Explorer II (mobo) overleden??

Pagina: 1
Acties:

• marcus22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 23:45
Een vriend van me heeft een tweede harde schijf in zjn computer gehangen en kennelijk is daarbij iets niet helemaal goed gegaan.

De PC start nog op maar het bios telt het geheugen altijd drie keer. Daarna gaat het booten gewoon verder en wordt alle hardware gedetecteerd. Vervolgens komen er allerlei geheugen gerelateerde foutmeldingen.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? En is het bord het probleem? Zo ja, is er iets aan te doen of weggooien en een tweede handse kopen?

Het betreft een 5i430VX/250DM Explorer II moederbord. De specs zijn hier te vinden. Een goede lay-out van het moederbord zou ook welkom zijn.

There is no place like 127.0.0.1

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Dat het geheugen 3x geteld word komt meestal doordat de optie "Quick Power On Self Test" gedisabled staat in het BIOS... Maar dat zou geen geheuegn fouten tot gevolg mogen hebben :)

Ik raad aan om het es met ander geheugen te proberen

• marcus22
Dat het geheugen drie keer geteld wordt heb ik al opgelost (jaja, de search). :)

Maar nu is het volgende probleem dat een opstartdiskette niet als zodanig wordt herkend door het systeem.

Er wordt dus altijd van de c-schijf gestart en daar staat een corrupte (beschadigde) Win98 versie op. Deze schijf zou ik graag formatteren maar dat kan moeilijk zonder opstartdiskette kijkt me. Op F5 en F8 reageerd het systeem niet.

Win98 start dus, geeft een aantal foutmeldingen over missing VXD's en sluit dan weer af.

• marcus22
Dank je BrZ, ik had het toevallig zelf net gevonden! Tnx anyway.

Ander geheugen heb ik helaas niet zo bij de hand.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 08:55
(rechter) CTRL vasthouden tijdens het opstarten zorgt ervoor dat hij in het bootmenu komt...

Misschien kan je er dan wat mee... of leen een win98 opstartdiskette van een vriend werkt toch op alle pc dacht ik zo :p

• marcus22
Ik ga het gelijk ff proberen. Ik heb nu een Win98 bootdisk van een huisgenoot (helaas wordt die ook niet herkend).

• marcus22
Het helpt helaas niet. Is er nog een andere (exotische) toetsencombinatie waarmee ik in het opstartmenu kan komen?

Of weet iemand misschien hoe ik mijn bootdisk aan de praat kan krijgen?

• marcus22
Nu heb ik zelfs een nieuwe diskdrive geprobeerd maar die bootdisk doet helemaal niets. Kreeg ik maar eens een foutmelding van non systemdisk or error of zo maar dat zelfs niet eens.

Toch het mobo kapot?? Verneukt met het aansluiten van die tweede HDD?

• marcus22
Ik zou toch echt graag willen weten of iemand een idee heeft waarom mijn bootdisk niet werkt. Mijn gok is dat het moederbord kapot is of zou er dan meer niet moeten werken??

Booten van een harde schijf werkt ook maar dan kan ik door een anderd probleem ook niet bij een DOS prompt komen. Windows sluit namelijk nog voor het laden klaar is alweer af.

Verwijderd

Dus geen een floppy werkt in je computer?? zou je dan niet eens kijken naar de floppy-drive.... zit de kabel van de flop wel op het mobo???

• marcus22
De kabel zit goed, Er is immers ook geen floppy error 40. En bij het testen gaat het lampje branden en hoor je hem draaien. Ik zal zo m'n kabel eens even verwisselen. (misschien een breuk??)

Verwijderd

kan zijn he

• marcus22
Op dinsdag 07 augustus 2001 17:56 schreef wasa het volgende:
kan zijn he
Dat had het kunnen zijn maar was het dat maar geweest!

Verwijderd

en werkt het nou of nogsteedsneit?

• marcus22
Nee, nog steeds niet. Ik heb intussen een C:\> prompt gekregen maar de diskdrive blijft onbenaderbaar (is dat een woord??)

• marcus22
De computer doet het weer dankzij wasa en HGM via de ICQ. Aleen heb ik de FDD nog niet aan de praat gekregen maar daar kan ik nu op mijn gemakje aan klooien (kabel kapot waarschijnlijk).

Bedankt! Marcus22

Pagina: 1