Water uit afgedopte leiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-05 18:54
Mijn vraag:

Ik heb 2 afgedopte leidingen uit de vloer, waar tot voor kort een radiator heeft gezeten. De oude radiator wordt vervangen door een nieuwe, maar wegens kluswerk is de oude radiator tijdelijk weggehaald en zijn de leidingen afgedopt.

Ik sta nu op het punt de nieuwe radiator aan te sluiten, maar als ik de leidingen wil openen stroomt er toch onder behoorlijke druk water uit de leiding.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De Cv-ketel staat uit en de druk (op de meter) is via het expansievat terug gebracht naar 0 (2 volle emmers water eruit).

De ketel (en expansievat) staan op zolder. De betreffende leidingen zijn beneden. Is het ‘rest’druk en is het een kwestie van geduldig leeg laten lopen en dus ouderwets met bakjes en handdoeken in de weer? Of zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:45
Al het water van boven wil naar beneden stromen is toch logisch. Zodra dit op is komt er niks meer uit.

Dus ja, gewoon ouderwets opvangen met emmers en doekjes. Of probeer er snel een tuinslang op de duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 20:00

krvabo

MATERIALISE!

Afhankelijk van hoe e.e.a. is aangelegd zal er op het laagste punt (of meerdere laagste punten) in je huis een plek zijn om een (tuin)slang aan te sluiten op een radiator of buis. Dat doen, kraantje open op die plek, en het water loopt er uit. En als dat klaar is dan zal er waarschijnlijk nog wel een klein beetje water uit blijven komen, maar dit is wel op te vangen met een doekje en een bakje.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:40
Twee emmers water klinkt ook niet als heel veel. Als ik hier de CV laat leeglopen dan stroomt er rustig een halfuur lang water uit de tuinslang die ik aan het aftapkraantje beneden aansluit. De eerste paar minuten op volle snelheid, daarna wat langzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 10:12
Je moet inderdaad niet alleen de druk er af halen, maar ook de leiding leeg tappen.
Liefst met een slang naar buiten, anders ben je wel even zoet.

Draai eerst alle radiator kranen dicht, niet al het water moet er perse uit.

[ Voor 46% gewijzigd door frickY op 09-05-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
Hoe ziet zo’n aansluiting voor waterslang er uit? Kan beneden vooralsnog alleen ontluchtingskraantjes vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:45
J-East schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:38:
Hoe ziet zo’n aansluiting voor waterslang er uit? Kan beneden vooralsnog alleen ontluchtingskraantjes vinden
Meestal https://www.warmteservice...1GcwA3EAQYAyABEgKRfvD_BwE
Zit ergens onder op een radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:40
Tip: als je zo'n aansluiting niet hebt, monteer hem dan nu gelijk. Je hebt straks toch het systeem leeg en dan is het aftappen een volgende keer veel makkelijker.

Ik tap het af bij de radiator in de bijkeuken, ik kan daar met een vrij korte slang naar buiten waardoor het makkelijk aftappen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-East
Ah, die heb ik. Dacht daar past nooit een slang op maar blijkt toch voor elkaar gemaakt 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:00
Heb je geen voetventielen op je radiatoren? Dan kun je per radiator het voetventiel en de knop dichtdraaien, hoef je niet het hele systeem leeg te maken.

https://www.cvtuning.nl/gebouw-voetventielen-ballofixen

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-East
Problem solved 👍🏻

Radiator hangt, andere radiator tijdelijk afgedopt en zodra daar de nieuwe geplaatst wordt ga ik me veel tijd besparen 😉

Thanks voor de (snelle) hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Boven lucht er in blazen, dan gaat het sneller :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-05 09:54
ThinkPadd schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:50:
Tip: als je zo'n aansluiting niet hebt, monteer hem dan nu gelijk. Je hebt straks toch het systeem leeg en dan is het aftappen een volgende keer veel makkelijker.

Ik tap het af bij de radiator in de bijkeuken, ik kan daar met een vrij korte slang naar buiten waardoor het makkelijk aftappen is.
Bij mij met de verbouwing het systeem ook fatsoenlijk aftapbaar gemaakt. Gaat me waarschijnlijk nog ooit mijn houten vloer besparen :+

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Pagina: 1