All in one 12v stekkerdoos?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De elektronica op mijn bureau is voorzien van een 230VAC stekkerdoos voor o.a. mijn laptop, randelektronica, verschillende portable harddisks, en 2x monitoren. Elk product heeft weer zijn eigen 12v adapter. Uit energieoogpunt is dit alles behalve efficiënt en wil ik de verschillende 12v adapters terugdringen.

Een aparte adapter voor mijn telefoon kan ik nog mee leven, maar de rest zou ik graag willen groeperen tot 1x 12v adapter. Overal kom ik van alleen wisselspanning stekkerdozen tegen maar nergens 12v DC met meerdere ronde insteekpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:01
Hou ook rekening met hoeveel ampère die dingen moeten leveren. Wanneer je veel adapters hebt zal je een behoorlijke omvormer moeten zoeken. (Het klinkt alsof je er wel 10 of meer hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
99ruud99 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:33:
Hou ook rekening met hoeveel ampère die dingen moeten leveren. Wanneer je veel adapters hebt zal je een behoorlijke omvormer moeten zoeken. (Het klinkt alsof je er wel 10 of meer hebt).
Alleen al mijn 4 portable harde schijven hebben elk hun eigen adapter, monitoren ook 2x. Ze zullen vast niet zoveel verbruiken maar gezien de warmte die de adapters uitstralen gaat er wel een hoop energie verloren.

Helaas gebruiken ze geen USB als power input maar een traditionele ronde plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:59
Ik zou goed kijken naar het vermogen van alle adapters, kijk ook goed of het wel allemaal 12v is, soms wilt er nog wel eens een rare van 19v of 24v tussen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:33

DukeBox

loves wheat smoothies

Uit energieoogpunt is dit alles behalve efficiënt
Hoe heb je dat berekend dan ? Als je 10% verlies hebt maakt het toch niet veel uit of je 10 kleine of 1 grote adapter hebt ?

Sterker nog, als niet alles aanstaat heb je vaak minder efficientie bij lage belasting waar je bij meerdere kleine of 0 belasting hebt (met dan weinig lek stroom) of het gevraagde.

Is een stekkerblok met per schuko of per groep geschakeld (of master/slave) dan niet een veel betere oplossing ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.