2 lampen op 1 schakelaar los van elkaar schakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infectious
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10-2023
Hallo! Ik zit met een verlichtings probleem in mijn nieuwe huurwoning.

In de keuken zijn twee licht punten in het plafond, die samen komen op 1 schakelaar. Dat is wat irritant, want in de keuken wil ik eigenlijk een lamp hebben die praktisch licht verzorgt voor bij het koken (boven het aanrecht) en een lamp met sfeer verlichting (boven de eettafel). Maar 1 knopje bedient nu allebei de lampen tegelijkertijd.

Nu heb ik wat gezocht, en ik dacht, top, ik moet er gewoon een serieschakelaar opzetten! Dus ik heb de schakelaar van de muur gehaald, in de hoop twee zwarte draden te zien die via een klemmetje tot een gemaakt waren en zo de schakelaar in liepen, maar dat is helaas niet het geval. Bij de schakelaar zie ik slechts 1 zwarte (en 1 bruine) draad. En voor zo ver ik ze de muur in kan volgen blijft dit zo.

Nu weet ik weinig van elektrotechniek, maar volgens mij betekent dit dat de twee lichtpunten elders (achter de muur, in het plafond?) aan elkaar verbonden zijn, en dat ik daar niet zomaar bij ga komen. Dus dat ik geen twee zwarte draden ter beschikking heb, en een serieschakelaar dus niet gaat werken.

Nu vroeg ik me af of iemand misschien een tip heeft om toch de lampen los van elkaar te kunnen bedienen. Misschien zie ik technisch wat over het hoofd, of is er een slimme oplossing/workaround? Ik ben bang dat het antwoord nee is, maar ik dacht ik probeer het toch even. Ik kan altijd de verhuurder om hulp vragen, maar ik gok op een jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 17:33

Barrycade

Through the...

Waarschijnlijk kan je wel een draad bijtrekken. En dus naar 1 van de 2 en aparte schakeling maken.

Hangt een beetje af wat je onder het plafond aantreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 12:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wat je kunt doen is de lichtpunten voorzien van slimme lampen. Deze krijgen stroom via de traditionele draad, maar worden draadloos geschakeld. De schakelaar die ingemetseld is in de muur, laat je dan permanent op aan staan.

Licht voor het koken laat je dan bijvoorbeeld aansturen door een draadloze bewegingsmelder.

Sfeerlicht op het andere lichtpunt bedien je via een draadloze afstandsbediening, waar je de lichtsterkte en de lichtkleur mee kunt regelen.

Voordeel voor jou: dit kan je gewoon kopen in de winkel (bij IKEA of zo), hiervoor is geen elektrotechnische kennis noodzakelijk en het maakt dan natuurlijk ook niet uit dat de oude centraaldoos niet meer bereikbaar is.

[ Voor 18% gewijzigd door aawe mwan op 10-05-2020 12:34 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
aawe mwan schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:32:
Wat je kunt doen is de lichtpunten voorzien van slimme lampen. Deze krijgen stroom via de traditionele draad, maar worden draadloos geschakeld. De schakelaar die ingemetseld is in de muur, laat je dan permanent op aan staan.

Licht voor het koken laat je dan bijvoorbeeld aansturen door een draadloze bewegingsmelder.

Sfeerlicht op het andere lichtpunt bedien je via een draadloze afstandsbediening, waar je de lichtsterkte en de lichtkleur mee kunt regelen.

Voordeel voor jou: hiervoor is geen elektrotechnische kennis noodzakelijk.
Aanvulling daar op: als het lichtpunten zijn waar je niet zo snel een slimme lamp in kan zetten dan kan je ook nog steeds een slimme schakelaar er tussen zetten (lees: een slim relais eigenlijk) per lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infectious
Barrycade schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:31:
Waarschijnlijk kan je wel een draad bijtrekken. En dus naar 1 van de 2 en aparte schakeling maken.

Hangt een beetje af wat je onder het plafond aantreft.
Bedankt voor de reactie! Met onder het plafond bedoel je neem ik aan dat het plafond (deels) open zou moeten, denk ik zo? Dat klinkt als iets wat ik in ieder geval nog niet kan, en wat met een huurwoning misschien ook wat tricky is. Of begrijp ik het verkeerd? Als ik het zelf namelijk zo zie, zijn er niet echt plekken waar ik makkelijk bij de snoeren kan komen. Overal zit behang op, de bovenetage heeft een vloer van beton.. De enige toegangspunten die ik als leek zie zijn waar de draden het plafond uit komen en de schakelaar aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infectious
aawe mwan schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:32:

Voordeel voor jou: dit kan je gewoon kopen in de winkel (bij IKEA of zo), hiervoor is geen elektrotechnische kennis noodzakelijk en het maakt dan natuurlijk ook niet uit dat de oude centraaldoos niet meer bereikbaar is.
Dat is een goed idee! Nu heb ik toevallig (dom genoeg) al gaten geboord en in de keuken een lamp opgehangen met ingebouwde lichtjes (erg future proof is dat ook niet misschien), maar zoals HyperBart hieronder zei kan ik misschien wel op zoek naar een slimme relais.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Meestal zit er in het plafond waar je je lamp opgehangen hebt een centraaldoos.
Dit is een iets grotere lasdoos die je als je lamp verwijderd is open is of eenvoudig te openen is zonder breekwerk.
Mogelijk zit hier een lasdop of lasklem met 3 zwarte draden.
Als dat zo is kun je eenvoudig je schakeling aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:55

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 17:33

Barrycade

Through the...

Infectious schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:00:
[...]

Bedankt voor de reactie! Met onder het plafond bedoel je neem ik aan dat het plafond (deels) open zou moeten, denk ik zo? Dat klinkt als iets wat ik in ieder geval nog niet kan, en wat met een huurwoning misschien ook wat tricky is. Of begrijp ik het verkeerd? Als ik het zelf namelijk zo zie, zijn er niet echt plekken waar ik makkelijk bij de snoeren kan komen. Overal zit behang op, de bovenetage heeft een vloer van beton.. De enige toegangspunten die ik als leek zie zijn waar de draden het plafond uit komen en de schakelaar aan de muur.
Wat hieronder wordt aangegeven. Ik bedoelde inderdaad de centraaldoos of lichtpunt. Zo te horen zitten je lichtpunten in serie. Als dat zo is, is er vrij eenvoudig een 2e schakelaar bij te zetten. Zeker als het een nieuwbouw huis is. Bij een oud huis, kan het niet zo eenvoudig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Infectious schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:27:
Hallo! Ik zit met een verlichtings probleem in mijn nieuwe huurwoning.

In de keuken zijn twee licht punten in het plafond, die samen komen op 1 schakelaar. Dat is wat irritant, want in de keuken wil ik eigenlijk een lamp hebben die praktisch licht verzorgt voor bij het koken (boven het aanrecht) en een lamp met sfeer verlichting (boven de eettafel). Maar 1 knopje bedient nu allebei de lampen tegelijkertijd.

Nu heb ik wat gezocht, en ik dacht, top, ik moet er gewoon een serieschakelaar opzetten! Dus ik heb de schakelaar van de muur gehaald, in de hoop twee zwarte draden te zien die via een klemmetje tot een gemaakt waren en zo de schakelaar in liepen, maar dat is helaas niet het geval. Bij de schakelaar zie ik slechts 1 zwarte (en 1 bruine) draad. En voor zo ver ik ze de muur in kan volgen blijft dit zo.

Nu weet ik weinig van elektrotechniek, maar volgens mij betekent dit dat de twee lichtpunten elders (achter de muur, in het plafond?) aan elkaar verbonden zijn, en dat ik daar niet zomaar bij ga komen. Dus dat ik geen twee zwarte draden ter beschikking heb, en een serieschakelaar dus niet gaat werken.

Nu vroeg ik me af of iemand misschien een tip heeft om toch de lampen los van elkaar te kunnen bedienen. Misschien zie ik technisch wat over het hoofd, of is er een slimme oplossing/workaround? Ik ben bang dat het antwoord nee is, maar ik dacht ik probeer het toch even. Ik kan altijd de verhuurder om hulp vragen, maar ik gok op een jammer maar helaas.
De lichtpunten zitten aan elkaar momenteel. Je kan het beste een trekveer kopen. Die invoeren bij de schakelaar, je beide lampen van het plafond halen. Waarschijnlijk zit er een losse zwarte draad van de eerste lamp naar de tweede lamp, die haal je eruit. Je steekt dan bij de schakelaar een trekveer in de buis. Wanneer de veer aankomt bij de eerste lamp, voer je de veer door naar de tweede lamp. Daar aangekomen maak je een nieuwe zwarte draad vast aan de veer en trek je de veer helemaal terug naar de schakelaar. Nu heb je per lamp een zwarte lampendraad bij de schakelaar en kan je ze individueel van elkaar bedienen als je de serieschakelaar hebt aangesloten.

Waarschijnlijk loopt er ook een blauwe draad naar elke lamp. Deze kan je laten zitten. Mocht de blauwe draad van de eerste lamp doorgelust zijn via de lamp zelf naar de tweede lamp. Dan moet je dat even veranderen naar een lasdop voor beiden. Zodat lamp 2 niet meer afhankelijk is van lamp 1. :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infectious
barktus schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:23:
[...]

De lichtpunten zitten aan elkaar momenteel. Je kan het beste een trekveer kopen. Die invoeren bij de schakelaar, je beide lampen van het plafond halen. Waarschijnlijk zit er een losse zwarte draad van de eerste lamp naar de tweede lamp, die haal je eruit. Je steekt dan bij de schakelaar een trekveer in de buis. Wanneer de veer aankomt bij de eerste lamp, voer je de veer door naar de tweede lamp. Daar aangekomen maak je een nieuwe zwarte draad vast aan de veer en trek je de veer helemaal terug naar de schakelaar. Nu heb je per lamp een zwarte lampendraad bij de schakelaar en kan je ze individueel van elkaar bedienen als je de serieschakelaar hebt aangesloten.

Waarschijnlijk loopt er ook een blauwe draad naar elke lamp. Deze kan je laten zitten. Mocht de blauwe draad van de eerste lamp doorgelust zijn via de lamp zelf naar de tweede lamp. Dan moet je dat even veranderen naar een lasdop voor beiden. Zodat lamp 2 niet meer afhankelijk is van lamp 1. :)
Bedankt voor de uitgebreide toelichting! Zoals ik het hoor, zou dat moeten kunnen. Misschien wat meer gedoe dan een 'smart' oplossing, maar eigenlijk wel de juiste. Ik ga er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Infectious schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:21:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide toelichting! Zoals ik het hoor, zou dat moeten kunnen. Misschien wat meer gedoe dan een 'smart' oplossing, maar eigenlijk wel de juiste. Ik ga er eens naar kijken.
Als iets niet duidelijk is of als je vragen hebt hoor ik het wel. Ben elektricien van beroep, dus moet goedkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
barktus schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:23:
[...]

Huh? Die lampen staan natuurlijk niet in serie he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

kabeltjekabel schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:02:
[...]

Huh? Die lampen staan natuurlijk niet in serie he.
Al staan ze parralel, dan heeft hij een las met zwarte draden waarvan er één naar de schakelaar loopt en één naar elke lamp nu. Dan moet dat nog aangepast worden, maar blijft de verdere oplossing hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susannebirgit
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-04-2023
Hoi! Ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem en heb uiteraard alle reacties gelezen, maar ik snap er alsnog niet veel van..

Ik heb een plafondlamp en spotjes die aan elkaar verbonden zijn en dus ook één schakelaar hebben. Het zou fijn zijn als die los van elkaar kunnen zijn en dat er een duo schakelaar in de plaats van de huidige schakelaar komt. Maar is dit überhaupt mogelijk?

Foto’s van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cewhtslLFoGj3AY45lNUGs3KmM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uQHrklNdtUCAGCEPtD7Z52I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpdvAff165J2adVxvOIqTYiwXFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmVKmluiZMVmIkLxMpl24OUv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRhcm2zW3sk7ubv9lmuEiJ6yngI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDza93ehTqGZS1TzvU4DtBgE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
susannebirgit schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:22:
Hoi! Ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem en heb uiteraard alle reacties gelezen, maar ik snap er alsnog niet veel van..

Ik heb een plafondlamp en spotjes die aan elkaar verbonden zijn en dus ook één schakelaar hebben. Het zou fijn zijn als die los van elkaar kunnen zijn en dat er een duo schakelaar in de plaats van de huidige schakelaar komt. Maar is dit überhaupt mogelijk?
mogelijk is het zeker maar je zou je kunnen afvragen wat je liever doet,

oplossing 1: laat een electricien extra draden trekken met een trekver, hopelijk is je buis dik genoeg om de nodige draaden erbij te krijgen zoiets kost gemakkelijk een uur werk inclusief voorrijdkosten en wat het oplevert is een ouderwets mechanisch systeem.

of je gaat naar lidle, action, bol.com of whatever en koopt daar een stetje slimme lampen, integenstelling tot het trekken van eletrischiteitsdraden kan eigenlijke elke ..... wel een lamp indraaien (of ophangen). vervolgens heb je van die wandschakelaars die je gewoon aan meuk naast je huidige knop kunt plakken/schroeven. het grootste nadeel van (¿slimme?) lampen op deze manier is. dat je soms het batterijtje in de schakelaar moet vervangen EN dat dergelijke lampen simpelweg wat duurder zijn, tussen de 5 (action) en 20(philips hue) euro, in plaats van tussen de 0,50 en 5 euro per stuk.
- het meegebrachte voordeel is wel dat de meeste 'slimme lampen' gelijk ook dimbaar zijn, erg prettig als je ze savonds laat als sfeer/nacht verlichting wilt kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Je kan met slimme lampen (als die van Heu zijn) ook slimme schakelaars kopen (Friends of Hue) die geen batterij hebben en worden opgeladen door het schakelen zelf. Die kan je overal op plakken of op de inbouwdoos maken waar je huidige schakelaar nu zit. Slimme Hue lampen in het plafond en alles aan elkaar koppelen met de Hue Bridge. Ben je alles bij elkaar wel aardig wat geld kwijt natuurlijk maar hoe je het minste te doen met electra en heb je niet en schakelaar ergens die altijd aan moet staan.

Schakelaar van Gira, maar er zijn ook andere merken: https://www.coolblue.nl/p...wandschakelaar-zwart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

Qwerty-273

Meukposter

Vervolgens staan wel alle lampen continue stroom te trekken (ook al is dat in een super sleep idle modus) omdat ze constant in de gaten houden of ze wel een "slimme puls" krijgen om aan te gaan.

In het geval van de plafondlamp en spotjes, lijkt het mij (zo van de foto's gezien) voldoende om een extra draad van de schakelaar naar de spotjes te trekken. In de loze ruimte van de "balk" kan je dan gewoon de twee aparte punten van elkaar loskoppelen. Het is misschien analoog/mechanisch en in de ogen van sommigen ouderwets, maar het is een simpel systeem dat werkt. Je komt niet snel op een punt dat je "dieper" moet gaan troubleshooten waarom de lamp niet aangaat wanneer je de schakelaar omzet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1