Accu en motortje (rpms) in Elektrische tandenborstels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik heb een vraag over elektrische tandelborstels, in dit geval gewoon een standaard Oral-B. Er zit een accu in. Als de accu capaciteit verliest (net als op telefoons) betekent dit dan ook (zoals bij een iPhone) dat deze op termijn minder piekvermogen kan leveren en het motortje minder rotaties kan maken per minuut? Ik vraag dit omdat het volgens mij belangrijk is dat die snel genoeg blijft om je tanden echt schoon te maken.

Als het zo is dat een lagere accucapaciteit door slijtage ook betekent dat het motortje minder snel kan draaien dan toen die net uit de doos kwam: vanaf wanneer zal het lagere rpm echt een rol van betekenis gaan spelen, pas op het moment dat je denkt hé m'n tandenborstel is nu wel erg snel leeg na opladen of treedt een lager rpm al veel sneller op (zeg bij 80% nog over de oorspronkelijke capaciteit).

Ik vraag dit omdat ik benieuwd ben of het tijd wordt een nieuwe te kopen ook al vind ik de accuduur nog goed genoeg, maar misschien dat het motortje al minder snel meer draait dan eerst door lager vermogen uit de verouderde accu (oude iPhones konden ook geen piekvermogen meer leveren op een versleten accu, vandaar een lagere max cpu-frequentie omdat te voorkomen).

NB: ik heb geen idee wat voor accu er in die Oral-B's zit en of het type nog uitmaakt hoe het vermogen dat het kan blijven leveren daarbij een rol speelt (soort accu).

Bedankt voor jullie inzichten.

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 10-05-2020 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-08 15:48
Jaren geleden heb ik een oude open gemaakt omdat die niet zo hard meer ging en de batterij slecht was. De instructie in de handleiding was toen om de onderkant los te maken, batterij bij chemisch afval en de rest bij rest.

De tandenborstel werkte dus nog wel maar de binnenkant was totaal verrot. De afdichting die vocht tegen moet houden doet dit blijkbaar om een gegeven moment niet meer. Alles aan de binnenkant zat onder de roest en smurrie. Op een gegeven moment moet de mechaniek daar ook wel onder gaan lijden. Dan heb je vanzelf minder rpm, met of zonder goede accu.

Sindsdien houd ik trouwens mijn elektrische tandenborstel altijd enigszins naar beneden gericht. Als je hebt gezien wat er in zo'n apparaat terecht kan komen... wat er in kan kan er ook weer uit en dat hoef ik echt niet in mijn mond te hebben :9

[ Voor 17% gewijzigd door leecher op 10-05-2020 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Planned obsolescence, vrees ik. @CyberMania, jou zien ze vast heel graag bij Oral-B. ;) Die zien je maar al te graag een nieuwe kopen, denk ik. Je zou ook kunnen kijken of je de batterij kunt vervangen. Volgens mij kun je inderdaad de onderkant eraf schroeven.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Bedankt voor jullie antwoorden! Maar ik heb graag ook nog antwoord op de vraag of als een accu veroudert de motor ook langzamer zal gaan draaien of blijft deze even snel draaien alleen minder lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 12:55

4POX

Everybody is wired

Ik gebruik al 20 jaar Oral-b tandenborstels.

Ja, Als de batterij leeg gaat dan draait die langzamer. NI-MH is 1,5 volt. Maar functioneert op 1,2 volt. Daarom hou ik hem graag op de lader. Met als nadeel dat ze erg snel slijten. Nu vervang ik de batterij zelf. Kost wat moeite. Maar geeft je wel de mogelijkheid om de batterij te vervangen door een hogere kwaliteit uitvoering. Of in geval van mijn PRO 2000 een grotere batterij. De normale batterij in de PRO 2000 is korter dan een normale AA batterij. Met een tang heb ik wat plastic weggeknipt en daarna past een normale AA batterij. Ik schrok van het geweld in mijn mond. De toerental van de machine was de afgelopen jaren minder geworden zonder dat ik dat merkte.

Een batterij winkel hier in de buurt heeft gratis metalen stripjes gepunt-last op een nieuwe Eneloop batterij. Die hebben niet een hoge capaciteit. Maar vertellen wel op de verpakking dat je ze 2000 keer kan opladen.

Nu zie ik langzaam dat de nieuwste oral-b machines met een li-ion batterij worden uitgevoerd. Die werken op 4,2 tot 3,0 volt. Nu weet ik niet of er een andere motor wordt gebruikt of wordt de voltage omlaag gebracht?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
4POX schreef op zondag 10 mei 2020 @ 07:34:
Ik gebruik al 20 jaar Oral-b tandenborstels.

Ja, Als de batterij leeg gaat dan draait die langzamer. NI-MH is 1,5 volt. Maar functioneert op 1,2 volt. Daarom hou ik hem graag op de lader. Met als nadeel dat ze erg snel slijten. Nu vervang ik de batterij zelf. Kost wat moeite. Maar geeft je wel de mogelijkheid om de batterij te vervangen door een hogere kwaliteit uitvoering. Of in geval van mijn PRO 2000 een grotere batterij. De normale batterij in de PRO 2000 is korter dan een normale AA batterij. Met een tang heb ik wat plastic weggeknipt en daarna past een normale AA batterij. Ik schrok van het geweld in mijn mond. De toerental van de machine was de afgelopen jaren minder geworden zonder dat ik dat merkte.

Een batterij winkel hier in de buurt heeft gratis metalen stripjes gepunt-last op een nieuwe Eneloop batterij. Die hebben niet een hoge capaciteit. Maar vertellen wel op de verpakking dat je ze 2000 keer kan opladen.

Nu zie ik langzaam dat de nieuwste oral-b machines met een li-ion batterij worden uitgevoerd. Die werken op 4,2 tot 3,0 volt. Nu weet ik niet of er een andere motor wordt gebruikt of wordt de voltage omlaag gebracht?
En zou de motor dan vanaf het aanzetten bij een lagere capaciteit accu al langzamer draaien of draait hij eerst nog een minuut snel bijv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08 20:24
Ik zal niet te diep in details treden, maar, ja, bij een gelijkspanningsmotor nog meer dan bij een wisselspanningsmotor, is de hoogte van de spanning direct gerelateerd aan de snelheid waarmee deze draait. Na verloop van tijd verliest een accu capaciteit, wat inhoud dat de spanning sneller zal zakken en jouw'n Oral-B minder snel zal draaien.

@4POX Bij een hogere voltage zal er ook een ander motortje in zitten. Een 1,2V motor is niet geschikt voor 3,0V ~ 4,2V. En ik verwacht niet dat ze een step down in zo'n tandenborstel zetten, dat is duurder en inefficiënt.

[ Voor 24% gewijzigd door Vuikie op 10-05-2020 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-08 09:00
Ik heb een tijdje terug zo'n li-ion oral-b gekocht.

Waar de oude nimh handset duidelijk in begon te kakken als de batterij leger raakte vind ik dat hier niet echt duidelijk. Hij schakelt over naar een trage modus als de accu leeg is, maar dat is instantaan. Tot die tijd merk ik er weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 12:55

4POX

Everybody is wired

timberleek schreef op zondag 10 mei 2020 @ 08:25:
Ik heb een tijdje terug zo'n li-ion oral-b gekocht.

Waar de oude nimh handset duidelijk in begon te kakken als de batterij leger raakte vind ik dat hier niet echt duidelijk. Hij schakelt over naar een trage modus als de accu leeg is, maar dat is instantaan. Tot die tijd merk ik er weinig van.
Ik heb een vraag.

Oral-b zal niet de beste cellen gebruiken. Dus laat ik zeggen dat de li-ion cell 200 cycles meegaat. 50 minuten op een lading. Ik poets 8 minuten per dag. Dus ik zou eens in de 6 dagen moeten laden.

200 cycles maal 6 dagen is 1200 dagen levensduur. Heb jij een onderbuik gevoel dat dit klopt?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voornaamste verschil bij mij tussen de oude en de nieuwe was het asje. Die was bij de oude compleet schuin afgesleten door de schurende werking van de tandpasta. Daardoor bracht hij zijn beweging niet goed meer over op de borstel.
Afbeeldingslocatie: https://borsteltje.nl/wp-content/uploads/2017/05/Oral-B-body-aansluiting.jpg
Pagina: 1