Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-09 20:39
Ik heb oude enorme klok in mijn tuin hangen, die werkt op 220V.
Zodra ik deze aansluit hoor ik een brom, maar de tijd gaat niet lopen. Ik heb totaal geen ervaring met klokken repareren, maar vind het leuk om dit soort dingen te snappen en wellicht te fixen.

Ik heb de klok uit elkaar gehaald en merk dat deze niet helemaal lekker loopt, wellicht teveel speling op de asjes ofzo, maar ik heb dus het gevoel dat het palletje en het zwarte tandwieltje niet helemaal lekker werken, alleen ik snap gewoon niet hoe dit hoort te werken. Heeft iemand wel eens een systeempje gezien als dit die weet waar dit voor is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_3i4Yy_bZNYlPsUnj2lSigMpho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N8ndAJK8G5205DFlNnwnA4Z9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Zit dit direct op/na de motor? dan kan het nog wel 's zijn dat dit een mechaniekje is om te zorgen dat de klok de juiste kant op gaat draaien, kan me bijvoorbeeld voorstellen dat als die messing pin met de klok mee draait dat hij dan het zwarte tandwiel blokkeert waardoor de tandwielen de andere kant op geforceerd worden.

Mijn verwachting is dat hij dan tegen de klok in 'ergens' tegenaan loopt wat 'm ontkoppelt/vrij rond laat draaien.

Sowieso is bij oude mechanieken vrijwel altijd het probleem dat de olie/vet te hard geworden is, vaak is het ding een tijdje onderdompelen in een ontvetter en daarna nieuw vet aanbrengen een hele goede manier om ze weer prima draaiend te krijgen.
't is wel best belangrijk dat je op de juiste plekken het juiste vet of olie gebruikt, de verkeerde kan best schade geven...
Dat zwarte bij die messing pin heeft mij wat weg van grafietvet, iets wat veel gebruikt wordt voor heen/weer gaande bewegingen, gezien er nogal wat messing in zit zullen de meeste ook messing lagerbussen enzo zijn, die hebben geen smering nodig, daar zorgt het koper in het messing wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 17:06
Het klopt wat SA007 zegt: dit soort uurwerken kunnen twee kanten op draaien.

Maar het mechaniekje zorgt er bij de meeste klokken niet voor dat dit vanzelf gebeurt,
de rotor is vaak niet eens zelfstartend.

In het algemeen dient het palletje ervoor om de klok met de hand te starten, door het
ding naar de uiterste stand te duwen via het opstaande lipje en dan los te laten. Meestal
zit er een veertje in dat het zwarte tandwieltje een zetje in de juiste richting geeft.
Vaak zijn een paar startpogingen nodig om zo'n ding op gang te krijgen.

Maar inderdaad, dikke kans dat je eerst hard geworden olie/vet moet verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-09 20:39
Ik zal later ook nog een filmpje delen, ik kan me redelijk vinden dat ie een soort zwaai moet krijgen voordat ie aan gaat, maar ik durf m niet aan te raken als er 220v op staat.

Maar zelfs als ie wel gaat draaien, doet dat palletje en zwarte tandwieltje nog iets raars. Ik zal zodra ik weer wat tijd heb me eens meer verdiepen en de smering / het vet en hoe te reinigen.

Lijkt me geen wd40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
WD40 is geen smeermiddel, het beetje smering wat het geeft verdampt en laat het vuil achter.
Het is best prima om zooi ergens uit te spoelen of om iets gangbaar te krijgen maar permanent is een nogal slecht idee.

WD40 is prima spul mits je het gebruikt waar het voor bedoelt is, WD staat voor 'Water Displacement' en is dus om vocht te verdrijven en werkt dus prima om vocht/zooi uit spullen te spoelen en te houden (weert roest bijvoorbeeld), prima voor deurscharnieren enzo die vrij onsubtiel zijn en gewoon de zooi uit moet, niet geschikt voor smering van sloten of mechanieken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
WD-40 is een merk, en heeft ook prima smeermiddelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat smeren leidt wel eens tot komische misverstanden. Ik heb vroeger namelijk ooit mensen een oude Friese klok "heel grondig zien smeren" met een in olie gedrenkte kippenveer, zodat het hele uurwerk droop van de olie. Stel je voor hoe dat er uit gaat zien als die olie na jaren geleidelijk dikker gaat worden zodat de klok niet meer loopt. Een professionele uurwerkmaker smeert nooit de tanden, maar nadrukkelijk alleen de busjes waarin die asjes draaien. één druppeltje olie per busje is voldoende. Verder hoef je niet perse echte klokkenolie te gebruiken maar voor deze groffe uurwerken volstaat naaimachine olie uitstekend. Wel helemaal uit elkaar halen, schoon spoelen en de busjes schoonmaken met een op een punt geslepen houtje.

Nog even dit:
Vroeger spoelde men alles schoon met wasbenzine, maar dat is in de professionele sfeer niet meer toegestaan vanwege de kankerverwekkende eigenschappen.
Pagina: 1