Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 21:41
Hallo allemaal, ik zou heel graag jullie hulp vragen met een ongewone puzzel. Ik heb een Intel 660p SSD met 1gb opslagruimte (productcode SSDPEKNW010TB, en hier op de site van Intel), die ik heel graag als interne harde schijf voor mijn PC zou gebruiken. Het probleem is dat ik geen m.2 slots meer vrij heb, en ook geen PCI-e slots meer! Dus zou ik de schijf heel graag in een adapter stoppen en die installeren zoals ik met andere interne harde schijven zou doen.

Het leek mij logisch om een SATA converter box te zoeken en te vinden, maar het vinden blijkt nog niet zo makkelijk, omdat deze schijf een NVMe interface heeft! Ik ben nét niet technisch genoeg om precies door te hebben welke behuizing echt zeker weten met mijn SSD zou werken, en of er misschien zelfs een handigere oplossing is. Ik heb geen interne USB-poorten oid om de schijf als soort 'permanente externe schijf' te gebruiken. De converters die ik online vind die specifiek genoemd worden als NVMe converter zijn duurder dan de schijf zelf, dus dat lijkt mij een no-go gezien ik dan net zo goed een andere schijf kan kopen.

Kan ik de SSD beter proberen door te verkopen, of is er een rendabele manier om deze alsnog als interne opslagschijf te gebruiken? Ik hoop van een aantal van jullie te horen.

Malign the Players. Hate the Game

Beste antwoord (via Matsjo op 09-05-2020 19:28)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:02:
Onderste PCI-E x16 slot is toch nog vrij dan?
Kun je daar adapter in plaatsen.
Ik zou de WiFi kaart in het onderste x1 slot stoppen (of vervangen door een USB WiFi ding) en de PCIe naar NVMe kaart in het onderste x16 slot.

Lijkt me dat er dan genoeg ruimte is. (Er zit nog een vol vrij slot tussen de gfx kaart en de WiFi kaart, dat moet ruim genoeg zijn voor aanvoer van koele lucht.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Heb je nog wel PCIe sloten vrij op je mainboard?
Want dan kan het gewoon.

Een NVMe zit rechtstreeks op je PCIe bus. Een "converter" is in de regel weinig meer dan een paar directe soldeerverbindingen met de voet van je kaart, hooguit aangevuld met een activity LED.

Zoiets als dit zou echt al prima moeten werken:
pricewatch: Silverstone SST-ECM22
pricewatch: Icy Box PCIe card with M.2 M-Key socket for one M.2 NVMe SSD
pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01

Dat die dingen absurd eenvoudig zijn kun je aan die Akasa goed zien trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A03gfzIC1YffY8TYx8ik2uMtpp8=/i/2002260881.jpeg

[ Voor 9% gewijzigd door unezra op 09-05-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
unezra schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:30:
Heb je nog wel PCIe sloten vrij op je mainboard?
Hey unezra, dankjewel voor je reactie. Dat is dus het zure; ik heb geen PCIe slots meer open; die zijn in gebruik of vanwege de vorm van mijn GPU zie ik geen manier om er meer bij te passen. Vandaar de zoektocht naar een andere oplossing T__T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Waar gebruik je al je M.2-sloten en PCI-e-sloten nu voor dan? Is het niet praktischer om één van de M.2-sloten te vervangen door deze SSD?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Matsjo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:33:
[...]

Hey unezra, dankjewel voor je reactie. Dat is dus het zure; ik heb geen PCIe slots meer open; die zijn in gebruik of vanwege de vorm van mijn GPU zie ik geen manier om er meer bij te passen. Vandaar de zoektocht naar een andere oplossing T__T.
Hmmm.
Je kunt 'm aan een USB poort hangen met zoiets:

pricewatch: Icy Box IB-1817M-C31 Grijs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFpTMY3eOJIhRWUW2K7r36W4yAU=/i/2003109570.jpeg
Maar da's niet ideaal. Leuk als portable disk, niet voor dagelijks gebruik.
Hahn schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:36:
Waar gebruik je al je M.2-sloten en PCI-e-sloten nu voor dan? Is het niet praktischer om één van de M.2-sloten te vervangen door deze SSD?
Daar ben ik ook benieuwd naar. :)
Wel mainboard hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matsjo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:33:
[...]

Ruilen met iemand voor 1TB 2.5" Sata SSD is de handigste oplossing denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
Hahn schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:36:
unezra schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:37:
Welk mainboard hebben we het over?
Nou, als de context handig is, hier komt ie. Ik heb een MSI B450 Tomahawk moederbord. Daar zit helaas maar één m.2 poort op, en die is in gebruik als mijn C-schijf, een Samsung 970 EVO for Business 250GB. Een PCIe 3.0x16 slot wordt gebruikt door mijn MSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC GPU, met de ventilatoren omlaag gericht. Ik gebruik een PCIex1 slot voor een TP-Link TL-WDN4800 netwerkkaart voor Wifi. Ik heb de GPU aan de bovenste slots gemonteerd zodat er veel ruimte onder is om te ventileren. Als ik een andere slot probeer te gebruiken is een van de ventilatoren vd GPU bijna helemaal geblokkeerd. Dus vanwege de geometrie kom ik nu niet bij de andere PCIe slots, of zou het gebruik de ventilatie van mijn GPU belemmeren. De voeding zit trouwens nog lager in de kast, helemaal onderaan, met de afzuiging van onder naar achter gericht. De kast is een Fractal Design Define R6 Black. Geeft dat een beetje een beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Dat geeft een beter beeld, maar vraag blijft: waarom niet de 250GB SSD vervangen door deze 1TB SSD?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2020 18:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:02:
Ik zou de WiFi kaart in het onderste x1 slot stoppen (of vervangen door een USB WiFi ding) en de PCIe naar NVMe kaart in het onderste x16 slot.

Lijkt me dat er dan genoeg ruimte is. (Er zit nog een vol vrij slot tussen de gfx kaart en de WiFi kaart, dat moet ruim genoeg zijn voor aanvoer van koele lucht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Denk ook dat het beter is die M.2 SSD weg te doen en een 2,5" SSD in de plaats te kopen. Waarom zou je geld uitgeven aan een adapter als je deze kunt verkopen en een vervanger kopen (tweedehands) voor quasi hetzelfde bedrag, netto geen kosten behalve verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MacPoedel schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:14:
Denk ook dat het beter is die M.2 SSD weg te doen en een 2,5" SSD in de plaats te kopen. Waarom zou je geld uitgeven aan een adapter als je deze kunt verkopen en een vervanger kopen (tweedehands) voor quasi hetzelfde bedrag, netto geen kosten behalve verzending.
Omdat een NVMe SSD factoren sneller is dan een SATA SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
unezra schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:23:
[...]

Omdat een NVMe SSD factoren sneller is dan een SATA SSD?
Een NVMe SSD kan factoren sneller zijn dan SATA 600, in de praktijk is een QLC Intel 660p geen snelheidsmonster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MacPoedel schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:34:
[...]
Een NVMe SSD kan factoren sneller zijn dan SATA 600, in de praktijk is een QLC Intel 660p geen snelheidsmonster.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1233359;515649/

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-09 22:19
Matsjo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:59:
De voeding zit trouwens nog lager in de kast, helemaal onderaan, met de afzuiging van boven naar achter gericht. De kast is een Fractal Design Define R6 Black.
Is er een reden dat je bij de PSU de afzuiging van boven laat komen en niet via de onderkant (waar ook een stoffilter zit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
Hahn schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:00:
Dat geeft een beter beeld, maar vraag blijft: waarom niet de 250GB SSD vervangen door deze 1TB SSD?
Voorzover ik kon zien was de EVO beter voor mijn doeleinden ivm een grotere cache en hoge afleessnelheid. Bovendien zou ik anders met hetzelfde probleem voor de EVO zitten :p, die een vergelijkbare prijs heeft. Ik gebruik andere schijven om op te gamen, media op te slaan etc. En ik gebruikte de EVO ook al voordat ik de Intel kreeg xD. Is er qua systeemsnelheid een argument om juist te wisselen?
unezra schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:06:
Ik vind dit een aantrekkelijk idee, want het zou een hele hoop gedoe schelen als ik het alsnog met een PCIe adapter op kan lossen. Maar het stond me vaag bij dat er nog een complicatie was, en dat is volgens mij ook zo. Van de x16 PCIe slots, is er eentje een PCIe 2.0x16, en de ander een PCI 3.0x16 (daar zit de GPU nu in). Ga ik in de praktijk last hebben die 3 GT/s lagere maximale snelheid?

Qua ruimte ben ik in elk geval bereid het te proberen; zeker als de SSD naar onder hangt is er volgens mij nog wel ruimte om te ventileren. En de kosten voor een redelijke PCIe adapter is itt een box wél te overzien. Dankjewel voor het meedenken trouwens :).

Hieronder zie je de huidige opstelling; de SSD zou ik dan inderdaad boven de netwerkkaart stoppen. Geen bezwaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YU-vvtxmFEOhkvv2RhL24mOAx5U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rke0dCEvp0ucOZuHZOLVURAz.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Matsjo op 09-05-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
Zap_pa schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:54:
Is er een reden dat je bij de PSU de afzuiging van boven laat komen en niet via de onderkant (waar ook een stoffilter zit)?
Goed dat je er naar vraagt want ik vergis me gewoon ontzettend; ik heb de afzuiging onderop zitten inderdaad. Mijn fout, pardon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Matsjo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:05:
[...]
Ik vind dit een aantrekkelijk idee, want het zou een hele hoop gedoe schelen als ik het alsnog met een PCIe adapter op kan lossen. Maar het stond me vaag bij dat er nog een complicatie was, en dat is volgens mij ook zo. Van de x16 PCIe slots, is er eentje een PCIe 2.0x16, en de ander een PCI 3.0x16 (daar zit de GPU nu in). Ga ik in de praktijk last hebben die 3 GT/s lagere maximale snelheid?
Ik heb even de manual er bij gepakt. Het bovenste slot is PCIe 3.0 x16.
Dáár zou ik je gfx kaart in stoppen.
Dan 2x PCIe x1 vrij houden, dan je NVMe in het PCIe 2.0 x16 slot en dan in het onderste slot je WiFi kaart.

Als ik me niet vergis zit dan alles op de optimale plek qua snelheid en heb je genoeg airflow naar je GPU en je NVMe.
Qua ruimte ben ik in elk geval bereid het te proberen; zeker als de SSD naar onder hangt is er volgens mij nog wel ruimte om te ventileren. En de kosten voor een redelijke PCIe adapter is itt een box wél te overzien. Dankjewel voor het meedenken trouwens :).

Hieronder zie je de huidige opstelling; de SSD zou ik dan inderdaad boven de netwerkkaart stoppen. Geen bezwaar?

[Afbeelding]
Precies dat dus idd. Dan ben je er. Misschien is een met een koelblok geen slecht idee, maar ik vraag me af in hoeverre dat noodzaak is als je een beetje airflow in je kast hebt. Durf ik niet te zeggen.

De NVMe in mijn notebook zit op de plek van een klassieke SATA SSD, daar is niet noemenswaardig veel airflow. Gaat prima. Notebook word hooguit wat warm als ik flink aan die NVMe loop te trekken. :) Maar volgens mij moet het prima kunnen in je PC en is het vooral een kwestie van gevoel.

Aan de andere kant, het verschil tussen de duurste en de goedkoopste is iets van €15,- Ook niet echt de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Matsjo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:05:

Gaat prima werken met een simpele M.2 NVMe adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oh, voor ik het vergeet.
Let even op bij de Silverstone die ik linkte:

Dat is géén 2x NVMe. Het is 1x m.2 NVMe en 1x m.2 SATA.
Voor zover ik weet kun je er wel tegelijkertijd een NVMe en een SATA SSD op zetten.

Ik vind het wel een van de interessanter opties, omdat er ook een HDD LED aan de achterkant zit en hij is relatief betaalbaar. :) Aan de andere kant, de Icy Box heeft een mooie koelvin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matsjo
unezra schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:45:
Oh, voor ik het vergeet.
Let even op bij de Silverstone die ik linkte:

Dat is géén 2x NVMe. Het is 1x m.2 NVMe en 1x m.2 SATA.
Voor zover ik weet kun je er wel tegelijkertijd een NVMe en een SATA SSD op zetten.

Ik vind het wel een van de interessanter opties, omdat er ook een HDD LED aan de achterkant zit en hij is relatief betaalbaar. :) Aan de andere kant, de Icy Box heeft een mooie koelvin.
Dat viel me al op inderdaad. Ik weet niet hoe nuttig het voor me gaat zijn omdat ik een grote kast heb met veel trays, en ik denk dat als ik meer m.2's zou kopen ik sneller dan SATA zou willen schieten omdat ik misschien anders net zo goed bij de goedkopere SSDs kan blijven. Al moet ik zeggen dat de prijzen niet eens zo ver meer uit elkaar lijken te liggen O___O. Tegelijkertijd, beknibbelen op een tientje voor een m.2 die extra makkelijk in een toekomstige toren zou passen die mss alleen maar met m.2 werkt... Ik heb helemaal geen problemen met de temperatuur van mijn EVO, dus ik denk niet dat ik specifiek op een koelvin zou selecteren. Qua lengte heb ik alle ruimte en volgens mij zijn ze allemaal qua prestaties hetzelfde dus ik zal er gewoon eentje uitkiezen.

Voorlopig kan ik sowieso even vooruit; ik wil jou en alle anderen die me tot nu hebben geholpen ontzettend bedanken, jullie zijn geweldig!

_/-\o_

Pagina: 1