Netwerk nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Hallo,

We hebben een andere woning gekocht. De overdracht laat nog even op zich wachten, maar in mijn hoofd heb ik al heel wat werkzaamheden gedaan. :)

De internetaansluitingen (glasvezel en Ziggo) zitten in de woonkamer. Direct aan de voorgevel.
De meterkast bevindt zich in de garage, zo'n 7m van de voorgevel.

Verder wil ik de volgende bedrade aansluitingen voorzien:
- begane grond: 4x woonkamer t.b.v. TV, mediabox, mediaspeler, gameconsole
- begane grond: 2x eetkamer, voor laptop/ reserve
- begane grond: NAS in de meterkast

Voor het WIFI netwerk wil ik in eerste instantie de Connection Box van Ziggo gebruiken. Mocht dit op de b.g.g. en 1e verdieping onvoldoende bereik geven, dan wil ik dit aanpakken met Access Points, waarschijnlijk van Ubiquiti. De loze leidingen daarvoor worden gelegd, maar pas bedraad wanneer noodzakelijk.

Nou wil ik dit allemaal netjes inrichten. In "Het grote topic voor nette lan afwerking" heb ik al wat inspiratie opgedaan.

De verdeling wil ik niet in de woonkamer doen, maar in de meterkast.
Dat wil ik doen met een patchpanel en switch (beiden nog nader te bepalen merk/ type).

#1 de ConnectionBox heeft 4 uitgangen, is het dan nodig om 4 kabels naar de meterkast te brengen?

#2 kan ik beginnen met een kleine switch 8/16p en patchpanel 16p? Stel dat ik later toch meer aansluitingen nodig heb, kan ik dan een extra patchpanel en/of switch plaatsen, of verstoort dat het netwerk?

#3 de kabel(s) vanuit de ConnectionBox, leg je die ook op het patchpanel?

#4 de switch moet voorbereid zijn op de AP's, dus een switch met PoE poorten. Hoe bepaal ik welke switch voldoende capaciteit heeft voor de voeding van de APs (vooralsnog ben ik erg gecharmeerd van de Ubiquiti AC lite).

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-10 20:30
LinkinTED schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:36:

#1 de ConnectionBox heeft 4 uitgangen, is het dan nodig om 4 kabels naar de meterkast te brengen?

#2 kan ik beginnen met een kleine switch 8/16p en patchpanel 16p? Stel dat ik later toch meer aansluitingen nodig heb, kan ik dan een extra patchpanel en/of switch plaatsen, of verstoort dat het netwerk?

#3 de kabel(s) vanuit de ConnectionBox, leg je die ook op het patchpanel?

#4 de switch moet voorbereid zijn op de AP's, dus een switch met PoE poorten. Hoe bepaal ik welke switch voldoende capaciteit heeft voor de voeding van de APs (vooralsnog ben ik erg gecharmeerd van de Ubiquiti AC lite).
alsook , als je betonnen vloeren hebt... ga alvast maar bekabeling aanleggen ;)

Bij voorbaat dank voor de hulp.
1: Nee dat hoeft niet, 1x utp naar de meterkast en 4x retour zou mijn voorkeur zijn

2: je kan altijd vlekkeloos upgraden,maar vaak is 2e hands materiaal zo weinig waard dat je beter ineens goedkoopt.. gelijk 24 poorten nemen, want dr komt altijd meuk bij.. zonnepanelen, garagepoort, philips hue... je zit er zo aan..

3. je kan je invoerkabel prima ook afmonteren op een patchpaneel , ja hoor

4. je kan het vermogen prima opzoeken , das gewoon in watt uitgedrukt.. die ubiquiti gen 2 POE kan dacht ik minstens 8 van die POE accespoints aan

als je invoer coax kabel uit de kruipruimte komt, zou ik er zelfs voor kiezen je kabelmodem ook gelijk in het garage te zetten.. als je met POE accespoints gaat werken staat die modem alleen maar in de weg in de woonkamer (wil wel zeggen ziggo AOP verzetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinkinTED
@ijske bedankt voor je reactie!
ijske schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:18:
1: Nee dat hoeft niet, 1x utp naar de meterkast en 4x retour zou mijn voorkeur zijn
Waarvoor 4x retour?
als je invoer coax kabel uit de kruipruimte komt, zou ik er zelfs voor kiezen je kabelmodem ook gelijk in het garage te zetten.. als je met POE accespoints gaat werken staat die modem alleen maar in de weg in de woonkamer (wil wel zeggen ziggo AOP verzetten)
Je bedoelt de aansluiting om laten zetten naar de garage?
Dat zou ook mijn voorkeur hebben, maar als ik op internet zoek moet je dat via mijnaansluitingen.nl aanvragen en kunnen de kosten rond de 350€ liggen. Dan investeer ik liever in de apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
LinkinTED schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:12:
@ijske bedankt voor je reactie!

[...]

Waarvoor 4x retour?
1 voor je AP
1 voor IP TV
1 voor playstation of andere game station
1 reserve

eigenlijk vooral omdat ik persoonlijk nooit geen switches door het ganse huis wil hebben slingeren
voldoende bekabeling aanleggen zeg ik :-) centraliseren die hap... sterstructuur !

[ Voor 5% gewijzigd door ijske op 11-05-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Ah zo bedoel je dat. Ik dacht 4 retour naar de connection box.
Maar inderdaad, er gaan er straks 4 retour naar de woonkamer, die naar alle waarschijnlijkheid in een nog te realiseren uitbouw komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 19:29
Qua materiaal keuze. Werk met keystones. Bespaar jezelf de ellende om met een patchpanel aan de slag te gaan met een LSA strip. Tevens kan je keystones (mits je de goede koopt) toolless werken en heb je geen punch tool nodig. Alle merken schakelmateriaal hebben ook montageframes voor keystones. Uiteindelijk ben je nog goedkoper uit, want rj45 inbouwbouw dozen zijn overpriced.

https://www.fs.com/de-en/c/couplers-jacks-3485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Bedankt voor de tip Vipertje. Hoe werken die keystones dan? Daar leg je de kabel in en met het dichtmaken drukt ie de aansluitingen in elkaar?
Overigens heb ik al een pinchtool.

Qua switch, zit daar nog verschil in qua CAT versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 19:29
LinkinTED schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:36:
Bedankt voor de tip Vipertje. Hoe werken die keystones dan? Daar leg je de kabel in en met het dichtmaken drukt ie de aansluitingen in elkaar?
Overigens heb ik al een pinchtool.

Je doet kabel door het schoentje en "klikt" de draadjes in de kleurcombinatie B. A kan je negeren geldt ook voor elke andere doos of lsa strip die je tegen gaat komen. Drukt het metalen of plastic stekker dicht en je bent klaar. Je moet welke keuze je ook maakt wel een zijkniptang kopen. Het is essentieel dat je de draden zo strak mogelijk tegen de rand na het punchen of in de keystone afknipt.

Zoiets
https://www.conrad.nl/p/w...onder-facet-138-mm-804167

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57VsPYCOwq9QV5a7eTjF4BwjEzE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zymVVJyKX3rccGX2ndmstKIA.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Vipertje op 11-05-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
LinkinTED schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:36:

switchjes koop je deze dagen met 1gbit poorten ... alle goeie switchen hebben voldoende snelheid om alle poorten simultaan maximale snelheid te geven

om 1gigabit te gebruiken heb je minimaal cat5E nodig... als je cat6 of cat6A aanlegt ga je ooit nog kunnen upgraden naar 10gbit materiaal (die is nu nog te duur / lawaaierig voor thuis)

wat speelt dan nog mee in keuze van een switch ?
- aantal poorten (ik raad quasi altijd ineens een 24 poorter aan)
- unmanaged / managed , zodat je ooit bv aparte gastenwifi kan meezenden op je accespoints
- lawaai
- POE of POE+ (802.3AF of AT) , dat is 15watt per poort, of 30 watt per poort, mijn cisco'tjes werken pas optimaal met POE+
- totale poe budget ... (ga je 2 zendertjes eraan hangen, of 8 zenders, 3 camera's , 2 deurbellen etc etc)

ik heb zelf een hp J9983A gekocht , om is een idee te geven van een veelzijdige switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Zat zelf aan CAT6a te denken.

Qua switch twijfel ik. Die HP ziet er top uit, maar is ook een flinke investering.
Zou ook kunnen starten met een simpele switch met 12 poorten, zonder PoE.
Stel dat ik later APs wil toevoegen, kan ik een extra switch plaatsen puur voor de APs.
Of krijg ik dan problemen in de configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
LinkinTED schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:51:
Zat zelf aan CAT6a te denken.

Qua switch twijfel ik. Die HP ziet er top uit, maar is ook een flinke investering.
Zou ook kunnen starten met een simpele switch met 12 poorten, zonder PoE.
Stel dat ik later APs wil toevoegen, kan ik een extra switch plaatsen puur voor de APs.
Of krijg ik dan problemen in de configuratie?
switches kan je eindelijks combineren / bijvoegen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
ijske schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:34:
[...]
om 1gigabit te gebruiken heb je minimaal cat5E nodig... als je cat6 of cat6A aanlegt ga je ooit nog kunnen upgraden naar 10gbit materiaal (die is nu nog te duur / lawaaierig voor thuis)
Zoveel mensen zoveel meningen, als ik alleen al hier op Tweakers de topics lees over CAT5e vs 6 vs 6a vs 7 wordt ik duizelig.
Is anno 2020 een CAT5e nog voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
LinkinTED schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Zoveel mensen zoveel meningen, als ik alleen al hier op Tweakers de topics lees over CAT5e vs 6 vs 6a vs 7 wordt ik duizelig.
Is anno 2020 een CAT5e nog voldoende?
als je , zoals ik , voor elk apparaat een aparte kabel hebt gelegd naar een centraal punt....
dan kan ik me weinig bedenken wat meer dan 1gbps zou nodig hebben .. hooguit je verbinding tussen een vaste pc en je NAS voor te backuppen
maar bv 4K ? werkt prima zelfs op 50mbps ... zelfs 8K zou schijnbaar met 100mbps genoeg moeten zijn

het prijsverschil tussen cat5e en cat6 is vaak erg klein , en de stap naar cat6A is vaak duur (vooral de geshielde metalen connectoren) ... vandaar dat veel tweakers neigen naar regulieren cat6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Verschil tussen CAT5e en CAT6 is toch alleen de bandbreedte? 100 vs 250mhz.
Merk je dit dan in de snelheid, blijft toch beide 1gb/s?

Lijkt me wel verstandigst om alles in één categorie aan te leggen en geen verschillende snelheden door elkaar te verwerken...
Pagina: 1