Toon posts:

Welke proc / mobo combo? (intel/AMD)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is dit een one-of-the many vragen, maar ik heb nu een beetje probleem met wat ik eigenlijk zou willen aanschaffen voor bak.

Randcomponenten zijn tegenwoordig aardig uitgekristalliseerd maar wat voor mobo + CPU combi ik zou moeten zoeken is me niet geheel duidelijk. Het einddoel is het bouwen van een PC voor een vriendin en dus eigenlijk alleen een beetje surfen met de andere gebruikelijke dingen voor iemand die nauwelijks tweakt. DVD rom en 3d-spellen aansmeren is iets met to-do, dus ondanks de lage eisen wil ik wel een beetje volwaardig systeem bouwen.

De vraag is eigenlijk, wat is dan een volwaardig systeem?
Alles wat boven de 1 GHz zal in principe wel zijn rondjes draaien, maar ik zit wel een beetje te springen om een bak die volgend jaar nog steeds vlekkeloos zijn rondjes draait zonder dat ik regelmatig windows moet herinstalleren.

Kijk ik naar wat er op de markt te koop is dan blijven er 3 combo's over, waarvan er eigenlijk 1 direct afvalt: De i850 + P4 combinatie. Reden tot afvallen is voor mij duidelijk: ondanks de bewezen stabiliteit en hardwerkzaamheid van het systeem is het mij gewoon net iets te duur voor wat het waard is.

Blijven over voor mij: een pIII-1000 met een Asus Cus2lc bord (i815EP) of een AMD systeem.

De pIII is dan niet meer het snelste (pIII-Tualitin) maar wel rotsvast qua stabiliteit. De i815 EP heeft zijn sporen verdiend en er zijn vrij weinig gekke dingen van bekend, dat is wel een verschil met VIA-planken.

Kies ik voor AMD dan zit ik met een snelle CPU, maar ook met een stookplaat (op lange termijn duur). Ook ben ik vaak gebonden aan VIA-chipsets die onder optimale omstandigheden stabiel zijn, maar om die omstandigheden te krijgen moet ik wel ff tweaken (is voor vriendin, kom daar niet elke dag langs). Ook al die VIA chipsets als Kt266 etc zijn niet echt berucht vanwege hun stabiliteit etc.

Hoe is het mogelijk dat ik ondanks een dure CPU en redelijke prestaties tot een pIII wil overgaan? Of moet ik gewoon een AMD-1400 in huis halen. Ik heb niet veel zin in gedoe namelijk.

PS, ik wist ff geen betere titel te verzinnen.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Als het voor je vriendin is:

als je er vaak bent: AMD
als je er niet vaak bent of dan niet achter de pc zit >:) : Intel

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:33
Tja, ik heb het ook aangedurfd een Duron/KT133 bak in elkaar te zetten en bij m'n ouders neer te planten. Ik kom er zo'n eenmaal per maand; tot dusver nog geen problemen. En dan heb ik 'm ook nog een klein beetje getweaked ook (kon het niet laten ;) )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

Exirion

Gadgetfetisjist

Soortgelijke vragen zijn inderdaad al heel vaak voorbij gekomen, maar omdat je de vraag gericht en uitgebreid stelt blijft ie open.

Ik wil alleen zeggen dat AMD/Intel flames niet gewenst zijn. U allen zijt gewaarschuwd :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

De mobo's voor AMD zijn dusdanig duur dat je niet eens zo gek veel goedkoper uit bent als je een pIII 1000 haalt of een GOED mobo voor een Athlon 1400 (asus k7m266 of abit KG7)

Verwijderd

Op maandag 06 augustus 2001 16:15 schreef Wekkel het volgende:
Als het voor je vriendin is:

als je er vaak bent: AMD
als je er niet vaak bent of dan niet achter de pc zit >:) : Intel
Da's precies de reden waarom ik voor Intel ga voor de computer van m'n ouders. Ik woon 200 km verderop en wil niet dat ik daar ineens heen moet omdat dat ding weer problemen geeft.

Maarja misschien wil je je vriendin wel heel afhankelijk van jou maken. In dat geval een AMD en lekker overclocken ;)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Tja, de pest van AMD is dat die VIA4-1 nogal brak zijn. Met de pIII zal je inderdaad op safe spelen.

Betreffende chipsets, zolang VIA nog steeds een vermomde B-kwaliteitbakker is en door de eerste de beste SiS wordt voorbijgestreefd kan je misschien beter voor de BX generaties of i815's gaan.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24
Ik zit in de zelfde situatie als de topicstarter :) Kep voor een vriendin een duron/via pc'tje gebouwt... en heb er echt geen omkijken meer naar! bak draait uitstekend op de keren na dat die leken daar weer een virus naar binnen halen.. :) .. maargoed... dat is niet hardwaregerelateerd. :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Consequator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-08 09:15
mja, ik heb een 1.33Ghz amd met een abit kt7a raid ..
niks anders dan vage problemen met dat ding :(
als ik dat van te voren had geweten had ik een 1ghz intel of 1.4 ghz p4 gekocht.
nou liggen deze problemen dacht ik toch bij de via 133 chip die abit er op gepropt heeft, dus mischien moet er nog maar es zo'n nvidia nforce komen en dat ie dan wel goed is >:)
Pagina: 1