Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC Upgrade / Vervanging ~ €500,-

Pagina: 1
Acties:

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-11 16:24
Na ruim 5 jaar is het tijd om mijn PC, en dan met name de CPU, een upgrade te geven. In sommige games begin ik me te irriteren aan de lage FPS/ haperingen en ik vind het belangrijk om games op hoge of ultra kwaliteit te kunnen spelen. Vooralsnog gebeurt dit op 1080p.

Het plan is om deze maand rond de 500,- (of minder) uit te geven aan een upgrade van de nodige componenten minus de GPU. Ik lees een tijdje mee bij sommige DAA topics en heb hier en daar de nodige tips opgedaan.
Eén daarvan was een topic van nog iemand die een bestaande build met R9 290 had en van plan was om samen met een R5 3600 een nieuwe GPU te kopen. Volgens mij was het @DanielWW2 die toen met de suggestie kwam om nog even met een nieuwe GPU te wachten, omdat er wat nieuws/ beters in het vat zat(?). Ik meen dat er toen geschreven is dat de R9 290 nog prima een paar maandjes mee zou kunnen. Dit zou mij de tijd nog geven om wat extra te sparen. Helaas kan ik alleen het topic niet meer vinden. Dit is ook mede de reden dat ik dit topic open.

Allereerst mijn huidige setup:

#CategoryProductPrijsSubtotaalJaar van aankoop
1Processors AMD FX-8320 Black Edition€ 0,-€ 0,-Q1, 2015
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,32€ 29,32Q2, 2012
1Ventilatoren (Voor Hyper 212)Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 17,95Q1, 2015
1MoederbordenAsus M5A99X EVO R2.0€ 0,-€ 0,-Q1, 2016
1Geheugen internCorsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 50,83€ 50,83Q2, 2012
1VideokaartenSapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X€ 0,-€ 0,-Q1, 2015
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 37,61€ 37,61Q2, 2012
1Solid state drivesCrucial MX200 2,5" 500GB€ 0,-€ 0,-Q1, 2015
1VoedingenCooler Master GM G750M€ 0,-€ 0,-Q1, 2015
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 114,90€ 114,90Q1, 2015
1MonitorenIiyama X2377HS-GB1 Zwart€ 0,-€ 0,-Q4, 2012
1MonitorenLG IPS234V-BN Zwart€ 0,-€ 0,-Q2, 2012
1ToetsenbordenCorsair Gaming K70 RGB Rapidfire (Qwerty US)€ 0,-€ 0,-Q1, 2018
1MuizenLogitech G500€ 0,-€ 0,-Q2, 2012
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 250,61

1. Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De nieuwe PC wil ik graag gebruiken voor wat ik nu ook al doe:
- Gaming, met games als:
  • IL2 - Batttle of Stalingrad
  • War Thunder
  • Hearts of Iron III / IV
  • Company of Heroes Series
  • Civilization Series
  • Total War Series
  • Dirt Rally 2.0
  • ARMA 3
  • Space Engineers
  • Anno 1800- Nog niet aangeschaft omdat mijn huidige PC dit niet fatsoenlijk zou draaien.
- Je standaard VOD / Live streaming
- Stoeien met logge Excel bestanden / IBM SPSS
- Incidentele (Zeg, 1x per twee maanden een paar uurtjes) foto bewerking met Adobe Lightroom / Photoshop.

2. Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de upgrade deze maand heb ik 500,- aan de kant gezet. Dit is exclusief GPU. Zie de uitleg in mijn inleiding. Als we hier iets vanaf kunnen halen is dat ook welkom, dan kan ik dat gebruiken voor een GPU.

Hier mag vanaf geweken worden als er een GPU nodig blijkt te zijn. Deze mag dan rond de 400,- gaan kosten? Hangt van het kosten/baten plaatje af.

3. Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem sowieso mijn randapparatuur en beeldschermen mee en ik ben van plan om mijn nieuwe systeem te gaan bouwen in de huidige behuizing. pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart.
Daarnaast wil ik de voeding pricewatch: Cooler Master GM G750M meenemen , als dat kan / aan te raden is tenminste.
Verder zou ik graag de interne opslag meenemen, wederom, als dat aan te raden is. Extra opslagruimte zou ik erg prettig vinden.
pricewatch: Seagate Barracuda, 1TB - 15835 Bedrijfsuren, Gezondheidstatus: Goed - Voornamelijk Back-ups, Films.
pricewatch: Crucial MX200 2,5" 500GB - 8792 Bedrijfsuren, Gezondheisdstatus: Goed - 92% - Huidige OS + Games.
Als laatste zou ik graag de CPU koeler pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO hergebruiken.

4. Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Onderstaande heeft de Mei Mainstreamgamesysteem BBG als basis. Ik heb een ander moederbord gekozen met het oog op het ASRock verhaal (zie punt 5.) en omdat ik graag beschikking wil hebben over meer dan 1 PCI-e slot (Met een geïnstalleerde dual-slot GPU).
Ander geheugen, waar ik twijfel tussen 16 of 32GB.
m.2 SSD toegevoegd, ik zou hier graag mijn OS en games op installeren. 1TB snelle SSD lijkt mij een verademing.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 119,79€ 119,79
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 77,50€ 77,50
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 111,93€ 111,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 478,22

5. Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In het verleden heb ik vervelende ervaringen gehad met (budget) borden van ASRock. Hier ging het met name om een aantal DOA`s en hadden de mobo`s die het wel deden last van vervelende coil whine. Daarom loop ik hier liever omheen. Als er redenen zijn om hier wel voor te kiezen, hoor ik die graag.

6. Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In de toekomst (~een jaar van nu) wil ik graag naar een iets groter beeldscherm als hoofd-scherm. Wat dit moet worden heb ik nog niet besloten. Waarschijnlijk wordt het iets met een resolutie van 2560 × 1440. Het lijkt mij handig hiermee alvast rekening te gaan houden.

7. Ga je overklokken?
Ben ik niet van plan, nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou jullie graag vragen of jullie je licht kunnen laten schijnen op de volgende onderwerpen / vragen.

- Het GPU vraagstuk. Nu kopen? Bijvoorbeeld een 5700 (XT?). Of wachten, zoals ik in de inleiding schreef?
- Het HDD / SSD vraagstuk. Meenemen naar nieuwe build? Of is dat onverstandig? Waarom wel, waarom niet? Doel van deze twee is vooral extra opslag bij de hand hebben.
- Het voedings vraagstuk? Vervangen? Kan hij nog een ronde mee? Ik hoor het graag!
- De CPU Koeler? Kan ik de huidige Hyper 212 Evo zo monteren op AM4?
- De keuze van de 4 producten in de wensenlijst. Enige opmerkingen hoor ik graag! Is dit een goede basis om eventueel later een mooie GPU in te monteren?

Alvast super bedankt voor jullie input!

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-10 19:36
Ik zou aan je upgrade-plan niks veranderen, ik wou een 3600 met moederbord, geheugen en een SSD aanraden. De volgende upgrade is de GPU.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:13
Om de Hyper 212 EVO op AM4 te monteren heb je een AM4 bracket nodig. Die zal er niet bij gezeten hebben toen je die in 2015 kocht aangezien AM4 van 2017 is.

Wat videokaart betreft adviseer ik te wachten. Een R9 290 redt zich nog aardig op 1080p.

Voeding vervangen. De kwaliteit van de Cooler Master GM is dermate laag dat de betrouwbare levensduur al aardig voorbij is. Ik heb er heel wat zien sneuvelen tussen de 4 en 5 jaar oud. Met pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum of pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W kan je zeker 10 jaar vooruit.

Als geheugen adviseer ik altijd Crucial met Ryzen omdat dat het beste compatibel en stabielst is. pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B kost wat meer maar beter iets meer betalen aan iets dat direct werkt dan een koopje met ellende.

[ Voor 16% gewijzigd door Uszka op 08-05-2020 21:01 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Er zit inderdaad wel wat beters aan te komen dan Turing of RDNA. Het is niet dat het langzaam is, maar het is allemaal erg duur. RDNA2 of Ampère zal in ieder geval niet slechter zijn. AMD kwam al bij monde van de CEO met 50% perf/watt claims. Dat is de grootste sprong die we in minstens vijf jaar hebben gezien. Nvidia zal daar op moeten reageren en dan krijg je weer concurrentie. Het is verder niet alsof je niet alsnog een RX5700XT kan kopen als je niet tot het najaar wil wachten. Ik heb alleen zoiets van een R9 290 is zo geweldig "oud" geworden dat je het meeste met hoge i.p.v ultra instellingen nog kan draaien. :)

Maar het enige dat is veranderd is dat B550 er nu eindelijk lijkt te komen. Daar wil je misschien nog even op wachten omdat nu ook bekend is dat B450 geen Ryzen 4000 ondersteuning meer krijgt. Voor de rest een Crucial RAM setje, voeding vervangen want dat mag onderhand wel en een AM4 bracket kopen voor de CPU koeler. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• SpelFaut
Dank voor jullie reacties!

- Voeding vervangen, dat is duidelijk in ieder geval. Bedankt voor de opties @Uszka, ik ga me er in verdiepen.
- Ander setje RAM dus, richten op Crucial. <- Waarom is dit beter dan enig ander merk?
- AM4 Bracket voor koeler staat genoteerd!

Blijft de vraag nog over:

- Het HDD / SSD vraagstuk. Meenemen naar nieuwe build? Of is dat onverstandig? Waarom wel, waarom niet? Doel van deze twee is vooral extra opslag bij de hand hebben. (inmiddels heb ik deze vraag ook Draadje: Check je SMART gesteld)
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:08:
Maar het enige dat is veranderd is dat B550 er nu eindelijk lijkt te komen. Daar wil je misschien nog even op wachten omdat nu ook bekend is dat B450 geen Ryzen 4000 ondersteuning meer krijgt.
Dit roept dan weer een vraag bij mij op. Bedoel je hiermee te zeggen dat het slim kan zijn om te wachten tot er mobo`s met deze chipset op de markt komt? Welke voordelen hangen hier aan?

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DutchBat_ schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:19:
Dit roept dan weer een vraag bij mij op. Bedoel je hiermee te zeggen dat het slim kan zijn om te wachten tot er mobo`s met deze chipset op de markt komt? Welke voordelen hangen hier aan?
Ze zijn gisteren aangekondigd. Het is alleen nog niet helemaal duidelijk wat de meerwaarde is boven B450, buiten een PCI-E 4.0 slot en Ryzen 4000 ondersteuning. Ik heb nog niet gezien wat voor chipset het verder is. Het kan exact dezelfde zijn als B450, of iets beters. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-11 19:22
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:57:
[...]

Ze zijn gisteren aangekondigd. Het is alleen nog niet helemaal duidelijk wat de meerwaarde is boven B450, buiten een PCI-E 4.0 slot en Ryzen 4000 ondersteuning. Ik heb nog niet gezien wat voor chipset het verder is. Het kan exact dezelfde zijn als B450, of iets beters. :)
B550 zou rond half juni beschikbaar moeten komen. Eer ze dan goed beschikbaar zijn ben je zo ook weer een paar weken verder.
Zen 4 ondersteuning is voor TS waarschijnlijk niet echt een argument, oude cpu is ook jaren mee gegaan en een 3600 kan dat ook prima. Dus mijn verwachting is zo maar dat dat toch niet gaat gebeuren. Dus ik zou je lekker aan je upgrade pad houden, idd gpu later, en nu een 3600 met b450. Prima set, ondanks dat het mss wat beter is gaat het geen wereld van verschil zijn (dat is X570 nu ook niet).

Vwb geheugen, de crucials hebben E-die geheugen wat gewoon erg goed en stabiel draait met Ryzen, bij bijvoorbeeld Corsair is het de vraag wat voor geheugen chips je krijgt en wisselt het per batch. De presentaties en compatibiliteit wisselen dus ook.

Vwb je hdd/ssd mee nemen, tja dat blijft altijd lastig.. persoonlijk zou ik ze lekker meenemen en monitoren. Kunt tzt altijd nog wat vervangen als ze slecht beginnen te worden. Stelt toch niks voor met opslag om dat even over te zetten en om te prikken.

[ Voor 9% gewijzigd door ExiZTeNcE op 09-05-2020 10:22 ]

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
Advies hierboven vwb upgrade pad lijkt mij ook prima idee: nu mb+cpu en later gpu.

Bedenk wel dat de nog uit te komen GPU’s met een dergelijke performance jump(50%!!) dat dat heel goed wel eens een relatie kan hebben met pci e 4.0. Zou zonde zijn wanneer je met dit upgrade pad nu niet kiest voor pci e 4.0

• SpelFaut
Wederom bedankt voor jullie reacties!

Als het nog tot juli gaat duren voordat B550 beschikbaar is denk ik niet dat ik daar op ga wachten.

Wat betreft de keuzes die @uszka aandraagt heb ik nog een paar vragen eigenlijk.

- De voeding:
Heb ik genoeg aan voedingen van ~550W? Als ik de doelstelling heb om later nog een nieuwe GPU bij te prikken?

-Het geheugen:

In mijn huidige systeem zitten low-profile stickjes omdat ik in de knel kwam met de Hyper 212 Evo koeler.
Is er een manier om erachter te komen of ik die ook nodig heb met mijn nieuwe mobo en dezelfde koeler?
Of kan ik pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B kopen, zoals aangeraden wordt?

FYI, Mijn wishlist bestaat inmiddels uit het volgende:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 119,79€ 119,79
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 78,29€ 78,29
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 104,-€ 104,-
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 111,93€ 111,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 583,01

Thanks!

[ Voor 45% gewijzigd door SpelFaut op 10-05-2020 11:41 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:00
DutchBat_ schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:37:

Heb ik genoeg aan voedingen van ~550W? Als ik de doelstelling heb om later nog een nieuwe GPU bij te prikken?
Dat hangt er van af wat je met "bij prikken" bedoelt. Als je een 2e gpu naast je 290 wil draaien is 550W te weinig maar voor een systeem met 1 videokaart is 550W meer dan voldoende en zelfs 2 nieuwe kaarten kan prima zo lang ze niet ultra high end zijn
Pagina: 1