Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dilemma nieuwe laptop (future proof, Adobe Lightroom)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aestria
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-10 20:37
Hey!

Momenteel ben ik op zoek naar een vervanger voor mijn bijna zes jaar oude Dell Latitude E6540. Naast dat deze redelijk traag begint te worden, ben ik ook wel klaar met het feit dat het zo'n gigantisch lomp en zwaar ding is. Daarom ben ik op zoek naar iets wat redelijk licht is, een strak design heeft en goed is voor de komende jaren.

Wat ga je met je laptop doen?
Naast de gewone dagelijkse activiteiten zoals internet, Microsoft Office, Netflix, etc. ga ik de laptop ook gebruiken voor Adobe Lightroom. Het gaat daarbij om het bewerken van foto's van een Sony A6000, dus het gaat niet om extreem grote RAW bestanden. Daarbij zal ik dit niet op dagelijkse basis doen, dus het zou fijn zijn als Lightroom lekker soepel loopt, maar het is niet zo dat ik er hele dagen mee bezig ben. Gamen doe ik eigenlijk niet meer, maar als hij geschikt is voor games als League of Legends, zou dat leuk meegenomen zijn.

Wat is je budget?
€600 / €800. Dit is een twijfelgeval; ga ik voor een 8th gen i5/Ryzen 3000, 8GB RAM, 256GB SSD, of geef ik toch €150 - €200 meer uit voor een 10th gen/Ryzen 4000, 16GB RAM, GeForce MX250, 512GB SSD? Wat heb ik nodig en wat is verstandig met oog op de toekomst?

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet per se; hij gaat eigenlijk alleen mee naar colleges, maar daar is bijna altijd wel stroom. Toch zou ik het fijn vinden als hij niet veel meer dan 2kg weegt.

De voorkeuren op een rijtje:
  • Max. ~2kg
  • HDMI port zou fijn zijn
  • IPS scherm, geen TN
  • 15.6" scherm, bij voorkeur met kleine bezels (sta e.v.t. ook open voor een 14", maar dan wil ik dit eerst nog fysiek in de winkel "voelen")
  • Minimaal 256GB SSD, maar voorkeur gaat uit naar 512GB
  • Geschikt voor Adobe Lightroom
  • Hoe hoger het sRGB%, hoe beter
  • Future voor de komende vijf jaar
Waar doe ik (met oog op de toekomst) goed aan? Zal bijvoorbeeld een van deze laptops over een aantal jaren nog steeds aan mijn verwachtingen voldoen:
Medion Akoya
Lenovo IdeaPad
Huawei Matebook D 15

Of is het voor mij de moeite waard om dan wat meer uit te geven aan bijvoorbeeld deze VivoBook?

Ik ben benieuwd wat jullie adviseren, alvast bedankt!