NZXT X62 verliest van lucht in extreem stille toepassingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels007007
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-08 23:08
Ik neem Gamers Nexus serieus, dus toen bleek dat goede 280mm AIOs ook als je normaliseert op geluid, een Noctua NHD15 versloegen heb ik een NZXT X62 gekocht om eens te proberen.

Mijn computers zijn stil. Echt stil. In rubbers gemonteerde Noctua fans op minder dan 360 toeren (tot ik ga gamen of renderen natuurlijk).
Mijn verwachting was altijd dat waterkoeling natuurlijk prima werkt, maar de pomp die altijd moet draaien zou toch hoorbaar zou zijn.

Ondanks de resultaten van Steve blijkt dat in dit geval ook zo te zijn. Als je ECHT een stil systeem hebt is de pomp gewoon relatief luid en duidelijk hoorbaar. Voor de meeste mensen geen enkel probleem maar voor die 1% (als het dat al is) mogelijk onacceptabel.

Ik denk dat je een custom loop moet maken waarbij je de pomp kan isoleren en zacht kan monteren voordat het misschien een optie zou zijn. Dat gaat mij net te ver in gedoe en kosten.

Dus voor absoluut stille computers lijkt de ondergrens van waterkoeling AIOs hoger te kunnen liggen dan van luchtkoeling. Uiteraard N=1, al lijkt er niets aan de hand met de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09 07:29
Ik heb ook even getwijfeld om over te stappen naar een AIO maar ik lees meer en meer dat als je een echt stil systeem wilt je toch beter bent met luchtkoeling.
Net 6 Noctua NF A14 PWM Cromax besteld icm een Corsair Commander Pro als fan controller om de stock Phanteks 3-pin fans te vervangen. Deze worden momenteel via het mobo geregeld en draaien aan 900rpm. Voor mij zijn ze té hoorbaar als het echt stil is in huis. Met de C-Pro kan ik ze dan op laagste snelheid laten draaien en eventueel enkele uitschakelen voor licht werk.
Ik ben ook nog aan het overwegen om mijn Cooler Master Hyper 212 te vervangen voor een Noctua NH-D15 voor nog betere koelprestaties aan een lager geluidvolume. Misschien een beetje overkill voor mijn 3700x maar imo hoe koeler, hoe beter voor een Ryzen.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro