Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan Windows niet installeren op M.2 SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RichardQG
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-11 11:53
Mijn moederbord (Asrock B450M Pro4) herkent mijn M.2 NVME SSD (Crucial P1) niet. Ik kan er dus ook geen Windows op installeren. Het is een nieuwe schijf dus er staat niks op/er is nog niks mee gedaan.

Wanneer ik Windows 10 via een USB stick wil installeren, vindt die alleen een SATA hard schijf die ook in het systeem zit. Deze heb ik sindsdien losgekoppeld en nu kan de Windows installer geen enkele opslag schijf meer vinden.

Ik heb de SSD in het 1e M.2 slot geplaatst (want de 2e van dit moederbord is volgens mij voor SATA schijven of zoiets heb ik gelezen), maar het wordt niet herkend.

Ik heb ook al verschillende bios instelling proberen aan te passen (naar aanleiding van een paar potentiele oplossingen die ik op het internet vond), maar ik krijg de schijf maar niet werkend.

Ik weet zelf echt niet meer waar het aan zou kunnen liggen, de SSD zit correct in het juiste slot.

Edit: ik ben nu met mijn hoofd op de tafel aan het slaan. |:( |:( Ik haalde de SSD eruit en deed hem terug erin en toen kwam ik erachter dat die nog ietsje verder in het slot kon. Erg stom van mij (in my defence, het schroefje ging er ook eerst netjes in dus ik zag niet dat die niet goed verbonden was) maar bedankt voor alle hulp!

[ Voor 15% gewijzigd door RichardQG op 09-05-2020 17:43 ]

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 20:48
Heb je 'm ook in het andere M.2-slot geprobeerd? Want maar één van de twee M.2-sloten ondersteunt NVMe inderdaad, en misschien heb je die 2 sloten door elkaar gehaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 09-05-2020 15:25 ]

The devil is in the details.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Firmware update gedaan naar de meest recente versie?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-11 18:58
De Asrock B450M Pro4 ondersteunt alleen NVME in de eerste poort, dit is dus goed.

[ Voor 8% gewijzigd door beunhaasbaas op 09-05-2020 15:26 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 20:48
beunhaasbaas schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:26:
De Asrock B450M Pro4 ondersteunt alleen NVME in de eerste poort, dit is dus goed.
Hangt er maar net vanaf wat je als 'de eerste poort' ziet. Even dubbelchecken kan geen kwaad.

The devil is in the details.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:11

Klippy

Still Game

Het zou het slot in het midden moeten zijn waar vrij groot Ultra M.2 op staat volgens de productfoto's.
Dus niet het slot rechtsonder, dat is alleen SATA.

Als hij daar in zit en de bevestigingsschroef zit goed kan er weinig mis zijn met de connectie, de BIOS zou in elk geval een schijf moeten zien.

[edit]
Zijn wel best wat Reddit topics over dit zelfde probleem, het meest recente topic zegt dat een BIOS update nodig was.
Maar dat het dan in elk geval wel werkt.

Hier werkt het na wat trial en error.
Zelfde probleem geen oplossing gegeven.
Iets ander moederbord: andere SSD gekocht

Lijkt dus toch niet zo heel simpel bij meerdere mensen.
De SSD staat niet in de lijst van supported hardware, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan werken.

[ Voor 61% gewijzigd door Klippy op 09-05-2020 15:50 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• RichardQG
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-11 11:53
Hier een foto van het moederbord, lijkt me dat dit het juiste M.2 Ultra slot is. Die andere zit verborgen achter de videokaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJnCYxpfWpCbecJAqpRiSem_rJA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4hDfzgWLOENz7LGp8Wd63gb.jpg?f=fotoalbum_medium
Klippy schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:34:
[edit]
Zijn wel best wat Reddit topics over dit zelfde probleem, het meest recente topic zegt dat een BIOS update nodig was.
Maar dat het dan in elk geval wel werkt.

Hier werkt het na wat trial en error.
Zelfde probleem geen oplossing gegeven.
Iets ander moederbord: andere SSD gekocht

Lijkt dus toch niet zo heel simpel bij meerdere mensen.
De SSD staat niet in de lijst van supported hardware, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan werken.
Ik heb er eigenlijk helemaal niet over nagedacht dat het moederbord deze SSD niet ondersteunt. Dat vind ik sowieso wel gek, het is toch gewoon een ondersteunde techniek (PCIe Gen 3 x4) dus waarom zouden sommige merken daarbij niet werken?

Ik ga nu even proberen de bios te updaten, mijn huidige UEFI versie is B450M Pro4 P3.90.
Edit: dat is de meest recente bios die er is

Edit 2: ik ben nu met mijn hoofd op de tafel aan het slaan. |:( |:( Ik haalde de SSD eruit en deed hem terug erin en toen kwam ik erachter dat die nog ietsje verder in het slot kon. Erg stom van mij (in my defence, het schroefje ging er ook eerst netjes in dus ik zag niet dat die niet goed verbonden was) maar bedankt voor alle hulp!

[ Voor 8% gewijzigd door RichardQG op 09-05-2020 17:43 ]

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:11

Klippy

Still Game

Mooi dat het opgelost is, normaal zou hij inderdaad ver genoeg in het slot moeten steken als het schroefje er in gaat, maar blijkbaar niet altijd dus :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 17:04
Ik zie inderdaad ook aan de contactjes dat de schijf er niet ver genoeg in zit. Raar dat het schroefje dan wel past ook ja. Nou goed opgelost dus! Veel plezier ervan, is een topper.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Pagina: 1