Keuze voor een nieuwe monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RickU09
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor om mijn Dell UltraSharp U2412M met pensioen te sturen.

Mijn voorwaarden zijn dat het scherm:
- Een lagere input lag krijgt
- Hogere refresh rate >100Hz
- Goede sRGB dekking >95%
- Geen gamer uiterlijk of leds

Ik heb nu een 27 inch en 32 inch model gevonden waartussen ik twijfel.

Dell S3220DGF en ASUS TUF Gaming VG27AQ

De LG 27GL850 is eventueel ook een optie, maar die is alleen bij Amazon verkrijgbaar op dit moment.

Mijn eerste keuze welke onder de bestelknop zit is de ASUS VG27AQ.
Een negatieve review op hardware.info weerhoud mij hier een beetje van, maar de review op RTINGS.com is dan wel weer heel positief 8)7

Wat belangrijk is:
Als amateurfotograaf moeten de kleurechtheid in orde zijn maar dat is bij geen van allen slecht.
En er moet af en toe een shooter op gespeeld kunnen worden. Iets wat mij in mijn huidige monitor erg tegenvalt.

Alle reacties

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De ASUS heeft eigenlijk nergens een goede overdrive setting. De ranges waar een setting optimaal is, zijn klein. Elke twintig a dertig frames moet je eigenlijk al wisselen van setting omdat je anders ghosting krijgt. De slechte overdrive maakt de ASUS voor shooters gewoon minder. Het is een minder paneel waar ASUS backlight strobe mode samen met Freesync/G-sync aan de praat heeft gekregen. Verder is het niet een €500 klasse monitor.

Zeker de LG27GL850, maar ook de Gigabyte F127Q doen overdrive en paneel prestaties gewoon beter. Voor de F127Q kan je makkelijk twee profielen maken, eentje voor 85-165Hz en de ander voor 85-90Hz gaming. Overdrive gaat namelijk rond 85Hz op de grens zitten. Profiel wisselen is alleen zeer eenvoudig. Ik heb er bijna twee maanden geleden, zelf flink over getwijfeld. Uiteindelijk wou ik het extra contrast, de 165Hz en de OSD van Gigabyte. Beiden zijn erg goede high end opties. De LG is alleen nauwelijks te krijgen, de Gigabyte is veel te duur geworden.

Zowel de LG als de Gigabyte zouden ook redelijk gekalibreerd moeten zijn in sRGB mode. Mijn F127Q is dat in ieder geval. Gebruik het niet, maar het lijkt aardig accuraat te zijn en het word bevestigd door TFT Central. Voor echt serieuze kalibratie zal je alleen een kalibratieapparaat moeten kopen of huren. De LG heeft alleen wel een statief dat niet zijwaarts draait. Die van Gigabyte is wiebelig, maar ik gebruik een VESA beugel.

Op het moment is het denk ik de LG omdat €600 echt te veel is voor een F127Q. De LG heeft als extra nadeel alleen dat er redelijk wat mensen zijn die klagen over problematische IPS glow. Die Dell 32" is een VA en dat wil je juist niet voor kleurenechtheid en shooters. Verder zijn er volgens mij ook geen 32" IPS panelen met goede overdrive.

https://www.tftcentral.co..._gaming_vg27aq.htm#gaming

Dit is de F127Q-P met een paar dingetjes extra. In de praktijk maakt het niks uit met de F127Q die goedkoper is. De AD27QD is exact hetzelfde paneel maar beperkt tot 144Hz

https://www.tftcentral.co...gigabyte_aorus_ad27qd.htm

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_27gl850.htm

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• RickU09
Goed, dit maakt de keuze alweer iets makkelijker. Ook omdat ik "maar" beschik over een GTX 970 zal de overdrive functie weleens rond de 60fps moeten functioneren. Iets wat bij de Asus niet goed gaat.

Echter blijft het probleem dat de LG niet leverbaar is. Behalve via Amazon, weet niet hoe die met retourneren omgaan. De Aorus is inderdaad een mooie monitor als die 500 euro had gekost. Blijf ik toch zitten met als enige optie de Asus.

Momenteel is die voor 450 euro te koop.

Is het ontbreken van overdrive echt een gemis voor mijn gebruik? Ik ben nu een 8 jaar oude monitor gewend die ook al niet de beste reactietijden heeft. Dus waarschijnlijk zal zelfs de Asus voor mij een wereld van verschil zijn.

Helaas kan ik niet in de toekomst kijken of de monitor markt binnenkort weer een beetje op gang komt en nieuwe modellen komen.

Wat als ik een nieuwe monitor in de strijd gooi van Samsung? De CHG70? AOC en Iiyama weten ook niet echt te overtuigen met WQHD 27"....

Ik ga er nog eens in duiken

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:08
Benq misschien een optie? Heeft ook niet echt een gamer look.

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 14:33
Ik heb deze https://www.coolblue.nl/p...-27gl83a-b-ultragear.html

Volgens mij redelijk gelijk aan de 850 en wel verkrijgbaar

Edit: Ik zie net dat het Nvidia control panel het scherm ook herkent als een GL850

[ Voor 23% gewijzigd door jwtje op 09-05-2020 17:44 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

jwtje schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:40:
Ik heb deze https://www.coolblue.nl/p...-27gl83a-b-ultragear.html

Volgens mij redelijk gelijk aan de 850 en wel verkrijgbaar

Edit: Ik zie net dat het Nvidia control panel het scherm ook herkent als een GL850
Het is hetzelfde paneel, maar de GL850 heeft een filter laag over de backlight dat ze nano IPS noemen. Deze vangt bepaalde kleuren af waardoor je een breder en accurater kleurenspectrum krijgt. Het verschil is merkbaar als je beide schermen naast elkaar zet. Neemt niet weg dat de GL853 alsnog een erg goede monitor is. Die is meestal alleen te duur vergeleken met de GL850. :)
RickU09 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:38:
Goed, dit maakt de keuze alweer iets makkelijker. Ook omdat ik "maar" beschik over een GTX 970 zal de overdrive functie weleens rond de 60fps moeten functioneren. Iets wat bij de Asus niet goed gaat.

Echter blijft het probleem dat de LG niet leverbaar is. Behalve via Amazon, weet niet hoe die met retourneren omgaan. De Aorus is inderdaad een mooie monitor als die 500 euro had gekost. Blijf ik toch zitten met als enige optie de Asus.

Momenteel is die voor 450 euro te koop.

Is het ontbreken van overdrive echt een gemis voor mijn gebruik? Ik ben nu een 8 jaar oude monitor gewend die ook al niet de beste reactietijden heeft. Dus waarschijnlijk zal zelfs de Asus voor mij een wereld van verschil zijn.

Helaas kan ik niet in de toekomst kijken of de monitor markt binnenkort weer een beetje op gang komt en nieuwe modellen komen.

Wat als ik een nieuwe monitor in de strijd gooi van Samsung? De CHG70? AOC en Iiyama weten ook niet echt te overtuigen met WQHD 27"....

Ik ga er nog eens in duiken
VA zou ik niet overwegen gezien je wensen. Je vraagt zelf om lage imput lag en hoge refreshrate. Dat is VA gewoon niet. Je kijkt naar meerdere frames aan ghosting. Ik zou ghosting eens opzoeken. Zelf tolereer ik een frame wel eens wat, maar ik zou VA niet willen hebben.

Tweede is wat voor ghosting je hebt. Die tabellen geven kleuren aan. 0 = zwart en 255 = wit. De problemen zitten vrijwel altijd tussen die twee. Als je ook ghosting hebt buiten de extremen, dan is het paneel simpelweg te langzaam voor die verversingssnelheid. Dat resulteert zich in uitgesmeerde beelden van vorige frames. Denk bijvoorbeeld snel een wapen in een shooter over je scherm bewegen, maar de uiteindelijk blijven steeds een paar frames hangen als een vaag spoor. Als dat te erg word, dan gaat het irriteren. Het magische getal is ook makkelijk. 1000ms gedeeld door de verversingssnelheid. Daaronder moet een pixel kunnen wisselen.

Tweede is overhoot/undershoot. Om binnen de gewenste verversingssnelheid te blijven heb je overdrive die reactiesnelheden versnelt. Daar kan je alleen last krijgen van incorrecte weergaven beide kanten op. De F127Q op haar zwakst rond de 85Hz doet dat dus. Geen ghosting, maar met name zwart tot grijs gaat gepaard met overshoot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3euMF0Ye8iYFMk25M-q1L2huSzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tz1oxafeMLOFVHB9JFX8Kd3z.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is waar de LG27GL850 zo enorm goed in is. Van 60 tot 144Hz vrijwel geen ghosting, overhoot of undershoot. Dit is uniek voor IPS op het moment. Die Gigabyte haalt dit niet, maar komt dichterbij en heeft 165Hz, betere contrastwaarden en OSD functies. De rest benaderd de LG27GL850 eigenlijk niet. De F127Q is een kwestie van zeer goede overdrive settings en andere software die door Gigabyte zijn ontwikkeld. Veel andere monitoren zijn simpelweg te duur vergeleken met deze twee.

Heb je al overwogen om te wachten? Ik ben eigenlijk van mening dat deze monitoren te duur zijn om voor een mindere optie te kiezen omdat die toevallig wel te krijgen is. Er zijn gewoon heel wat mensen die een LG27GL850 willen hebben, of ze nu echt elk detail begrijpen is irrelevant. Het is gewoon beter dan de concurrerende panelen. De F127Q is veel minder bekend, maar is eigenlijk het enige echte alternatief.

[ Voor 71% gewijzigd door DaniëlWW2 op 12-05-2020 13:09 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• RickU09
Hey allemaal bedankt voor jullie reacties!

Ik heb besloten te wachten op beschikbaarheid van de LG27GL850-B. Amazon zou snel (<1week) voorraad krijgen en Azerty kon nog niets definitief aangeven.

Ik heb hem in bestelling gezet bij Amazon Nederland en wat schetst mijn verbazing, bijna direct een tracking code van DHL. Ik kan nog niet zien wanneer die gaat komen maar Amazon heeft aangegeven uiterlijk volgende week dinsdag te kunnen leveren.

Ik ben zeer beniewd en wat DaniëlWW2 zegt. Beter even wachten dan later spijt krijgen van een aankoop.
Het zijn immers geen bedragen die ik maandelijks zomaar uit geef.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RickU09 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:44:
Hey allemaal bedankt voor jullie reacties!

Ik heb besloten te wachten op beschikbaarheid van de LG27GL850-B. Amazon zou snel (<1week) voorraad krijgen en Azerty kon nog niets definitief aangeven.

Ik heb hem in bestelling gezet bij Amazon Nederland en wat schetst mijn verbazing, bijna direct een tracking code van DHL. Ik kan nog niet zien wanneer die gaat komen maar Amazon heeft aangegeven uiterlijk volgende week dinsdag te kunnen leveren.

Ik ben zeer beniewd en wat DaniëlWW2 zegt. Beter even wachten dan later spijt krijgen van een aankoop.
Het zijn immers geen bedragen die ik maandelijks zomaar uit geef.
Je kan echt misgaan met de LG27GL850? Wat heb je nog meer nodig dan een redelijke kalibratie vanuit de fabriek voor de sRGB mode en een uitstekende overdrive mode voor shooters? :P
Het scherm zou perfect moeten aansluiten bij je wensen. Het is alleen een kwestie van even duimen dat je er niet eentje krijgt met problematische IPS glow. Gewoon de boel testen in een echt donkere kamer met een IPS glow test in je browser. Een IPS paneel is nooit uniform, maar het moet niet te erg afwijken. Het gaat erom dat je bij normaal gebruik, nauwelijks iets merkt. :)

• RickU09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4v3BHRIDEiQjRMgrsTAReR1QMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCobGfZ9PFnYfmY7DoEjEpvg.jpg?f=fotoalbum_large
Yes, het scherm is eerder dan verwacht aangekomen. Direct van een LG-e distributiecentrum in Duitsland. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZSMf9qv6vC9cW9_32SimKZTqwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbItCO3KSf4OSxMZx4ucKPzs.jpg?f=fotoalbum_large
Het lijkt er op dat ik de IPS lottery niet heb gewonnen, echter kan de helderheid voor mijn smaak nog wat omlaag en dan is de vraag wat je er nog van ziet. Kan de kamer op dit moment niet volledig verduisteren. Maar heb meestal toch kunstmatig licht branden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHDlD9uZnY59aWDngj4_dT4GbAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClusMUce9e8efW5udqMT4JFU.jpg?f=fotoalbum_large
Wat betreft dode pixels, mij is er nog geen enkele opgevallen.

Straks eens Far Cry starten en een potje LoL spelen. :9

[ Voor 50% gewijzigd door RickU09 op 15-05-2020 17:59 ]

Pagina: 1