Wat omvat een generieke cloud setup?

Pagina: 1
Acties:
  • 346 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinsane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-06 09:49
Hey Tweakers,

Voor een schoolproject werk ik aan infrastructure as code en cloudproviders.
Nu zou ik graag een proof of concept uitwerken en ben op zoek naar een generieke basissetup, die voor veel bedrijven goed zou zijn als startpunt.

Momenteel dacht ik aan:

privave network
firewall
vpn server
database (cluster)
ready to use kubernetescluster with loadbalancer
dns with all it's records

Wat zouden jullie hier nog aan toevoegen of uit weglaten?
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat doen die bedrijven dan? Heb je het over een KA-netwerk (kantoorautomatisering) of webhosting? En hou je rekening met de managed services die cloudproviders bieden, zoals die firewall en active directory?
powerboat schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:59:
IAM ( azure/active directory )
IAM is trouwens bij AWS ook de authentication module, maar geen Active Directory. ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Room42 op 10-05-2020 13:00 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:08
IAM ( azure/active directory )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zoekt dus gewoon een cloud referentie architectuur (hint: zoekterm ;) ).

Die zal overal anders zijn, en ook per provider. Wij van Azure adviseren Azure enzo.
Wat je genruikt qua cloud en wanneer je dat gebruikt hangt van meerdere factoren af, is dus niet zomaar iets over te zeggen.
Als dit een onderzoeksopdracht is, zou ik zeggen: pak als uitgangspunt een klassieke 3 tier of webbased applicatie die on prem draait, en werk de volgende scenario's uit voor 2 of cloudproviders:
- lift & shift (wat is er nodig bij alleen IaaS)
- PaaS
- Cloudnative rebuild

Je zult veel overlap hebben her en der, maar iedere cloudprovider werkt anders. MS zal je bijvoorbeeld vertellen dat je bij voorkeur NSG's moet gebruiken voor firewalling. Das een optie, maar een centrale firewall op azure inrichten is vele malen handiger en goedkoper. En een NSG is een los item in Azure dus MS verdient daar aan, niet gek dat ze dat adviseren dus ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:08
[...]

IAM is trouwens bij AWS ook de authentication module, maar geen Active Directory. ;)
Was ook meer als voorbeeld bedoelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

robinsane schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:57:
Hey Tweakers,

Voor een schoolproject werk ik aan infrastructure as code en cloudproviders.
Nu zou ik graag een proof of concept uitwerken en ben op zoek naar een generieke basissetup, die voor veel bedrijven goed zou zijn als startpunt.

Momenteel dacht ik aan:

privave network
firewall
vpn server
database (cluster)
ready to use kubernetescluster with loadbalancer
dns with all it's records

Wat zouden jullie hier nog aan toevoegen of uit weglaten?
Alvast bedankt!
Met alle respect, maar een schoolopdracht moet je zelf maken, daar leer je veel meer van.

Bovendien moet je je ook even inlezen in de verschillen tussen IaaS, PaaS en of SaaS.

Even heel simpel: kijk naar wat een basis opzet in normale infrastructuur nodig heeft. Daar was je al mee gestart maar met een beetje zoeken moet je hier wel een goed lijstje mee kunnen maken.

Het laten oplepelen op een forum leer je niets van.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.