Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jillz
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-11-2020
Beste forumlieden,

Ik heb enige tijd geleden een pc samengesteld welke ik hoofdzakelijk gebruik om gameplay van mijn console op te nemen en video's te bewerken. Ik heb een interne capture card van Elgato, de HD60 Pro. Al vanaf dag 1 heb ik problemen met het recorden in 60 fps. De opnames in 60 fps zijn onwijs haperig en niet mooi vloeiend. Als ik in 30 fps opneem is er niks aan de hand maar laat ik nou juist de Elgato HD60 Pro hebben gekocht voor die mooie slowmo beelden in 60 fps. Ik zal hieronder mijn setup posten en de waslijst van dingen die ik al heb geprobeerd. Ik ben inmiddels ook al bijna een jaar met de support van Elgato in de weer maar daar kom ik helaas ook niet heel veel verder mee.

Sinds kort heb ik trouwens ook nog het probleem dat ik tijdens het opnemen ineens de melding krijg "No Signal" of dat het beeld bevriest. Ik moet de kaart dan via apparaatbeheer uit- en inschakelen. Met een beetje geluk doet de kaart het dan weer voor een half uurtje ...

Setup
Processor: Intel Core i5 6600 (3,3 - 3,9 Ghz)
Koeler: Cooler Master ML240
Moederbord: Gigabyte Z270P-D3
GPU: ASUS RX 570 4gb (ROG Strix)
RAM: Crucial Ballistix DDR4 (3600 MHz, CL 16) 2 x 8gb
Opslag: Crucial MX300 SSD
Voeding: Corsair CX450M

Dingen die ik heb geprobeerd m.b.t. hardware

- Nieuwe GPU, met een Geforce GTX 1070 8gb exact hetzelfde probleem

- Nieuw moederbord, mijn oude moederbord had een foutmelding op een van de IDE ATA/ATAPI controllers. Volgens Elgato kon dit het probleem zijn. Kort daarna is het moederbord overleden. Met het nieuwe (huidige) moederbord was het probleem helaas nog steeds niet verholpen

- Ik heb op een gegeven moment mijn RAM geheugen uitgebreid van 8gb naar 16gb ook dit heeft niet mogen baten.

- Ik heb een andere nieuwe Elgato HD60 Pro gekocht en geinstalleerd, ook dit zonder succes

- Ik heb het verbruik van de pc gemeten. Ik had het vermoeden dat de pc mogelijk niet voldoende stroom aan de capture card kon leveren omdat de kaart er regelmatig uit klapt. De pc trekt op zijn piek rond de 160 Watt dus ook dit kan het probleem niet zijn.

- HDMI kabels vervangen

Dingen die ik heb geprobeerd met betrekking tot de software

- Zowel met OBS als de Elgato Game Capture software heb ik hetzelfde probleem. Opnames in 30 fps verlopen vlekkeloos maar in 60 fps is het in beide programma's dramatisch.

- Encoder / decoder veranderd naar GPU/software

- Oudere versies van OBS / Elgato Game Capture geïnstalleerd

- Replay Buffer / Flashback recording uitgeschakeld

- Drivers van de capture card verwijderd en opnieuw geïnstalleerd

- OBS / Elgato uitvoeren als administrator

- Kwaliteitsinstellingen op zijn laagst, zelfs dan nog haperige opnames

- Alle opties onder delen (Elgato software) uitgezet

- Preview uitschakelen tijdens opnemen

- Windows opnieuw geïnstalleerd (volledig schone installatie)

OBS settings
In OBS heb ik momenteel de volgende settings:

Encoder: x264 (processor)
Rate Control CRF @ 27
Tijd tussen keyframes: 0
CPU gebruik: veryfast

Als ik mijn hardware monitor tijdens het recorden zie ik dat alle vier de cores van mijn processors ongeveer @ 3,7 GHz lopen. Processor wordt overigens niet warmer dan 40 graden en in taakbeheer komt mijn CPU verbruik tijdens het opnemen niet boven de 50%, zelfs niet als ik tegelijkertijd Vegas Pro heb lopen op de achtergrond om een filmpje te monteren.

Ik ben echt ten einde raad en overweeg om een nieuwe processor (Ryzen 9 3900X) te kopen i.c.m. een nieuw moederbord in de hoop dat het probleem zich dan niet meer voordoet. Echter als het probleem daarmee ook niet is opgelost heb ik een flinke uitgave gedaan voor 'niks'.

Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je al betere hardware overweegt, neem dan geen 3900X. Voor wat jij ermee wilt doen lijkt me een Ryzen 5 3600 meer dan voldoende. 50% meer cores, 200% meer threads, betere per core prestaties bij een vergelijkbaar verbruik.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jillz
nelizmastr schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:38:
Als je al betere hardware overweegt, neem dan geen 3900X. Voor wat jij ermee wilt doen lijkt me een Ryzen 5 3600 meer dan voldoende. 50% meer cores, 200% meer threads, betere per core prestaties bij een vergelijkbaar verbruik.
Bedankt voor je advies. Ik zal het zeker in overweging nemen als ik besluit een nieuwe cpu te kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Encoder: x264 (processor) -> Dan is je CPU dus bezig met encoding, dat lijkt me niet het beste plan. Als het goed is kan je op je RX 570 gewoon encoding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:55
Welke console(s) sluit je erop aan? En heb je deze problemen ook als je met de elgato software streamt? Die laatste gebruikt veel hardware versnellingen.

[ Voor 62% gewijzigd door DutchKel op 10-05-2020 20:45 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jillz
johnkeates schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:42:
Encoder: x264 (processor) -> Dan is je CPU dus bezig met encoding, dat lijkt me niet het beste plan. Als het goed is kan je op je RX 570 gewoon encoding doen.
Klopt, met een rx570 zou dat idd geen probleem moeten zijn, alleen als ik mn gpu voor encoden gebruik loopt alles net zo slecht, zelf met een gtx 1070 8gb was er geen verschil tussen encoden via de cpu en gpu
DutchKel schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:43:
Welke console(s) sluit je erop aan? En heb je deze problemen ook als je met de elgato software streamt? Die laatste gebruikt veel hardware versnellingen.
Een xbox one. Ik stream niet dus dat zou ik niet weten helaas ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:55
jillz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:58:Een xbox one. Ik stream niet dus dat zou ik niet weten helaas ...
Je kunt er ook prima mee opnemen.

Sterker nog: als je er geen webcam live bij mixt of andere dingen dan krijg je ook nog eens de originele hardware h264 stream die van de capture kaart zelf af komt waarmee je dus vrijwel geen cpu/gpu gebruik hebt maar de capture kaart alles laat regelen. Dat werkt dacht ik alleen als je het beeld van het HDMI signaal opneemt dus zonder extra toeters en bellen erbij.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jillz
DutchKel schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:46:
[...]

Je kunt er ook prima mee opnemen.

Sterker nog: als je er geen webcam live bij mixt of andere dingen dan krijg je ook nog eens de originele hardware h264 stream die van de capture kaart zelf af komt waarmee je dus vrijwel geen cpu/gpu gebruik hebt maar de capture kaart alles laat regelen. Dat werkt dacht ik alleen als je het beeld van het HDMI signaal opneemt dus zonder extra toeters en bellen erbij.
Ik heb even een twitch account aangemaakt om dit te proberen. Helaas kan ik het niet uitproberen daar de kaart nu niet langer dan 2 seconden herkend wordt. Zodra ik OBS/Elgato start krijg ik twee seconden beeld en dan 'no signal'. Ik heb alle pci-e slots geprobeerd, nieuwe hdmi kabels en andere hdmi poorten op m'n monitor. Mag allemaal niet baten.

Ik lees op internet dat het een veel voorkomend probleem is dat de kaart niet herkend wordt maar dat dit bij de meeste na het uit- en inschakelen onder apparaatbeheer ook weer direct is opgelost. Bij mij werkt dat helaas niet. De kaart vliegt er dan nu binnen letterlijk twee seconden weer uit. Het langste dat de kaart het heeft gedaan sinds gisteravond is 3(!) minuten.

Wederom een ticket aangemaakt bij Elgato. Die komen helaas niet verder dan de standaard oplossingen aansluitingen/hdmi kabels checken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jillz
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn dat de kaart telkens niet herkend wordt? Ik heb dit probleem sinds een week of drie. Ik heb in die tussentijd geen updates uitgevoerd of veranderingen m.b.t. de hardware gedaan
Pagina: 1