Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Neppers HD

Pagina: 1
Acties:
  • 1.828 views

• Jan70661
  • Registratie: September 2015
  • Niet online
Bij ons in de KL winkel zijn wat externe HD's afgegeven door iemand, onze afdeling kijkt die na en zet ze dit in de winkel voor verkoop.
Nu zouden het volgens de man die ze kwam brengen 2TB hd's zijn die raar deden en dat klopte aardig, ze deden zo goed als niets.
Windows 10 geeft 1,81 TB en verzoekt om de schijf te formateren wat dus niet ;lukt.

Ten einde raad schijf uit behuizing gehaald en wat blijkt er zit een 500GB hitachi schijf in.
Dit lijkt me dus 1 van de beruchte neppers van wish e/o ali baba.

Mijn vraag : is hier nog wat aan te doen of kan ik ze op de schroothoop gooien, partitie verwijderen enz. lukt niet.

Gr.Jan :)

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:28
Weggooien, beste optie.
In het ergste geval is niet alleen de schijf maar 500gb , maar zitber ook ergens software ingebakken die een virus op de pc verspreid, of gegevens uitlekt naar internet.

Zie: YouTube: I Bought a $3 2TB USB Drive and Got More Than Just Malware , dit gaat dan wel.over een usb stick, maar net zo goed mogelijk met een HDD.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Jan70661
  • Niet online
Thanks, maar malwafre maakt me niet zo veel uit, ze worden gebruikt of getest op een computer die geen verbinding heeft met internet en verder nergens voor gebruikt word,

Het gaat er ons eigenlijk om : is er nog een normaal 500gb schijfje van te maken die we goedkoop in de winkel kunnen verkopen, we hebben een computerhoekje waar we goedkope laptops, desktops enz.verkopen voor mensen die niet veel te besteden hebben.

Verwijderd

Wegpleuren. De tijd die het je kost is het geld niet waard.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als dat losse 500GB schijfje zich gewoon als 500GB schijfje gedraagt, zit alle fake in de USB-SATA convertor. En dan kun je dat schijfje dus gewoon als schijfje behandelen/verkopen.

Met die convertor kun je verder niet zoveel, vrees ik.

• Bech
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-09-2020
+1 voor dat wegpleuren

Maar ja, waarschijnlijk zit de malafide code extern in de printplaat voor het extern maken.
Dus de schijf zelf kan je vast herpartitioneren en als 500GB inzetten.
Loop je daarbij echter ergens tegen aan, gaat dit niet gelijk goed, dan zou ik er geen tijd in stoppen en ze gelijk weg doen. Is de moeite gewoon niet waard, kijkend naar tweedehandsprijzen voor 500GB schijven.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-11 22:13
Ik zou de 500GB schijf er uit halen, dikke kans dat die wel nog in orde is, misschien kan je hem gebruiken in een oude laptop of een externe behuizing. Vervolgens wel even helemaal wissen met een tool als DBAN natuurlijk.

I'm a photographer, not a terrorist

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Weg ermee. Want zonde van je tijd en je weet niet wat er verder nog in verstopt is.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

citruspers schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:15:
Ik zou de 500GB schijf er uit halen, dikke kans dat die wel nog in orde is, misschien kan je hem gebruiken in een oude laptop of een externe behuizing. Vervolgens wel even helemaal wissen met een tool als DBAN natuurlijk.
Wissen niet nodig. Jij hoeft als winkelier niet de verantwoordelijkheid van de oude eigenaar te dragen :)

Having said that: als het niet meteen werkt zou ik ze al wegpleuren. Roestige spijker, voorhamer en meppen om je frustraties af te reageren (onklaar maken hoeft niet, zie boven).

Losse schijf heb je niks aan. Losse behuizing kost nieuw of tweedehands al vaak meer dan een HDD.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 17:37
Ik zou mijn data er niet op willen vertrouwen inderdaad. Claim indienen bij Ali als dat nog kan anders hamer.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:57

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Er zijn diverse manieren om de controller van een USB stick te herprogrammeren zodat het andere opslagwaardes aangeeft. Maar aangezien jij niet weet hoeveel sectors de schijf exact heeft en dus ook niet weet op de byte precies hoe groot de schijf is zal ik het niet herprogrammeren en her inzetten. Heeft alleen maar problemen.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jan70661 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:04:
Thanks, maar malware maakt me niet zo veel uit, ze worden gebruikt of getest op een computer die geen verbinding heeft met internet en verder nergens voor gebruikt wordt.
Maar je verkoopt de disk toch door? Dus eigenlijk wil je zeggen dat bijna zeker elke disk die je verkoopt een virus bevat, geïnfecteerd door die computer die geen verbinding heeft? :o Of hoe weet je zeker dat ze schoon die computer verlaten? ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• pven
  • Niet online
pennywiser schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:50:
Ik zou mijn data er niet op willen vertrouwen inderdaad. Claim indienen bij Ali als dat nog kan anders hamer.
Misschien even de hele TS lezen, dan weet je waar de schijven vandaan zijn gekomen.

• pennywiser
pven schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:56:
[...]

Misschien even de hele TS lezen, dan weet je waar de schijven vandaan zijn gekomen.
Jan70661 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:08:

Dit lijkt me dus 1 van de beruchte neppers van wish e/o ali baba.

• pven
  • Niet online
Hoe kan je iets bij AliX claimen als je zelf niet de koper bent? 8)7

• pennywiser
pven schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:59:
[...]

Hoe kan je iets bij AliX claimen als je zelf niet de koper bent? 8)7
Dit kan hij toch aan de klant doorgeven, wat is nou je probleem?

• Room42
  • Niet online
pennywiser schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:00:
[...]

Dit kan hij toch aan de klant doorgeven, wat is nou je probleem?
KL winkel staat voor kringloopwinkel. Daar komt meestal geen nieuw spul binnen. Dus 99,9% zeker dat de claim-tijd al verlopen is.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• pennywiser
Room42 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:01:
[...]

KL winkel staat voor kringloopwinkel. Daar komt meestal geen nieuw spul binnen. Dus 99,9% zeker dat de claim-tijd al verlopen is.
Ik had computerwinkel in mijn hoofd, my bad.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-11 22:13
The Eagle schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:45:

Wissen niet nodig. Jij hoeft als winkelier niet de verantwoordelijkheid van de oude eigenaar te dragen :)
Het is een kringloopwinkel*, waar mensen in goed vertrouwen hun eigen spullen doneren om ze hopelijk een tweede leven te geven via iemand die het misschien wat minder heeft. Het minste wat je kan doen voor die donatie is even de disk een wipe geven.

*Even uitgaande dat het een fatsoenlijke kringloopwinkel is waarbij de winst lokaal wordt gedoneerd aan bijv. sportclubs. Niet die parasitische clubs die onder het mom van "kringloop" gekregen spullen voor een dikke mep doorverkopen }:|

I'm a photographer, not a terrorist

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
Heel bijzonder dat malware (of erger) doorgeven aan een klant schijnbaar geen enkel probleem is.

[ Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 10-05-2020 13:46 ]

• Jan70661
  • Niet online
Het is inderdaad een Kringloopwinkel en ik weet zeker dat de klant die ze bij ons afgaf zich van kwaad bewust is.
Waar dat verhaal over dat er malware op zou staan verdaan komt weet ik ook niet, er is alleen een suggestie gedaan dat dit "mogelijk" zou zijn maar dat is dus helemaal niet zeker.

Ze werden bij ons afgegeven met de opmerking "ik had al het idee dat het niet klopte voor die prijs op Wish / Ali Baba" en ik had dus gelijk, misschien dat jullie er nog iets mee kunnen anders gooi je ze maar weg.
dat is het hele verhaal.
Ik heb ze uit de behuizing gehaald en op de schijf staat Hitachi 500 GB terwijl windows hem ziet als 2Tb (1,81).
Mkijn enige vraag was of dit door de partitie teverwijderen (wat dus niet lukt) er nog iets meet te beginnen was.

Gr.Jan

• Jan70661
  • Niet online
WEBGAMING schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:46:
Heel bijzonder dat malware doorgeven aan een klant schijnbaar geen enkel probleem is.
Je snapt er niet veel van geloof ik,, als je niets zinnigs te melden hebt bemoei je er dan niet mee MK

• Room42
  • Niet online
Jan70661 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:14:
Het is inderdaad een Kringloopwinkel en ik weet zeker dat de klant die ze bij ons afgaf zich van kwaad bewust is.
De klant was zich wel van kwaad bewust? :?
Waar dat verhaal over dat er malware op zou staan verdaan komt weet ik ook niet, er is alleen een suggestie gedaan dat dit "mogelijk" zou zijn maar dat is dus helemaal niet zeker.
Jij geeft aan dat het jou niet uitmaakt omdat het op een PC getest wordt die geen internetverbinding heeft. Dat geeft het idee dat jij ook geen idee hebt wat er op die PC rondwaart en dus is de kans aanwezig dat het systeem allang geïnfecteerd is. Tenzij je hier maatregelen voor getroffen hebt.
Ze werden bij ons afgegeven met de opmerking "ik had al het idee dat het niet klopte voor die prijs op Wish / Ali Baba" en ik had dus gelijk, misschien dat jullie er nog iets mee kunnen anders gooi je ze maar weg.
dat is het hele verhaal.
Ik heb ze uit de behuizing gehaald en op de schijf staat Hitachi 500 GB terwijl windows hem ziet als 2Tb (1,81).
Mijn enige vraag was of dit door de partitie te verwijderen (wat dus niet lukt) er nog iets meet te beginnen was.
Nee, denk dat het dus een 500GB disk was met aangepaste firmware op de controller. Misschien dat je de disk nog direct kunt benaderen maar anders gewoon afschrijven.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als windows hem via sata ook als 2Tb ziet kan je waarschijnlijk iig de behuizing opnieuw gebruiken. Een harddisk van 500Gb heeft een waarde van een paar euro's dus daar zou ik m'n tijd niet insteken, Of je moet er echt een doos vol van hebben. Dan kan je misschien proberen de orginele firmware terug te flashen.

[ Voor 12% gewijzigd door -36- op 10-05-2020 13:43 ]

• WEBGAMING
Jan70661 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:35:
[...]

Je snapt er niet veel van geloof ik,, als je niets zinnigs te melden hebt bemoei je er dan niet mee MK
Nee, volgens mij snap jij er niet zo veel van. Er word hier meerdere keren benoemd dat er van alles op die schijf kan staan. (wat er misschien af gaat na formatteren, maar misschien ook niet)

Maar jij vind dat schijnbaar geen probleem, want het systeem van de KL hangt toch niet aan het internet. Wat dacht je van het systeem van de klant waar je die schijf aan verkoopt?

En wat moet MK nou weer betekenen?

[ Voor 13% gewijzigd door WEBGAMING op 10-05-2020 13:43 ]

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Jan70661 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:35:
[...]

Ah, dat is wel een handige opmerking voor iemand die het zelf niet echt begrijpt geloof ik. Zeg dat Piet jou een externe harddisk geeft met een virus erop. Die plug jij vrolijk in een Windows 10 PC om hem te formatteren. Op dat moment raakt de Windows 10 PC besmet met het betreffende virus dat zich kan verspreiden naar apparaten die je erop aansluit. De harddisk van Piet wordt wel gewoon geformatteerd en in de winkel gelegd met bonus virus. Als Klaas jou vervolgens een externe harddisk zonder virus geeft die je voor het gemak toch maar even aansluit op de Windows 10 PC om te formatteren is die vervolgens ook besmet. Je kringloopwinkeltje is nu dus een verspreider van computervirussen geworden. _/-\o_

Je kunt beter een Linux Live CD gebruiken (DBAN bijvoorbeeld) en elke keer vanaf die live CD booten.

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-11 11:19

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Wat ga je doen met een harde schijf?
Ik heb nog nooit een losse harde schijf gezien bij de kringloop en computers verkopen ze al een tijdje niet meer.

Tijdverspilling, (Windows installeren en een licentie kost ook geld).
Op een gemeentelijke milieustraat zie je veel mooiere computers.

Trein?

• Jan70661
  • Niet online
WEBGAMING schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:41:
[...]

Nee, volgens mij snap jij er niet zo veel van. Er word hier meerdere keren benoemd dat er van alles op die schijf kan staan. (wat er misschien af gaat na formatteren, maar misschien ook niet)

Maar jij vind dat schijnbaar geen probleem, want het systeem van de KL hangt toch niet aan het internet. Wat dacht je van het systeem van de klant waar je die schijf aan verkoopt?

En wat moet MK nou weer betekenen?
;w ;w ;w ; 8)7 8)7 8)7 :O :O :O :O MK,DL

[ Voor 3% gewijzigd door Jan70661 op 10-05-2020 13:51 ]

• pennywiser
MedionAkoya schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:48:
Wat ga je doen met een harde schijf?
Ik heb nog nooit een losse harde schijf gezien bij de kringloop en computers verkopen ze al een tijdje niet meer.

Tijdverspilling, (Windows installeren en een licentie kost ook geld).
Op een gemeentelijke milieustraat zie je veel mooiere computers.
Hier wel hoor, de computers staan er vaak lang want ze vragen meestal net wat teveel geld.

• WEBGAMING
Wow. Just. Wow.

[ Voor 235% gewijzigd door WEBGAMING op 10-05-2020 13:55 ]

• mstoel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-11 17:13
Room42 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:01:
[...]

KL winkel staat voor kringloopwinkel.
Thanks, als mensen eens zouden ophouden met die zelfbedachte afkortingen hier op Tweakers zou er veel minder vaak misverstanden ontstaan.

• Room42
  • Niet online
Erg jammer dat je niet ingaat op de mensen die serieuze vragen stellen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:38

br00ky

Moderator Harde Waren
Goed, het is wel duidelijk waar iedereen staat. TS weet wat hij moet doen.

@Jan70661, ik hoop dat je je hier een beetje liet meeslepen in de emotie, want schijven hergebruiken is natuurlijk dikke prima, zeker in pc voor mensen met een kleine beurs, maar zadel ze ajb niet (onbewust) op met virussen en malware. Het kan best dat dat hier niet het geval is, maar het is wel iets om op te letten.

[ Voor 72% gewijzigd door br00ky op 10-05-2020 14:01 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.