Toon posts:

Processor update voor oude desktop. Is it worth it?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Voor mijn ongeveer 10 jaar oude Acer desktop speel ik met het idee om de processor te upgraden, gezien ik bij het draaien van niet al te intensieve apps in taakbeheer de processor al tegen de 100% aandraait. Ik overweeg op termijn een compleet nieuwe computer te kopen of bouwen, maar momenteel laat het budget niet toe.

De processor die ik op het oog heb kost maar 20 euro (op aliexpress) de computer is natuurlijk stokoud, maar voor 20 euro als tijdelijke verbetering moet kunnen. Het is een: Intel Core 2 Quad Q9550 specs

Nou heb ik het volgende moederbord: Gigabyte GA-EQ45M-S2 (rev 1.0) en blijkt volgens deze site het TDP bereik tussen de 35/136 watt te zijn, chipset is ook compatibel. Prima dus dacht ik, maar mijn power supply is max 127w een Delta electronics DPS-300AB-39 B. Verder zit er gewoon een standaard koeling en ventilator op die een intel pentium e5200 koelt.
Ik kom er echt heel lastig achter om te zien of mijn huidige power supply dan toereikend is met zo een oude processor. Mijn experimentele geest wilt het graag doen 8)7, maar dan zul je zien dat ik dan helemaal geen pc meer over heb ;(

De grote vraag is dus, denken jullie dat mijn power supply dit aan kan? Of moet ik gewoon settlen voor een quad core processor met een gelijke TDP als de pentium die ik nu heb, en de lagere snelheid even voor lief nemen. Ik ga immers van dual naar quad core, dus zou toch alsnog een redelijke verbetering moeten zijn. Verder weet ik niet of ik ook nog wil investeren in een nieuwe power supply of iets anders dergelijks voor een apparaat wat ik toch wil gaan vervangen.

Ik zag overigens ook al de Intel Core 2 Quad Q9550 '(S)' versies, maar zijn wel wat duurder en dan zou ik dus moeten gaan voor een lagere snelheid. Echter hebben die wel een tdp die gelijk is aan de pentium van 65watt. Als het andere niet compatibel is, biedt dat dan uitkomst?

Ook vraag ik me af wat jullie vinden van het kopen van een processor op alieexpress, ze zijn hier wat lastiger te vinden aangezien het zo oud is denk ik. Van Ali is waarschijnlijk gebruikt, of misschien niet, maar als het werkt is het voor mij prima.

Ben benieuwd naar jullie reacties. Als ik iets vergeten ben te specificeren let me know dan zal ik het opzoeken.

Ik zoek een?
Meer processorkracht voor mijn oude computer

Wat is je budget?
10 - 50 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het moet socket 775 zijn, maar die lijst heb ik al gevonden.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Systeem:
Intel pentium dual core e5200 2.5ghz
10 gb ram
Intel q45/q43 express chipset

Ik gebruikte het vroeger hobbymatig voor het gebruiken van DAW's (digital audio workstations). Dat wil ik weer gaan doen naast het officegebruik, maar ik merk dat dat toch wat tegenvalt nu, waarschijnlijk door zwaardere programma's. Bovendien draai ik nu windows 10 op een computer die ooit met windows vista kwam.

Beste antwoord (via Verwijderd op 11-05-2020 18:23)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:37
Op het internet zijn verschillende PSU calculatoren te vinden:
https://www.bequiet.com/en/psucalculator

Hier kan je invullen wat allemaal in je PC zit, hoeveel Watt dat verbruikt en wat voor voeding je nodig heb.
Bedenk hierbij dat een goedkope voeding vaak voor kortere tijd het aangegeven wattage kan leveren. Een dure voeding kan dat 24/7 leveren.

Dus eerst moet je kijken of een processor überhaupt op je moederbord past:
https://www.gigabyte.com/...ev-10/support#support-cpu

Vervolgens kijk je wat je PC in totaal verbruikt aan de hand van de onderdelen.
Kijk voor de lol eens de verschillende benchmarkt op tweakers. Hier wordt vaak gemeten hoeveel Watt een totaal systeem verbruikt. Je zal dan zien dat het vaak lager is dan je zou denken.

Alle reacties

• chrisborst
Kijk eens bij de vraag en aanbod van tweakers.
Daar heb je voor zelfs minder dan 20 euro een processor:
https://tweakers.net/proc...gSRZYk5SlbRSkaGxkqxtbW1AA
Voor dat geld kan je prima de gok nemen.
Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven voor een andere pc met tweedehands onderdelen. Heb je niemand in je omgeving die z'n oude pc wil upgraden en waar je dan goedkoop iets van kan overnemen?

Verder zou je nog kunnen kijken of je een quad-core cpu kan ondervolten om onder de 65w te blijven. Dan kom je niet in de problemen met je voeding.

[ Voor 14% gewijzigd door chrisborst op 10-05-2020 12:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wauw dat vraag een aanbod is echt perfect! Ben nog nieuw hier dus had dat nog niet gezien. Thanks!

Ik zal eens kijken naar een tweedenhands pc dan, daar heb ik nog helemaal niet bij stilgestaan. Wie weet wat leuks te vinden.

Dat ondervolten zal ik is even googlen dan, hopelijk is dat niet te complex allemaal.

Bedankt voor de tips!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:04

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Je kan upgraden naar een Q9550. Ik weet echter niet welke BIOS versie je hebt. Vergeet dus niet om dat te updaten.

Verwijderd

Topicstarter
Nice! Zal ik doen dankjewel.

Hoe weet jij dat mijn psu compatibel is? Dan kan ik dat onthouden voor in de toekomst.

• chrisborst
Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:19:
Nice! Zal ik doen dankjewel.

Hoe weet jij dat mijn psu compatibel is? Dan kan ik dat onthouden voor in de toekomst.
Het type PSU wat je opgeeft zou 300w kunnen leveren, maar het is wel een hele simpele:
https://www.cbo-do.de/Com...l::59422.html?language=en

Dus als je moederbord de processor ondersteund zou je voeding geen probleem moeten zijn.
Maar voor in de toekomst zal je wel een nieuwe voeding moeten kopen.
Een normale voeding begint bij een euro of 40. Voor zeg 60 euro heb je een goede voeding.

Verwijderd

Topicstarter
A ha! Dus dat als dat hoger is dan de tdp is het compatibel? Althans, de psu moet ook nog elders stroom leveren waarschijnlijk. Heb je tips over hoe ik me daar beter over kan inlezen? Misschien op dit forum?

Acties:
  • Beste antwoord

• chrisborst
Op het internet zijn verschillende PSU calculatoren te vinden:
https://www.bequiet.com/en/psucalculator

Hier kan je invullen wat allemaal in je PC zit, hoeveel Watt dat verbruikt en wat voor voeding je nodig heb.
Bedenk hierbij dat een goedkope voeding vaak voor kortere tijd het aangegeven wattage kan leveren. Een dure voeding kan dat 24/7 leveren.

Dus eerst moet je kijken of een processor überhaupt op je moederbord past:

Vervolgens kijk je wat je PC in totaal verbruikt aan de hand van de onderdelen.
Kijk voor de lol eens de verschillende benchmarkt op tweakers. Hier wordt vaak gemeten hoeveel Watt een totaal systeem verbruikt. Je zal dan zien dat het vaak lager is dan je zou denken.

Verwijderd

Topicstarter
Oke super! Daar kom ik echt een stuk verder mee inderdaad.

Bedankt voor al je hulp Chris! Ook al even op vraag en aanbod gekeken voor 2e hands computers, echt goeie tip, nogmaals bedankt!
Pagina: 1