Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-06 16:07
Ik heb onlangs een SuperMicro X11SCH-F moederbord gekocht same met een Intel Core i3-9100F, beiden nieuw, als upgrade voor mijn huisservertje. Ik heb het moederbord ingebouwd in de oude kast en de CPU geplaatst, met de boxed koeler. Het systeem boot deels (IPMI is bereikbaar, op de LAN1 NIC), maar er verschijnt geen beeld op de monitor die ik op de standaard VGA uitgang heb aangesloten. Ook in de IPMI webinterface wordt geen beeld doorgegeven.

Dit heb ik al geprobeerd:
  1. In eerste instantie heb ik de 2× 32GB DDR4 ECC UDIMM modules van Samsung geplaatst (uit de QVL), in DIMMA2 en DIMMB2 zoals in de handleiding vermeld staat.
  2. Bij nadere inspectie in de IPMI webinterface blijkt de BIOS versie 1.1 en ik meen mij te herinneren dat 32GB UDIMMs pas vanaf v1.3 ondersteund worden. Dus heb ik een 8GB DDR4 ECC UDIMM uit mijn HP Microserver Gen10 gehaald. Geen verbetering :'(
  3. Als ik verder in de Hardware information van de IPMI webinterface kijk zie ik een aantal rare dingen:
    • De CPU wordt herkend als core i3-8350K
    • Toen ik de 2× 32GB DIMMs geplaatst had gaf de webinterface maar 8GB in DIMMA2 aan (niks in DIMMB2). Zelfs als ik geen (!) DIMM plaats geeft hij dezelfde 8GB module aan.
  4. Ik heb geprobeerd om het BIOS naar v1.3 te upgraden via de IPMI webinterface, maar dat lukt niet, er komt een popup in de webinterface waarin staat "BMC can't force ME to recovery mode" en daarna blijft de Bios versie op v1.1 staan.
Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Of verder troubelshooting tips?

Beste antwoord (via ph0t0nix op 08-05-2020 22:43)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:51
ph0t0nix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:33:
De voeding is een OCZC500MXP, ik zal ook eens een nieuwere proberen.
Niet alleen proberen, je hebt gewoon een nieuwe voeding nodig tvv die antieke OCZ die officieel niet eens compatibel is met de hardware die je hebt en gezien de leeftijd niet meer betrouwbaar is. De hardware vereist een ATX2.4 gecertificeerde voeding.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Gezien het feit dat je het over VGA hebt en dat eigenlijk op geen enkele discrete videokaart meer zit: gebruik je wel een discrete videokaart? Deze processor heeft namelijk geen videokaart. De F betekent dat de processor geen interne videokaart heeft.

Je hebt een i3 9100 of een discrete videokaart nodig. Misschien dat het ook voldoende is om de computer vanaf afstand te benaderen. Maar dat zou ik eigenlijk niet weten.

[ Voor 25% gewijzigd door hoi1234 op 08-05-2020 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:56
@hoi1234 Normaal gesproken wordt de VGA poort aangestuurd door de IPMI controller dus maakt niet uit of je een cpu met of zonder integrated graphics hebt.

@ph0t0nix Je hebt jumper JPG1 (VGA ENABLE) nog gewoon op 1-2 staan neem ik aan? Dan gok ik op gebrek aan bios ondersteuning. Heb je bij Supermicro nagevraagd of er überhaupt ondersteuning is voor deze cpu? Anders even een ander cpu'tje fixen en daar de update mee doen. Voor een bios update via IPMI heb je soms nog weer een extra licentie nodig (OoB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:56
Het moederbord heeft een gpu aanboord voor de ipmi.
Zodat je vga ook kan gebruiken met cpu zonder interne gpu.

@hoi1234
Dit mobo heeft een gpu om de ipmi te kunnen gebruiken met bijvoorbeeld xeons

[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 08-05-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
@Nielson Inderdaad, JPG1 staat nog gewoon op 1-2. Ik vermoed inderdaad ook dat het een CPU ondersteuningsprobleempje is. Anderzijds, op de SuperMicro website staat:
BIOS version 1.0b or above is required to support Intel® Xeon® E-2200 and 9th Generation Intel® Core i3/Pentium®/Celeron® Processors
Dus ik ging er vanuit dat de i3-9100F ook gewoon zou werken.

Over het flashen van het BIOS via de IPMI webinterface: inderdaad, daar heb je een code voor nodig, maar bij mijn eerste zoekopdracht op het web had ik meteen een resultaat waarin werd uitgelegd hoe je die code kunt genereren. Die optie is dus wel geactiveerd.

Wat ook raar is: het speakertje doet niks. Zonder RAM zou 'ie toch moeten piepen (en jumper SP1 staat in de default setting).

Edit:
In de BIOS release notes van v1.3 staat: "Fixed inability of ME to enter recovery mode.", dus dat zal het probleem bij het flashen via de webinterface wel verklaren. Misschien toch eens met een losse GPU proberen.

Alle overige hardware verder losgekoppeld en verwijderd om zoveel mogelijk uit te sluiten. Ik heb ook een CMOS clear gedaan. Sindsdien start de machine direct op zodra ik de PSU aanzet. Raar genoeg kan ik de machine niet meer met de normale aan/uit knop uitzetten. Reset lijkt ook niks te doen, maar dat komt misschien omdat 'ie nog niet ver genoeg in het bootproces is.

Interessant, @GaMeOvEr heeft dezelfde CPU/mobo combinatie. Blijkbaar zonder problemen...

[ Voor 32% gewijzigd door ph0t0nix op 08-05-2020 22:44 . Reden: meer info toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-07 16:03

Snow_King

Konijn is stoer!

Om even toe te voegen: De IPMI is een losse controller op het moederbord die op de I2C bus aangesloten zit.

Deze heeft een volledig eigen CPU, Geheugen en mini Linux OS wat deze draait. Het is niet heel raar dat die het dus doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:56
Heb je 'm ook al eens buiten de behuizing geprobeerd? En welke voeding gebruik je, aangezien je aangeeft dat dit een vervanger is van een ouder moederbord? Zowel de 24-pin ATX als de 8-pin CPU powerconnector aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
@Nielson Ik heb 'm nog niet buiten de behuizing geprobeerd. De voeding is een OCZC500MXP, ik zal ook eens een nieuwere proberen. En inderdaad, beide connectoren zijn aangesloten ;) .

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:51
ph0t0nix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:33:
De voeding is een OCZC500MXP, ik zal ook eens een nieuwere proberen.
Niet alleen proberen, je hebt gewoon een nieuwe voeding nodig tvv die antieke OCZ die officieel niet eens compatibel is met de hardware die je hebt en gezien de leeftijd niet meer betrouwbaar is. De hardware vereist een ATX2.4 gecertificeerde voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:11

GaMeOvEr

Is een hork.

ph0t0nix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:07:
@Nielson Inderdaad, JPG1 staat nog gewoon op 1-2. Ik vermoed inderdaad ook dat het een CPU ondersteuningsprobleempje is. Anderzijds, op de SuperMicro website staat:

[...]

Dus ik ging er vanuit dat de i3-9100F ook gewoon zou werken.

Over het flashen van het BIOS via de IPMI webinterface: inderdaad, daar heb je een code voor nodig, maar bij mijn eerste zoekopdracht op het web had ik meteen een resultaat waarin werd uitgelegd hoe je die code kunt genereren. Die optie is dus wel geactiveerd.

Wat ook raar is: het speakertje doet niks. Zonder RAM zou 'ie toch moeten piepen (en jumper SP1 staat in de default setting).

Edit:
In de BIOS release notes van v1.3 staar: "Fixed inability of ME to enter recovery mode.", dus dat zal het probleem bij het flashen via de webinterface wel verklaren. Misschien toch eens met een losse GPU proberen.

Alle overige hardware verder losgekoppeld en verwijderd om zoveel mogelijk uit te sluiten. Ik heb ook een CMOS clear gedaan. Sindsdien start de machine direct op zodra ik de PSU aanzet. Raar genoeg kan ik de machine niet meer met de normale aan/uit knop uitzetten. Reset lijkt ook niks te doen, maar dat komt misschien omdat 'ie nog niet ver genoeg in het bootproces is.

Interessant, @GaMeOvEr heeft dezelfde CPU/mobo combinatie. Blijkbaar zonder problemen...
Nou, dat hoop ik... Ik ga morgen mijn onderdelen assembleren, van de week alles binnen gekregen maar heel druk geweest. Dus ik zal je morgen een update sturen.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
Weer een update:
  • GPU: ik heb mijn nVidia GTX 1070Ti erin gestopt: geen verschil
  • Maar de voeding wel! _/-\o_ Met een Corsair RM650x boot 'ie wel. In het BIOS wordt de CPU ook goed herkend. Ook de BIOS update via IPMI werkt nu, alsook het speakertje. Na de BIOS update naar v1.3 geeft de "hardware information" in de IPMI webinterface het geheugen en de CPU nu ook goed weer.
Dank allen, voor het meedenken!

Niet direct gerelateerd: m'n Microserver Gen10 boot prima met 2× 32GB Samsung M391A4G43MB1-CTD :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:11

GaMeOvEr

Is een hork.

ph0t0nix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:43:
Weer een update:
  • GPU: ik heb mijn nVidia GTX 1070Ti erin gestopt: geen verschil
  • Maar de voeding wel! _/-\o_ Met een Corsair RM650x boot 'ie wel. In het BIOS wordt de CPU ook goed herkend. Ook de BIOS update via IPMI werkt nu, alsook het speakertje. Na de BIOS update naar v1.3 geeft de "hardware information" in de IPMI webinterface het geheugen en de CPU nu ook goed weer.
Dank allen, voor het meedenken!

Niet direct gerelateerd: m'n Microserver Gen10 boot prima met 2× 32GB Samsung M391A4G43MB1-CTD :D
Ik heb de mijne zojuist ook geassembleerd en hij boot probleemloos, met bios versie 1.1. Maar jij hebt jouw probleem dus ook gevonden, het was dus je voeding. :)

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1