HELP: vervangen van harde schijf overzetten data

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-05 13:52
Mijn vraag
Bij het samenstellen van mijn desk pc had ik een klein inschattingsfoutje gemaakt wat betreft geheugen harde schijf (C:). Nu ik heb een nieuwe en grotere gekocht (laten we het Q noemen) en deze correct geïnstalleerd op mijn desk en alles toegewezen ect. maar hoe verplaats ik mijn data van mijn oude harde schijf (C) (incl. Windows) naar mijn nieuwe harde schijf (Q)?

Kan iemand mij hier stapsgewijs wat uitleg geven? Welke software is veilig om dit te doen? Even ter info, ik heb een 8TB externe schijf opslag ter beschikking.

Iemand tips, hulp,...

Alvast super bedankt!!! _/-\o_ _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:34
Als het inclusief OS moet dan klonen met Clonezilla ofzo. Biedt de fabrikant van de hdd geen kloonsoftware aan?

Waarom een hdd voor OS en geen ssd? Zo blijf je nog op snelheden van 10 jaar geleden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
Mijn kleine opslag (C) is een SSD en de nieuwe (Q) is ook SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:35

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Het is niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelt. Wil je gewoon je bestanden (inhoud van map Mijn Documenten of zo?) kopiëren cq verplaatsen naar je nieuwe schijf? Gebruik je die nieuwe schijf als opslag, of wil je daar je Windows op gaan draaien en dus alles in feite clonen, zoals @Uszka zich afvraagt?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
Alles van mijn oude schijf (windows, documenten,...) moet naar mijn nieuwe. Mijn oude moet zogezegd weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:35

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

VDVLo1 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:45:
Alles van mijn oude schijf (windows, documenten,...) moet naar mijn nieuwe. Mijn oude moet zogezegd weg.
Clonen dus. Zie antwoord van @Uszka :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:34
VDVLo1 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:45:
En je oude is een hdd en hoe groot?
En je nieuwe, wat is dat. Ook een hdd of een ssd? Je mag best het merk en type noemen, geeft niks. Maakt het alleen maar duidelijker. Ook welk moederbord bijvoorbeeld en hoe je de opslag hebt aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vvo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 11:21

vvo

Als je echt een 1 op 1 kopie wilt van je oude naar de nieuwe kan je Macrium Reflect gebruiken.
Het programma is gratis. Ik heb al meerdere oudere machines verlost van hun trage hdd's en vervangen door snellere ssd's. Hierbij maakte ik een kloon met eerdere genoemde pakket.

https://www.macrium.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
mijn oude SSD SanDisk SSD Plus, 120GB SSD (yeah shame me 120GB)

nieuwe SSD WD Blue, 1 TB SSD
Uszka schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:53:
[...]

En je oude is een hdd en hoe groot?
En je nieuwe, wat is dat. Ook een hdd of een ssd? Je mag best het merk en type noemen, geeft niks. Maakt het alleen maar duidelijker. Ook welk moederbord bijvoorbeeld en hoe je de opslag hebt aangesloten.
Pagina: 1