Welke mediaspeler voor een externe HDD met 4K films

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo27
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-06 09:09
Ik heb nog een oude mede8er die ik nog steeds gebruik voor alle 1080p content. Laptop aansluiten en alles met usb 3.0 kopiëren naar de mede8er. Nu wil ik graag 4K content afspelen op mijn Sony 4K android tv.

Ik heb geprobeerd om een externe HDD rechtstreeks op de tv aan te sluiten. De VLC app ziet de films wel maar speelt ze slecht of helemaal niet af. Ik heb 10 verschillende 4K speler apps geprobeerd maar ze werken niet zoals het moet.

Ik heb ook PLEX geprobeerd maar 4K films haperen erg met streamen vanaf mijn pc.

Ik wil graag een kastje aanschaffen waar ik mijn externe HDD op kan aansluiten en gewoon een vloeiend beeld en geluid krijg. Het liefst nog een mediaspeler met ingebouwde HDD zoals ze vroeger waren maar dan wel 4K.

Ik heb me flink ingelezen op dit forum maar ik merk dat de meeste topics over het streamen van content gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Theo27 op 10-05-2020 23:46 ]

Scrooge NL

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
ik heb bij ali een android box gekocht voor 32 euro werkt zeer goed, heb dan wel geen 4k tv maar de films wel en die speelden op mijn pc ook slecht af en op dat kastje nog niks gezien dat hapert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Mediaspelers waar een harde schijf in past zijn minder gebruikelijk tegenwoordig. Ze zijn er nog wel: https://tweakers.net/medi...bSSoYWhkZKOkrGFoVJsbW0tAA.

Maar het is niet noodzakelijk natuurlijk. Je kan makkelijk een speler kopen zonder deze mogelijkheid en een externe schijf gebruiken. En nog beter; plaats een NAS in je netwerk om de data centraal te houden en beschikbaar de maken.

Mediaspelers kun je kopen in alle denkbare prijsklassen. Zelf gebruik gemaakt van een Dune, Raspberry Pi, Apple TV, Intel NUC en tegenwoordig een Nvidia Shield. Het is maar net waar je focus ligt en wat je wil uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 22:05
Ik zou ook kiezen voor een mediaspeler zonder HDD.

Koop een Apple TV 4K en zet daar Infuse Pro op. Deze speelt alles af wat je op je netwerkschijf hebt staan. Een netwerkschijf is een willekeurige schijf in je thuisnetwerk, dat kan een volwaardige NAS zijn, maar ook een schijf in of aan je PC, of een simpele USB schijf aan je wifi router (als je router dat ondersteunt). In tegenstelling tot Plex is er geen rekenkracht op een ander apparaat (zoals je pc) nodig, een simpele fileserver volstaat, maar ook bv een Google Drive.

Infuse Pro speelt alles af: HD, FHD, UHD, h264, h.265, mp4, mkv, ISO's van DVD's en BD's, ...
Ook speelt hij alle audioformaten af, waarbij ik wel een opmerking moet maken.

Het "gewone" surround geluid wordt gewoon doorgegeven, doorgifte van HD surround is voorbehouden aan apps waar je films kunt huren die HD surround geluid hebben, zoals Dolby Atmos in Apple Movies en Netflix.

Infuse Pro speelt ook HD audio af. Dat doet hij door er multikanaals LPCM van te maken. Voor Dolby Digital TrueHD en DTS-HD MA is dat geen enkel probleem, het decoderen van het multikanaals geluid gebeurt nu alleen in de Apple TV in plaats van in je receiver. Je hoort geen verschil, je ziet mogelijk verschil op je receiver: er gaat geen ledje branden bij TrueHD of DTS-HD MA, hooguit bij (L)PCM.

Infuse Pro speelt ook de HD audioformaten Dolby Atmos en DTS:X af. Deze formaten kenmerken zich doordat ze niet een aantal vaste kanalen hebben, maar dat ze aangeven waar een geluid zich voor de luisteraar moet lijken te bevinden. De receiver zoekt vervolgens uit uit welke speaker(s) dat geluid moet komen. Dat is afhankelijk van het aantal speakers, de plaatsing en de kameracoustiek. Deze info heeft je Apple TV niet, dus wordt een Dolby Atmos track eigenlijk "gedegradeerd" naar een "gewone" TrueHD track (welke als LPCM naar je receiver gaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MKWS
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-07 16:17
Had ook eerst problemen met streamen van 4k (HDR) content via plex maar je moet de juiste transcodeer/direct play instellingen gebruiken. Heb ze nu even niet paraat maar kan je makkelijk zelf ook googelen. Was toen na 5 minuten klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-07 18:46
ikweethetbeter schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:24:
Ik zou ook kiezen voor een mediaspeler zonder HDD.

Koop een Apple TV 4K en zet daar Infuse Pro op. Deze speelt alles af wat je op je netwerkschijf hebt staan. Een netwerkschijf is een willekeurige schijf in je thuisnetwerk, dat kan een volwaardige NAS zijn, maar ook een schijf in of aan je PC, of een simpele USB schijf aan je wifi router (als je router dat ondersteunt). In tegenstelling tot Plex is er geen rekenkracht op een ander apparaat (zoals je pc) nodig, een simpele fileserver volstaat, maar ook bv een Google Drive.

Infuse Pro speelt alles af: HD, FHD, UHD, h264, h.265, mp4, mkv, ISO's van DVD's en BD's, ...
Ook speelt hij alle audioformaten af, waarbij ik wel een opmerking moet maken.

Het "gewone" surround geluid wordt gewoon doorgegeven, doorgifte van HD surround is voorbehouden aan apps waar je films kunt huren die HD surround geluid hebben, zoals Dolby Atmos in Apple Movies en Netflix.

Infuse Pro speelt ook HD audio af. Dat doet hij door er multikanaals LPCM van te maken. Voor Dolby Digital TrueHD en DTS-HD MA is dat geen enkel probleem, het decoderen van het multikanaals geluid gebeurt nu alleen in de Apple TV in plaats van in je receiver. Je hoort geen verschil, je ziet mogelijk verschil op je receiver: er gaat geen ledje branden bij TrueHD of DTS-HD MA, hooguit bij (L)PCM.

Infuse Pro speelt ook de HD audioformaten Dolby Atmos en DTS:X af. Deze formaten kenmerken zich doordat ze niet een aantal vaste kanalen hebben, maar dat ze aangeven waar een geluid zich voor de luisteraar moet lijken te bevinden. De receiver zoekt vervolgens uit uit welke speaker(s) dat geluid moet komen. Dat is afhankelijk van het aantal speakers, de plaatsing en de kameracoustiek. Deze info heeft je Apple TV niet, dus wordt een Dolby Atmos track eigenlijk "gedegradeerd" naar een "gewone" TrueHD track (welke als LPCM naar je receiver gaat).
Ik was van plan om een apple tv 4k te kopen maar als ik dit zo lees kan ik dat dus beter bij mij nvidia shield blijven als ik veel bestanden met dolby atmos heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 22:05
Idanue schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:42:
Ik was van plan om een apple tv 4k te kopen maar als ik dit zo lees kan ik dat dus beter bij mij nvidia shield blijven als ik veel bestanden met dolby atmos heb?
Ik heb geen idee hoe een Shield met HDR(10) en Dolby Vision omgaat, dat doet de ATV iig erg goed.
Er zijn verzoeken bij Apple ingediend voor onbelemmerde audio output.

Maar LPCM met een hoge bitrate klinkt bij mij beter dan de beste Netflix audio stream!
Pagina: 1