Draadloze deurbel gaat spontaan af

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:32
Een aantal dagen geleden ging bij ons rond half 2 's nachts plots de deurbel af. In mijn slaap ben ik rechtop geschoten en blijkbaar weer door gaan slapen. Mijn vrouw heeft de rest van de nacht niet meer geslapen.

Vanavond gebeurde het weer. Nu rond 12u. Ik alle lichten uitgegooid en naar buiten gekeken. Niemand te zien. Ook mijn automatische verlichting bij de voordeur niet aangesprongen. Buren geïnformeerd en die zijn direct naar buiten gekomen. Ook zij hebben niemand gezien.

Nu hebben wij steeds sterker het vermoeden dat de deurbel uit zichzelf afgaat.

Het gaat zich om een draadloze deurbel (Bell4u) waarbij de drukker geen batterij heeft, maar de energie van het indrukken van de knop gebruikt om het signaal naar de ontvanger te sturen. De ontvanger zit ongeveer 1m verderop in het stopcontact.

Op internet lees ik de meest uiteenlopende gedachtekronkels over de mogelijke oorzaak, maar oplossingen buiten de frequentie wijzigen ben ik nog niet tegengekomen.

Zover ik weet kan ik de deurbel ook niet instellen buiten de melodie en het volume van de ontvanger.

Heeft iemand idee hoe dit kan gebeuren? Maar vooral ook wat ik eraan kan doen?

Beste antwoord (via Krijnemans op 11-05-2020 08:12)

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:19
Auto sleutel ontgrendeling van iemand in de buurt. Onze buren hun bel ging telkens toen mijn vrouw de auto ontgrendelde met de afstandsbediener. Duurde een paar keer voor we het beide doorhadden. Buren stonden telkens buiten als mijn vrouw naar haar werk ging. Ze hebben toen een andere bel gehaald en nu geen last meer.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:03
Leg hem naast je bed (de drukker) deze nacht en rapporteer morgen je bevindingen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:29
Krijnemans schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:31:
Een aantal dagen geleden ging bij ons rond half 2 's nachts plots de deurbel af. In mijn slaap ben ik rechtop geschoten en blijkbaar weer door gaan slapen. Mijn vrouw heeft de rest van de nacht niet meer geslapen.

Vanavond gebeurde het weer. Nu rond 12u. Ik alle lichten uitgegooid en naar buiten gekeken. Niemand te zien. Ook mijn automatische verlichting bij de voordeur niet aangesprongen. Buren geïnformeerd en die zijn direct naar buiten gekomen. Ook zij hebben niemand gezien.

Nu hebben wij steeds sterker het vermoeden dat de deurbel uit zichzelf afgaat.

Het gaat zich om een draadloze deurbel (Bell4u) waarbij de drukker geen batterij heeft, maar de energie van het indrukken van de knop gebruikt om het signaal naar de ontvanger te sturen. De ontvanger zit ongeveer 1m verderop in het stopcontact.

Op internet lees ik de meest uiteenlopende gedachtekronkels over de mogelijke oorzaak, maar oplossingen buiten de frequentie wijzigen ben ik nog niet tegengekomen.

Zover ik weet kan ik de deurbel ook niet instellen buiten de melodie en het volume van de ontvanger.

waar heb je dat ding gekocht..

ik heb ook eens zoiets meegemaakt

maar als ik in de tuin ging staan en mijn deurbel in drukte

hoorde ik bij de overburen ook de bel afgaan

die hadden dus dezelfde en sommige deurbellen hebben geen unieke frequentie..

de conclusie kun je zelf wel trekken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:07

g0tanks

Moderator CSA
Krijnemans schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:31:
Je hebt de meest voor de hand liggende verklaring en oplossing al zelf gegeven:

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
g0tanks schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:57:
[...]

Je hebt de meest voor de hand liggende verklaring en oplossen al zelf gegeven:

[...]
dat kan niet bij iedere deurbel
ik heb daarna deze aangeschaft
https://www.philips.nl/c-...300-mp3-draadloze-deurbel

en probleem nooit meer gehad

[ Voor 14% gewijzigd door boyette op 10-05-2020 00:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +20 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:19
Auto sleutel ontgrendeling van iemand in de buurt. Onze buren hun bel ging telkens toen mijn vrouw de auto ontgrendelde met de afstandsbediener. Duurde een paar keer voor we het beide doorhadden. Buren stonden telkens buiten als mijn vrouw naar haar werk ging. Ze hebben toen een andere bel gehaald en nu geen last meer.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
chaoscontrol schreef op zondag 10 mei 2020 @ 01:07:
ja je ziet dat heel vaak bij die goedkope low budget deurbellen zoals TS ook heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:13

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

In het verleden ook wel gehad, dat kwajongens met zo'n drukker door de buurt rondgingen, kijken waar de bel ging als zij hun drukker gebruikten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42

DirtyBird

Praktiserend denker

Freee!! schreef op zondag 10 mei 2020 @ 01:44:
In het verleden ook wel gehad, dat kwajongens met zo'n drukker door de buurt rondgingen, kijken waar de bel ging als zij hun drukker gebruikten.
Kwajongens :') rapalje!

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:42
Automatische garage opener? Als mijn ouders de deur van hun garage open doen met AB, ging bij de buren de bel af .

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-09 19:30
Een andere (halve) oplossing is om de ontvanger te voorzienbaar een tijdschakelaarzodat je in ieder geval je nachtrust terug hebt. Kan je overdag kijken of het probleem zich vaker gaat voordoen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Grolsch schreef op zondag 10 mei 2020 @ 07:49:
Automatische garage opener? Als mijn ouders de deur van hun garage open doen met AB, ging bij de buren de bel af .
Andersom zou leuker zijn, als je de deurbel indrukt, bij de buren automatisch de garagedeur open gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 15:19
Ik heb in het verleden ook een draadloze deurbel gehad en deze ging vaak af op de auto afstandsbediening van een VAG auto. Die zitten schijnbaar op dezelfde frequentie en die triggert dus de deurbel.
Is het toevallig een 433 mhz bel? Want dat is een veel voorkomende frequentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:29

Croga

The Unreasonable Man

Als TS in het noorden van het land woont niet eens zo onwaarschijnlijk https://rapalje.com/ ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:38
Mijn moeder had dat probleem ook regelmatig (ook een wat goedkopere deurbel).
De hele dag door ging dat kreng af omdat er in de buurt wat meer mensen waren met zo'n ding.
Zelf een Klik aan klik uit deurbel en daar nog nooit dat probleem gehad gelukkig.
Inmiddels een Nest Hello naar volle tevredenheid.
De KIKU ligt stof te happen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:36
Deurbellen, autosleutels, garage openers en klik aan/uit sets zitten vaak allemaal op 433MHz.
Een draadloze bel die spontaan afgaat kan dus inderdaadeen foutieve wisselwerking tussen twee van boven genoemde apparaten zijn. Oplossing is van frequentie wisselen (als dat kan, meestal een jumper/switch) en hopen dat deze niet ook beïnvloed wordt door iets anders. Als dat niet werkt, een andere bel. Welkom in de wereld van crappy implementaties van (een gebrek aan) signaalversleuteling.
Ik heb trouwens ook wel eens meegemaakt dat de rubberen knop van zo'n deurbel schuin bleef hangen en daardoor op willekeurige momenten contact maakte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:25

Theo

moederbord

Hoeveel kracht is er nodig om de belknop in te drukken. In het verleden heb ik ook wel eens last gehad van een deurbel die willekeurig ging. Wisselen van frequentie hielp toen niet. Het viel mij echter toen wel op dat de knop wat versleten was en heel soepel in te drukken was. Als de wind goed stond dan was dat al voldoende waardoor de bel dus ook ging als de wind precies goed op de bel stond.... Oplossing was vervangen van de bel.

Een tweede keer heb ik ook een goedkoop Chinagevalletje gehad. Hij werkte goed, maar de manier waarop het werken was echt een ramp. Gewoonlijk stuurt een zender (belknop, of wat dan ook) een signaal/boodschap op 433 Mhz die door de ontvanger wordt begrepen, soms gecodeerd, soms niet. Deze boodschap die de verzender verstuurd heeft een paar mW aan energie. De bel die ik toen had deed dat helemaal niet; die bevatte niet eens electronica om data te verzenden. IN plaats daarvan was het een 433 Mhz stoorzender die, wanneer je aanbelde, heel hard en heel veel ruis verzond op 433 Mhz; al snel 100 mW. (de zener bestond qua elektronica uit een kristaloscilator, een transistor, batterij, knopje en een antenne)
De ontvanger was ook niks meer dan een niet gevoelige 433 Mhz ontvanger. Te zwak om 'echt' 433 Mhz signaal te ontvangen zoals door elke zender wordt verstuurd, maar niet zwak genoeg om te detecteren wanneer een stevige 433 Mhz zender actief was. (De electronica bestond ook hier enkel uit analoge electronica) Ik kon de bel ook laten gaan door een willekeurige 433 Mhz zender (met code en encryptie) heel in de buurt te houden van de bel. 8)7

Als jouw deurbel hetzelfde soort elektronica bevat, en dus geen enkele vorm van data verzend dan kan jouw ontvanger dus op elk 433 Mhz signaal reageren.

De 433 Mhz band is druk bezet. Belangrijk is daarom dat jij je zender aan je ontvanger koppelt. Kan dat niet? Gebruik het dan ook niet.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:38
Vaak verstoring of iemand anders die het leuk vind om hem af te laten gaan.
Hier had ik dat met draadloze rookmelders. Geweldig als ze allemaal tegelijk af gaan. (batterijen voor de communicatie onderling liggen er nu uit)
De meeste deurbellen zitten op 433mHz en deze signalen kun je redelijk makkelijk zelf ontvangen en verzenden.
Ik kan via de RFlink die ik zelf heb ook veel op 433mHz bedienen >:)
En zo zijn er wel meerdere mogelijkheden (RFXcom)
Daarom vermijd ik momenteel grotendeels de aankoop van 433mHz apparaten

[ Voor 3% gewijzigd door thespeed op 10-05-2020 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Die 433 Mhz is op zich niet zo het probleem, wel dat sommige fabrikanten weinig moeite gedaan hebben om een unieke frequentie en tekenreeks te voorzien :)

Eventueel het bereik van de ontvanger wat limiteren (alu folie?) als je de frequentie niet kan aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
zelf 2 jaar geleden met dit probleem gezeten. Had het gevoel dat de deurbel op bijna alle signalen uit de buurt af ging. soms tot 6 keer per nacht. Die hebben we dus heel snel voor een bedrade deurbel vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:06

Soggy

vroemmmm

Herkenbaar, de deurbel van mijn overburen ging ook af wanneer ik mijn auto ontgrendelde met de afstandsbediening. En ik me maar afvragen waarom de overburen altijd precies de deur open deden als ik naar mijn werk ging... :D

[ Voor 1% gewijzigd door Soggy op 10-05-2020 22:03 . Reden: typo ]

If it works, tweak it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:03

DukeBox

loves wheat smoothies

Die goedkoper deurbellen bij de Action hebben ook een zelfde protocol als die Bell4u. Het aantal variaties van codering is welgeteld 2.. dus compleet nutteloos tenzij je in een hutje op de hei woont. De eerder genoemde KAKU deurbellen hebben veel meer keys en zijn standaard veel bruikbaarder maar ook dat signaal is eenvoudig te kopiëren. Als het wireless moet kan je het beste kijken naar iets met een rolling code of zwave/zigbee.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:32
Erwin schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:38:
Leg hem naast je bed (de drukker) deze nacht en rapporteer morgen je bevindingen.
Gedaan. Het is niet meer gebeurd, maar hij gingook niet elke avond af. Dus ik blijf dit nog een periode doen.

Aan alle anderen:
De deurbel zit inderdaad op de 433 Mhz frequentie. Wellicht dat iemand in de buurt een nieuw apparaat heeft gekocht dat via dezelfde frequentie gaat en dus gaat storen.

Mijn vermoeden is eigenlijk wel bevestigd... Tijdje aankijken en als blijkt dat het inderdaad via signalen van andere apparaten komt, een nieuwe deurbel aanschaffen.

Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb1295
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-08-2024
Bij mij gingen de 3 ontvangers ineens spontaan af gisteren en vandaag.
Ik heb nu geprobeerd in ander stopcontact en dus afwachten.

Het gebeurde niet bij omschakeling stroom van en naar Dal.

Ik vermoed dat het niet komt via een andere deurbel in omgeving maar mogelijk door een afstandsbediening.

Even afwachten nu.

Ik heb de melodie ook even aangepast omdat die mogelijk andere frequentie heeft.

MvG

Henk
Pagina: 1