Ik heb ook het gevoel dat je niet om een Google heen kunt. Zeker op de mobiele markt. Ik heb tot een paar maanden geleden met een Lumia 1020 rond gelopen, maar door een aantal apps waarvan geen Windows variant van bestaat en de end-of-life status van Win8.1 ben ik gaan kijken naar een ander toestel.
Ik heb gekozen voor de Sony xperia 10 plus omwille van de Sailfish ondersteuning. Ik heb dat een paar weken getest, maar voornamelijk het gebrek aan ondersteuning van verschillende apps (waarvoor ik eigenlijk een nieuw toestel wou) maar ook het verschil tussen het os en de native apps enerzijds en de android apps anderzijds, ben ik toch terug naar Android geswitched.
Ik gebruik zo weinig mogelijk van de Google apps, maar het is moeilijk, en natuurlijk kan niets van Google verwijderd worden. Tenzij je gaat rooten, maar ook dan valt een deel van de apps weg. Dat merk ik nu al aangezien mijn bootloader unlocked is.
Apple vind ik persoonlijk ook geen goede keuze, gezien ik als techneut graag wat meer vrijheid heb op mijn telefoon. Ik vond Windows altijd een mooie middenweg tussen Android en IOS. Ik vond het OS (zeker ten tijde van Windows 8 beter in elkaar steken als een Android, maar je had toch wat meer vrijheden als bij IOS.
Ik vond ook altijd dat het idee van Android apps in Windows een slecht idee. Dat heb ik ondervonden met Sailfish, dan krijg je een best goede interface (de looks, maar ook de bediening) in het OS, waar je apps geheel van gaan afwijken, waardoor het gehele systeem op een zooitje gaat lijken.
Over het privacy gedeelte ben ik van mening dat het niet gezond is hoeveel data er van ons bestaat op het web, ik ben best voorzichtig met mijn gegevens, ik heb wel een Facebook account, maar daar staat eigenlijk niets op en ik loop af en toe de beveiligingssetting na of er toch niets van mij open staat. Ook mijn Linkedin staat zo ver als het kan dicht. Verder is er ook (bijna) niets te vinden over mij als je mijn naam door Google haalt.
Maar toch krijg ik zo nu en dan meldingen dat er weer ergens een dataset gelekt is en dat ook daar mijn gegevens in stonden. Ik denk dus dat het heel gevaarlijk is dat er bedrijven data van iedereen gaan bijhouden en weer andere bedrijven die dan die datasets gaan samenvoegen.
En met welk doel? Ik heb daar nooit om gevraagd!
[
Voor 20% gewijzigd door
kluyze op 22-05-2020 22:42
]