Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Al een langere tijd geleden heb ik een doel geformuleerd om een periode van ca. 1 jaar in het buitenland te werken. Mijn initiële idee was om hier in Q1 dit jaar concreet invulling aan te geven, alleen is dat door de huidige omstandigheden natuurlijk niet heel realistisch :)
Ik zou met dit topic graag jullie eventuele ervaringen en/of tips vragen en bespreken, met als mogelijke bijkomstigheid wat meer richting te geven aan het realiseren van deze doelstelling. Gezien de huidige situatie zou ik idealiter begin 2021 dan wel ergens in 2021Q2 willen "vertrekken".
Alvast bedankt voor het meelezen & denken :)

Waarom?
Ik heb volgens mij niet echt één duidelijke beweegreden om een jaar in het buitenland te willen werken . Het lijkt me gewoon ontzettend leuk :P . Tijdens mijn bachelorstudie heb ik een semester in het buitenland gestudeerd wat erg goed is bevallen, wellicht heeft dat er iets mee te maken. Daarnaast ben ik nu nog jong, zonder hypotheek (en zonder relatie).

Waar?
Voor nu lijkt Zuid-Amerika mij de tofste bestemming, vanwege onder andere de verschillende cultuur, het weer en de taal. Als ik een ideaal land zou moeten "kiezen", zou ik Argentinië zeggen, maar dat is meer gevoel dan iets anders. Ik spreek een beetje Spaans en binnenkort zal ik gaan beginnen met een B1 cursus. Echter sta ik ook zeker open voor andere plekken. Bijvoorbeeld Azië lijkt me ook heel interessant. Europa zou ook een mogelijkheid kunnen zijn, maar dan zou de opdracht c.q. baan wel echt leuk/uitdagend moeten zijn. Duitstalig zou een goede match zijn aangezien ik goed Duits spreek.

Profiel (loopbaan)
Ik heb ruim 3 jaar werkervaring in Finance/IT projectmanagement (ad interim). Momenteel werk ik op opdrachtbasis bij een grote Nederlandse bank in data quality sferen, als een soort hybride (finance) business analyst/projectondersteuning. Vorige opdracht was de IT/data kant van een overkoepelend project om een nieuwe accountingsstandaard te implementeren bij een verzekeraar. Op zich een vrij breed inzetbaar profiel dus, althans dat denk ik :P .
Ik sta open om van alles binnen te gaan doen binnen het Finance/IT domein - de bedrijven hoeven ook niet per se financiële dienstverleners zijn. Ook opdrachten/jobs waarbij implementatie van IT systemen centraal staan, maar dan binnen andere takken van sport (bijv. HR) sta ik niet onwelwillend tegenover.
Overigens heb ik een master in algemene (macro & micro) economie, kan ik een beetje SQL en VBA en wil ik deze zomer verder gaan met Python.

Wat heb ik al overwogen?

Wens uitspreken tegenover huidige opdrachtgever & mogelijkheden verkennen
Mijn huidige opdrachtgever heeft ook vestigingen (zowel business als shared service centra) in diverse buitenlanden, waar denk ik ook zeker kansen liggen in de vorm van automatisering, nieuwe product- & ledgersystemen etc..
Aankomende week ga ik dit verhaal delen met mijn manager. Echter zijn er beperkte plekken en is het een langetermijnkwestie (het idee is dat ik in dienst ga bij mijn huidige opdrachtgever, ik verwacht dan ook niet dat ze me zo snel "laten gaan" naar een offshore locatie).
Nadelen lijken mij dus te zijn: onzekerheid, duurt lang, wachten totdat je de "uitverkorenen" bent.

Overstap maken naar Big-4 en vandaar uit gaan netwerken
Big-4 werkt veel in het buitenland en exchanges van werknemers zijn eerder regel dan uitzondering. Echter lijkt het grote nadeel hier te zijn dat ik er niet op zit te wachten om ~2+ jaar mezelf te bewijzen voordat ik in de gratie raak van één of andere partner in het buitenland. Daarnaast zal ik hoogstwaarschijnlijk moeten instromen op een rol die onder mijn niveau ligt (in termen van senioriteit).

Direct solliciteren (LinkedIn) op vacatures in buitenland
Hoe realistisch is dit? Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt me dat vacatures bij multinationals in bijv. Zuid-Amerika onwijs veel sollicitanten trekken. Daarnaast vraag ik me af in hoeveel gevallen deze vacatures worden ingevuld met externen zonder enige verbinding met het bedrijf in kwestie (i.e. "warm netwerk").
Ik sta er echter zeker voor open om te solliciteren op dit soort vacatures - alleen vraag ik me dus de haalbaarheid af. Projectmatige Finance/IT ofwel business analyse rollen worden naar mijn gevoel vaker ingevuld met internen van andere locaties dan met externen. Voor rollen die minder directe overlap hebben met mijn huidige profiel, bijv. meer aan de business- c.q. klantzijde, vraag ik me af in hoeverre er gereageerd zal worden op een sollicitatie mijnerzijds.

Andere ideeën?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 10:35
Ik heb tot nu toe 2x in het buitenland gewerkt: 2 jaar Ierland, en zit nu bijna 1 jaar in de US.

Mijn initiële baan in Ierland was via LinkedIn, ik werd benadert door een recruiter van het bedrijf en er zat een heel relocation pakket bij, of een lump sum. De lump sum was zo achterlijk hoog dat ik er voor gekozen heb en toen zelf de verhuizing heb geregeld (auto -> trein -> boot -> ik was in Dublin :P) laten we zeggen dat ik 7% van mijn lump sum nodig had om echt te verhuizen.

Zowel Ierland als de US bevallen goed, ik sluit dan ook niet uit dat we terug naar Ierland zouden gaan mocht ons visum aflopen zonder verleng mogelijkheid of greencard over 2 jaar maar, voor nu zitten we hier prima.

Mocht je nog specifiek iets willen weten dan hoor ik het wel. Ik zou praktisch iedereen aanraden om op 1/1 te verhuizen want, belasting in 2 landen is een avontuur.. Daar zou ik ook goed opletten bij elk relocation aanbod wat je krijgt.. Hoeveel problemen nemen ze uit handen voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
ex87 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:41:
Ik heb tot nu toe 2x in het buitenland gewerkt: 2 jaar Ierland, en zit nu bijna 1 jaar in de US.

Mijn initiële baan in Ierland was via LinkedIn, ik werd benadert door een recruiter van het bedrijf en er zat een heel relocation pakket bij, of een lump sum. De lump sum was zo achterlijk hoog dat ik er voor gekozen heb en toen zelf de verhuizing heb geregeld (auto -> trein -> boot -> ik was in Dublin :P) laten we zeggen dat ik 7% van mijn lump sum nodig had om echt te verhuizen.

Zowel Ierland als de US bevallen goed, ik sluit dan ook niet uit dat we terug naar Ierland zouden gaan mocht ons visum aflopen zonder verleng mogelijkheid of greencard over 2 jaar maar, voor nu zitten we hier prima.

Mocht je nog specifiek iets willen weten dan hoor ik het wel. Ik zou praktisch iedereen aanraden om op 1/1 te verhuizen want, belasting in 2 landen is een avontuur.. Daar zou ik ook goed opletten bij elk relocation aanbod wat je krijgt.. Hoeveel problemen nemen ze uit handen voor je?
Oké! Heb je een specifieke expertise of skill? Vind je US "duurzaam", i.e. zou je er langere tijd willen werken?

Nog andere mensen met soortgelijke ervaringen? :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 10:35
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:14:
[...]

Oké! Heb je een specifieke expertise of skill? Vind je US "duurzaam", i.e. zou je er langere tijd willen werken?

Nog andere mensen met soortgelijke ervaringen? :)
Mijn specifieke expertise is rond network visibility op grote schaal en andere security related tools.

Vooralsnog is het plan wel hier te blijven ja. Ligt wel een klein beetje aan de politieke ontwikkelingen :+ en onze mogelijkheid om te blijven. Initieel mag je 3 jaar blijven (verlengbaar met nog is 2 jaar) en in die tijd moet je toch wel een permanente optie geregeld hebben. Of dat gaat lukken (en of we het willen) dat weten we eigenlijk nog niet zeker.