Exact hetzelfe product maar dan in een ander jasje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxy90
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-09 15:59
Hi mensen,

Ik loop tegen het volgende een beetje aan: ik gebruik paracetamol 500mg van de Kruidvat en ik gebruik hooikoortstabletten (cetirizine) van de Lidll (ja dat hebben ze echt ;)). Ik heb het idee dat dit de producten zijn die mij goed helpen tegen de klachten. Met andere woorden ik durf geen paracetamol 500mg te kopen van een ander merk of hooikoortstabletten (cetirizine) van een ander merk. Want stel ik koop ze en ze helpen niet dan is dan soort van weggegooid geld. Immers elk fabrikant paracetamol ofcetirizine gebruiken vast de zelfde ingrediënten(?).

Hoe denk jij hierover? Zit zoiets tussen mijn oren? Ik vind namelijk dat mijn hoofdpijn vaak snel verdwijnt met Kruidvat paracetamol. Dan is redelijk logisch dat ik niet opeens een ander merk koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-09 10:12
Waarom zou je een ander merk willen kopen of proberen?
Als dit werkt, waarom zou je je hier dan überhaupt druk over maken?

En misschien zit het tussen je oren... Maar als je daardoor klachtenvermindering hebt, ook prima toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar wat is er mis met het blijven kopen van deze twee medicijnen? Als ze voor jou werken, is dat toch het belangrijkste? Ik denk dat, zeker met paracetamol, de verschillen onderling niet groot zullen zijn. Cetirizine ken ik niet, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

Maar als je de paracetamol vaak nodig hebt, is het misschien wel slim om eens met de huisarts te gaan praten.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Met andere woorden ik durf geen paracetamol 500mg te kopen van een ander merk of hooikoortstabletten (cetirizine) van een ander merk. Want stel ik koop ze en ze helpen niet dan is dan soort van weggegooid geld. Immers elk fabrikant paracetamol ofcetirizine gebruiken vast de zelfde ingrediënten(?).
Ehm... paracetamol is de naam van de werkzame stof, en dat is bij alle produkten dezelfde stof, met dezelfde werking. Hooguit zijn de gebruikte hulpmiddelen verschillend, maar de werkzame stof is toch echt dezelfde, ongeacht de producent.

Het andere medicijn ken ik niet, dus kan ik geen uitspraak over doen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hooguit zijn de gebruikte hulpmiddelen verschillend, maar de werkzame stof is toch echt dezelfde, ongeacht de producent.
Maar dat kan dan toch precies het verschil maken? Misschien dat van fabrikant A de werkzame stof veel eerder vrijkomt dan met de hulpmiddelen (lees, de 'verpakking', de pil) van fabrikant B?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Het kan heel goed zijn dat je anders reageert op dezelfde medicijnen van andere fabrikanten.
Zelf heb ik het gehad in de "zoektocht" naar de juiste medicatie voor Migraine.

Als eerste kreeg ik het A-merk medicijn, dit werkte prima, wel wat bijwerkingen, maar geen probleem. Vervolgens krijg je de volgende keer van de apotheek een alternatief omdat het A merk niet word vergoed door de zorgverzekering. Iets ‘maffia’ noemen is niet waar en niet de bedoeling. Ja, hetzelfde werkzame stofje..
Niet dus, slecht resultaat, slechte werking. Volgende maal de 3e en laatste fabrikant met hun "zelfde" middeltje. Dit werkte beter dan de vorige, maar niet zo goed als het A merk.

Ondanks dat de werkzame stof hetzelfde zou zijn, wil niet betekenen dat het hetzelfde effect heeft. Er zit namelijk ook iets in als vulmiddelen en toevoegingen. Die kunnen allemaal een net iets andere uitwerking hebben dan dat je gewend bent of zou willen.

Dus, bevalt iets goed, lekker zo laten. Moet je wellicht bijbetalen, lekker doen ipv iet te pakken wat minder werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 11-05-2020 09:04 ]

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Room42 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:57:
[...]

[...]

Maar dat kan dan toch precies het verschil maken? Misschien dat van fabrikant A de werkzame stof veel eerder vrijkomt dan met de hulpmiddelen (lees, de 'verpakking', de pil) van fabrikant B?
Maar 500 mg paracetamol van bijvoorbeeld LeidaPharm werkt uiteindelijk even goed als 500 mg paracetamol van Sanias, of welk ander merk dan ook.

Paracetamol is nou niet echt rocket-science of een super-geavanceerd medicijn oid. Heb onderhand alle merken ervan wel eens gehad, en nog nooit enig verschil gemerkt.

Wat maakt het uit of het een minuutje later begint met werken? Het gaat om de werking zelf, niet om hoeveel minuten het duurt....

Grootste verschillen zullen eerder zitten in welke vorm je de paracetamol krijgt: oraal, anaal of (in een ziekenhuis) via een infuus.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxy90
Het is meer een interessante vraag ik maak me er ook niet druk om. Het is alleen soort van raar dat ik speciaal naar de Lidl ga terwijl Kruidvat ook hooikoortstabbeltten heeft alleen dan ik een ander jasje.
Je kan bijna met alle producten vergelijken zoals melk die in tig merken verkrijgbaar is of benzine die bij elke tankstation te koop is. Ik denk dat niemand altijd naar tankstation x gaat terwijl tankstation xx het ook te koop heeft die ook nog iets dichterbij is. Alleen de prijs lijkt mij het grootste voordeel?

Ik denk dat het vooral door de volgende aflevering komt dat ik hier wat over na denk: YouTube: Keuringsdienst van Waarde - Melk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:14
Room42 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:57:
[...]

[...]

Hulpstoffen bij een pilletje paracetamol zijn eigenlijk alleen de vulstoffen. Dus om het pilletje een pilletje te laten zijn. Van 500mg paracetamol kan je lastig een pilletje drukken. Je zal geen enkel verschil merken met een ander merk. Maar als deze prima werkt, en je komt toevallig toch regelmatig bij de kruidvat, waarom wisselen?

[ Voor 13% gewijzigd door TereZz op 10-05-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:29
wildhagen schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:01:
[...]

Maar 500 mg paracetamol van bijvoorbeeld LeidaPharm werkt uiteindelijk even goed als 500 mg paracetamol van Sanias, of welk ander merk dan ook.

Paracetamol is nou niet echt rocket-science of een super-geavanceerd medicijn oid. Heb onderhand alle merken ervan wel eens gehad, en nog nooit enig verschil gemerkt.
In theorie heb je gelijk, in de praktijk zitten er toch aardig wat haken en ogen aan wat je zegt.

Stel dat ik jou 2 paracetamols geef, ze zien er precies hetzelfde uit, maar ik vertel erbij dat één van de twee €5 per pil kost en de ander €0,50 kost. Dan is de kans zeer groot dat de pil waarvan ik heb gezegd dat 'ie 10 keer zo duur is beter lijkt te werken voor je, zelfs al heb je door dat het precies dezelfde pillen zijn.

Het is allemaal een kwestie van perceptie, en mensen zijn daar heel gevoelig voor. Prijs, merk, verpakking, bewoording, alles kan invloed hebben op hoe je iets ervaart. Zelfs al weet je dondersgoed dat ik je 2x dezelfde pil gegeven heb, het heeft toch effect (al dan niet minder dan wanneer je het niet zou weten).

En misschien dat jij wonderbaarlijk genoeg bestand bent tegen al die effecten, maar dan ben je een aardige uitzondering ;)
Wat maakt het uit of het een minuutje later begint met werken? Het gaat om de werking zelf, niet om hoeveel minuten het duurt....
Een minuutje meer of minder zal het verschil niet zijn, maar als ik knallende koppijn heb dan zou ik er totaal geen moeite mee hebben om 2x zoveel te betalen voor m'n pijnstillers als ik 10 minuten eerder van de pijn af ben.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Roxy90 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:49:
Hi mensen,

Ik loop tegen het volgende een beetje aan: ik gebruik paracetamol 500mg van de Kruidvat en ik gebruik hooikoortstabletten (cetirizine) van de Lidll (ja dat hebben ze echt ;)). Ik heb het idee dat dit de producten zijn die mij goed helpen tegen de klachten. Met andere woorden ik durf geen paracetamol 500mg te kopen van een ander merk of hooikoortstabletten (cetirizine) van een ander merk. Want stel ik koop ze en ze helpen niet dan is dan soort van weggegooid geld. Immers elk fabrikant paracetamol ofcetirizine gebruiken vast de zelfde ingrediënten(?).

Hoe denk jij hierover? Zit zoiets tussen mijn oren? Ik vind namelijk dat mijn hoofdpijn vaak snel verdwijnt met Kruidvat paracetamol. Dan is redelijk logisch dat ik niet opeens een ander merk koop.
Ga eens kijken wat de oorzaak is van je hoofdpijn ipv 'ladingen' paracetamol te nemen. want je went snel aan de hoeveelheid, en dan heb je meer nodig om resultaat te behalen. of zwaarder als Ibu, diclofenac....

https://www.thuisarts.nl/hoofdpijn/ik-heb-hoofdpijn-0
niet voor langere tijd innemen, maar de oorzaak uitzoeken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxy90
Herstel: ik neem niet vaak paracetamol in!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Roxy90 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:14:
Herstel: ik neem niet vaak paracetamol in!!
Ongeacht of je het vaak zou nemen of niet, vind ik het een interessant vraagstuk ;)

Alleen waarom zou je het niet proberen? Je hebt het over 'weggegooid geld' als het niet beter zou werken, maar paracetamol kost vaak €1 voor ~10 pillen. €1 voor een interessante test is geen weggegooid geld, toch? Noem het leergeld, als dat helpt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:17
Hahn schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:09:
[...]

In theorie heb je gelijk, in de praktijk zitten er toch aardig wat haken en ogen aan wat je zegt.

Stel dat ik jou 2 paracetamols geef, ze zien er precies hetzelfde uit, maar ik vertel erbij dat één van de twee €5 per pil kost en de ander €0,50 kost. Dan is de kans zeer groot dat de pil waarvan ik heb gezegd dat 'ie 10 keer zo duur is beter lijkt te werken voor je, zelfs al heb je door dat het precies dezelfde pillen zijn.

Het is allemaal een kwestie van perceptie, en mensen zijn daar heel gevoelig voor. Prijs, merk, verpakking, bewoording, alles kan invloed hebben op hoe je iets ervaart. Zelfs al weet je dondersgoed dat ik je 2x dezelfde pil gegeven heb, het heeft toch effect (al dan niet minder dan wanneer je het niet zou weten).

En misschien dat jij wonderbaarlijk genoeg bestand bent tegen al die effecten, maar dan ben je een aardige uitzondering ;)

[...]

Een minuutje meer of minder zal het verschil niet zijn, maar als ik knallende koppijn heb dan zou ik er totaal geen moeite mee hebben om 2x zoveel te betalen voor m'n pijnstillers als ik 10 minuten eerder van de pijn af ben.
Uh nee, Ik zou de 50 cent versie kopen.
Hahn schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:09:
[...]

[...]

Uh nee, ik zou voor de goedkope variant gaan omdat de werkzame stof hetzelfde is en het resultaat dus ook. Ps: een Paracetamol kost nog geen 3 cent per stuk. Als jij daarentegen gelukkig wordt van een duur doosje of meer vertrouwen hebt in het Placebo prijs effect, vooral blijven kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxy90
Hahn schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:18:
[...]

Ongeacht of je het vaak zou nemen of niet, vind ik het een interessant vraagstuk ;)

Alleen waarom zou je het niet proberen? Je hebt het over 'weggegooid geld' als het niet beter zou werken, maar paracetamol kost vaak €1 voor ~10 pillen. €1 voor een interessante test is geen weggegooid geld, toch? Noem het leergeld, als dat helpt :P
Zeker daarom heb ik dit topic gestart ;)

Nou, in het verleden heb ik natuurlijk ook wel eens hoofdpijn gehad maar nooit gedacht van hé dat merk helpt wel erg goed. ;) Waarschijnlijk stond ik daar niet bij stil oid maar ik heb het idee dat de Kruivat goed helpt. En om nou merken te testen is denk ik wel tijdrovend en je klacht verdwijnt wellicht niet met een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
jan390 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:19:
[...]

Uh nee, ik zou voor de goedkope variant gaan omdat de werkzame stof hetzelfde is en het resultaat dus ook.
Nope, hoe graag je het ook wilt geloven, en hoe logisch het ook klinkt, om te denken dat 'zelfde ingredienten = zelfde resultaat', dat is simpelweg niet waar. Precies dezelfde ingredienten, maar een andere presentatie (zij het een ander merk, ander doosje, andere prijs, wat dan ook), heeft veel, héél veel invloed.

Met 5 seconden zoekwerk kom ik al meerdere onderzoeken tegen, bijvoorbeeld: https://blogs.sciencemag....sive_placebos_work_better

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Roxy90 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:21:
[...]

Zeker daarom heb ik dit topic gestart ;)

Nou, in het verleden heb ik natuurlijk ook wel eens hoofdpijn gehad maar nooit gedacht van hé dat merk helpt wel erg goed. ;) Waarschijnlijk stond ik daar niet bij stil oid maar ik heb het idee dat de Kruivat goed helpt. En om nou merken te testen is denk ik wel tijdrovend en je klacht verdwijnt wellicht niet met een ander merk.
Maar waarom zou Kruidvat Parcetamol beter werken dan no-name Paracetamol van Marel BV?

Marel BV produceert namelijk de paracetamol van Kruidvat, ze plakken er alleen een ander etiketje op dan op hun eigen doosjes. Het is dus tot op de laatste molecuul hetzelfde medicijn.

Waarom zou dan het medicijnen met het Kruivat-logo opeens beter werken dan het identieke medicijn, maar dan met het Marel-logo op het doosje?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:25:
[...]
Waarom zou dan het medicijnen met het Kruivat-logo opeens beter werken dan het identieke medicijn, maar dan met het Marel-logo op het doosje?
Zie hier het placebo-effect :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Maar waarom zou Kruidvat Parcetamol beter werken dan no-name Paracetamol van Marel BV?

Marel BV produceert namelijk de paracetamol van Kruidvat, ze plakken er alleen een ander etiketje op dan op hun eigen doosjes. Het is dus tot op de laatste molecuul hetzelfde medicijn.

Omdat perceptie van product een hoop doet met ook de perceptie van de werking.

Het Placebo-Effect bestaat niet voor niets.

Zo kan exact hetzelfde pilsje ook ineens veel beter smaken op de juiste locatie & in de juiste stemming.

Veel mensen zijn zich daar nog steeds niet van bewust, een daar word met branding en reclame dus precies op ingespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Roxy90 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:05:
Het is meer een interessante vraag ik maak me er ook niet druk om. Het is alleen soort van raar dat ik speciaal naar de Lidl ga terwijl Kruidvat ook hooikoortstabbeltten heeft alleen dan ik een ander jasje.
Lidl verkoopt ook paracetamol ;)
Cetirizine of paracetamol, het is gewoon de werkzame stof. Ik koop gewoon die van Lidl. Heb nooit echt verschil gemerkt.
Waarom zou ik 12,50 (21 stuks) betalen voor Reactine met dezelfde werkzame stof als ik maar 1,50 hoef te betalen bij Lidl voor 7 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxy90
Kijk dat wist ik nog niet wildhagen, dat is een beetje het probleem waar ik tegen aan loop. Dezelfde product maar dan in een ander jasje. Wat gebeurt er als ik een paracetamol koop die niet gerelateerd is aan Marel B.V.? Wat is dan het verschil? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Roxy90 op 10-05-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Meer dan genoeg redenen waardoor dat zou kunnen komen.

Misschien vindt Roxy90 Kruidvat wel een heel fijne winkel, wat al een goed gevoel met zich meebrengt. Of misschien hebben vrienden of kennissen gezegd hoe geweldig die paracetamol van de Kruidvat is, waardoor de verwachting hoog is, en je bij jezelf denkt 'oh yes, dit moet wel goed gaan werken, want iedereen is hier zo enthousiast over'.

Ik heb laatste weken 2 boeken van Dan Ariely gelezen, namelijk 'Predictably Irrational' en 'The Upside of Irrationality', die hier met flink veel onderzoeken op in gaat. Erg leerzaam en inzichtvol. Aanradertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:23
Roxy90 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:30:
Kijk dat wist ik nog niet wildhagen, dat is een beetje het probleem waar ik tegen aan loop. Zelfde product maar dan in een ander jasje. Wat gebeurt er als ik een paracetamol koop die niet geplateerd is aan Marel BV?
Zeer waarschijnlijk niks, noppes, nada.
Tenzij de vulstof opeens heel anders is, maar dat waag ik te betwijfelen bij paracetamol.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:17
Hahn schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:23:
[...]

Nope, hoe graag je het ook wilt geloven, en hoe logisch het ook klinkt, om te denken dat 'zelfde ingredienten = zelfde resultaat', dat is simpelweg niet waar. Precies dezelfde ingredienten, maar een andere presentatie (zij het een ander merk, ander doosje, andere prijs, wat dan ook), heeft veel, héél veel invloed.

Met 5 seconden zoekwerk kom ik al meerdere onderzoeken tegen, bijvoorbeeld: https://blogs.sciencemag....sive_placebos_work_better
Ik geloof zeker in het Placebo effect. Daarom koop ik juist de goedkope. Rationeel weet ik dat het hetzelfde product is en emotioneel wordt dat versterkt doordat ik geld overhou. Daarom werken de goedkope varianten ook altijd beter bij mij dan de dure merken. Dan heb ik het gevoel dat ik genaaid wordt en zit emotioneel dus niet in mijn "happy state :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
jan390 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:51:
[...]

Ik geloof zeker in het Placebo effect. Daarom koop ik juist de goedkope. Rationeel weet ik dat het hetzelfde product is en emotioneel wordt dat versterkt doordat ik geld overhou. Daarom werken de goedkope varianten ook altijd beter bij mij dan de dure merken. Dan heb ik het gevoel dat ik genaaid wordt en zit emotioneel dus niet in mijn "happy state :D
Dus je geeft toe dat het resultaat niet hetzelfde is, ook al zijn de werkzame stoffen wel hetzelfde *D ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:53

g0tanks

Moderator CSA
[...]
Klein detail: Marel is de leverancier. De fabrikant is Apotex, eerder dt jaar overgenomen door Aurobindo Pharma. Zij produceren ook paracetamol voor onder andere DA, Trekpleister en Jumbo.

Een goede bron hiervoor is de geneesmiddeleninformatiebank van het CBG: https://www.geneesmiddele...,1:P0_DOMAIN,P0_LANG:H,NL

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:27
Over hoeveel geld gaat het hier als je het hebt over weggegooid geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Als gebruiker van Cetrizine kan ik je zeggen dat in mijn ervaring elk pilletje even goed werkt. Ik krijg ze via de huisarts en ze wisselen geregeld van merk. Ik raad je trouwens ook aan het ook via de huisarts te bestellen, dat is vaak goedkoper dan bij de drogist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:20
jan390 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:51:
[...]

Die is wel mooi ja. Maar als je in het placebo effect gelooft dan geloof je neem ik aan ook in het nocebo-effect. Dat geeft wel de vraag: wat nu als ik denk dat de meerkosten van duurdere paracetamol wellicht in méér zit dan alleen marketing. Dan ga ik naar de Lidl voor de goedkope en denk ik onbewust toch dat ze misschien minder goed werken. Gaan ze dan door het nocebo effect ook echt minder effectief zijn? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 10-05-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Valorian schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:13:
[...]

Die is wel mooi ja. Maar als je in het placebo effect gelooft dan geloof je neem ik aan ook in het nocebo-effect. Dat geeft wel de vraag: wat nu als ik denk dat de meerkosten van duurdere paracetamol wellicht in méér zit dan alleen marketing. Dan ga ik naar de Lidl voor de goedkope en denk ik onbewust toch dat ze misschien minder goed werken. Gaan ze dan door het nocebo effect ook echt minder effectief zijn? :)
Nocebo en placebo zijn allebei bewezen, dus al jij denk dat een duurder merk beter werkt zal het beter voor je werken, ongeacht of het precies dezelfde stof is die er in het pilletje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:20
Ernemmer schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:16:
[...]

Nocebo en placebo zijn allebei bewezen, dus al jij denk dat een duurder merk beter werkt zal het beter voor je werken, ongeacht of het precies dezelfde stof is die er in het pilletje zit.
Haha, ik bedoelde het meer als grapje hoor. Ik weet dat beide effecten bewezen zijn. Maar wat nu als iemand denkt dat duurdere merken beter werken, maar ook euforisch wordt van het bespaarde bedrag bij een goedkopere aanschaf (zoals @jan390 beschrijft) , welke werkt dan het beste 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
jugger naut schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:26:
Over hoeveel geld gaat het hier als je het hebt over weggegooid geld?
Nou met een doosje paracetamol zit je toch al gauw op één euro. Met een enkel doosje doe je een jaar of vijf dus na 500 jaar heb je zo al 100 euro besteed aan die krengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Droefsnoet schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:18:
[...]

Nou met een doosje paracetamol zit je toch al gauw op één euro. Met een enkel doosje doe je een jaar of vijf dus na 500 jaar heb je zo al 100 euro besteed aan die krengen.
Sommige mensen slikken iets meer van die dingen en dan kan het best aantikken als je de dure merken koopt.

Rotor = 22 cent per 500mg
Kruidvatmerk = 2 cent per 500mg

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 10-05-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Droefsnoet schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:18:
[...]

1 euro per doosje? Dan heb je wel hele dure paracetamol :P

Op Internet heb je al 20 tabletten voor € 0.61: https://www.deonlinedrogi...1zvwgzEAQYASABEgJtJvD_BwE ;)

Edit: bij Kruidvat heb je dan wel 50 tabletten voor € 0.99 idd :)

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 10-05-2020 15:28 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Ernemmer schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:21:
[...]

Sommige mensen slikken iets meer van die dingen en dan kan het best aantikken als je de dure merken koopt.
TS twijfelt of hij paracetamol van de Lidl moet gaan gebruiken in plaats die van Kruidvat. Nou kom ik niet vaak bij de Lidl, maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar hele dure paracetamol verkopen.
wildhagen schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:24:
[...]

1 euro per doosje? Dan heb je wel hele dure paracetamol :P

Op Internet heb je al 20 tabletten voor € 0.61: https://www.deonlinedrogi...1zvwgzEAQYASABEgJtJvD_BwE ;)
De Kruidvat paracetamol kost € 0,99 cent voor 50 stuks, dus ik vind dat niet veel duurder dan 20 tabletten voor € 0,61. Overigens kosten 20 tabletten bij de Lidl € 0,39. Dus als we 39 tweakers vinden die allemaal 1 cent doneren, kan TS eens gratis uitproberen of Lidl paracetamol voor hem werkt. Wie maakt de gofundme pagina aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 09:07
Roxy90 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:49:
Want stel ik koop ze en ze helpen niet dan is dan soort van weggegooid geld.
Niet persé. Afgezien van niet-werkzame bestandsdelen, kan het zomaar zijn dat jouw favoriete middel, wat dat dan ook is, ineens niet meer verkrijgbaar is. Bijvoorbeeld omdat het op is, of het filiaal of zelfs de producent het product niet meer voert. Het is, in mijn ogen, best raadzaam om wat vergelijkbare middelen te proberen, om te kijken of er een alternatief is dat voldoet, en om te kijken op welke plekken je dit kunt aanschaffen. Dan heb je namelijk opties. :)

[ Voor 43% gewijzigd door DiSiLLUSiON op 10-05-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Droefsnoet schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:30:
[...]

TS twijfelt of hij paracetamol van de Lidl moet gaan gebruiken in plaats die van Kruidvat. Nou kom ik niet vaak bij de Lidl, maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar hele dure paracetamol verkopen.

[...]

De Kruidvat paracetamol kost € 0,99 cent voor 50 stuks, dus ik vind dat niet veel duurder dan 20 tabletten voor € 0,61. Overigens kosten 20 tabletten bij de Lidl € 0,39. Dus als we 39 tweakers vinden die allemaal 1 cent doneren, kan TS eens gratis uitproberen of Lidl paracetamol voor hem werkt. Wie maakt de gofundme pagina aan?
Misschien moet er eens in serieus grotere aantallen geteld gaan worden en NIET naar persoonlijk ge/verbruik gekeken worden.

Op 1 cent pér doosje loop je privé niet stuk maar wát als er 100.000 doosjes pér dag verkocht worden?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

g0tanks schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:07:
[...]

Klein detail: Marel is de leverancier. De fabrikant is Apotex, eerder dt jaar overgenomen door Aurobindo Pharma. Zij produceren ook paracetamol voor onder andere DA, Trekpleister en Jumbo.

Een goede bron hiervoor is de geneesmiddeleninformatiebank van het CBG: https://www.geneesmiddele...,1:P0_DOMAIN,P0_LANG:H,NL
Een van de zeldzame nuttige antwoorden als het gaat om geneesmiddelen.

Je kunt daar ook makkelijk de hulpstoffen inzien. Voor Kruidvat zijn dat maïszetmeel en gelatine en nog twee andere eenvoudige stofjes.

Zoek die van de Lidl ook op, vergelijk de hulpstoffen, en trek je conclusies.

Zijn er werkelijk mensen die dachten dat een simpel medicijn als paracetamol interessant genoeg was om een fabriek per supermarkt/drogist op te zetten?

Hierbij het nummer voor de registratie:
https://www.geneesmiddele...C%5C%2C1%2CPRODA%2C10%2CN

ROTER, Trekpleister, Kruidvat, Sandoz, Leidapharm, allemaal exact hetzelfde, in een ander doosje.

[ Voor 30% gewijzigd door Jeroenneman op 10-05-2020 16:18 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Roxy90 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:30:
Kijk dat wist ik nog niet wildhagen, dat is een beetje het probleem waar ik tegen aan loop. Dezelfde product maar dan in een ander jasje. Wat gebeurt er als ik een paracetamol koop die niet gerelateerd is aan Marel B.V.? Wat is dan het verschil? ;)
Helemaal niks. Alleen het doosje.

Er is een reden dat we 'vroeger' alleen merkparacetamol hadden.

Dat is niet eens de werkzame stof namelijk. Dat is Acetaminofen. Paracetamol was de verkoopnaam en gepatenteerd. Het moment dat dat patent afliep kwam iedereen en z'n moeder met pilletjes Acetaminofen, maar omdat Paracetamol bekender was noemde iedereen het zo. Vervolgens patenteerden de originele eigenaren de toedieningswijze, de zgn Liquid caps. Dit patent is ook verlopen. Nu heeft ook Kruidvat of Etos Liquid caps. En zo blijft het cyclusje doordraaien. Dit gebeurt bij alle medicatie. Ibuprofen? Na het verlopen van het patent de gladde capsules versus de ruwere. Vervolgens ook combinaties met Flurbiprofen of andere zooi. Maar uiteindelijk is na 10 jaar elk patent verlopen en komen er generieke goedkope versies van op de markt.

Er zit geen verschil tussen dure Aleve of kruidvat eigen merk paracetamol. De inhoud van de tabletten is 100% identiek. Er is 0 reden om een dure te kopen, behalve het eerder genoemde placebo effect. Bij andere medicatie kan het wel enorm veel verschil maken, migraine, astmamedicatie kan allemaal wel enorm anders werken bij verschillende fabrikanten, dit komt wel door de verschillende hulpstoffen en toediening. Maar bij pijnstillers... dat zit echt, echt tussen je oren. Ze komen vaak uit dezelfde fabriek.

Mijn bron is overigens dat ik zelf medicinale chemie heb gestudeerd.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 122% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-10 21:43
Bij over the counter geneesmiddelen verwacht ik dat dezelfde werkzame stof meestal dezelfde werking zullen hebben. Dat is ook zeer streng gereguleerd wat daar mag. Het moment dat je wel wat moet uitkijken met vulstoffen (maar ook bij de apotheek) is als je lactose-intolerant bent. Lactulose is namelijk een veel voorkomende en goedkope vulstof.

Bij geneesmiddelen op recept zou je wel wat meer variatie kunnen hebben. Daar zou ik zeker weigerachtig zijn als je van merk zou moeten veranderen. Je hebt heel veel vormen van afgifte (i.e. de snelheid waarmee een medicijn in je bloed terecht komt) en artsen zijn niet altijd even aandachtig daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon doen..... Zolang je het niet van een vage site op het internet koopt is je risico bijzonder klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
-

[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnMercable
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:19
Bij ons op de studie is paracetamol, paracetamol. Oftewel een medicijn is een medicijn en die moeten gewoon aan een recept voldoen. Wij leren bijvoorbeeld niet bij een hartinfarct gebruik je lichte dosis aspirine van het kruitvat maar niet van de etos. Nee aspirine is aspirine.

Een anders verschil is de werkzame stof in het medicijn. Als voorbeeld: anti (bloed) stolling medicatie (doac's: directwerkende oracle anti coagulatie) hierin wordt vaak dezelfde werkzame stof gebruikt maar in andere formules: langwerkend, kortwerkend, etc. Maar al deze verschillende formules zijn geregistreerd als andere medicaties.

TL;DR
Een medicijn zou je zo moeten kunnen uitwisselen voor hetzelfde medicijn van een andere fabrikant. Een medicijn kan je niet zomaar uitwisselen voor een vergelijkbaar medicijn met dezelfde werkzame stof.

Verder wil ik geen farmaceut worden, maar een snijdend beroep (chirurgie) dus medicijnen zijn niet mijn sterkste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-10 15:49
Het meeste is al benoemd, maar in aanvulling: hulpstoffen kunnen leiden tot een snellere of tragere afgifte van het medicijn: denk bijvoorbeeld aan een spray of tabletje onder de tong (die direct wordt opgenomen) of een pil met gereguleerde afgifte, die 24h lang werkt. Bij zowel cetirizine als paracetamol zijn deze varianten er (voor zover ik weet) echter niet (iv toediening niet meegerekend). Met paracetamol zal een zetpil wel trager werken dan een orale tablet. Cetirizine wordt ongeacht de toediening (drank/tablet) snel opgenomen, maar trager als je erbij eet.

Persoonlijk denk ik dus dat het geen fluit uitmaakt, en daardoor werkt paracetamol bij mij goed ongeacht het merk. Maar als je ervan overtuigd bent dat het Kruidvat-merk voor jou beter werkt, dan zal die pil daadwerkelijk beter werken dan de pil van enig ander merk. Placebo effect is a bitch. Niet voor niets wordt alle nieuwe medicatie met placebo vergeleken (tenzij vergeleken met medicatie die al eens beter uit de verf kwam dan placebo). Lekker bij je merk blijven dus, mits dat financieel en praktisch haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben maar blij dat je geen medicatie nodig hebt voor een chronische aandoening. Mijn vrouw heeft dat en je krijgt tegenwoordig nog net niet elke keer een ander merk of een andere verpakking. En als dan blijkt dat je, voor de zoveelste keer, klachten hebt van "bijna hetzelfde medicijn in een ander doosje", dan mag je wéér het gevecht aan met de hele zorgbranche om daar iets aan te gaan doen. Want daar gaan ze maar voor 1 ding: centen. Het hele "medicijnen verstrekken" traject loopt eigenlijk ook nooit zoals het zou horen. In plaats van 1 keer naar de apotheek moeten we tegenwoordig bijna standaard 2x naar de apotheek: eerst ophalen wat ze denken dat je nodig hebt en dan een paar dagen later weer terugbrengen en het juiste halen. Eigenlijk mogen ze die medicijnen dan niet meer terugnemen, maar daar doen ze bij de apotheek inmiddels al niet meer moeilijk over. Volgens mij weten ze inmiddels zelf ook al dat er bijna elke keer wel iets fout is en dat een deel toch terug zal moeten. Eigenlijk moet je het bij ontvangst controleren, maar dat kan eigenlijk niet echt omdat je toch elke keer iets anders krijgt en dus thuis pas merkt dat het helemaal niet klopt. (Ja, je zou denken dat de apotheker dat zou moeten waarborgen, maar blijkbaar hebben die de middelen daar ook niet voor.)

Sinds Corona haal ik de medicijnen op voor mijn vrouw. Ben nu 2 keer naar de apotheek geweest en 2x klopte het niet (maar het was wel goedkoper zo!). Dat komt wel aardig overeen met de ervaring van mijn vrouw: de keren dat het allemaal klopt zijn de uitzondering.

Het hele systeem is ook ingericht om specialisten en huisartsen zoveel mogelijk buiten spel te zetten bij het verstrekken van medicatie. De specialisten doen echt hun best om tot een zo goed en gebalanceerd mogelijke medicatie te komen. De hele keten daarachter doet niets anders dan dat om zeep helpen, door niet mee te gaan met de specialist (weten het allemaal beter, want de computer zegt......) en gewoon iets anders te leveren.

Maar wat betreft paracetamol en cetirizine maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Mijn vrouw slikt ook cetirizine (voorgeschreven door de specialist) en we kijken er al niet meer van op als dat weer eens in een ander doosje zit. Dat gaat eigenlijk altijd wel goed. En toen we laatst een maand van huis waren en de cetirizine op was, heb ik gewoon een doosje voor haar gehaald bij de Kruidvat. Geen centje pijn.

Het liefst zou ik naar een "vaste vergoeding per medicijn" systeem gaan, waarbij de zorgverzekeraars al hun invloed op het te leveren merk kwijtraken. Dan kan ik gewoon met mijn recept naar de apotheek, bestellen wat we nodig hebben en de meerprijs t.o.v. de vaste vergoeding betalen. Maar zelfs dat mag in het huidige beleid niet, omdat in Nederland de zorgverzekeraars over de rug van de patiënt onderhandelen met de leveranciers. Dat noemen we dan "preferentiebeleid", omdat dat mooier klinkt dan "maffia-praktijken". Ook zou ik graag bij apotheken in Europa terechtkunnen, omdat je daar vaak wél zou kunnen krijgen wat je zou willen hebben, tegen een meestal vrij redelijke prijs en er vaak ook minder schaarste is. (Mijn ouders wonen vlakbij de Belgische grens en het is al eens voorgekomen dat we met een Nederlands recept in België medcatie gekocht hebben die in Nederland "landelijk even niet meer verkrijgbaar was", maar 10 kilometer fietsen van het huis van mijn ouders wel gewoon verkrijgbaar was. (Gewoon door de zorgverzekeraars kunstmatig gecreëerde schaarste dus, om hun onderhandelingspositie over de rug van de patiënt te verbeteren.) Moet je het wel zelf betalen, want de zorgverzekeraars willen alleen de lusten van hun preferentiebeleid. De lasten zijn voor de patiënt. :)

Dus maak je vooral niet te druk over paracetamol en hooikoortspilletjes. Het verschil wat je ervaart zit waarschijnlijk echt voor 99% tussen je oren.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2020 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

Titelfix.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Neuzelaar schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:49:
[...]

OTC tabletten kunnen ook erg verschillen in formule. Komt hoofdzakelijk omdat je verschillende manieren hebt van tabletteren bv granulatie en directe compressie. Deze technieken vereisen ieder zijn specifieke ingrediënten. Het zelfs zo dat vele formules ‘speciaal’ geformuleerd zijn voor een bepaalde installatie. Tabletteren is bijna een industriële ambacht. Luchtvochtigheid en temperatuurSchommelingen kunnen bv succes van tabletproces beïnvloeden. Een kritische formule is niet makkelijk van locatie te veranderen.
Ingrediënten kunnen per producent ook erg verschillen, er zijn bv bijna geen desintegranten die 1 op 1uitwisselbaar zijn en desintegratie is erg belangrijk voor de werking van de tablet.
Dus de ene tablet is zeker de andere niet.
Tja, en tussen twee doosjes Kruidvat paracetamol kan óók weer verschil zitten, puur omdat ze niet uit dezelfde batch komen.

We hebben het hier niet over biologicals of chemotherapie. Dit zijn gewoon paracetamolletjes.

Dit lijkt me dan ook extreem mierenneuken. Paracetamol die volgens het CBG hetzelfde RVG heeft, is gewoon dezelfde paracetamol. Ongeacht of de ene batch 0.0001% meer of minder gelatine bevat.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Pagina: 1