8D of soortgelijk 7.1 geluid met game headset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:39
Ik heb 5 jaar terug een headset gekocht met 7.1. Ik wist toen al dat 7.1 niet echt realistisch was.

Ik heb een Hyperx 7.1. Laatst kwam mijn zwager met een audio sample aanzetten met 8D sound. Damn dat werkte bizar goed met mijn simpel 2.0 airpods.

Er moet ondertussen toch wel iets soortgelijks op de markt zijn voor headsets? Wil er best veel voor betalen.

Ik heb nog geen oplossing gevonden, wel youtubes die redelijk positief waren.

Bestaat het gewoon niet?

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
Wat bedoel je met 'soortgelijks'..?

Je hebt het over een audio sample, wat specifiek gemaakt is om een ruimtelijk (3D) effect te laten horen. Dat kan je ook prima op je headset luisteren, maar dat is héél wat anders dan elk soort geluid wat je door je headset laat gaan '3D' laten klinken.

The devil is in the details.

• TweakerVincent
Hahn schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:06:
Wat bedoel je met 'soortgelijks'..?

Je hebt het over een audio sample, wat specifiek gemaakt is om een ruimtelijk (3D) effect te laten horen. Dat kan je ook prima op je headset luisteren, maar dat is héél wat anders dan elk soort geluid wat je door je headset laat gaan '3D' laten klinken.
Ik bedoelde dat als het met een audio sample kan dan moet 7.1/5.1 geluid toch gewoon mogelijk zijn met een headset?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
TweakerVincent schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:11:
[...]

Ik bedoelde dat als het met een audio sample kan dan moet 7.1/5.1 geluid toch gewoon mogelijk zijn met een headset?
Je hebt het volgens mij over twee totaal verschillende zaken... Wat je zegt is vergelijkbaar met 'deze video laat geweldige 3D-beelden zien, waarom kan mijn videokaart niet zulke mooie beelden weergeven?' :?

Wát wil je precies bereiken, en waar zou je 'best veel' voor willen betalen? Verwacht je een apparaat dat al jouw muziek en films in superruimtelijk 7.1 geluid om gaat zetten? Dat gaat niet werken, tenzij die bronnen ook daadwerkelijk op die manier opgenomen zijn.

The devil is in the details.

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-01 07:20
De Turtle beach aero elite heeft WAVES Nx® 3D-AUDIO, dat vind ik persoonlijk een goede 3D weergave.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 12:07

DirtyBird

Praktiserend denker

Het hangt niet af van je headset, maar van de geluidsbron.
Dat 8D geluid (totaal debiele naam wmb) waar jij het over hebt wordt opgenomen door twee microfoons in oorschelpmallen te plaatsen en zo de weerkaatsing van een rondgaand geluid te registreren. 2 microfoons; stereo dus.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-01 12:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Met @DirtyBird eens: dat hele 8D is niks anders dan een setje met filters vaak. Het enige dat je hoort is dat het geluid om je hoofd heen lijkt te draaien, maar dat is simpelweg een kwestie van volume en balans tussen L en R. Er worden namelijk ook allerlei oude opnames ineens "8D" gemaakt, nou dat komt dus gewoon door een bewerking van de (vaak niet eens originele) stereo-bronopname.

Laat je dus niks wijsmaken, 8D is een gimmick. Het klinkt eerst tof, maar uiteindelijk besef je dat het gewoon gek*t is met wat filters.

• TweakerVincent
no_way_today schreef op zondag 10 mei 2020 @ 06:43:
De Turtle beach aero elite heeft WAVES Nx® 3D-AUDIO, dat vind ik persoonlijk een goede 3D weergave.
Dus dan kan je echt 7.1 bv kiezen in een spel of bij films dan dan nice surround sound krijgen?

Draadloos zou super relaxt zijn btw

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 13-05-2020 21:53 ]

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik heb een Steelseries Arctis 7 headset. In de software kun je 7.1 geluid aanzetten en verschillende modus kiezen voor bijvoorbeeld games of films. Werkt erg goed moet ik zeggen. Met games kun je echt goed bepalen waar iemand loopt of waar een schot vandaan komt. Verder ook een erg goede headset qua geluid en brouwkwaliteit. En draadloos :)

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• TweakerVincent
Vantage92 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:23:
Ik heb een Steelseries Arctis 7 headset. In de software kun je 7.1 geluid aanzetten en verschillende modus kiezen voor bijvoorbeeld games of films. Werkt erg goed moet ik zeggen. Met games kun je echt goed bepalen waar iemand loopt of waar een schot vandaan komt. Verder ook een erg goede headset qua geluid en brouwkwaliteit. En draadloos :)
Interessant, net even bekeken ziet er goed uit!

Ik zoek wireless en 3D. Wil er best veel meer aan uitgeven als dat nodig is? Maar deze 2 zien er goed uit. Of is een headset van 350 euro echt veel beter?

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-01 00:41
Dat 8D is inderdaad gewoon spelen met de balansknop van een gewoon stereo nummer, dat kon op de autoradio van mijn vader in 1990 ook al.

Écht 5.1/7.1 geluid heeft altijd meerdere speakers nodig (5 of 7 dus + subwoofer), en dan ook een geluidsbron dat dit ondersteund, even los van de gebruikte aansluitingen en protocollen.

Overigens zijn er naar mijn weten nog steeds geen headsets die échte 7.1 ondersteunen d.m.v. meerdere speakers, daarnaast zijn er naar mijn weten ook nog steeds geen protocollen die draadloze 5.1/7.1 ondersteunen. Bluetooth en FM in ieder geval niet.
Sterker nog, volgens mij is HDMI op dit moment de enige consumentenoplossing voor een 7.1 signaal.

• no_way_today
Vantage92 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:23:
Bij mij is deze set eruit, gedoe met connecten en druk op mijn oren te groot. Geluid is prima maar net iets minder dan m’n nieuwe turtle beach aero. De arctis oogt wel mooier, maar dat zie je niet als deze op je hoofd ziy!

• TweakerVincent
no_way_today schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:48:
[...]

Bij mij is deze set eruit, gedoe met connecten en druk op mijn oren te groot. Geluid is prima maar net iets minder dan m’n nieuwe turtle beach aero. De arctis oogt wel mooier, maar dat zie je niet als deze op je hoofd ziy!
Waarom is die turtle maar bij een vage shop te koop? Amazon heeft hem ook maar waarom andere shops niet?

pricewatch: Turtle Beach Atlas Elite Aero

• no_way_today
TweakerVincent schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:54:
[...]

Waarom is die turtle maar bij een vage shop te koop? Amazon heeft hem ook maar waarom andere shops niet?

pricewatch: Turtle Beach Atlas Elite Aero
Vrij nieuwe headset nog, daardoor nog niet maximaal op voorraad. Amazon heeft m ook, maar op turtlebeach zelf kun je de hs ook kopen: gratis verzending en 10% korting als je je inschrijft voor de nieuwsbrief. Dat popt zo nu en dan op, wel op de desktopversie. Dus ik heb m daar gekocht! Goedkoper kon ik m niet vinden.

• no_way_today
HarryDeCowboy schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:32:
Dat 8D is inderdaad gewoon spelen met de balansknop van een gewoon stereo nummer, dat kon op de autoradio van mijn vader in 1990 ook al.

Écht 5.1/7.1 geluid heeft altijd meerdere speakers nodig (5 of 7 dus + subwoofer), en dan ook een geluidsbron dat dit ondersteund, even los van de gebruikte aansluitingen en protocollen.

Overigens zijn er naar mijn weten nog steeds geen headsets die échte 7.1 ondersteunen d.m.v. meerdere speakers, daarnaast zijn er naar mijn weten ook nog steeds geen protocollen die draadloze 5.1/7.1 ondersteunen. Bluetooth en FM in ieder geval niet.
Sterker nog, volgens mij is HDMI op dit moment de enige consumentenoplossing voor een 7.1 signaal.
Heb zelf een 5.1 gehad in het verleden (bedraad) met echt verschillende drivers in de schelp, alleen deed mijn arctis en mijn huidige turtlebeach het beter! Die laatste heeft ook de superhuman Functie, vond het eerst als flauwekul marketing klinken, maar je hoort echt beter waar (en eerder) waar iemand loopt op herlaad. Misschien wel een beetje een soundhack😎.

• no_way_today
TweakerVincent schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:32:
[...]

Interessant, net even bekeken ziet er goed uit!

Ik zoek wireless en 3D. Wil er best veel meer aan uitgeven als dat nodig is? Maar deze 2 zien er goed uit. Of is een headset van 350 euro echt veel beter?
Vind mijn huidige hs (turtlebeach) het goed weergeven, ik game alleen op de pc. Maar als je in een spel 7.1 of surround functie hebt, werkt het perfect. Persoonlijk ook beter dan m’n oude arctis 7. Hoewel dat ook een mooi ding wsd.

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-11-2025
Voor TS is het ook belangrijk om te bepalen wat hij ermee wil doen. Een goede gamingheadset zoals hierboven genoemd is toch nog wel heel anders dan een headset die specifiek voor muziek gemaakt is. De geluidskwaliteit van high end koptelefoons van Beyerdynamic, Sony of Sennheiser is echte vele malen beter voor het luisteren van muziek.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• TweakerVincent
Vantage92 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:05:
Voor TS is het ook belangrijk om te bepalen wat hij ermee wil doen. Een goede gamingheadset zoals hierboven genoemd is toch nog wel heel anders dan een headset die specifiek voor muziek gemaakt is. De geluidskwaliteit van high end koptelefoons van Beyerdynamic, Sony of Sennheiser is echte vele malen beter voor het luisteren van muziek.
Het gaat puur om gamen. Muziek luisteren zal ik ook doen maar hoe dat klinkt vind ik niet heel belangrijk. Mooi meegenomen als die kwaliteit ook perfect is natuurlijk :)

Budget is max 350 euro. Dus ben best bereid een stuk meer uit te geven. Ik gebruik het namelijk ontzettend vaak.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Geluiden goed kunnen plaatsen kan door bijvoorbeeld 7.1 speakers. Maar met een koptelefoon weet je exact wat er in welk oor terecht komt en kun je gewoon het geluid zelf bewerken. Dat werkte 15 jaar geleden met Battlefield 2 in combinatie met een X-Fi al heel aardig.

• TweakerVincent
Ik heb de Astro A50 2019 editie besteld. 7.1 iss niet realistisch en deze komt goed uit testen. thanks voor jullie hulp!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-01 16:32
8D sound is echt niets anders dan een paar troep-filters over je muziek heen. De debielste audio-hype onder kids ooit.

Het verbaggerd de muziek ontzettend, je kunt ook gewoon random aan je balans knop draaien. :)

Verwijderd

Hier heb je zelfs 128D _O-

Het is niet meer dan een nummer opgesplitst in meerdere kanalen (zang, instrumenten) en dan het zangkanaal steeds van links naar rechts en weer terug laten draaien.

Als je weinig verstand van audio hebt dan lijkt het misschien behoorlijk indrukwekkend.
Misschien helpt het sommige mensen wel om zich wat meer het audiowereldje te verdiepen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2020 19:46 ]

Pagina: 1