Toevoegen Accesspoint aan netwerk maakt het instabieler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 12:45
Dag allen

Onze internet provider is KPN, we hebben momenteen een 100/100 verbinding en dat bevalt prima.
We hebben de Experiabox V10 en daar heb ik de afgelopen 3 jaar geen problemen mee ondervonden.

Echter het Wifi netwerk bereikt het terras en de zolder kamer net niet.

Om dit te fixen had ik bedacht om een Accesspoint toe te voegen.

In eerste instantie heb ik een TP link router die ik nog had liggen geprobeerd te configureren om dit voor elkaar te krijgen. Hetgeen wel gelukt was maar het werkte niet naar behoren. Ik dacht wellicht ligt het aan het apparaat (omdat het niet bedoeld is als Accesspoint)

dus toen heb ik van iemand een simpele range extender geleend, deze ingeplugd maar ook dit werkte niet naar behoren. Dit was een goedkoop geval dus ik dacht wederom, wellicht ligt het aan het apparaat.

Dus uiteindelijk heb ik op advies in een ander topic toch een Accesspoint gekocht (een die ik ook op de camping kan gebruiken). Het betreft de TP-Link TL-WR902 AC

Deze heb ik bekabeld aangesloten (Internet via het stopcontact met een draadloze verbindingsset van KPN zelf) Ingesteld als Accesspoint, met een SSID die afwijkt van het default wifi netwerk, ingesteld met SmartIP (dus niet static IP)
Helaas werkt het wederom niet naar behoren.

Met niet naar behoren werken bedoel ik:
Er is goed Wifi signaal, snelheid is afdoende maar de verbinding is niet stabiel (ook niet met vol bereik).
Sinds ik de TP-Link heb aangesloten viel me ook op dat het default netwerk dat altijd goed werkte, ook wat wisselvallig lijkt te zijn geworden...

Enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Zijn er bepaalde instellingen die ik zou moeten aanpassen/proberen?

Alvast bedankt voor de hulp!!!! _/-\o_

Louzy#2475

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:11
Het beste kun je een access point aansluiten met de netwerkkabel direct naar de Experiabox. Jij doet dat met een "draadloze verbindingsset van KPN" oftewel Powerline.
Powerline kun je zien als wifi over Stroomkabels:
  • Je kunt er stoorzenders tegenkomen (andere elektrische apparaten kunnen storen!)
  • Je kunt er te ver van zitten (Ja, het bereik is beperkt bij Powerline!)
  • Je kunt op het verkeerde "kanaal" (op andere fasen zitten) zitten, maar dan zou het totaal niet werken
Als die powerline-schakel van de ketting niet sterk is, dan breekt de ketting daar. En dan is daardoor dus de verbinding alsnog gaar ondanks goede wifi-verbinding met je accesspoint.

Probeer alle schakels apart te testen:
Heb je goede stabiele verbinding bedraad via de Experiabox?
Heb je goede stabiele verbinding bedraad via die verbindingsset?
Heb je goede stabiele verbinding via wifi van dat access point (het liefst eigenlijk bedraad, maar dat access point heeft maar 1 netwerkaansluiting)?

[ Voor 66% gewijzigd door Groentjuh op 08-05-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 16:38
kan je wat specifieker zijn? wat bedoel je met instabiel? valt de verbinding weg? laden sites niet? DNS problemen?

Hoe test je de snelheid, test je de snelheid van je netwerk (iperf), of van je internet verbinding?

Die travelrouter die je gekocht hebt, heb je die op AP mode staan? Let er ook op, dat ie niet dual band is, hij kan 2.4 en 5 GHz, maar heeft maar 1 radio, dus het is een of de ander.

Overigens, ethernet over powerlines is al heel vaak een recept voor problemen gebleken. Wat voor snelheid verwacht je? Want 100Mbps zou daar zeker wel eens een probleem kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 12:45
Dank voor de reacties.

We gebruiken Powerline al 3 jaar voor de ontvanger van de TV in de woonkamer & op de slaapkamer en dat werkt perfect.

De nieuwste Powerline is aangesloten op een andere slaapkamer dus wellicht dat de verbinding naar daar slechter en/of verder is.

Ik zal de voorgestelde testen van het weekend eens uitvoeren.

Het lastige is dat het heel probleem heel wisselvallig is/lijkt, vandaar ook de niet zo specifieke omschrijving van het probleem.

Met instabiel bedoel ik dat ondanks dat de connectie met de Wifi niet verbroken wordt maar dat de internetverbinding wegvalt (bij het spelen van een mobiele game ben ik ineens even disconnected / bij het kijken van Youtube /netflix pauzeert de film met een 'loading' indicator zogezegd.

De travelrouter staat in AP mode.
Via de AP zijn er wel 2 netwerken zichtbaar de 2,4G en 5G maar ik heb slechts 1 apparaat connected gehad dus beide zijn niet tegelijk gebruikt.

Ik verwcht geen hoge snelheden, gewoon genoeg om netflix/youtube te kijken of een webpagina te laden.

De sneltheid heb ik getest met speedtest.net

Louzy#2475