CAT 7 connectoren beter dan CAT5?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrgrind
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-07 21:11
Mijn vraag is :
...
zijn Cat7 rj45 connectoren beter dan de rj45 cat 5 of zit hier eigenlijk helemaal geen verschil in ?

alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:50
Cat 7 rj45 connectoren bestaan niet dit is hooguit cat 6 of cat 6A rj45 connectoren. Cat 6 en cat 6A kabels gaan niet in een connector van cat 5e omdat de aders meestal dikker zijn dan cat 5e

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrgrind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 15:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Probleem is, CAT7 is officieel niet eens een standaard.
Wikipedia: ISO/IEC 11801

Er zijn wel CAT7 connectoren, maar die gaan je geen voordeel opleveren.
Wikipedia: GG45
Wikipedia: ARJ45
Wikipedia: TERA

Alleen de bovenste is backwards compatible met CAT6 connectoren.

Wat voor bekabeling heb je of ben je van plan aan te schaffen?
Da's een CAT6A connector. Toevallig kun je er CAT7 op afmonteren omdat dat ook 8 aders heeft. :)

[ Voor 24% gewijzigd door unezra op 09-05-2020 18:14 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrgrind
mijn doel is in me nieuwe huis geheel kabel te trekken

ik had me doelen gezet op Cat7
https://www.kabelshop.nl/...MK7104-100W-i5366-t0.html

ik zelf heb nog rj45 voor cat5 connectoren maar wist niet of die ook op cat7 konden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:50
Mrgrind schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:15:

ik zelf heb nog rj45 voor cat5 connectoren maar wist niet of die ook op cat7 konden
Deze kabel is soepele kern. U heeft vaste kern nodig om door het huis te trekken.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:12

Die jezelf een lol en pak 6 of 6a. Daarnaast vaste kabels moeten vaste en geen soepele kern hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Cat 6 of Cat 8. Cat 7 moet je niet eens aan denken. Is een min of meer mislukte standaard.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik zou voor 6A gaan, niet voor 7. Domweg omdat 7 én geen officiële standaard is (en gaat worden), maar ook omdat 7 echt *vervelend* stug en dik is.

Overigens, dat is soepele kabel. Dat is bedoeld voor het laatste stukje, van je wall outlet naar je PC. Absoluut niet voor gebouwbekabeling. Daar wil je stugge kabel voor hebben.

(Een jaar of wat geleden heb ik hier op Tweakers gepleit voor 7 ipv 6A, maar pas later bleek dat 7 geen officiële standaard ging worden waarbij het nut van 7 niet meer is en 6A het beste alternatief is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrgrind
oke dank jullie wel voor jullie reacties,, ik ga me winkelwagentje aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

unezra schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:18:
[...]

Ik zou voor 6A gaan, niet voor 7. Domweg omdat 7 én geen officiële standaard is (en gaat worden), maar ook omdat 7 echt *vervelend* stug en dik is.

Overigens, dat is soepele kabel. Dat is bedoeld voor het laatste stukje, van je wall outlet naar je PC. Absoluut niet voor gebouwbekabeling. Daar wil je stugge kabel voor hebben.

(Een jaar of wat geleden heb ik hier op Tweakers gepleit voor 7 ipv 6A, maar pas later bleek dat 7 geen officiële standaard ging worden waarbij het nut van 7 niet meer is en 6A het beste alternatief is.)
Cat 7 is inmiddels wel een standaard, maar zitten zo veel haken en ogen aan, 6a is een beter alternatief of als je echt op toekomst uit bent zou ik altijd zeggen Cat 8.

Ik ga dan ook volledig met je mee over Cat 6a omdat dat gewoon 10Gbps aan kan in een normaal woonhuis. Moet de modale woning nog zien die 25 meter overstijgt voor kabellengte

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wim-Bart schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:23:
[...]
Cat 7 is inmiddels wel een standaard, maar zitten zo veel haken en ogen aan, 6a is een beter alternatief of als je echt op toekomst uit bent zou ik altijd zeggen Cat 8.
Nee. Dat is de ellende juist.
Het is geen standaard geworden.

Dit staat er in het Wikipedia artikel: "Category 7 is not recognized by the TIA/EIA."
Ik ga dan ook volledig met je mee over Cat 6a omdat dat gewoon 10Gbps aan kan in een normaal woonhuis. Moet de modale woning nog zien die 25 meter overstijgt voor kabellengte
Ik hoorde laatst iemand praten over het aanleggen voor glas omdat dat én relatief weinig energie verbruikt (10G over koper gaat echt richting de 10W per poort dacht ik) én veel toekomstbestendiger is. (Glas kan veel harder dan 6A ooit zal kunnen.)

Toch zou ik zelf nu, als ik koper zou aanleggen, 6A aanleggen en niet die paar € besparen en gaan voor 5E. Da's 10-20% besparing, maar die kabels liggen voor 20, 25 jaar in je huis.

Glas klinkt wel als een leuk alternatief voor de toekomst. Niet het zelf aanleggen, maar als er zinvolle glas patch mogelijkheden zijn (die niet super stofgevoelig zijn), kan dat nog wel nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

unezra schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:28:
[...]
Glas klinkt wel als een leuk alternatief voor de toekomst. Niet het zelf aanleggen, maar als er zinvolle glas patch mogelijkheden zijn (die niet super stofgevoelig zijn), kan dat nog wel nuttig zijn.
Ik heb zelf glas liggen onder het huis van voor naar achtereen. Maar wanneer ik het zelf had moeten betalen dan had ik het niet gedaan. Kabel € 60 (OM3), 2 x SFP €48, 2 x Switch € 650,00 wanneer ik het nu zou kopen. En glas door de muur leggen is een ander verhaal, dan moet je dus de connectoren laten lassen of de gras wand aansluitingen laten lassen, dat is echt een kostenplaatje.

Wel mooi en wanneer ik een 4 verdiepingen huis zou hebben met een kleine MER/SER op iedere verdieping dan is dat wel rete cool. Maar wie heeft dat, de gemiddelde consument niet. Daarnaast heb je in vele huizen de WHTBM-factor (wife has to big mouth), waardoor het ook geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wim-Bart schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:07:
[...]
Ik heb zelf glas liggen onder het huis van voor naar achtereen. Maar wanneer ik het zelf had moeten betalen dan had ik het niet gedaan. Kabel € 60 (OM3), 2 x SFP €48, 2 x Switch € 650,00 wanneer ik het nu zou kopen. En glas door de muur leggen is een ander verhaal, dan moet je dus de connectoren laten lassen of de gras wand aansluitingen laten lassen, dat is echt een kostenplaatje.

Wel mooi en wanneer ik een 4 verdiepingen huis zou hebben met een kleine MER/SER op iedere verdieping dan is dat wel rete cool. Maar wie heeft dat, de gemiddelde consument niet. Daarnaast heb je in vele huizen de WHTBM-factor (wife has to big mouth), waardoor het ook geen optie is.
Hahahahaha!

Daar heb ik beperkt last van. Met wat nuance en mits dingen niet te zichtbaar zijn is het hier snel van "da's jouw geld, enjoy . (We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd maar in de praktijk proberen we net te doen of er een mijn en dijn is, qua geld.)

Ik sluit iig niet uit dat ik zoiets in de toekomst nog een keer doe.

Aan de andere kant, ik heb CAT7 in huis liggen en vooralsnog heeft enkel mijn PC daar echt profijt van. De rest doe ik via WiFi. (AC...) De vraag is dus in hoeverre ik zoiets in de toekomst ooit nodig ga hebben.

Fin, TS heeft waarschijnlijk zijn spulletjes al besteld en ik hoop CAT6A, inclusief patchpanelen. Da's wel behoorlijk toekomstbestendig. Je kunt nog betwisten of het nodig is. Nee, want 6 kan ook 10G aan en 10G is vooralsnog niet echt betaalbaar voor thuis. Maar het prijsverschil is dusdanig, dat ik persoonlijk daarvoor geen 6 zou bestellen. Daarvoor is de besparing te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Mrgrind je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem, daarnaast is het ook verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen voordat je een topic opent. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart

Nu is je vraag al opgelost / beantwoord, maar let daarop bij het aanmaken van een volgend topic.
Pagina: 1