Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_Red
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-05-2021
Hoi iedereen,

Ik zou graag een paar sensoren van Aqara gebruiken om in de kelder temperatuur & vochtigheidsgraad in het oog te houden.

Gezien ik liever alle data in-huis houd werk ik liever niet met de Xiaomi Gateway maar zou ik Home Assistant (of Domoticz) willen gebruiken.

Voor de hardware heb ik de keuze tussen Raspberry (3b+) of Synology (418Play).
De Synology (via Docker) lijkt mij heel makkelijk & handig maar heb ergens gelezen dat het afgeraden wordt om de NAS niet te overbelasten (niet door HA maar vooral door ZigBee USB stick).
Is dit correct en kan dit echt een impact hebben op de levensduur van de NAS?

Als tweede zou ik willen weten welke USB stick jullie me aanraden om de gegevens van de sensoren in te lezen. Na wat opzoekwerk op het forum twijfel ik tussen de Conbee II of de CC2531. Deze laatste is wat goedkoper maar zal waarschijnlijk wat meer tijd, moeite (& éénmalig materiaal vragen) om te flashen.
Is de CC2531 dit waard of neem ik voor de paar extra € gewoon de Conbee II?

Alvast bedankt voor jullie raad! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
Ikzelf heb alleen ervaring met de CC2531 in combinatie met een RPi. Bij mij ging het flashen en installeren erg soepel, maar ik lees ook heel andere verhalen.
Volgens mij gaat een Zigbee stick echt geen performance problemen opleveren voor je NAS, je hebt niet de goedkoopste uitvoering. Als je weinig ervaring hebt met zelf flashen en troubleshooten zou ik lekker voor die Conbee gaan samen met je NAS. Valt de performance dan toch echt tegen kan je altijd nog overstappen op een RPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 11:38
Ik sluit me aan bij Knielen. Ik zou voor je NAS gaan en de Conbee stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakshock88
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-06 17:05
Ik gebruik zonder problemen de combinatie Synology + CC2531 (met Zigbee2mqtt en Home Assistant).
Ben er heel tevreden over, maar je moet inderdaad even de stick flashen. Is niet zo heel moeilijk en daar zijn guides voor te vinden op de documentatie site van zigbee2mqtt. Conbee geen ervaring mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_Red
Bedankt voor jullie ervaring!
CC2531 flashen lijkt niet onhaalbaar maar Conbee II is dus een makkelijk(er) alternatief.

Voor de NAS, dit geniet ook mijn voorkeur maar ik wou zeker zijn dat de Synology niet zal doen crashen.
Ook naar verbruik toe zou er een impact kunnen zijn.

Ik denk dus dat ik zal starten met de NAS, belasting ervan nakijken en indien nodig kan ik nog overschakelen naar de 3b+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammyke007
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-06 00:08
F_Red schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:30:
Bedankt voor jullie ervaring!
CC2531 flashen lijkt niet onhaalbaar maar Conbee II is dus een makkelijk(er) alternatief.

Voor de NAS, dit geniet ook mijn voorkeur maar ik wou zeker zijn dat de Synology niet zal doen crashen.
Ook naar verbruik toe zou er een impact kunnen zijn.

Ik denk dus dat ik zal starten met de NAS, belasting ervan nakijken en indien nodig kan ik nog overschakelen naar de 3b+
Ik draai Domoticz al jaren op een Synology DS414. Heeft altijd prima gewerkt. Ik kan op mijn NAS geen Dockers draaien (ArmadaXP kan niet virtualiseren), dus ben afhankelijk van de Jadahl's packages. Die houdt het voorlopig even voor bekeken, dus ik ga alles (met m'n verhuis) ineens migreren naar een Pi.
Het heeft nooit kwaad gedaan aan m'n NAS, alles heeft altijd prima gewerkt, maar ergens houdt je inderdaad je NAS wel veel vaker wakker... Bovendien zijn de meeste scriptjes en dergelijke ook wel geschreven en uitgelegd adhv een /home/pi/... folder. Als je natuurlijk voldoende kennis hebt waar je alles moet zetten is dat weer geen probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door sammyke007 op 11-05-2020 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_Red
Hey Sammy,

Ook bedankt voor jouw input.
Idd, de NAS draait waarschijnlijk wat meer, zeker in combinatie met een Zigbee waar metingen doorgestuurd worden.

Ik zal proberen regelmatig het CPU verbruik te checken en indien dit idd (veel) hoger ligt kan ik altijd overschakelen op de Pi.
Pagina: 1