Van één koplamp valt dimlicht uit (Fiat Punto)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-11-2024
Hoihoi,

Ik heb een Fiat Punto ELX uit 2001 en heb sinds kort een bijzonder probleem;

Mijn linker dimlicht valt regelmatig uit. Enkel mijn linker dimlicht. Niet het stadslicht en niet het grootlicht. Enkel voor, ook.

Hier kwam ik achter toen ik dacht dat hij kapot was maar het vervangen van het lampje en de zekeringen niet leek te werken. Nu bleek dat er nog wel spanning op het dimlicht stekkertje was, echter het lichtje toch niet aan ging.

Na een hoop geneuzel werkte het dimlicht opeens wel weer, dus ik was blij. Één rit later, werkte hij weer niet. Wederom een hoop geneuzel, maar kreeg hem dit keer niet aan de praat. Hierop besloot ik te doen wat mijn vader mij ooit had geleerd; Als het niet werkt, slaan! Als dat niet werkt, harder slaan! Dus, ik gaf een klap op m'n koplamp (het hele ding) en spontaan ging het lichtje weer aan.

Nu zegt mijn garage dat de makkelijkste oplossing is om de koplampen geheel te vervangen, maar hij kan niet meer aan originele komen en beweert dat de namaakjes onbruikbaar slecht zijn en veel problemen met zich meenemen.

Ik heb persoonlijk geen idee waar dit dan aan zou moeten liggen? Mijn koplamp heeft (naar mijn niet zo geweldige weten) enkel een stekkertje waar je het dimlicht in prikt. Wat heeft de unit hiermee te maken?

Heeft iemand een idee over wat het probleem precies is, waar het ligt, en/of hoe ik dit kan nabootsen/uitmeten en/of fixen?

[ Voor 3% gewijzigd door NoobishPro op 09-05-2020 05:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:54
is er niet gewoon een massa probleem

controleer eens alle andere verlichting aan de linkerkant
ook achter
of daar nog ergens wat mis is

mistlamp
richtingaanwijzer
achterlicht
remlicht
stadslicht
kentekenverlichting

alles

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 09-05-2020 05:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:37

Santford

FP PowerMod
Mijn buurman had een soortgelijk probleem met zijn 2001 Punto afgelopen jaar. Aan de achterkant van de gehele koplamp unit zit onderaan een grote zwarte stekker. Deze kun je eruit trekken wanneer de metalen borg klem eruit is. In deze stekker zitten aan de kant van de kabelboom zeven platte contacten, die waren groen aangeslagen. Schoonkrabben en inspuiten met contactspray heeft het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Waarschijnlijk een massa probleem idd. Of een kabelbreukje, slecht contact. Dat moet door elke hobbyist te repareren zijn. Dus eerst de contacten controleren, Er kan altijd nog een koplamp van een sloper op. En die zijn er genoeg te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door kendo op 09-05-2020 09:06 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Santford schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 07:00:
Mijn buurman had een soortgelijk probleem met zijn 2001 Punto afgelopen jaar. Aan de achterkant van de gehele koplamp unit zit onderaan een grote zwarte stekker. Deze kun je eruit trekken wanneer de metalen borg klem eruit is. In deze stekker zitten aan de kant van de kabelboom zeven platte contacten, die waren groen aangeslagen. Schoonkrabben en inspuiten met contactspray heeft het probleem opgelost.
Precies hetzelfde gehad jaren geleden met een Fiat Uno.

Bij het wisselen van een kapotte lamp bleek dat bij het"wiebelen" van de zwarte stekker de lamp helemaal niet kapot was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als het alleen het dimlicht van die betreffende koplamp een probleem heeft en niet het groot licht, dan moet je het probleem zoeken in de stekker en of bekabeling er naar toe.
Meest voor de hand liggend is een contact probleem van de stekker die op de koplamp zit.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
zou de stekker vervangen, die kun je los kopen bij een automaterialenzaak en eraan solderen of anders met wat hulsjes eraan knijpen als je niet kunt solderen. die dingen smelten weleens weg en maken dan geen goed kontakt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
Dank voor de tips allen. Hier ga ik zeker wel wat mee kunnen!
Santford schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 07:00:
Deze zal ik als eerste bekijken omdat deze het makkelijkst klinkt. Ik heb echter niet eerder een zwarte stekker gezien en deze koplamp zit bijzonder onhandig tegen de zekeringendoos aan, maar ik ga er naar op zoek!

@kendo mijn garage was dus licht verrast dat de massa nog gewoon aanwezig was, zelfs terwijl het lichtje niet werkte. Hoewel ik me kan inbeelden dat zijn meetapparatuur misschien beter aansluit in het stekkertje dan het lichtje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

Als oud Yp rijder (technisch dezelfde auto), zou ik eerst de massapunten eens nalopen. En dus niet nameten, maar even loshalen van het chassis desnoods wat opschuren en weer opnieuw vastzetten.
Bij mijn yp loste die ook erg veel vreemde praktijken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
Fly-guy schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:25:
[...]

Precies hetzelfde gehad jaren geleden met een Fiat Uno.

Bij het wisselen van een kapotte lamp bleek dat bij het"wiebelen" van de zwarte stekker de lamp helemaal niet kapot was...
Mijn koplampen zojuist vervangen er er op precies dezelfde manier achtergekomen dat dit bij mij ook het geval was.... (Stekker wiebelen was ervoor erg lastig, zat onder de zekeringenkast)

Ik heb de stekker schoongemaakt maar dat had helaas geen baat...

Dus, update: De stekker (vanuit de auto) blijkt stuk te zijn. Deze zal ik moeten vervangen... :(
zwerfkater schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:28:
zou de stekker vervangen, die kun je los kopen bij een automaterialenzaak en eraan solderen of anders met wat hulsjes eraan knijpen als je niet kunt solderen. die dingen smelten weleens weg en maken dan geen goed kontakt meer.
@zwerfkater Heb je mss een linkje of de naam van de stekker? Ik krijg hem niet zo snel gevonden :(

[ Voor 25% gewijzigd door NoobishPro op 24-05-2020 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
NoobishPro schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:47:
[...]

Mijn koplampen zojuist vervangen er er op precies dezelfde manier achtergekomen dat dit bij mij ook het geval was.... (Stekker wiebelen was ervoor erg lastig, zat onder de zekeringenkast)

Dus, update: De stekker (vanuit de auto) blijkt stuk te zijn. Deze zal ik moeten vervangen... :(

[...]

@zwerfkater Heb je mss een linkje of de naam van de stekker? Ik krijg hem niet zo snel gevonden :(
H4 of h7 aansluitblokje dan weten ze wat je bedoelt bij ze auto materialenzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Mijn grande punto heeft dit ook vaker gehad, zowel voor als achter. Paar keer flink tegenaan rammen helpt meestal :) Anders contactspray

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
[...]

[...]

google even op Carpoint keramische H4 vervangingsstekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
bonzz.netninja schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:22:
Mijn grande punto heeft dit ook vaker gehad, zowel voor als achter. Paar keer flink tegenaan rammen helpt meestal :) Anders contactspray
als de stekker slecht kontakt heeft gemaakt verbrand die als het ware, kontaktspray gaat niet helpen. of andere stekker eraan knijpen en wat ik meestal doe bij de achterlichten de kontakten met een vijl wat blank schuren en wat buigen zodat ie strakker klemt en goed kontakt maakt. sommige lamphouders gaan ook verroesten op den duur dan is het goedkoopste ff met het zandstraalpistool erop om het blank te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
@zwerfkater dank, maar dat is niet het soort stekker wat stuk lijkt te zijn.

Het is niet een stekker van een lampje, maar de grote platte brede stekker welke je achter in de hele koplamp-unit steekt. Die vanuit de auto komt. Ik weet zo even niet hoeveel pinnetjes hij heeft, maar ik gok wel minimaal 10... Ik heb echt moeite te googelen hoe dat heet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford

Santford

FP PowerMod
[...]

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat de stekker aan de kant van de auto stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
NoobishPro schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:55:
@zwerfkater dank, maar dat is niet het soort stekker wat stuk lijkt te zijn.

Het is niet een stekker van een lampje, maar de grote platte brede stekker welke je achter in de hele koplamp-unit steekt. Die vanuit de auto komt. Ik weet zo even niet hoeveel pinnetjes hij heeft, maar ik gok wel minimaal 10... Ik heb echt moeite te googelen hoe dat heet
oh ok op die fiets, dan kun je eventueel als je niet teveel kosten wil maken die stekker verbindingen doorsolderen dus zeg maar aan allebij de kanten de stekker erafhalen en dan 1 op 1 doorsolderen met krimpkousje erom heen. lastige is dan wel als ooit de koplamp eruit moet je alles weer af moet knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
Santford schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:55:
[...]

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat de stekker aan de kant van de auto stuk is?
Omdat we tijdens het inbouwen van de nieuwe koplampunits ontdekten dat het probleem daarin voortzette, en we toen (met de koplampen nog niet in de auto) en bij het bewegen van de koplamp sprongen ze opeens aan. Daarna met de stekker gaan wiebelen en ja, aanduwen en het werkte weer, loslaten en het viel weer uit.
Identiek probleem bij 2 setjes koplampen. Waar zal het anders aan kunnen liggen?
zwerfkater schreef op maandag 25 mei 2020 @ 00:00:
[...]

oh ok op die fiets, dan kun je eventueel als je niet teveel kosten wil maken die stekker verbindingen doorsolderen dus zeg maar aan allebij de kanten de stekker erafhalen en dan 1 op 1 doorsolderen met krimpkousje erom heen. lastige is dan wel als ooit de koplamp eruit moet je alles weer af moet knippen.
Klinkt inderdaad onhandig i.v.m. mogelijk weer loshalen... En lijkt me sowieso lastig, gezien de pinnetjes in een hard-plastic cover zitten... "even" 13 pinnetjes of hoeveel het er ook zijn binnen een gleuf vastmaken... hmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford

Santford

FP PowerMod
NoobishPro schreef op maandag 25 mei 2020 @ 03:38:
[...]

Omdat we tijdens het inbouwen van de nieuwe koplampunits ontdekten dat het probleem daarin voortzette, en we toen (met de koplampen nog niet in de auto) en bij het bewegen van de koplamp sprongen ze opeens aan. Daarna met de stekker gaan wiebelen en ja, aanduwen en het werkte weer, loslaten en het viel weer uit.
Identiek probleem bij 2 setjes koplampen. Waar zal het anders aan kunnen liggen?

[...]
Dan kun je inderdaad uitsluiten dat het verder in de auto zit, zoals in de schakelaar voor de verlichting, en lijkt het inderdaad toch echt in aansluiting op de koplampunit te zitten.

Ziet bij jou de stekker er zo uit als op 5:30 minuut in dit filmpje? [YouTube: Fiat Punto Mk2 Headlamp Swap... A How To Guide]

Je schrijft de stekker schoongemaakt te hebben, bij de auto van mijn buurman heb ik de contacten toen schoongekrast met een kleine schroevendraaier uit een horlogemakersset.
Als dat niet werkt dan denk ik dat zo'n stekker op de sloop halen de beste optie is en dan de draden te solderen en van krimkous te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-06 20:59
Meestal kan je de contacten eruit halen door met een horlogeschroevendraaier een weerhaakje los te drukken. en dan pin voor pin schoonmaken. Beste even een howto opzoeken. 20 jaar oude Italiaanse elektronica heeft gewoon wat werk nodig. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 25-05-2020 10:48 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als ik het goed heb gezien, heb je H1-lampjes in je koplamp zitten. Die hebben een enkele aansluiting voor 12V en de massa loopt via het voetje van de lamp. Bij dat type lamp wil het massa-contact tussen het lampje zelf en de koplamp weleens problemen geven (was bij mijn BMW bijv. een bron van storingen). Het contact gaat vonken en langzaam wordt het metaal weggevreten.

De centrale massa van je koplamp zal echt wel in orde zijn, anders werken stadslicht, grootlicht en richtingaanwijzer ook niet. Die delen allen dezelfde massa.

Nieuwe koplampen lijken nog wel leverbaar (niet via Fiat, die gooit 10 jaar nadat productie gestopt is zo'n beetje alle onderdelen uit het assortiment), maar wel via de groothandel. Zolang je bij merken als Valeo, Magnetti Marelli (ik gok dat zij de origineel leverancier zijn) of Hella blijft, heb je gewoon dezelfde kwaliteit als origineel. Ga niet klooien met Depo, TYC of ander Chinees / huismerk merk, dat is vrijwel altijd vragen om problemen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
Santford schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:25:
[...]

Dan kun je inderdaad uitsluiten dat het verder in de auto zit, zoals in de schakelaar voor de verlichting, en lijkt het inderdaad toch echt in aansluiting op de koplampunit te zitten.

Ziet bij jou de stekker er zo uit als op 5:30 minuut in dit filmpje? [YouTube: Fiat Punto Mk2 Headlamp Swap... A How To Guide]

Je schrijft de stekker schoongemaakt te hebben, bij de auto van mijn buurman heb ik de contacten toen schoongekrast met een kleine schroevendraaier uit een horlogemakersset.
Als dat niet werkt dan denk ik dat zo'n stekker op de sloop halen de beste optie is en dan de draden te solderen en van krimkous te voorzien.
Ja, die stekker is het!
Ik heb inderdaad niet heel erg goed "gekrast" omdat het een wat onhandige positie is, maar zal dat dan toch maar een kans moeten geven...
Señor Sjon schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:47:
Meestal kan je de contacten eruit halen door met een horlogeschroevendraaier een weerhaakje los te drukken. en dan pin voor pin schoonmaken. Beste even een howto opzoeken. 20 jaar oude Italiaanse elektronica heeft gewoon wat werk nodig. :)
Dank voor de tip! Ik ga het proberen...
deepbass909 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:56:
Als ik het goed heb gezien, heb je H1-lampjes in je koplamp zitten. Die hebben een enkele aansluiting voor 12V en de massa loopt via het voetje van de lamp. Bij dat type lamp wil het massa-contact tussen het lampje zelf en de koplamp weleens problemen geven (was bij mijn BMW bijv. een bron van storingen). Het contact gaat vonken en langzaam wordt het metaal weggevreten.

De centrale massa van je koplamp zal echt wel in orde zijn, anders werken stadslicht, grootlicht en richtingaanwijzer ook niet. Die delen allen dezelfde massa.

Nieuwe koplampen lijken nog wel leverbaar (niet via Fiat, die gooit 10 jaar nadat productie gestopt is zo'n beetje alle onderdelen uit het assortiment), maar wel via de groothandel. Zolang je bij merken als Valeo, Magnetti Marelli (ik gok dat zij de origineel leverancier zijn) of Hella blijft, heb je gewoon dezelfde kwaliteit als origineel. Ga niet klooien met Depo, TYC of ander Chinees / huismerk merk, dat is vrijwel altijd vragen om problemen.
Ik had H1, nu nieuwe koplampen met H7. Edit: De nieuwe (en oude) zijn inderdaad van Valeo
Blijkbaar leveren verschillende pinnetjes in de aansluiting stroom voor verschillende lichten. Van wat ik bij elkaar heb kunnen googlen was dit al een probleem sinds de Fiat Panda omdat Fiat te goedkope stekkers gebruikt en hier (bijna altijd) het pinnetje van het dimlicht doorbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
deepbass909 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:56:

Depo/ tyc zijn in principe prima alleen de pasvorm is wat minder. Electronisch zitten ze gewoon goed in elkaar, geen zorgen.
Pagina: 1