en functioneler dan een luikje ;)
Dat speaker idee is briljant! Daar ga ik zeker naar kijken. Zo werkt dat toch netjes af en is het toegankelijk. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-07 09:51
Ik heb de centraaldoos van mijn badkamer naar mijn zolder gebracht, mijn zolder is een houtverdieping.
op die verdieping dus een mooi plankje/luikje gemaakt zodat ik bij de centraaldoos van mijn badkamer kan. op die manier wel heel mijn plafond van de badkamer dicht kunnen houden, dit gaat echter niet als je een betondek hebt :P

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Pagina: 1