Vraag

• Pr0spectr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-08 07:32
Beste tweakers,

Ik zoek een alternatieve manier om films af te spelen in de woonkamer.

Ik heb een Pioneer VSX-933. En een mooie 5.1/7.1 setup. Voor mijn verhuizing speelde ik films met DTS (HD-MA, TrueHD etc.) af via HDMI vanaf mijn pc op mijn receiver/tv.
Maar we hebben nu de pc op zolder.
HDMI vanaf zolder naar beneden trekken is geen optie.

Ik gebruik nu MPC+ K-lite codecs. Maar ipv vanaf mijn PC mirrorren zoals ik deed zou ik liever iets hebben dat ik vanaf beneden op de bank kan bedienen zonder tussenkomst van mijn pc. Denk aan een mediaserver met ruimte voor een HDD of mbv een usb stick of wellicht bepaalde software of combinatie van beide. Zijn er mensen met ervaring en ideeën? Zou mij heel erg veel zoekwerk schelen. Met name de garantie dat DTS passthrough goed werkt zou fijn zijn.

Kort de wensen:
- Films kunnen afspelen met DTS, TrueHD, HD-Ma, Atmos en DTS:X.
- Budget onder 400 euro als het even kan.
- Bedienbaar met app of afstandsbediening vanaf de bank.
- enigszins gemakkelijk aan te sluiten of te installeren.

Hoor graag jullie ideëen! Stel gerust aanvullende vragen.

Groet, Yuri

Beste antwoord (via Pr0spectr op 21-05-2020 12:34)

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:12
Je noemt de oplossingen eigenlijk zelf al, dus je bent een heel eind op weg. Elke netwerkschijf zou je al mee uit de voeten moeten kunnen, waar staan je films en series nu opgeslagen? Het hoeft als ik je verhaal zo lees allemaal niet heel uitgebreid te zijn. Met Synology zou je evt automatisch vanuit nieuwsgroepen kunnen downloaden, dan download je server ook echt. Maar Synology is ook een stuk prijziger. Qua netwerkschijf is het het belangrijkste dat je hem goed op je access point kan aansluiten met gigabit.

Als mediaspeler zijn er meerdere opties, Android TV boxes bieden alles wat je zoekt met Kodi, maar bieden ook ondersteuning voor streamingsdiensten zoals Netflix. Wij hebben boven een Mi Box S die goed bevalt, maar beneden staat een Nvidia Shield (2019 model) en daar zijn we veel blijer mee kan snelheid, ondersteuning, etc. Feitelijk plug and play. Bij voorkeur bekabeld aangesloten, zodat je geen WiFi verstoringen hebt, hoewel je met een goede setup van access points ook niet snel tegen problemen zal aanlopen.

Een andere optie is om een Nvidia Shield Pro te kopen met een grote USB schijf (Western Digital zijn vaak in de aanbieding bij Amazon, kijk maar eens op Pepper.com voor indicatie van prijzen en grootte van opslag), de Nvidia Shield Pro kun je altijd aan laten staan waardoor je vanaf daar altijd de netwerkschijf kan benaderen (zodat je vanaf je PC de digitale kopieën daarheen kan verplaatsen). Let erop dat de reguliere Nvidia Shield geen USB aansluiting heeft. Je moet dan dus de Pro hebben. Dan kun je denk ik al onder de 300 euro klaar zijn, de Nvidia Shield is bovendien meer dan geschikt als HTPC en is futureproof wat betreft ondersteuning voor Dolby Atmos, Dolby Vision, HDR standaarden en 4K.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Alle reacties

Verwijderd

Kodi, eventueel op een raspberry pi o.b.v. libreelec.

Ik weet dat de DTS(HD) en AC3 passthrough in deze setup feilloos werkt via HDMI (icm LG tv en logitech z906).

Over de andere formaten kan ik geen uitspraak doen, maar zo'n pi is dan ook een studenten-budget-oplossing (wel erg goed werkbaar en passend bij ondergetekende als student }:O )

Gezien de flexibiliteit van kodi (=homecinema applicatie) verwacht ik dat de andere formaten ook wel aan de praat te krijgen zijn en kodi is gewoon te installeren op andere platformen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2020 21:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Arjan90
Je noemt de oplossingen eigenlijk zelf al, dus je bent een heel eind op weg. Elke netwerkschijf zou je al mee uit de voeten moeten kunnen, waar staan je films en series nu opgeslagen? Het hoeft als ik je verhaal zo lees allemaal niet heel uitgebreid te zijn. Met Synology zou je evt automatisch vanuit nieuwsgroepen kunnen downloaden, dan download je server ook echt. Maar Synology is ook een stuk prijziger. Qua netwerkschijf is het het belangrijkste dat je hem goed op je access point kan aansluiten met gigabit.

Als mediaspeler zijn er meerdere opties, Android TV boxes bieden alles wat je zoekt met Kodi, maar bieden ook ondersteuning voor streamingsdiensten zoals Netflix. Wij hebben boven een Mi Box S die goed bevalt, maar beneden staat een Nvidia Shield (2019 model) en daar zijn we veel blijer mee kan snelheid, ondersteuning, etc. Feitelijk plug and play. Bij voorkeur bekabeld aangesloten, zodat je geen WiFi verstoringen hebt, hoewel je met een goede setup van access points ook niet snel tegen problemen zal aanlopen.

Een andere optie is om een Nvidia Shield Pro te kopen met een grote USB schijf (Western Digital zijn vaak in de aanbieding bij Amazon, kijk maar eens op Pepper.com voor indicatie van prijzen en grootte van opslag), de Nvidia Shield Pro kun je altijd aan laten staan waardoor je vanaf daar altijd de netwerkschijf kan benaderen (zodat je vanaf je PC de digitale kopieën daarheen kan verplaatsen). Let erop dat de reguliere Nvidia Shield geen USB aansluiting heeft. Je moet dan dus de Pro hebben. Dan kun je denk ik al onder de 300 euro klaar zijn, de Nvidia Shield is bovendien meer dan geschikt als HTPC en is futureproof wat betreft ondersteuning voor Dolby Atmos, Dolby Vision, HDR standaarden en 4K.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-11 22:00
Ik gebruik hier met veel plezier een Intel NUC voor. Lekker klein en geschikt om 4K materiaal af te spelen. LibreElec (=Kodi + een beetje OS) er op en gaan. Je kunt hiervoor een interne hdd/ssd gebruiken, ik speel af van m’n NAS. Mediaspeler vreet zo’n beetje alles wat ik m voor.

Als je voor een NUC gaat, neem er dan een CEC Adapter bij, kun je m bedienen met de afstandsbediening van je TV als die CEC ondersteunt.

• Pr0spectr
Excuses voor de vertraging, Had het even wat te druk met onze kersverse geboren baby!

Ik heb voor 3 tb aan full-bluray films op mijn 4 tb harde schijf (3,5'') op mijn pc staan. Bij voorkeur zou ik die HDD gebruiken. Ik heb evt wel een grote usb3.1-stick of nog een oudere externe hdd, mits dat snel genoeg is om die hoeveelheid data vanaf te streamen.
Een nvidia shield pro waar ik die HDD aan kan koppelen zou een mooie optie zijn. misschien een behuizing met usb ervoor kopen, iemand daar ervaring mee?

Dat zou namelijk heel veel data overzetten schelen. De eenvoud van een nvidia shield pro lonkt wel ivm niet nog extra software te moeten installeren zoals Kodi. Ik lees alleen dat sommige mensen last hebben van microstutters, daar zit ik niet op te wachten, dus ik twijfel wel.
Ik zie dat deze inderdaad alle Audio-types ondersteunen.
Een Nuc lijkt mij ietsje overdreven. Daar kan je dan veel meer mee, maar dat ga ik vermoedelijk niet gebruiken.
Raspberry Pi vind ik eigenlijk niks. Maar bedankt voor de suggesties!

Hoe sluit ik zo'n nvidia shield aan? Kwestie van Hdmi in de tv of receiver en gaan?

[ Voor 9% gewijzigd door Pr0spectr op 21-05-2020 12:47 ]

• Pr0spectr
Een netwerkschijf zoals Synology is enkel de schijf en dan heb ik nog geen afspeelmedium toch? En zoals je zegt is dat ook duurder.

• Arjan90
Als je jouw backup blurays wil afspelen zul je wel Kodi moeten installeren op de Nvidia Shield Pro, of natuurlijk Plex. Net wat je voorkeur heeft. Maar dat is via de Play Store echt zo gedaan. Aansluiten is inderdaad precies zoals je zegt, HDMI aansluiten en gaan! Waar je rekening mee moet houden is dat de 3.5" schijf in een behuizing ook extra voeding nodig heeft, maar dat zit vaak bij de externe behuizing inbegrepen. Meer dan voldoende externe behuizingen te koop wat dat betreft.

En gefeliciteerd met jullie baby!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-11 22:00
Gefeliciteerd met de kleine!

Ik ben voor een NUC gegaan omdat ik destijds (?) goedkoper uit was dan met een Shield, maar ik zie dat ze inmiddels goedkoper zijn dan ik me had herinnerd.

Het installeren op een NUC is niet moeilijk, usb stickje maken (daar is zelfs een kant en klaar programma voor) even wachten en klaar ben je. Je zou Kodi zelfs van een SD kaart kunnen draaien.

Als je echt voor gemak gaat zou ik inderdaad voor een Shield kiezen, die werken praktisch out of the box.

• Pr0spectr
Top!

Bedankt voor de info. Denk dat het daan Shield Pro wordt. En dan koop ik een behuizing of een nieuwe externe hdd.
Weet 1 van jullie of de nvidia shield pro's USB-poort wel voeding kan geven aan zo'n externe HDD zonder eigen voeding?
Idd dan nog even Kodi er op, en dan kom er verder wel uit denk ik dan. Als er wel stutters zijn, breng ik hem gewoon terug.

Nogmaals dank!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:18

John Doos

ClaudZaque

Er wordt hier wel snel over dingen aanschaffen gesproken.
Ik weet niet wat voor een TV je hebt staan beneden.
Maar bijvoorbeeld een android tv heeft een groot scala aan beschikbare apps.
Zoals ook Kodi en Plex.

Beide zijn afhankelijk van een "externe" locatie waar je films staan opgeslagen.
Dus pc op zolder lekker bedraad aan het net hangen, netwerkshare maken en daar al je films in een aparte map en al je series in een 2de aparte map stoppen.

Op de TV beneden, als er geen app is dan via een raspberry pi of ander klein simpel pc'tje de boel af configureren (dus kodi instellen en verwijzen naar de smb shares boven, of plex inloggen en klaar)

Nee

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb de folder waar mijn videobestanden op mijn PC staan geshared en bij de TV heb ik een VERO mediaplayer (android TV op mijn phililps OLED is niet te doen). Op die mediaplayer heb ik de folders gemount staan en zo speel ik alles met hoge kwaliteit af :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1