Hulp nodig bij aanschaf budget subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbo
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 21:03
Goedemiddag,

Een tijdje geleden heb ik een paar Kanto yu6's speakers gekocht. Ondanks dat ze geweldig klinken (kom van een oud Trust 2.1 desktop setje) zou ik graag een subwoofer toevoegen voor de extra 'punch' en dimensie.

Mijn vraag
Graag ontvang ik hulp bij mij keuze stress. Ik ben op zoek naar een compacte actieve subwoofer (ivm ruimte). Ik heb enkele subwoofers gevonden en hoor graag welke keuze het beste zou zijn. Daarnaast zijn suggesties ook altijd welkom!

De kanto's hebben een sub out (mono). Deze zal voorlopig gebruikt worden (pas later een reciever, bij de volgende investeringsronde :P).

Budget
Rond de 250 voorkeur, maar bereid tot 350 te gaan indien dit veel kwaliteitsvoordeel zal opleveren

Wat ik al gevonden heb

De twee opties:
- Canton as 85.2, link amazon --> Lijkt een goede optie te zijn. Is zeer compact, alleen maar een 8" woofer. Uiterlijk is ook zeer voldoende. Prijs € 225,-. Is een bestseller bij amazon.
- Jamo s810, link doublepoint, ook verkrijgbaar via amazon. 10", alleen zeer kleine kast en minder wattage (wat indien de kwaliteit prima is voor mij niet uitmaakt). Prijs na korting zo rond de € 225,-.

Ondanks dat de canton een kleinere woofer heeft lijkt hij beter te zijn (meer wattage, betere frequentierespons). Ik heb alleen nog niet echt veel verstand hier van.

De duurdere opties die ik gevonden had zijn de
- POLK HTS 10. link expert.
- Klipsch R100SW, link bol.com

Indien er voor een duurdere optie gekozen wordt, welke van deze twee zou dan beter zijn? Ze lijken zeer gelijk.

Mijn excuses voor het ontbreken van een duidelijke lijn in mijn vraag en het ontbreken van kennis. Graag ontvang ik jullie mening :). Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 23:33
Lubbo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:21:
Goedemiddag,

Een tijdje geleden heb ik een paar Kanto yu6's speakers gekocht. Ondanks dat ze geweldig klinken (kom van een oud Trust 2.1 desktop setje) zou ik graag een subwoofer toevoegen voor de extra 'punch' en dimensie.

Mijn vraag
Graag ontvang ik hulp bij mij keuze stress. Ik ben op zoek naar een compacte actieve subwoofer (ivm ruimte). Ik heb enkele subwoofers gevonden en hoor graag welke keuze het beste zou zijn. Daarnaast zijn suggesties ook altijd welkom!

De kanto's hebben een sub out (mono). Deze zal voorlopig gebruikt worden (pas later een reciever, bij de volgende investeringsronde :P).

Budget
Rond de 250 voorkeur, maar bereid tot 350 te gaan indien dit veel kwaliteitsvoordeel zal opleveren

Wat ik al gevonden heb

De twee opties:
- Canton as 85.2, link amazon --> Lijkt een goede optie te zijn. Is zeer compact, alleen maar een 8" woofer. Uiterlijk is ook zeer voldoende. Prijs € 225,-. Is een bestseller bij amazon.
- Jamo s810, link doublepoint, ook verkrijgbaar via amazon. 10", alleen zeer kleine kast en minder wattage (wat indien de kwaliteit prima is voor mij niet uitmaakt). Prijs na korting zo rond de € 225,-.

Ondanks dat de canton een kleinere woofer heeft lijkt hij beter te zijn (meer wattage, betere frequentierespons). Ik heb alleen nog niet echt veel verstand hier van.

De duurdere opties die ik gevonden had zijn de
- POLK HTS 10. link expert.
- Klipsch R100SW, link bol.com

Indien er voor een duurdere optie gekozen wordt, welke van deze twee zou dan beter zijn? Ze lijken zeer gelijk.

Mijn excuses voor het ontbreken van een duidelijke lijn in mijn vraag en het ontbreken van kennis. Graag ontvang ik jullie mening :). Alvast bedankt!
Driver grootte is meer bepalend voor de output en vervorming dan een beetje meer of minder amp vermogen. Die Jamo zou daarom mijn voorkeur hebben. Ik heb ze gebruikt in een huiskamer setup voor een vriend met JBL LSR-308s. Maar dan 2 stuks en met een miniDSP ervoor plus een hele middag meten/simuleren. Dat heeft geresulteerd in heel mooi sublaag. Maar dat brengt meteen het volgende punt: sublaag kwaliteit wordt eigenlijk nauwelijks bepaald door de gebruikte sub, maar door hoe goed je de staande golven van de ruimte weet te temmen. Je luisters eigenlijk niet naar de sub, maar naar de ruimte resonanties. Tenzij je in de near field luistert, maar dat is <1m ongeveer. Anders hoor je de ruimte met grote pieken en dalen van +/-10 a 15 dB. Het beheersen ervan is relatief lastig en tijdrovend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Lubbo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:21:
....betere frequentierespons...
Ik zie zo snel alleen "xx Hz tot xx Hz" staan. Dat kan je zonder verdere specificaties niet zo tegenover elkaar zetten. Veelal wordt een bereik gemeten binnen/tot een bepaalde grens van 3 dB. Er zijn echter ook merken die 6 dB of zelfs meer pakken. Voordeel daarvan is dat je je bereik veel groter laat lijken terwijl het in de praktijk niet eens meer hoorbaar is. Duitse merken zie veel op die manier meten. Magnat was daar altijd een kei in, speakers die tot 20 Hz gingen, wel op -20 dB en dus niet hoorbaar meer maar het staat zo lekker op de doos/folder. Canton is ook Duits dus persoonlijk zou ik me niet te blind staren op die 25 Hz. Plus alles wat @Jag hierboven zegt betreffende de ruimte.

Rest mij alleen nog dit topic naar Consumentenelektronica Aankoopadvies te verhuizen aangezien het hier om aankoopadvies gaat: AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 15:56
Wat bedoel je precies met 'punch'?
Ik denk dan gelijk aan muziek en dat je bij bijv. Dance/House de kick drum goed kan voelen in de buik, echter zit je dan niet meer in het frequentie gebied wat een subwoofer voor zijn rekening neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbo
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 21:03
Bedankt voor de reacties.

Aha, belangrijk om mee te nemen dat fabrikanten dat dus doen. Was het ook al tegengekomen toen ik zocht naar speakers. Best jammer dat er geen standaard meetmethode is.

MonkeyJohn ik heb met het woord punch wellicht een verkeerd begrip gebruikt. Ik bedoel de lage tonen.

Mijn excuses voor het verkeerde subforum FeaR.