Kan ik mijn 2,4 Ghz wifi verbeteren met Accespoint ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-07 11:09
Ik heb een Netgear R7000 router in de meterkast. Zoals in veel jongere huizen is de meterkast omgeven door draagmuren, dus (gewapend ?) beton.
Daarnaast schijnen de laatste firmwareversies van de Netgear zorgen voor een slechte wifi op 2,4 Ghz.

In de serre haal ik op 2,4 Ghz zo'n 30Mbps en op 5 Ghz meer dan 150 Mbps.
Ik heb een kabel naar de kamer liggen, dus ik vroeg me af of het zin heeft om een 2,4 Ghz accespoint aan te schaffen. Ik heb namelijk een goede 2,4 Ghz verbinding nodig in de tuin ( zo'n 14-20 meter vanaf de kamer.
Er zit dan alleen nog een glazen schuifpui tussen. Het bereik is nu slecht in de tuin.

Op de 5Ghz zit ik vaak alleen, de 2,4 Ghz zitten meestal tussen de 10- 20 buurtgenoten.

Ik weet dat er meerdere factoren zijn die bereik en snelheid beinvloeden maar kennis en apparatuur ontbreekt om dat goed te kunnen meten/interpreteren.

Graag jullie mening/tips. Op de diverse fora en reviews lees ik goede verhalen over de TP- apparatuur.
Maar als je een goed accesspoint kunt adviseren, dan hoor ik het graag. Het budget is beperkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Als je een kabel hebt liggen, Ja pleur er een accespoint op en je hebt vanaf dat punt een stuk betere wifi. Er zijn prima goedkope ap's, kijk gewoon naar de populairste in de pricewatch en lees wat reviews. Wat je ook kunt doen is de netgear als ap inzetten en de wifi/modem van je provider gewoon weer in de meterkast laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

Een router kan goedkoper zijn doordat daar mee aanbod bij is. Die kunnen ook als accespoint instellen (ik heb even niet een van de tig topics hierover bij de hand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-10 08:44
Ja een accespoint achter in je woonkamer kan helpen, maar het is niet succes gegarandeerd voor buiten, het beste is/zou zijn als je evt de mogelijkheid hebt om een accespoint naar buiten te kunnen werken.

Waarom bovenstaande advies, je geeft aan dat je een vrij jonge woning hebt met flink wat wapening etc. in de muren, maar ook wat er tussen je binnen en buitenblad van de muren zit (isolatie) houd heel erg veel (wifi) straling tegen, zowel van buiten naar binnen als vice versa.
Als je ook nog iets als warmtewerend glas hebt zoals tegenwoordig bijna standaard met HR++(+) dan houd ook dat glas heel erg veel straling tegen.

Dan nog een vraag, waarom wil je op 2,4GHz?
Om snelheid te hebben/houden is 5GHz de way-to-go, 2,4 is alleen voor legacy devices, en je geeft zelf eigenlijk al aan waarom met dat je tig verscheidene 2,4GHz netwerken vind in de buurt.
2,4GHz kan tevens nooit de hoge(re) snelheden halen die je met 5GHz wel kunt halen.

Als advies voor een AP buiten zou ik kijken naar deze 2 devices:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
download eens een app'je zoals "wifi analyzer" .. dat meet je ontvangst ...
hoofdcijfer wat je wil weten is je RSSI ,en welk kanaal je op zit (of je overlapt met de buren)

meet dan eens of het uberhaupt een verschil uitmaakt, want schuifpuien en ander hoog-geisoleerd glas blijft k*t...
zelfs je radiator/visbak kan je gehele wifi verkloten ..

als je echt goeie wifi wil buiten, is het kijken of je een vaste utp kabel kan aanleggen en accespoint zetten ... (bv in je tuinhuis, of tegen je buitengevel, of ....)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
Hoe/waarmee meet je de RSSI ?
Ik kan niet echt een kanaal ontdekken waar mijn buren niet op zitten. Een punt buiten heeft niet mijn voorkeur, want dan heb ik nog een gaat in de muur, en verbeterd de 2,4 Ghz in de serre niet (slimme lampen)

De Netgear als Ap inzetten lost het probleem niet op denk ik, omdar de firmware daarvan juist een slechte 2,4 Ghz wifi geeft.

2,4 Ghz buiten i.v.m. buitencamera's en omdat het bereik van 5Ghz buiten snel afneemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-10 08:44
Nieuwsgier schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:10:
Hoe/waarmee meet je de RSSI ?
Ik kan niet echt een kanaal ontdekken waar mijn buren niet op zitten. Een punt buiten heeft niet mijn voorkeur, want dan heb ik nog een gaat in de muur, en verbeterd de 2,4 Ghz in de serre niet (slimme lampen)
Kwa gat in de muur moet het net groot genoeg zijn voor het kabeltje dus ong. tussen de 6mm a 8mm en dat is alles, oftewel een gat grootte van een gangbare plug.

Maar heb je nu problemen dan met je slimme lampen? Want daar spreek je in je TS niet over, en lijkt het meer dat het gaat over dat je wifi "te traag" is in je serre.
De Netgear als Ap inzetten lost het probleem niet op denk ik, omdat de firmware daarvan juist een slechte 2,4 Ghz wifi geeft.

2,4 Ghz buiten i.v.m. buitencamera's en omdat het bereik van 5Ghz buiten snel afneemt
Dan moet je de netgear ook gaan verplaatsen ;)
Dus je modem/router van je ISP weer wifi aan, en de netgear instellen als accespoint, en deze dan achter in je serre plaatsen, kost je geen extra €€ aangezien je deze beide als goed is al hebt, en als je de netgear daar gebruikt in de serre heb je evt. ook nog direct een switch erbij (voor als het nodig is).
De 2,4GHz wifi wordt er niet minder van hoor dan wat je nu hebt als je op dezelfde firmware blijft.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
Op het punt waar ik mijn camera wil hangen heb ik nu met 2,4 Ghz zo;n 10Mbps. Ergens heb ik gelezen dat dat minimaal 20 Mbps moet zijn (Coolblue ?) .

Ook met de Netgear in de serre haal ik dat niet...heb ik geprobeerd. Daarbij komt als ik het Ziggo modem weer als router in gebruik ga nemen, moet ik een heleboel opnieuw instellen....niet onoverkomelijk maar als ik het kan voorkomen. En er moet dan een kabel naar de serre.

Kabel door de muur naar buiten is het grootste probleem niet, maar het stekkertje wat er aan moet (blush).
En van die toolless dingen weet ik niet of die geschikt zijn voor buiten.

De slimme lampen reageren niet altijd even goed, dus ging er van uit dat dat ook met het bereik te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
Dit programma gebruik ik op mjin Android telefoon, maar daar staat niet echt een RSSI waarde bij. De dBm waarden had ik al gemeten en die schommelt in de serre tussen -70 en - 30. EN dat binnen een zeer kort tijdbestek (half uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Nieuwsgier schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:39:
[...]

Dit programma gebruik ik op mjin Android telefoon, maar daar staat niet echt een RSSI waarde bij. De dBm waarden had ik al gemeten en die schommelt in de serre tussen -70 en - 30. EN dat binnen een zeer kort tijdbestek (half uur).
ow dit had ik duidelijker kunnen aangeven , RSSI is de afkorting van "Received Signal Strenght Indicator", en de waardes worden gemeten in dBm inderdaad

op het 2e tabblad kan je aangeven welke wifi je wil in het oog houden, dat zou totaal niet mogen schommelen als je ernaast staat, rechtstreeks zicht en afstand hebt ..

dat het buiten in in de tuin schommelt kan er zelfs vanaf hangen over je microgolf aanstaat (heb ik serieus al is gehad.. microgolf aan, alle 2.4ghz totaal weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
Het schommelt dus wel, en dat heeft volgens mij gewoon met de firmware van de Netgear te maken, en het vermoeden dat een extra accesspoint een verbetering kan zijn. Zelfs al zou die naast de huidige router staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nieuwsgier schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:56:
Het schommelt dus wel, en dat heeft volgens mij gewoon met de firmware van de Netgear te maken, en het vermoeden dat een extra accesspoint een verbetering kan zijn. Zelfs al zou die naast de huidige router staan.
Dat herhaal je al een paar keer maar ik ben niet overtuigd dat dat enige oorzaak is.

Wat "RSSI" inhoudt kan flink verschillen, soms is het een absolute waarde (theoretisch correct), maar ik heb apparaten betrapt op het afgeven van "RSSI above noise floor", wat feitelijk neerkomt op SNR. Als jouw apparaat dat ook doet kan het die schommelingen goed verklaren: -30dBm als er weinig storing is, veel lager (want hogere noise floor) als er veel storing is. Ik vind het in ieder geval plausibeler dat storing in de overvolle 2.4GHz-band van minuut tot minuut schommelt dan dat die R7000 continu qua zendsterkte wisselt. In dat laatste geval zou ik trouwens de voedingsadapter van dat ondertussen enigszins bejaarde apparaat grondig bekijken :o

Nu, dat 5GHz niet vrolijk wordt van paar muren en allicht HR++ glas zou geen verrassing moeten zijn, maar focus zou IMHO niet moeten zijn om aan dood paard 2.4GHz te trekken, maar om buiten goed 5GHz-dekking te geven. Aan bereik ligt het alvast niet - 5GHz kan prima 300m reiken zolang er maar geen obstakels staan. Ik sluit me dus aan op suggestie voor buiten-AP.

En licht offtopic, maar beveiligingscamera's over 2.4GHz? Best-case kun je er al niet op vertrouwen, worst-case hoop ik voor je dat ik of iemand anders met mijn kennis ooit op criminele pad terecht komt, want 2.4GHz kun je met gemak volkomen lam leggen met een enkel apparaatje in je zak, sterker nog, het kan legaal en zonder te hard uit te zenden :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Nieuwsgier schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:14:
Ik heb een Netgear R7000 router in de meterkast. Zoals in veel jongere huizen is de meterkast omgeven door draagmuren, dus (gewapend ?) beton.
Daarnaast schijnen de laatste firmwareversies van de Netgear zorgen voor een slechte wifi op 2,4 Ghz.

In de serre haal ik op 2,4 Ghz zo'n 30Mbps en op 5 Ghz meer dan 150 Mbps.
Ik heb een kabel naar de kamer liggen, dus ik vroeg me af of het zin heeft om een 2,4 Ghz accespoint aan te schaffen. Ik heb namelijk een goede 2,4 Ghz verbinding nodig in de tuin ( zo'n 14-20 meter vanaf de kamer.
Er zit dan alleen nog een glazen schuifpui tussen. Het bereik is nu slecht in de tuin.

Op de 5Ghz zit ik vaak alleen, de 2,4 Ghz zitten meestal tussen de 10- 20 buurtgenoten.

Ik weet dat er meerdere factoren zijn die bereik en snelheid beinvloeden maar kennis en apparatuur ontbreekt om dat goed te kunnen meten/interpreteren.

Graag jullie mening/tips. Op de diverse fora en reviews lees ik goede verhalen over de TP- apparatuur.
Maar als je een goed accesspoint kunt adviseren, dan hoor ik het graag. Het budget is beperkt.
Zelf een tijd terug ook mee bezig geweest en gebruikte van alles door elkaar en woon in een jaren 50 huis met houten vloeren maar met gouden ondervloeren en dat blokkeert het signaal ook behoorlijk.

Meestal oudere routers die als AP werkte. Ging allemaal wel maar het was het allemaal net niet en had toch vaak problemen met het switchen van de ene ap naar de andere. Nu kun je dat allemaal afstellen maar door verschillende hardware ging dat niet altijd even lekker.

Toen maar wat meer geïnvesteerd in 3x een Ubiquiti AP via PoE en heb er:

1x in de gang bij de voordeur
1x in de schuur naar de tuin
1x op de 1e verdieping

Bij de voordeur was nodig zodat als ik aan kom rijden mijn telefoon zich al aanmeld op domotica voor ik binnen ben en dus in het donker gelijk de lampen + buitenlamp aanzet als er niemand thuis is.

Schuur zodat ik 20 meter verder in de tuin nog prima wifi heb.

Boven, nou ja de spreekt voor zich :)

3 is misschien iets overkill en zou met 2 ook gered hebben. Maar nu tenminste in en om het huis prima wifi dekking. Ubiquiti Controller op Domoticz server draaien zodat je eenvoudig het beheer van alles AP in 1 tool kan doen. Gebruik het icm Ubiquiti Edgerouter X.

Moet zeggen beste investering ooit. Sinds deze er hangen 0 problemen en alles is eenvoudig in te stellen en te beheren. Soms zijn ze in de aanbieding en koop je ze helemaal voor een leuke prijs, al is vraag&aanbod hier ook een goed plek.

Wel opletten dat je ze per stuk koopt als je PoE wilt gebruiken. Alleen bij de enkele zit er een adapter bij hiervoor. Bij de 3x zitten deze er niet bij en moet je die of los aanschaffen of via een PoE switch aansluiten.

Er zijn zo meer merken en soorten te vinden alle met hun eigen voor-/nadelen.

Wil hier mee zeggen koop liever alles van 1 merk en breid het desnoods langzaam uit. Beter 1x goed investeren dan steeds iets erbij zetten om je signaal maar weer ergens beter te krijgen.

Is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring >:)
Pagina: 1