Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:29
Ik zoek een custom cooler voor mijn R9 3900x CPU
Iemand zoals @Hackus zal ongetwijfeld zeggen: "I told you so", maar, zoals voorspelbaar, heb ik met de stock cooler (Wraith Prism) te maken met volgende 'problemen':

1. Irritant geblaas; vroeger nooit last van gehad, doch sinds ik met de kinderen game (dus zonder headset, maar met een paar boxjes), begint het wel op m'n zenuwen te werken.

2. CPU temp onder load loopt op tot 83°C; subjectief heb ik het gevoel dat dit een negatieve impact gaat hebben op de levensduur van de CPU; ik wou dit overigens even aan de groep voorleggen: klopt dit wel? Wat ik ervan terugvind, is dat de levensduur vooral ingeperkt wordt door wisselende temperaturen (45 -> 83 -> 60 -> 45 -> 83 -> ... °C)

Sowieso ben ik wel content dat ik à priori die stock cooler enkele maanden heb gebruikt, nu weet ik zeker dat het voor mij subjectief nodig is. Vooral owv. puntje 1 dan :)

Wat is je budget?
minder dan 100 euro zou voldoende moeten zijn; minder mag ook, maar: goedkoop = duurkoop

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn systeem
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 435,05€ 435,05
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS€ 219,05€ 219,05
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 444,05€ 444,05
1Interne harde schijvenWD Black (2017), 2TB (64MB cache)€ 123,90€ 123,90
1Interne harde schijvenWD Black (2017), 4TB (256MB cache)€ 191,82€ 191,82
1BehuizingenCooler Master MasterCase 5 (Closed)€ 0,-€ 0,-
1MonitorenHP Pavilion 23xi Zilver€ 0,-€ 0,-
1VentilatorenCooler Master MasterFan Pro 140 Air Flow€ 23,38€ 23,38
1VentilatorenCooler Master MasterFan Pro140 Air Flow RGB€ 0,-€ 0,-
1VentilatorenCooler Master MasterFan Pro 140 Air Pressure€ 31,64€ 31,64
1ToetsenbordenLogitech Illuminated Keyboard K740 (BE)€ 0,-€ 0,-
1MuizenDell Laser Scroll Mouse€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLG GH24NSD1€ 16,99€ 16,99
1VoedingenSeasonic Focus Plus 750 Gold€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.559,93

Extra vraagje: als ik de foto's van de Dark Rock 4 op een moederbord zie, dan bekruipt mij een enigszins onaangenaam gevoel: zal dat gewicht de printplaat van het moederbord niet scheeftrekken?

[ Voor 10% gewijzigd door Mortov Molotov op 02-06-2020 22:49 . Reden: correctie voeding ]

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Beste antwoord (via Mortov Molotov op 19-05-2020 04:25)

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 08:35
De Pro heeft een uitsparing in de koelvinnen van de heatsink die vermoedelijk net voldoende zal zijn om het RAM geheugen te kunnen plaatsen.

Kan je trouwens hier zien

Afbeeldingslocatie: https://www.bequiet.com/admin/ImageServer.php?ID=66de1a15640@be-quiet.net&omitPreview=true&.jpg

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:03

Thomg

Aww yiss

Bedoel je met irritant geblaas dat je de fan hoort en dan weer niet?

83°C is geen probleem, je verliest echter wel wat performance door de hogere temperatuur (= lagere boost).

Je kan anders ook even kijken of een negatieve spanningsoffset je al genoeg biedt. Met een offset van -0.05V zul je al flink temperaturen moete zien zonder in te moeten boeten met turbo (die haal je toch niet vanwege temperatuur).

Mocht je toch echt per se een nieuwe koeler willen is meer dan deze niet echt nodig.
pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black

Luxere koelers bieden minimaal lagere temperaturen aan voor een stevige meerprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:20
Ik stel de Noctua voor. Altijd prima koelprestaties. Perfect voor de 3900x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De Mugen is zwaarder dan DR4. De DR pro 4 is groter en zwaarder, maar zorgt niet voor problemen die jij denkt.@Mortov Molotov

@mrottjers die is nog zwaarder

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 10-05-2020 20:42 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-09 13:36
De Be Quiet! koelers zijn echt hompen staal. Meet van te voren hoe veel ruimte je hebt op je MoBo. Kan zo maar zijn dat deze botst met het bovenste PCIe slot.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:06
Beide zijn prima.
Kijk eens naar de reviews van @Foritain, heeft beide getest. Alleen zijn de resultaten moeilijk te vergelijken door verschillende opstellingen.

Vwb gewicht geen zorgen om maken, gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 13:41
Standaard fan op de mugen 5 is wel meer gericht op stilte, je ziet meerdere berichten dat deze beter presteert met andere fans erop. Als je dit niet doet zou ik de Dark Rock 4 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Bedankt iedereen, ik neem alles ff door. Maar eerst ff dit
Thomg schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:13:
Bedoel je met irritant geblaas dat je de fan hoort en dan weer niet?
Idd, exact mijn ervaring! Heb je hier een verklaring voor?

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mortov Molotov schreef op maandag 11 mei 2020 @ 06:48:
Idd, exact mijn ervaring! Heb je hier een verklaring voor?
Ja, AMD's processors turboen vrij hard + erg kleine die betekent super snelle temperatuur spike. Dit kan je eenvoudig compenseren door de ramp up time te verhogen. Heeft niet heel veel zin om de fan snelheid erg hoog te maken als de heatsink niet de tijd krijgt überhaupt de hitte te absorberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Thomg schreef op maandag 11 mei 2020 @ 07:34:
[...]

Ja, AMD's processors turboen vrij hard + erg kleine die betekent super snelle temperatuur spike. Dit kan je eenvoudig compenseren door de ramp up time te verhogen. Heeft niet heel veel zin om de fan snelheid erg hoog te maken als de heatsink niet de tijd krijgt überhaupt de hitte te absorberen.
Ik ben een leek op dit gebied. Hoe verhoog je de ramp up time? Ik vermoed dat dit te maken heeft met de cpu fan profielen in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixty
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-06 14:30
Ik heb zelf een dark rock 4 op mijn ryzen 7 2700x zitten, wel echt een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mortov Molotov schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:30:
[...]

Ik ben een leek op dit gebied. Hoe verhoog je de ramp up time? Ik vermoed dat dit te maken heeft met de cpu fan profielen in de bios?
Inderdaad in de bios, zoek naar fanprofielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Heb eens eea nagekeken, en was net van plan om voor de Dark Rock 4 te gaan... tot ik erachter kwam dat drie van de vier RAM slotjes erachter zullen komen; met als gevolg dat ik de cooler zou moeten verwijderen indien ik een RAM slotje zou moeten verwijderen (bv. als 't stuk zou zijn).

Gezien ik wat schrik heb om fouten te maken bij het monteren (verwijderen en terug aanbrengen van thermische pasta), zou ik in zo'n geval de pc moeten binnendoen

Ook weet ik niet in hoeverre het bovenste PCI slot voor m'n videokaart in de verdrukking zou komen, zoals hierboven gemeld.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Mortov Molotov schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:19:

Ook weet ik niet in hoeverre het bovenste PCI slot voor m'n videokaart in de verdrukking zou komen, zoals hierboven gemeld.
Volgens QVL van het Asus TUF Gaming X570 mobo past de Dark Rock PRO 4 (niet de non-pro).

Ik heb hetzelfde mobo en zou de Noctua NH-D15 Cromax willen monteren, deze past ook gewoon.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
ikbenben schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:33:
[...]

Volgens QVL van het Asus TUF Gaming X570 mobo past de Dark Rock PRO 4 (niet de non-pro).
Interesting. Bij de QVL die ik terugvind, lees ik enkel iets over compatibele RAM latjes. Heb je een bron? Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Mortov Molotov schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 07:17:
[...]

Interesting. Bij de QVL die ik terugvind, lees ik enkel iets over compatibele RAM latjes. Heb je een bron? Thx.
Sorry, het is omgekeerd. Het is bij de QVL van BeQuiet ipv bij Asus : https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck

Bij de Dark Rock 4 staat een uitroepingsteken met als opmerking "Usability of RAM slots limited".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
@ikbenben

Interessant. Wat ik me visueel echter niet kan voorstellen, is dat die RAM slots juist door de kleinere Dark Rock 4 zullen worden gehinderd, en niet bij die mastodont van een Dark Rock Pro 4 🤔

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
De Pro heeft een uitsparing in de koelvinnen van de heatsink die vermoedelijk net voldoende zal zijn om het RAM geheugen te kunnen plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://www.bequiet.com/admin/ImageServer.php?ID=66de1a15640@be-quiet.net&omitPreview=true&.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Die zitten daar zo allemaal knus bij elkaar... Zullen elkaar wel goed opwarmen, amai

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Dank voor het advies iedereen. Het is de Dark Rock PRO 4 geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:34
Goede keus.
Geheugen verbruikt zo goed als niks, wordt niet warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mooi is ook dat je 1e bankje overslaat, en alleen de grijze bankjes gebruikt.
Heb je dus sowieso weinig last van een cpu koeler.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Hackus schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:30:
Mooi is ook dat je 1e bankje overslaat, en alleen de grijze bankjes gebruikt.
Heb je dus sowieso weinig last van een cpu koeler.
Je bedoelt de ram sloten? Is al het geval nu. Ik heb me laten vertellen dat dit efficiënter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mortov Molotov schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:51:
[...]

Je bedoelt de ram sloten? Is al het geval nu. Ik heb me laten vertellen dat dit efficiënter is.
Ja, dat zeg ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Dit is toch altijd zo simpel te beantwoorden...
Men neme de pricewatch, pak een van de populaire premium coolers en voila!
De DR4 Pro is slechts een paar graden koeler dan de gewone DR4 dus die kun je ook prima nemen.

[ Voor 27% gewijzigd door unfor op 19-05-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
unfor schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:44:
Dit is toch altijd zo simpel te beantwoorden...
Men neme de pricewatch, pak een van de populaire premium coolers en voila!
De DR4 Pro is slechts een paar graden koeler dan de gewone DR4 dus die kun je ook prima nemen.
Mocht het zo zijn, dan had ik dit topic niet geopend, neen?

Ik had de DR4 pro al in gedachten, doch ik wijs even op het extra vraagje helemaal onderaan: niet zo uit de lucht gegrepen toch?

En alle geluk dat ik via dit topic te weten ben gekomen dat de gewone DR4 problemen oplevert op m'n mobo ivm RAM latjes; had ik, met mijn beperkte ervaring, zelf niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
ikbenben schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:34:

[Afbeelding]
Holy Crap, dat ding is frigging HUGE!!!!!!!...

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Dag iedereen,

Het systeem laat me niet toe om elk van jullie te bedanken (ik moest een beste antwoord kiezen).

Maar bij deze, bedankt iedereen, het ding draait lekker stil aan max. 77 °C.

Het was een aardig leerproces, zowel op 't gebied van installatie vd cooler (valt enorm mee), als op 't gebied van indicatiestelling - stock cooler kan op zich wel bij de ryzen 3000 cpu' s, maar ik heb alvast geleerd dat het geluid dat deze maakt, op de lange duur enorm begint te vervelen!

@br00ky Topic mag gesloten worden

[ Voor 3% gewijzigd door Mortov Molotov op 01-06-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EucalyptaVIII
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-09 17:37
Heb nu een Wraith stock cooler bij m'n Ryzen 9 3900X, zou het uitmaken dat ik deze ga vervangen door een Slcythe Mugen 5 PCGH ? (kast wordt namelijk goed warm en een goede koeler is wel zo noodzakelijk lijkt me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De wraith prism is op zich al vrij decent, als de kast erg warm wordt zou ik eerder kijken naar wat casefans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Als je case warm wordt, zou ik in eerste instantie kijken naar case fans (heb er zelf drie, één inward, twee outward).

Dit gezegd zijnde, blijft de Wraith prism cooler op zich goed genoeg (87°C under load), maar bij mij was het in de eerste plaats het geluid dat me stoorde. Dat onder de Dark Rock Pro 4 de CPU max. tot 77°C daalt, neem ik er met plezier bij.

Pagina: 1