Het is hetzelfde paneel, maar de GL850 heeft een filter laag over de backlight dat ze nano IPS noemen. Deze vangt bepaalde kleuren af waardoor je een breder en accurater kleurenspectrum krijgt. Het verschil is merkbaar als je beide schermen naast elkaar zet. Neemt niet weg dat de GL853 alsnog een erg goede monitor is. Die is meestal alleen te duur vergeleken met de GL850.

RickU09 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:38:
Goed, dit maakt de keuze alweer iets makkelijker. Ook omdat ik "maar" beschik over een GTX 970 zal de overdrive functie weleens rond de 60fps moeten functioneren. Iets wat bij de Asus niet goed gaat.
Echter blijft het probleem dat de LG niet leverbaar is. Behalve via Amazon, weet niet hoe die met retourneren omgaan. De Aorus is inderdaad een mooie monitor als die 500 euro had gekost. Blijf ik toch zitten met als enige optie de Asus.
Momenteel is die voor 450 euro te koop.
Is het ontbreken van overdrive echt een gemis voor mijn gebruik? Ik ben nu een 8 jaar oude monitor gewend die ook al niet de beste reactietijden heeft. Dus waarschijnlijk zal zelfs de Asus voor mij een wereld van verschil zijn.
Helaas kan ik niet in de toekomst kijken of de monitor markt binnenkort weer een beetje op gang komt en nieuwe modellen komen.
Wat als ik een nieuwe monitor in de strijd gooi van Samsung? De CHG70? AOC en Iiyama weten ook niet echt te overtuigen met WQHD 27"....
Ik ga er nog eens in duiken
VA zou ik niet overwegen gezien je wensen. Je vraagt zelf om lage imput lag en hoge refreshrate. Dat is VA gewoon niet. Je kijkt naar meerdere frames aan ghosting. Ik zou ghosting eens opzoeken. Zelf tolereer ik een frame wel eens wat, maar ik zou VA niet willen hebben.
Tweede is wat voor ghosting je hebt. Die tabellen geven kleuren aan. 0 = zwart en 255 = wit. De problemen zitten vrijwel altijd tussen die twee. Als je ook ghosting hebt buiten de extremen, dan is het paneel simpelweg te langzaam voor die verversingssnelheid. Dat resulteert zich in uitgesmeerde beelden van vorige frames. Denk bijvoorbeeld snel een wapen in een shooter over je scherm bewegen, maar de uiteindelijk blijven steeds een paar frames hangen als een vaag spoor. Als dat te erg word, dan gaat het irriteren. Het magische getal is ook makkelijk. 1000ms gedeeld door de verversingssnelheid. Daaronder moet een pixel kunnen wisselen.
Tweede is overhoot/undershoot. Om binnen de gewenste verversingssnelheid te blijven heb je overdrive die reactiesnelheden versnelt. Daar kan je alleen last krijgen van incorrecte weergaven beide kanten op. De F127Q op haar zwakst rond de 85Hz doet dat dus. Geen ghosting, maar met name zwart tot grijs gaat gepaard met overshoot.
Dit is waar de LG27GL850 zo enorm goed in is. Van 60 tot 144Hz vrijwel geen ghosting, overhoot of undershoot. Dit is uniek voor IPS op het moment. Die Gigabyte haalt dit niet, maar komt dichterbij en heeft 165Hz, betere contrastwaarden en OSD functies. De rest benaderd de LG27GL850 eigenlijk niet. De F127Q is een kwestie van zeer goede overdrive settings en andere software die door Gigabyte zijn ontwikkeld. Veel andere monitoren zijn simpelweg te duur vergeleken met deze twee.
Heb je al overwogen om te wachten? Ik ben eigenlijk van mening dat deze monitoren te duur zijn om voor een mindere optie te kiezen omdat die toevallig wel te krijgen is. Er zijn gewoon heel wat mensen die een LG27GL850 willen hebben, of ze nu echt elk detail begrijpen is irrelevant. Het is gewoon beter dan de concurrerende panelen. De F127Q is veel minder bekend, maar is eigenlijk het enige echte alternatief.
[
Voor 71% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 12-05-2020 13:09
]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.